Am înțeles, e greu să faci autostrăzi, e infernal de complicat să construiești școli sau spitale și, în general, nu prea puteți cu infrastructura. Că nu vă duce capul sau nu vreți, dracu’ știe, nici nu mai contează. Băi, dar nici măcar niște guri de canale nu puteți să aliniați la nivelul șoselei, boss?
Vă jur, în țara asta 99.99% dintre gurile de canal sunt ori la 5-10 centimetri sub nivelul asfaltului, ori la 10-15 deasupra. Practic, zici că absolut toate au fost puse de niște băieți care sunt pe mână cu proprietarii de service-uri auto și cu producătorii de bucșe și capete de bară.
Nu există gură de canal în țara asta peste care să nu dai din greșeală și să nu strângi din cur la volan întrebându-te dacă ai scăpat cu janta întreagă sau tre’ să tragi pe dreapta să faci pana.
Rușii dacă ar veni să ne invadeze, n-ar reuși să treacă nici de Rădăuți, nici n-ar apuca să intre pe E85, că i-ai vedea cu tancurile aliniate pe marginea șoselei, din zece în zece metri, cu șenilele sărite. Alții trimit sateliți în spațiu, noi ar trebui să trimitem un capac de canal. Și doua bucșe. Plm…
Și nu mă faceți să încep și discuția despre trecerile de cale ferată.
Csf, n-ai csf
Rusii ar folosi orice alt drum, nu E85. Prea multe carute in zona de nord, ar sta in coloana toate tancurile. Oricum, sa fii multumit. Macar in poza ta ai si capac la canal.
Comentariu beton!76
Rusii ar trece rizind pe orice drum romanesc. De cind locuiesc mai la est de Romania am invatat sa privesc altfel calitatea soseleleor noastre. De cite ori intru in Romania imi amintesc acum cum ma simteam cu 30 de ani in urma cind am condus prima data pe autostrazi din Ungaria… E raiul pe pamint, e Vest!!!
Comentariu beton!37
@Mihai: ai „avansat” la stepă? 😀
@Mihai: Mai fac si eu misto, nu e dracul atat de negru 🙂 Traiesc intr-un judet unde acum ceva timp un anume politician cu nume gingas din ordinul Lepidoptera intr-adevar s-a zbatut sa faca drumurile si chiar era destul de mare diferenta cand treceai intr-un judet vecin. Problema mare era la orase, unde luai tot calendarul la rand. Iar cu E85ul am o relatie de hate de vreo 30 si ceva de ani, deci nu pot fi obiectiv.
Ce nu înțeleg eu legat de gurile de canal, e următorul lucru: atunci când se reface o stradă (rar, dar totuși), etapele sunt: decopertat, reasfaltat, apoi spart pătrățele pentru gurile de canal, și reasfaltat în jurul lor. De ce?
Îmi doresc tare mult să fie o logică în spate, dar instinctul îmi spune că nu e așa.
Comentariu beton!29
Pentru ca sunt doua institutii diferite care se ocupa de canalizare si care se ocupa de asfaltare. In general aceste lucrari ar trebui coordonate dar in general nu le iese, ca asa e la noi.
Ori aia de la canalizare nu au reusit sa semneze la timp contractul relevant, sau multe alte motive, si asfaltarea incepe fara ei, si o sa te trezesti cu guri de canalizare mai sus sau mai jos de un asfalt nou, impecabil. Ori aia de la asfalt amina ceva sau nu au reusit sa semneze contractul, si te trzesti cu gropi dea-lungul si dea-latul strazilor sau in jurul canaleleor pe orice strada, gropi care o sa fie acoperite ‘temporar’ cu pietris pentru luni/ani, pina se hotarasc si aia cu asfaltul sa repare.
Acelasi motiv pentru care vezi din cind in cind poze pe net cu stilpi de tensiune in mijlocul unui drum nou – aia care fac drumul nu au voie sa se atinga de stilpii de tgensiune asa ca daca s-au pornit la drum ei isi fac treaba pe linga si stilpul o sa se mute la un moment dat, in urmatorii ani, pina se pornesc si aia de la Electrica….
