Întrebarea zilei de azi mă va transforma pe loc într-un guru al HoReCa, știu prea bine asta. De-aia o să-mi închid telefonul imediat, ca să nu fiu luat cu asalt de televiziunile care vor face coadă să mă bage pă live.
Până atunci, ia ziceți voi simplu, direct, dar mai ales cinstit:
👉 Lăsați bacșiș ospătarului la restaurant? Dacă da, cât? Procentual, desigur.
20% când serviciile sunt așa cum trebuie.
0% când totul e făcut în scârbă.
Comentariu beton!20
Wow, eu n-am sărit niciodată de 15%.
@JT, americanul tot austriac rămâne.
Comentariu beton!13
Io apreciez oamenii care-și fac treaba așa cum trebuie. De aceea, dau bucuros acel 20%.
@Marius: 🤣🤣🤣🤣🤣
După cum am menționat deja, dacă omul face o treabă bună, 20%-s mizilic.
Când am fost în 2010-n Croația, am împărțit bacșișul ca mirele la lăutari. Iar serviciile au excepționale.
serviciile ar trebui sa fie bune mereu, nu ar trebui considerat un favor cand se intampla asta.
10-15%. Bineînțeles, dacă merită!
da, las. 10 % sau mai mult daca serviciile sunt cum trebuie. 0 daca serviciile sunt proaste si de multe ori ii si spun asta chelnerului ca sa stie de ce nu primeste bacsis.
cum activez in horeca pot sa spun ca salariile sunt calculate astfel incat sa includa si bacsisul ( 10%). totusi daca serviciile sunt proaste atunci nu trebuie lasat nimic tocmai ca sa ii motivezi sa isi imbunatateasca prestatia.
Comentariu beton!29
5-15%.
daca mancarea e naspa rau de tot…5% (nu are nici o vina chelnarul)
Daca mancarea e ok dar serviciile sub orice critica…..0%.
10-15% in functie de cat de ok a fost mancarea si cat de bine si-a facut treaba chelnarul.
Intre 5 si 10%. Depinde de suma. Daca suntem cinci, sase persoane la masa este 5%. Daca sunt singur, sau doua persoane, pot sa las si 10%, suma fiind mica. Si are si efect. La restaurantul „impinge tava” de unde iau macar o data pe saptamana meniul zilei, deja ma cunosc fetele de acolo, mai baga in plus cate o chiftea, o perisoara in ciorba 😉
Comentariu beton!16
În jur de 10% dar poate fi și mai mult în funcție de cum au decurs lucrurile. Nu las dacă nu am o experiență plăcută.
10-20% dacă serviciile sunt bune spre excelente.
0% dacă servirea se face în silă, cu întârziere.
5% dacă mâncarea nu e excelentă, dar comportamentul chelnerului e ceea ce trebuie.
Da. Aproximativ 10% .
In principiu cam 10% sau cât iese rotunjit spre suma aia. Mai rău e când plătești cu cardul și n-ai venit pregătit și cu cash. Dacă nu merită, lăsăm puțin spre deloc. Prin străinătățuri e mai greu ca pot avea obiceiuri diferite. Am pățit acum mulți ani la Praga să lăsăm 10% și să ne prindem după că ne pusesera deja 10% pe bon. D’aia păreau ăia așa de încântați de noi. 😁
Comentariu beton!18
Între 10% și 20%. Prea rar s-a întâmplat să nu las. De multe ori și le spun ce nu mi-a plăcut și ce soluții aș avea. Aia e, defect de client „picky”.
10-15%, ceva care rotunjeşte şi dacă merită. Şi dacă mîncarea e naşpa dar chelnerul o scoate prin atitudine, las.
În Cipru, am aflat abia a doua zi, îţi aduce restul integral şi dacă vrei, bacşişul îl laşi în coşuleţ, pe masă. Îl ia chelnerul abia după ce pleci. Şi la plata cu card, la fel. Mişto.
Aproximativ 10%, acum depinde. Cand mergem la pranz la meniul zilei lasam mai putin, vreo 5-8%. In alte situatii cam 10% dar daca suma este foarte mare (pe nota) procentul poate sa scada
Las cam 10%. Rotunjesc suma în sus dacă e cazul. Nu se întâmplă să nu las ceva. Dacă mai merg în același loc, nu vreau să îmi scuipe chelnerul în ciorbă dacă mă ține minte.
Mereu. 10 %. Dacă e cazul (e f.rar) de servicii foarte bune, 15-20%.
Daca mi se arunca farfuria in fata, dupa o ora de asteptat, nu las nimic, dar asta e rar, e multa munca si salariile sunt mici in horeca. PS, sa nu uitati niciodata: lasati cativa banuti pe perna, cand plecati dintr.un hotel, pentru cameriste, fac o munca grea pentru un salariu de nimic.
Comentariu beton!24
Eu țin tare mult să plătesc cu cardul.