Comentariu beton!23
@Mihai: un comentariu elaborat, când de fapt, realitatea e alta: SE FURĂ! SE FURĂ-N DRACI! Trebuie să fure toți cât mai mult, căci e concurs: ăla are Rover, tu ai doar BMW. Aia are Vuitton, io am doar Gucci. Șamd.
În România, când omul a vrut să facă ceva logic, unde nu s-a putut fura, a fost trimis acasă.
Comentariu beton!16
Deci sunt construite așa cu scop strategic, împotriva rușilor. 🙂
Comentariu beton!31
Aia zic. 🤭
Poate ai norocul sa dai intr-o gura de canal fara capac si o sa-ti para rau ca te-ai plans doar pentru atata lucru!
Se dezbate încă. Ce zici?15
N-am cum să-ți răspund la așa ceva. Băi, voiam de multă vreme să-ți zic o chestie și ți-o zic acum: îți mulțumesc că exiști. Și vorbesc serios, prezența ta pe acest blog îmi reamintește mereu și mereu ce norocos sunt să nu am parte de oameni ca tine în jurul meu. E atât de reconfortant cum nu-ți imaginezi.
Aia e … să nu ne plângem pentru atâta lucru.
Pățanie de acum câțiva ani, într-un început de decembrie.
Veneam eu de la ai mei dă la munte, solo pe sitem nervos, cu mașina dă dumineci, și dă țară totodată, încărcată cu un frigider pentru un pretin, că deh, uneori sunt și comisionar. Și dă-i și luptă prin zloată și zăpadă, printre toți provincialii care ne întorceam duminică seara în mândra capitală.
Și intru în București. Dar vaaai, ce frumos, uite că au dat drumul la luminițe și decorațiuni pâlpâietoare plus fel de fel de gânduri care să mă țină atent, vorba aia : mai am o aruncătură de băț până la destinație. Intru în pasajul Unirii pe banda 1 că io-s responsabil și nu îi mai dau viteză pe ultimul și cel mai greu tronson dintr-un traseu, adică cel aproape de casă. Vijelioșii îi dădeau tare pe banda 2. Cine credeți că a observat prea târziu gaura de canal nesemnalizată de pe banda 1 și nu a putut să schimbe banda, luând-o în plin, a ? Exact, atentul și norocosul de mine. Mă resemnez, conștientizez faptul că am făcut pană și când ies din pasaj fac dreapta și trag pe dreapta să rezolv problema. Burniță, temperatură joasă, mecanismul de la roata de rezervă înghețat și ruginit, spray-urile WD40 și de dezghețat pe terminate, oboseală, tăți factorii neprielnici erau călare pe mine. Dar, dă-i și luptă, nu te plânge 🤪. Finalizez lucrarea. Trece mașina de Poliție și îi opresc pă stimabili sesizandu-le problema din pasaj. Aaa … păi am mai văzut vreo câțiva opriți pe dreapta ca dvs. Păi anunțați dom’le dragă, acum că v-am detaliat problema, să nu mai pățească și alții. Nu e zona noastră, nu e de competența noastră. Seriooos, beep,beep ?
Mă urc nervos în mașină și plec. Nu cred că am mers 1 km, când să urc spre Filaret, pă linia dă Trum’vaaaai … simPt mașina din nou că nu e ceea ce trebuie. Trag pe dreapta și verific. Ce văd ochii mei ? O mare tăietură în anvelopa „dă rezervă”, perfectă ca și șina de tramvai care o generase. Am parcat mașina, am aprins tacticos un tutun și am apelat frumos la mersul pe jos, că doar mai aveam „dăcât” puțin din cei 250 km, nici taxiul nu mă lua 😊
A doua zi am rezolvat cu frigiderul și după vreo câteva săptămâni și cu mașina( 2 anvelope și o jantă). Oricât de prevăzător ești când este să o pățăști, o pățăști și gata.
Ce am învățat din asta ? Când faci o sesizare,ia număr de înregistrare, date de identificare… ale organului (in)competent🤪 Adevărata stare de „reconfortare” e când îl reclami tare,tare 🤭
Comentariu beton!50
@MV
Cu placere!
Nu ne pasă, asta e concluzia mea. Tocmai am văzut un documentar despre construcția Sydney Metro, care trece pe sub port, are viaduct de câțiva km și 13 statii. Merge automat, fără „vatman”, are niște stații de te doare mintea, sigure, funcționale și frumoase. Până să îl deschidă publicului, au făcut 400.000 de km în probe, să se asigure că totul e perfect. Toți cei care au lucrat, oameni din diverse țări și culturi, erau mândri și fericiți de contribuția lor la proiectul ăsta, emoționați și zâmbitori. La noi unde vezi așa ceva? Dorel se face că lucrează, toarnă în scârbă asfaltul cu lopata si-l niveleaza cu cizma de cauciuc, la ochi, eventual pe vreo ploaie, și înjură că „ne plătește prost” și că „toți e hoți, domne”. Managementul de proiect la firmele astea de asfaltare lipsește cu desăvârșire, laolaltă cu mândria lucrului ieșit din mâinile lui Dorel.
Comentariu beton!48
merci @Ioana, m-ai scutit de multe semne;
băi, dac-o fi să fie efecte adverse ale vaccinului ăstuia nou, pentru români mi-aș dori să ne crească o mînuță; una mică, cu care să frecăm menta; așa, poate, cu ălelalte două, ne-om apuca și noi, dracu’, de muncă, cum fac alte neamuri pe pămîntu’ ista; că nici la nemți, polaci, croați, franțuzi sau chiar bulgari, n-or fost eilienșî să le toarne asfalt, să le educe copiii, să le curețe șanțurile și să le dea casele cu var…
Comentariu beton!36
Ți-a scăpat un detaliu major: există protecție și pentru cazul în care dușmanii s-ar gândi să meargă pe trotuar: vor aluneca și vor muri într-un kkt! Să sperăm că de câine!
Comentariu beton!23
Nimic nu e la voia intamplarii. Echipa va reveni precis pt retusare cu alte costuri suplimentare. Am.lucrat in constructii o perioada. Banii vin din greseli. Multi, multi banii.
lasă trecerile de cale ferată, alea-s fizică cuantică. să ne referim la porțiunile unde calea de rulare a tramvaielor e comună cu șoseaua….
sau la asfalt însuși, că e numai munți și văi, de ce împiedici tu, ca pieton, când traversezi.
Nu ai observat o altă chestie: gurile de canal nu sunt puse la mijlocul drumului sau la mijlocul benzii de rulare, sunt puse fix pe unde trece roata maşinii. Ar fi păcat să toceşti asfaltul, nu?
Comentariu beton!39
Da, superb. Ghici cine țopăia să recupereze capacul de la roată, la Piața Muncii, și ghici cine le-a prins, mai apoi, pe toate cu șoricei.
Altfel, oful meu mare era o traversare de cale ferată, când mergeam la taică-miu, unde nu numai că nu aveam barieră, dar vizibilitatea era zero pentru că boscheți și copaci. Zero. Trebuia să verifici mersul trenurilor înainte să treci pe acolo, altfel era jale.
Comentariu beton!14
Da, șoriceii fac parte din cultura noastră. Mai trist e că și șobolanii.
Popular se mai numesc și panduiți/banduiți 🤪 Dăpinde de la meșter la meșter și de la cultură la cultură 🤭
Sărăciilor !!! s-au invenatat jantele de aliaj care nu mai necesită capace care sar la orice groapă 🙂
Şi vezi că, tehnic, şoriceii se numesc coliere . Că vine garda de la protecţia mamiferelor mici şi mijlocii peste voi pentru că folosiţi animăluţe blănoase şi pufoase în alte scopuri.
Comentariu beton!18
Coliere știam și eu… Da cică se cheamă fașete 🤪. Și pe la noi au „aliniat” canalele, n ai cum sa le ocolești, că îs peste tot, nici nu știu de ce trebuie atâtea, din metru in metru
O axioma pe care nu încetez sa o împărtășesc tuturor am primit-o acum câțiva ani când o karma fericită mă ducea la o reprezentanta auto de unde trebuia să ridicăm mașina îndelung așteptată .