Dacă nu au posibilitatea să pună pe bon și tips, ghinion… Dacă mi-a plăcut, trec a doua zi și las 15 procente, rotunjite
De la anul, dacă fac legea cum trebuie, o sa de poată lasă tips cu cardul ca se va putea fiscaliza. Acuma e asa o dubiosenie, tre sa faci un milion de artificii fiscale sa ajungă banii din firma la om.
In jur de 10%, dar plus-minus, cat sa fie si suma rotunda, dar si in functie de nota de plata.
Evident, totul in functie de servicii. Poate fi si 0% daca serviciile sunt proaste, comentand clar insatisfactiile, dar nu am sarit de 15% chiar daca am avut multumire deplina.
Verific totusi si continutul notei de plata, sa nu-si puna ei chestii in plus (paine, ape, vro salata/ garnitura etc.), care desi nu ar fi scumpe, sunt un furtisag, deci ei trebuie sa intre la „penalizari”.
Tin minte ca cea mai mare bataie de joc la un restaurant (in Bucuresti) a fost demult, cand lucram la o multinationala si impreuna cu o colega a trebuit sa ducem doi britanici la masa; chelnerul ne-o fi crezut niste pipite, drept care nota de plata debuta cu „decor xxx lei” :))
Da, 10 %, daca isi face treaba normal. Nu am pretentii de contesa 🤣
10% – pt servicii decente
15% – pt servicii exceptionale
0% – pt servicii inexistente
În general lăsăm minim 10% de rușine, că „așa se face”, ca să nu se uite urât la noi sau ca să nu ne țină minte cu ranchiună, că orașul e mic, nu-s atâtea opțiuni în care să ieși ca să aibă timp să te „uite” personalul (deși eu nu sunt fan al conceptului de bacșis în sine). Uneori când e personalul deosebit de atent și de simpatic, lăsăm și ceva mai mult, până în 15%.
Iar când n-am lăsat nimic, cu siguranță toată experiența a fost de așa natură încă n-a avut nevoie ospătarul să se întrebe de ce, că sigur i-a fost clar pe parcursul mesei.
10% de obicei, pentru servicii extraordinar de proaste 0%.
10% in Romania. In afara nu, doar daca suntem super multumiti, poate asa vreo cativa euro sa lasam. In multe tari bacsisul e inclus in pret.
Nu las bacșiș. Niciodată.
Se dezbate încă. Ce zici?12
În jur de 10% dar dacă și numai dacă e politicos și simpatic. Un „poftă bună” sau un „să-ți fie de bine” pot crește procentul.
În funcție de calitatea serviciilor între 0~20%, iar dacă e cu „0” nici nu mai trec pe acolo a doua oară. Am ceva probleme de sănătate și cu greu găsesc ceva acceptabil pentru mine în meniu, iar dacă oamenii ăia fac un efort ca să scoată ceva din ingrediente îți închipui că apreciez efortul. Mi s-a întâmplat să intru într-o cârciumă și să cer un preparat (niște paste simple) iar oamenii mi-au făcut discount, îți dai seama că nu puteam să nu apreciez gestul. A venit bucătarul să mă întrebe exact ce poate folosi, am fost uimită și impresionată.
Comentariu beton!38
Cel putin 10%, maxim 20% ( cand primim reducere consistenta la nota de plata si oamenii au fost atenti). Daca nu sunt multumita de serviciile din incinta respectiva las fix nota de plata sau, cel mult, rotunjesc la urmatorul euro. Au existat si cazuri cand am cerut si asteptat, destul de mult, restul. Nu le spun ce m-a nemultumit pentru ca nu eu trebuie sa ii invat cum sa se poarte si nu cred ca sunt un client pretentios.
Culmea este, ca atunci cand sunt la munca eu adun multe monede in paharul de Tips, dar nu iau nimic, nici macar nu ii numar, ii las pe baieti sa si-i imparta.
da. in horeca salariile sunt de mizerie si majoritatea traiesc (bine) din bacsis.
in plus daca ies undeva vreau sa ma simt bine si cand se intampla atunci un bonus pentru cei care contribuie la asta mi se pare ok, cost of doing bussiness cum ar veni.
daca serviciile si mancarea sunt ok cam 10%, minim 10 lei daca sunt singur, 40 daca suntem toti 4 (nu trecem de 400 consumatie).
daca servirea e super ok las mai mult, mai ales cand fetele erau mai mici si mai cereau ceva, mai dadeau un tacam pe jos sau ceva pe masa si ospatarul era amabil si rabdator.
daca servirea e naspa si mancarea la fel nu las nimic si de regula nici nu mai calc pe acolo.
Da, tot cam 10%
În jur de 10%.
Dacă merită poate și ceva mai mult, dacă serviciile sunt deplorabile, atunci te pup pa-pa.
Între 10-15%, dacă serviciile au fost ok și personalul amabil, dacă nu 0%.
Am lucrat cam un an după facultate ca ospătar și în majoritatea timpului am avut clienți mulțumiți (mai ales că aveam lipici la copilașii mici, un tacâm, un șervet, un pahar de apă plată, o porție pentru doi) .
in general 10-15 la suta, daca ospatarita este charmanta si mai are si fusta aia negra scurta si stramta pe coapse, asa mai pe old school, clar peste 20 la suta…fara probleme…
De regula intre 10 si 15%, iar daca nu sint multumita 0.
10 % – 15 %, atunci cand serviciile au fost bune.
Cu riscul de a vă utiliza mânușițele roșii, îmi expun părerea sinceră referitoare la tips-uri. Atunci când văd un patron de restaurant cu 2-3 (SUV, case, amante) și plătește prost angajații cu gândul că vor încasa bacșișuri de la clienți, îmi trece cheful de a fi donator de tips-uri. Voi când zburați cu avionul și aterizează cu mare greutate din cauza condițiilor meteo nefavorabile, drept mulțumire bateți în ușa pilotului să – i lăsați bacșiș? Sau dați bacșișuri la pompieri să dea drumul mai tare la apă…?
Comentariu beton!21
@Andrei cu aceleasi riscuri ma bag sa iti raspund:
peste tot in lume sau hai sa nu generalizez si sa zic ca in majoritatea tarilor in care am umblat exista obiceiul de a lasa bacsis chelnerului, portarului, cameristei, etc. in general celor angajati in servicii.
de ce ? eu vad doua motive:
1. lucreaza direct cu oamenii, cu clientii adica cu noi. si daca cineva isi face nu doar meseria ci face si un efort in plus ca sa te simti bine consider ca e un semn de apreciere. in plus, ca sa fiu cinic, nu vrei sa enervezi cineva care iti poate scuipa in farfurie daca te porti nasol cu el cum am vazut in n-spe cazuri !
2. in general oamenii din servicii sunt prost platiti. pentru ca nu sunt supercalificati (nu vorbim de bucatari unde unul ok e platit cat 4-5 chelneri) si care de regula au job-uri sezoniere (un bucatar bun e platit si in extrasezon, ceilalti sunt pusi pe liber) si ca atare bacsisul e important pentru ei.
si hai sa nu comparam un chelner cu un pilot dpdv al salariilor desi si pilotul il aplauzi la o aterizare dificila facuta super lin ! iar pentru pilot banii ar conta mai putin zic eu.
cat despre patroni ce sa zic, sunt de 2 feluri:
1. cei care merita fiecare ban pe care il fac, care muncesc cot la cot cu angajatii si se implica tot timpul pentru ca afacerea sa mearga bine. iar angajatii lor primesc bacsisuri mai mari tocmai pentru ca lucreaza intr-un local apreciat, cu mancare, ambianta, servire buna. astia sincer nu prea au timp sa se bucure de banii facuti si pentru ei o masina buna e mai mult un mijloc de a economisi timp si de a se relaxa in putinul timp liber pe care il au. de acord, sunt putini insa exista destui chiar si la noi in Romania.
2. cei la care te referi tu: care mulg clientii si angajatii ca si cand ar fi de unica folosinta, pentru care motto-ul dupa care se ghideaza in viata e „in fiecare secunda se naste un fraier si ala trebuie jecmanit”. mai devreme sau mai tarziu li se infunda. eu cred in karma, soarta, chestia aia rasuflata cu „bine faci, bine primesti”. plus ca in epoca internetului li se face rapid „reclama”. la asemenea patroni oamenii buni nu se angajeaza, doar cei carora nu le pasa si se vede. si astia clar nu primesc bacsis.
si ca incheiere: bacsisul e ceva optional (cel putin la noi in Romania) daca vrei, poti si mai ales iti face placere poti sa il dai. daca nu, nu.
Comentariu beton!20
Nu inteleg de ce trebuie lasat bacsis. In Belgia dam eventual 1-2 euros indifférent de suma facturata, doar asa, ca sa aratam ca am fost mulumiti. Dar in general nu se da nimic. De ce e nevoie sa fie perpétuat obiceiul asta balcanic oribil?@
Se dezbate încă. Ce zici?16
E posibil să nu înțelegi pentru că nu te duce capul. Dacă vrei îți scriu asta și în franceză. Cum preferi.