La despărțirea de persoanele care o predau, un mecanic târșâit prin viață face o ultimă recomandare:
Deci, nu uitați, imediat prima oprire la peco, puneți benzina, că turcul trimite rezervorul cu doar doi l in ele, practic mereți pe vapori de benzina, și de asemenea peste drum aveți magazinul piese auto xyzq, luați urgent preșuri și …. soricei de prins capacele la roti, ok ?
Am luat acestea, dar presurile doar le am pus, de soricei am neglijat, doar am trântit punguța in torpedou .
Greșeală de manual, peste doar câteva sute de m, cine fugea pe strada înghețată ( era ianuarie), după un capac jucăuș de R. T.?
Pai nu fugeam eu, fugeam da !?
Că pe marginea drumului era nămete înghețat, făcut munte de lama de mașina de deszăpezire ! 😜
Comentariu beton!21
Pentru ca lucrez in domeniu o sa incerc sa dau si niste explicatii tehnice:)
1. Capacele care sunt mai sus asteapta ultimul strat de asfalt . Este si cazul din poza. De obicei vorbim de 4 cm( stratul de uzura atat are).
Capacele care sunt sub cota ajung acolo din 2 motive:
1. De multe ori se reabiliteaza doar infrastructura rutiera, fara canalizare. Caminele sunt vechi si cedeaza. Astfel intalnesti strazi unde capacele sunt la cota cand se asfalteaza dar apar cedari ulterior.
2. Echipa de asfaltatori este slaba sau cei care pregatesc capacele nu le pun la cota.
Nu este nici o conspiratie si nici nu suntem mai prosti ca in alte parti. Si in Germania gasesti problemele astea dar aia sunt mai inteligenti si in general baga canalizarea pe margine sau in scuar pe bulevardele mari asa ca nu sunt capace in carosabil.
Ba da, boss, atât vreme cât ăia au găsit soluții, dar noi nu, ba da, suntem mai proști. De altfel ai zis-o și singur „ăia sunt mai inteligenți că bagă canalizarea pe margine”. Fix despre asta e vorba.
Prietene, pentru ca lucrezi in domeniu da-mi voie sa-ti spun cum am vazut eu ca se pune asfaltul in Rusia ( St. Petersburg) in 2002. Cei care asfaltau se ocupau si de gurile de canal. Aveu inele d’alea pe care sta capacul, de diferite inaltimi. Puneau ccapacul si inelul potrivi ca inaltime cu laserul ( in 2002, repet), apoi in urma veneau cu masina aia de turnat asfalt ( obisnuita, ca si la noi) si turnau asfaltul. Rapid. Era intr-o sambata dupa amiaza. O intersectie cam de doua ori cat cea de la Bucur Obor ( bulevardele aveau 4 benzi pe sens). Cand am trecut pe langa ei mai aveau de asfaltat un sfert ( inchideau pe rand cate un bulevard). Am intrat sa mancam intr-un restaurant. Am baut si vreo doua beri (krepnoe adica 11%alcool asa e berea neagra la ei). Camd am iesit ( hai sa fi trecut vreo 3 ore) ei erau aproape gata. Retineti doua lucruri: 1 In Rusia si 2 asfaltul ala tine afoarte bine la 5-6 luni de iarna serioasa ca la rusi. Eu zic ca problema este de organizare. Aceeasi echipa care pune asfaltul trebuie sa se ocupe si de gurile de canal. Altfel fiecare da vina pe celalalt…
Comentariu beton!31
Pentru ca la noi acele ” inele distantier” sunt sublime dar lipsesc cu desavarsire.
La noi se foloseste un postament de caramida ca la zidarie.Nu ai cum „sa vii in cota” nici s-o fwuti.
Si degeaba capacul de canal e calculat sa reziste daca cedeaza panarama aia de caramida de sub el.
Când au lărgit strada noastră, au asfaltat PESTE gurile de canal. După câteva săptămâni umblau să găsească unde sunt gurile de canal ca să decupeze asfaltul.