As preciza totusi ca obiceiul nu este (strict) balcanic. Om avea noi, balcanicii, multe bube-n cap, dar totusi sa lasam si altora sa si le duca la fel ca noi… Se da bacsis si peste ocean, si pe langa ocean. Iar oceanul asta e destul de departe de Balcani, zic…
Comentariu beton!13
nu stiu cum sa iti spun insa, in afara de nume care in zona noastra vine de la turci unde are oarecum un alt inteles mai general, e un obicei intalnit pe tot globul. e vechi de pe vremea egiptenilor antici, grecilor si romanilor, probabil de cand exista un han, carciuma, restaurant si este incetatenit in tari precum Franta, Anglia, Italia, Spania, SUA, Canada, Africa, Orientul Mijlociu, etc.
a rezistat pentru ca tot timpul serviciile primite nu sunt identice: doi chelneri, frizeri, taximetristi, mecanici, doctori, etc. desi fac in teorie acelasi lucru, in practica sunt diferiti in modul in care lucreaza, in care comunica cu tine clientul, … si ca atare si rezultatul final e diferit !
una e sa mergi cu un taximetrist nespalat cu saptamanile, cu tigara in coltul gurii, cu manele la maxim si masina mai jegoasa decat el, care te intreaba dinainte daca porneste aparatul si altceva e sa dai de un om politicos care iti pune bagajele in portbagaj, deschide usa si te ajuta sa urci, cobori, te intreaba daca vrei sau nu sa puna muzica, cu masina atat de curata ca ti-e rusine tie ca esti murdar pe pantofi si care nu comenteaza ca ai mers doar pana la prima intersectie ba iti mai si spune ziua buna la sfarsit ! e doar un exemplu dar trait de mine.
plus ca la noi e si influenta comunismului unde multe chestii teoretic dificile sau imposibile se rezolvau imediat cu un „ajutor” gen tudor sau balcescu (bancnotele de 25 sau 100 de lei)
Comentariu beton!27
@ Ileana obicei balcanic, zici? Fiu-meu a fost în USA cu work and travell, lucra pe un vaporaș de croaziere. Din bacșișuri făcea cam triplu zilnic decât din salariu. Bine, parte din bacșiș era pe card și se impozita, but still. Ca bonus, la terminarea părții de „work”, când a început partea de „travell”, angajatorul i-a zis „când ajungi acasă să faci cererea de rambursare de taxe (ii explicase anterior unde și cum), pentru că eu le-am plătit că așa e legea, dar tu nu vei beneficia de ele și e dreptul tau să primești banii înapoi”. Balcanici rău americanii ăștia!
Comentariu beton!21
Mihai, te apreciez mult ca blogger si uneori, ca om. Da’ când vad că o dai asa des pe „nu te duce capu” etc, sincer ca nu te înțeleg.
Ai ceva tu cu „proștii” sau ce naibii e? Ca vreau sa vad dincolo de eticheta asta enervanta ca Mihai e „tipul ala care nu accepta păreri diferite de ale lui”.
Și știu că le și accepți pe unele (sau chiar multe), dar mai e din când în când câte un răspuns din asta care îmi da cu virgulă.
Nu sunt de acord neapărat cu doamna de mai sus și da, dau tipsuri în jur de 10% când serviciile sunt ok.
Deci nu e despre asta, e despre nevoia mea de a înțelege un comportament la tine, nevoie la care poți să îmi răspunzi sau nu.
Numa’, te rog eu, să nu ma faci proasta :))).
Comentariu beton!26
@Natalia, femeia a zis că nu întelege de ce. Eu doar i-am oferit o posibilă explicație care ar putea fi la originea faptului că nu înțelege de ce nu poți să compari nivelul venitului unui ospătar din Belgia cu al unuia din România.
În plus, este absolut halucinant exemplul cu „dam eventual 1-2 euros, doar asa, ca sa aratam ca am fost mulumiti”, de parcă noi în România nu tot de-aia lăsam bacșiș, ca să arătăm c-am fost mulțumiți. Plm. Consider c-am avut dreptate să presupun că n-o duce capul.
Ah, încă ceva, eu nu mi-am exprimat vreo părere, n-am zis nicăieri că dau sau că nu dau tips, ca să mă enervez că nu e femeia asta de acord cu mine. Eu i-am judecat răspunsul exact prin prisma ceea ce a zis.
Din experienta pot sa spun ca si in Belgia se da bacsis si nu doar un euro sau doi „indiferent de suma facturata”.
@Libelula, eu, personal, n-am ajuns până acum în vreo țară în care să nu se lase bacșiș la cârciumă. Și slavă Bărbosului, am cam bătut cârciumile de prin Europa. Diferența este că la noi, în România, fără bacșiș, chelenerii mor de foame, cei mai mulți dintre ei au salarii de mizerie pentru că patronii sunt așa cum îi știm toți. Chelnerii din țările cu apă caldă nu mor de foame dacă vine @Ileana și le lasă 1-2 euro pentru că așa consideră ea că stau lucrurile. Asta e singura diferență. În rest, din Bulgaria până în Suedia, că mai sus n-am apucat să ajung, se lasă peste tot tips la cârciumă.
@Mihai, chelnerii nu sint platiti foarte bine nici aici, dar iti dau dreptate ca nu se poate compara situatia cu cea din Romania. Si mai este un aspect: daca iesi la restaurant si nota este 300 Euro pentru 4 persoane si totul a fost asa cum trebuie, atunci mie mi se pare de toata jena sa lasi un euro bacsis.
@Libelula, și mie. Dar ce știu eu? Sunt doar un balcanic…
Poate și eu sunt mai grea de cap, dar dacă lăsăm bacșis ca semn de mulțumire, de ce doar anumitor categorii profesionale? Unde tragem linia? O tragem în funcție de venituri? Doar la servicii sau și la produse?
Sunt categorii profesionale care câștigă mai puțin decât ospătarii, de ce nu facem cumva să le dăm și acelora? Pare ironie, dar eu întreb serios. Ar fi interesantă o discuție mai amplă.
Fiecare dintre noi, prin munca sa, prestează un serviciu sau face un produs pentru altcineva, direct sau indirect, dar nu ne dăm bacșișuri unii altora toată ziua. Nu că mi-ar trebui mie, personal, din fericire n-am nevoie. Vorbesc despre concept.
Eu, la restaurant, sunt cât se poate de la locul meu, nu am cerințe anume, nu-s dificilă, nu vreau să facă ospătarii nimic pentru mine ce nu intră în atribuțiile meseriei lor, n-am trimis mâncarea înapoi decât o singură dată în viața mea (nu în România), o mănânc și nu fac mofturi chiar dacă e mai meh, pentru că mi-e foame, deci n-aș avea pentru ce să las nimic, las doar pentru că așa e „norma”, „buna-creștere”, nu pentru că îmi doresc.
Ah, și mi s-a părut foarte relaxant să iau masa prin țări străine fără „presiunea” de a lăsa bacșiș că altfel n-are omul din ce trăi. Dacă am lăsat, a fost o mică rotunjire a sumei, când am plătit cash.
io cu ce a scris ileana am problema cu „obiceiul asta balcanic oribil”.
O tampenie scrisa de o persoana „superioara”. Ea e foarte desteapta, ea a plecat din Romania, nu mai este balcanica.
Altfel, bacsisu este prezent aproape peste tot. Prin Malaezia nu mi-au acceptat unii la un bar. Si am inteles ca in Japonia nu se primea, la un moment.
In rest. Ai diverse tari.
In suedia: acu niste ani nu prea se lasa. Acum, cu „balcanicii astia oribili” a inceput sa se lase. Nu te maraie, dar cred ca prefera sa primeasca ceva. Partea misto? Poti sa bati bacsisu direct pe POS
in portugalia la fel. Daca lasai ziceau sarumana. Daca nu lasai ziceau sarumana. Era fix la chefu tau.
In SUA daca nu dai 20% deja te alearga aia sa te scuipe.
Io, pa suedia, rotunjesc la 100 sau 50. In functie de cat costa. Daca e 830 dau 900 daca e 880 dau 850. Altfel, daca e 48 dacu 50-52. Conteaza pe unde si ce.
10%. Cu mici diferențe din rotunjire. Și în țară și afară. Nu mai stau să analizez dacă bacșișul e deja pus, de obicei suntem cu graba-n gât!
Multumita fiind de servicii las cu toata inima bacsisul pe care mi-l permit – 10-15%, de regula. Repet, din toata inima il las. Daca e grup mare, sunt cea care initiez „strangerea de fonduri”, mai ales daca observ ca sunt unii care incearca sa se fofileze. Pe de alta parte am patit si invers, am iesit cu niste prieteni si la sfarsit au vrut sa ma convinga sa lasam bacsis 15% intr-un local unde am fost total nemultumita de ospatari. Le-am explicat clar pentru ce de data aceasta refuz sa las bacsisul.
Minim 10%, dacă serviciul e ok. Maxim nu există, depinde de sumă, fac sa fie rotund. In general nu depășesc 20%, dar au fost situații când am băut numai o cafea care era 7 lei. Am lăsat 10 și nu am mai așteptat rest, mi s-a părut prea mica suma totală și cred și acum că aș fi fost penibil să stau și să aștept 1-2 lei rest. Procentual, a fost aproape 50%. Depinde de la caz la caz, in general 10-20%.
Cam 10-15% din valoarea comenzii/ serviciului. Văd că lumea zice de horeca, dar putem extinde la orice. Dacă nu-mi plac chestii, zero (de pildă, șoferi cu mașinile murdare, pătate sau mirosind, chelneri care fac totul în silă).
Am avut și câteva experiențe mai ieșite din comun, când a fost nevoie să mă asigur că voi fi bine servită (fiindcă nu-mi permiteam alternativa). De pildă, aveam nevoie urgent de câteva electrocasnice mari. Știam ce caut, dar n-aveam nici răbdare, nici timp să compar brandurile, iar comerțul online era subdezvoltat pe atunci. Așa că m-am dus într-un magazin de profil. A durat un pic să găsesc un angajat interesat (se dădeau foarte ocupați, sau se ascundeau după frigidere la vederea clienților). Dar am găsit pe unul, un puști simpatic, i-am întins 50 de lei și i-am zis cu un zâmbet: „Asta e pentru tine. Eu caut o mașină de spălat care să fie așa și pe dincolo. Ce poți să-mi recomanzi?” Uimire, exclamații, guri căscate etc. Când și-a recăpătat vocea, mi-a ținut o prelegere care m-a făcut expertă în electrocasnice. Mi-am luat mașină de spălat, apoi frigider și robot de bucătărie așa cum îmi doream (și în limitele bugetului). S-a ocupat puștiul de tot: mi-au fost livrate prioritar, mi le-au luat pe cele vechi/ defecte, iar frigiderul cel nou mi l-au înlocuit rapid, fiindcă venise lovit într-o parte.