Comentariu beton!15
Amatori, acum vreo 2 ani pe Calea Șerban au asfaltat trotuarul până lângă pomi 🤪
Urmaream mai demult pe youtube un tir-ist de-al nostru ce lucra prin SUA. La un moment dat a avut un drum prin Canada si, primul lucrul ce la frapat, multitudinea de capace de canal pe strazi in marea lor majoritate denivelate. Pur si simplu se vedea si in filmuletul prezentat. Deci, sunt probleme si la case mai mari.
In alta ordine de idei, nu poti avea strazi bune, cand stratul de baza (fundatia drumului) lipseste in multe cazuri cu desavarsire si cel putin 60-70% din camine sunt facute din caramida (macinata in timp).
Da, dacă au probleme și canadienii m-am liniștit. Auzi? Dar bulgarii cum or reuși să n-aibă?
păi au avut și bulgarii da’ acu’ 5 ani cînd am început eu delegațiile p’acolo, le-am zis: “băbăețitătă, ia vedețitătă…!” ei, îți place cum au făcut centura nord la Sofia? la anu’ mă ocup și de zona ailantă, vitosha-pernik…
Comentariu beton!16
@Alex: ce-ar fi să ne uităm la casele mai mari unde nu sunt probleme? Altfel putem compara asfaltul românesc cu asfaltul pus în deșertul Gobi. Sau Atacama. 😀
@John Temple apropos de asfalt pus în deșert… Babaiete, ce asfalt au ăia în Dubai! Și metrou suspendat. Și nebunii au mai construit și un canal (Venezia style) ca să aibă și bloacele lor vedere la apă. Și Burj al Arab construit pe insulă construită de ei. Și Burj Khalifa și malul de lângă în care e un acvariu pe care te poți plimba cu o bărcuță cu fund de sticlă să vezi peștii… Niște nebuni, jur! Cel puțin șeicul ăla…
Comentariu beton!14
Eu (inca) astept cu interes ziua in care un drumar de la noi va reusi sa alinieze podul cu rampa ce urca pe el.
Nu stiu daca ati observat (dar am impresia ca e imposibil sa nu o fi facut) dar la fiecare pod de pe orice autostrada din Romania ai limitare de viteza si semnul cu doua cocoase, deoarece in epoca in care exista nivele cu laser, Dorel da cotele cu furtunul de nivel, daca il foloseste si pe ala si nu foloseste ochiometrul ca oricum „merge si asa”.
Fix la trecerile la nivel m-am gândit când am citit titlul…
Problema cu trecerile de cale ferată este diferită pe Ardeal ,nici nu simți că treci un nivel de cale ferată ,dar în restul țari e jale .Parcă eşti şi şoselele sunt mai bune la ei ,nu ştiu asta e percepția mea.
Adevarat!!! …Trist dar adevarat!
În poza aia drumul nu e terminat, urmează să se mai toarne un strat de asfalt. Dar da, e o problemă mare cu gurile de canal și, cel mai probabil, canalul ăla va ajunge sub nivelul drumului când va fi terminat.
„Vă jur, în țara asta 99.99% dintre gurile de canal sunt ori la 5-10 centimetri sub nivelul asfaltului, ori la 10-15 deasupra”
mai plimba’te, boss…
Generalul Oprea nu a dat doctorate ptr. geometrie euclidiană🧐👊👍😷
Si eventual sunt pozitionate pe banda in dreptul rotii, nu pe mijloc…
sa vezi noile piste de biciclete cand trebuie sa „cobori” de pe pista pe asfalt si invers, zici ca sunt limitatoare de viteza sa nu bage nebunu cu 7.86km/h ca se sperie babele.
In legatura cu canalele, am vazut cea mai tare faza din viata mea. Pe frumoasa strada Gheorgheni din sectorul 5, sunt canale din 10 in 10 metri. Conform obiceiului, se sparg forme patrate in jurul capacelor, care urmeaza sa fie asfaltate. Masina cu asfalt trecea de la un canal la altul, iar in spatele ei, distinsii cetateni, cu farase si ligheane de metal, luau asfaltul fierbinte, ca aveau si ei curti de asfaltat, manca-ti-as.