Comentariu beton!18
In general 10-12%, dar depinde și de calitate. Merg până la 15-29% in cazuri de servicii excelente. Însă dacă berea e călâie, pastele moi, in loc sa fie al dente ( și asta la un restaurant italian!!), salata obosită, friptura prea pătrunsă după ce comandasem medium rare etc, etc, atunci ajungem la 0%, fără discuții și să zică mersi dacă scapă fără reclamații.
Mi se pare însă ciudat că numai în branșa Hoteluri-restaurante recompensăm serviciile bune. După câte știu medicii, avocații s.a. prestează foarte diferit și nu facem decât să le acceptăm prețurile, nu ne convine, găsim alta ofertă…
In principiu aș dori că salariile angajaților din industria ospitalității sa fie decente, nu să trăiască din bacșișuri. Asta chiar daca prețul serviciilor ar crește. Așa ar fi normal.
@ Seladon, pai, medicul, avocatul, consultantul, etc își fixează singuri tariful, dacă sunt liber profesioniști. Iar dacă sunt angajați, are grija firma care îi angajează (clinica, birou de avocați, etc). Teoretic, ar putea face asta și restaurantul sau frizeria, dar în practică, iată că nu o face.
De obicei rotunjesc la restaurant.
Am avut o problemă cu casierii de la Profi-ul de lângă mine unde am observat că cei de la case rotunjeau suma de plată la bănuți dacă plăteam cash. Nu era vorba de bănuții ăia, pe care oricum îi lăsam acolo, dar mă deranja chestia asta. Tu ca și casier trebuie să dai restul clientului până la ultimul bănuț și clientul decide dacă renunță la el. M-am activat și l-am reclamat pe unu atunci când a rotunjit el de la 14,05 la 15 lei.
Poate că sună că am fost răutăcios dar cred că i-am ajutat pentru că dacă-i calcă un control Anaf și-i prind cu bani mai mulți în casă, riscă un premiu foarte mare care poate fi salariul lui pe o lună.
As vrea și eu să întreb pe cei care au zis că lasă bacșiș în funcție de cum se comportă ospătarul.
Ce calitate sau calități trebuie să întrunească ca să primească aia 10 lei în plus?
Eu unul doar la mare am avut parte de servire întârziată în sensul că erau atât de mulți oameni în restaurant încât ospătarii abia făceau față și alergau ca nebunii de colo colo.
Și până și acolo am lăsat bacșiș.
Mai am obiceiul de a lăsa bacșiș la ospătarul de la masa mea la nunți…
Io, io…îți răspund io. Gen, îți aduce sticla de vin și ți-o lasă pe masă (nici măcar desfăcută) până binevoiește careva sa vina sa o desfacă. In prezent, lucrez la un liceu tehnologic cu profil de turism, cei de la profesională vor fi ospătari, până și elevii din clasa a 10-a știu (anul 2 la profesională, cum ar veni) că băutura se desface și se toarnă în pahar (dacă nu solicită clientul altfel) și că servirea se face prin stânga și debarasarea prin dreapta.
Deci, pot exista n motive ca să NU lași bacșiș. Iar ca să lași… există n+1 😂😂😂😂. Începând cu prezența fizică (da, o chelneriță frumoasă e avantajată, dacă nu e acră ca o lămâie) și terminând cu comportamentul. Spre exemplu, la un restaurant in Bulgaria, vine la final chelnerul, ii da soției o bomboană și zice „for you”, ii da fiica-mii 2 bomboane și zice „for you” iar mie îmi dă….nota, și zice „for you”. Jur că nu am rezistat și am pufnit in râs și evident că am dat bacșiș suplimentar 5 leva peste ce planificasem să dau.
PS: mâncarea fusese f bună și servirea impecabilă și rapidă
Comentariu beton!19
@Mircea, jur că asta nu mi s-a întâmplat niciodată ca să vină și să lase sticla nedesfacută pe masă. Da, trebuie să recunosc că este un motiv destul de pertinent 😁.
in ordine aleatorie:
– e politicos si rabdator (in special cu copiii mici), raspunde la intrebari si ofera sugestii daca sunt cerute insa stie cand sa se opreasca si sa nu insiste
– nu aduce altceva in loc de ceva care „s-a terminat” ci isi cere scuze si ofera alternative, tine minte daca vreau vinul si sucul fetelor la temperatura camerei sau nu, fara usturoi sau ardei iute in mancare daca am mentionat asta si intreaba el daca e ok un fel care e super spicy de exemplu, e receptiv daca il rogi de ex sa inchida/deschida o fereastra sau AC
– nu sare „randul” si serveste bauturile la mese in ordinea comenzilor (mancarea in functie de fel si de numarul de meseni poate dura mai mult sau mai putin deci aici nu comentez)
– e curat si ingrijit, nu vine la masa cu pahare sau tacamuri murdare, cu degetele in mancare, isi mentine mesele curate si daca e un accident (gen dau fetele cu ketchup sau smantana pe langa farfurie sau dau pe jos un tacam sau varsa ceva) sunt calmi, rezolva problema si nu reproseaza nimic ba chiar dimpotriva (o replica de genul „nici o problema, se intampla” face minuni la un copil mic si prin extensie la parinti)
– nu sta nici calare pe tine sa iti numere inghititurile insa nici nu trebuie sa il strigi sa te bage in seama daca mai vrei o bere sau un desert
cam astea ar fi la mine insa as mai mentiona ca atitudinea pozitiva si politicoasa conteaza enorm. adica chiar daca „shit happens” e important cum abordezi si rezolvi problema.
00
@Lupule, sunt de acord cu tine, la prima chestie si parțial la a treia. Celelalte două, din nou ca și în cazul lui @Mircea mai sus, nu mi s-au întâmplat.
De ce doar parțial la a III-a. Sunt anumite cazuri în care unii sunt avantajați și aici mă refer la clientii fideli… Am fost în postura celui căruia i s-a adus băutura mai repede deși comanda a fost dată imediat după masa de lângă mine. Nu am cerut-o mai repede, dar diferența dintre masa mea și a celui de lângă mine era că eu eram mai aproape de bar și… mai eram și de-al casei…. adică în barul acela, ce era unul care avea și biliard, eu mi-am făcut veacul în fiecare seară, seară de seară, timp de doi ani de zile.
Oamenii nu au făcut scandal, decât în momentul în care mi s-a dat o masă de biliard înaintea lor. Nu am cerut-o, dar cum îmi făceam veacul pe acolo, după cum am spus, când m-a văzut seful de sală că astept de o oră, a intervenit ca să mi se dea prima masă care se eliberează. Repet fără să o cer eu.
Li s-a explicat de către seful de sală decent situația… și băieții au înțeles 🙈. Barul ăsta era deschis până la ultimul client și de foarte multe ori am închis barul… la propriu se rugau chelnerii pe la 5 dimineața să plec ca să se ducă acasă la somn, am băut și am mâncat acolo pe datorie când nu mai aveam bani…
Apoi, mai aveam un restaurant pe care tot în același timp îl frecventam mai mereu sâmbătă de sâmbătă… Mâncare bună, formație live, ospătărițe îmbrăcăte tradițional foarte frumoase, era cam căutat în vremea respectivă.
Și într-o seară am uitat să facem rezervare. Am primit masa de lângă chelneri, pentru că eram la fel de-ai casei, desi altora li se spunea că nu mai este liber 😁. Chiar ne-am întâlnit cu niste prieteni la un moment dat, care plecau dezamăgiți… i-am luat cu noi și ne-am distrat împreună deși venisem… separat. După faza asta, masa respectivă a devenit masa noastă sâmbăta, nu mai aveam nevoie de rezervare 🙋🏻♂️. După ce mâncam și beam… ne duceam la o bilă dincolo la barul de care am povestit mai sus🙈.
Cam 10-12%
Eu consider ca-mi fac datoria la serviciu destul de bine. Niciodata nu mi-a dat cineva bacsis pentru asta. De ce cei din horeca ar trebui sa primeasca? Sau de ce ar trebui sa fie bacsisul o obligatie pentru clienti?
Asta nu inseamna ca nu am lasat bacsis niciodata.
Aproape de fiecare data adaug 10%. Uneori mai putin daca suma e deja marisoara.
Nu pot sa zic ca fac asta cu placere.
Ma simt mult mai bine in tranzactiile simple de gen magazin unde platesc fix cu cardul (ba chiar super usurat la casele self service).
Cam 10% dacă servirea e decentă, nu spectaculoasă. De obicei, nu mă simt obligat niciodată, e o alegere. Dacă apar chestii de genul bacșiș fiscalizat, totul la patron și distribuie el, ajungem la 0, sau simbolic la ospătar, nu mă interesează să-și mai tragă statul ceva extra (sau patronul) pe spinarea angajaților.
În general las 10%. Ultima data la nota de 800 am lăsat 80. Dar au fost cazuri la care am lăsat 20-30%. Am mâncat odată acum 5 ani 3 pizza langa ateneu erau cam 140 și am pus 200 în nota, cineva de la masa a zis merci spre chelneri și duși au fost :)).
Asta mi se pare cel mai funny, când unu’ plătește și altu’ se trezește sa fie politicos și chelnerul o ia ca pe o invitație sa nu mai vina cu restul.
De obicei las mai mult la evenimente deosebite, la ateneu sparsese fiica mea o farfurie. Odată în Bulgaria am lăsat vreo 30%. Ii fusese rău celei mici și a borat pe tavita scaunului de copil. Era culmea sa nu las ceva nu?
Rar, cam odată la 20-30 de ieșiri se poate întâmpla sa fiu mort de foame și sa aștept 50+ minute după un fast-food gen, care se face în 3 -5 minute. Dacă am draci de foame e posibil sa nu le las. Dacă e mai low quality mancarea le las 5%. Dacă e oribila le spun.
La tazz le las minim 5 lei la comenzi de 35-70. La freshfull minim 10, la curatatoria de covoare minim 15. În funcție de greutatea carata.
Da, 10%. La chelnerițe mai mult.
Desigur dacă serviciile și comportamentul sunt ok.
Am intrat odată la o terasă cu apa mea de jumate în mână si în timp ce căutam loc la masă a venit o puștoaică la mine (chelneriță ceva) si zice că nu am voie cu apa mea. Ce rău fac dacă țin asta cu mine ? Mai am un pic în sticla asta. Nu că nu aveți voie o ținea ea langa, Măi fetițo lasă-mă în durerea mea că nu stă lumea într-o gură de apă, dar ea că nu, o ținea langa să arunc restul ăla de apă, mai rău ca la control bagaje aeroport. Am plecat si i-am zis că nu așa se fac afacerile.
In general spre 10% insa in functie de nota, sa fie rotund… (in general rotunjesc in sus).
Cand incepuse kinderul sa manance si era mozol in jur 🤪strangeam (ce puteam) si lasam “tips de kinder”. Adica recurent spre 20%.
Acum kinder nu mai face mozol asa ca am revenit spre 10%, inflatie, criza, scumpiri incerc sa trecem raul 😝
Oricum de cand a venit frigul am observat o rarire a “chefului de ieseala”.
Cam 10% daca au un minim de bun simt ospatarii iar mancarea e mancabila. Daca nu, nu.
As fi foarte curioasa in schimb daca, in caz ca sunt oamenii nemultumiti de mancare sau servire spun asta ospatarului sau scriu in review.
Eu fac asta uneori.
Las review fara probleme, dar las si tips. Nu stau sa astept 2.5 lei ca a fost mancarea de cacat sau berea calda, ca nu e vina omului aluia care m-a servit..
M-au enervat atat de tare unele comentarii atat de aici cat si de pe pagina de facebook incat abia mai gandesc clar.
Atat vreau sa spun: rusine tuturor celor care lasa 0% pe principiul „ala e jobul lui, sa il faca” sau pe principiul „voi, balcanicilor, care ii invatati asa..”.
Ca sa fiu si la subiect, las intotdeauna tips, indiferent cat de suparata plec din locatie, pentru ca nu mereu e vina celui care a incercat sa ma serveasca ca nu a reusit sa ma multumeasca pe mine. Sunt situatii cand restaurantul (a se citi patronul zgarcit) nu are personal suficient sau cand acel om (chelner/sofer/nici nu conteaza) deja a avut o experienta de rahat cu vreo „Karen” inaintea mea si inca nu e in cea mai buna dispozitie.. sunt si ei oameni, au si ei toane, dispozitii, probleme acasa.. asa cum si voi sunteti ciufuti la birou/corporatie uneori si mai dati un picior imprimantei sau va uitati urat la bariera ca nu se deschide, asa au si ei zile proaste.
La naiba, ce m-ati enervat unii dintre voi…
La cat costa o masa la restaurant deja consider ca le.am platit si salariul pe luna viitoare… 3 ciorbe si 3 beri aproape 200 lei…ce cacat de spaga sa le mai lasi? Si da, am luat si restul…
Eu zic să nu confundăm bacșișul (tips) cu șpaga (mită).
Da, las cam 10%.
Dacă atitudinea e „gretoasa” sau ne servește repezit „luați, de crăpați și dați- i drumu’ d’aici, fmm!”, nu las nimic.
intre 0 si 10% in functie de gradul meu de satisfactie.
fun fact: acum mai bine de 25 de ani, prima data in roma, la prima masa la carciuma. nu stiam si nici nu auzisem de coperta direct pe bon….am vrut sa pun masa in capul chelnerului…eram deja la fmm, pai ce iau fata de masa cu mine si tacamurile??!! pana a venit un domn simpatic (roman plecat) si mi-a explicat ce vrea chelnerul de la mine… am ras, am mai baut ceva, am platit si coperta vietii, am mai invatat ceva
Din aprilie pîna la sfîrșit de octombrie servesc masa in diferite restaurante,in general rotunjesc suma ,daca e 34 las 40
Eu vreau sa spun altceva ,din sute de chelneri ,nu știu dacă 5-10% multumesc in mod special pentru tips ,am de fiecare data senzația că li se cuvine ,poate un pic diferit în citeva tari balcanice (Croația, Muntenegru,Slovenia )