De câte ori am căutat informații de genul celor de mai jos, care să apară toate la un loc, nu găseam nimic sau dădeam peste ele din mai multe surse. Ei bine, le avem acum aici pe toate, mulțumită Liviei, o HR-istă destoinică a vremurilor noastre, care s-a amuzat copios în urma textului meu de ieri și a decis că e cazul să ne facă un pustiu de bine. Așa că salvați-vă link-ul de la textul ăsta pe undeva, să știți de el. Ah, și dacă mai aveți întrebări legate de subiectul ăsta, ar cam fi momentul sa le puneți. Livia mi-a promis că o să fie pe fază și va răspunde la comentarii.

…………………………………………………………………………………….

De când am început să lucrez în domeniu Resurselor Umane am avut plăcerea de a vedea și citi numeroase aplicații pentru diferite roluri/joburi pe care le-am avut disponibile. Mulți dintre aplicanți nu au trecut de prima etapă de selectare, din diverse motive, cel mai întâlnit fiind acela că au aplicat pentru joburi care nu se pliau pe aptitudinile lor. Spre exemplu, un prea competent chelner a aplicat pentru un rol de învățător fără să aibă calificare, experiență sau măcar niște voluntariat la activ în vreo școală sau vreun ONG. De asemenea, tot pentru un job de profesor a aplicat un minunat templar. Dacă voia să predea tâmplărie, ar mai fi fost cum ar mai fi fost. Dar nu, omul nostru aplicase pentru un rol de director de școală! Și exemplele pot continua la nesfârșit.

O altă parte dintre ei nu au fost acceptați din cauza CV-ului! Fie pentru că avea 10-20 de pagini absolute inutile, fie pentru că modalitatea în care era concepu era atât de ambiguă încât m-a determinat pe mine și pe colegii mei să alegem alți candidați!

Dragilor, totul începe cu un CV bine făcut! Și când spun „bine făcut” anulez din start formatul Europass! Voi, cei care încă folosiți Europass-ul, încercați să scăpați de el! Scăpați de rubricile pentru care îți trebuie cunoștințe dezvoltate de Word, scăpați de poza de pe CV, pur și simplu scăpați! Ok, este posibil să mai existe companii/firme/instituții care cer explicit formatul Europass. Atunci, și doar atunci, puteți să-l folosiți!

Hai să vă spun cum ar arată o variantă de CV pe care noi, cei din această breaslă, îl apreciem.

1. Detalii personale (nume, prenume, nr. de telefon, adresă de email). Numărul de telefon este foarte important. Nu uitați să-l treceți! FĂRĂ POZĂ! Acest aspect e mai mult pentru voi decât pentru intervievator! Astfel evitați eventualele discriminări pe bază de înfățișare.

2. Profilul vostru. Aici scrieți în câteva rânduri (vreo 10-20) despre voi. Despre cât de pasionați sunteți în ceea ce faceți sau ce vreți să faceți. Scrieți un pic despre trăsăturile personale care v-ar face potrivit/ă jobului pentru care aplicați. Nu bateți câmpii explicând cât de buni sunteți voi la sărit șotronul, în timp ce rolul pentru care aplicați este unul de ospătar. Pliați hobby-urile pe jobul pentru care aplicați! Spre exemplu, dacă vreți să aplicați pe un post de analist de date sau introdus date, menționați că aveți cunoștințe avansate de Excel sau Word! Sau dacă aplicați pentru un post de bucătar, menționați că vă place foarte mult să gătiți și că faceți asta și în somn, dinainte să va nașteți. Ați prins ideea, da?

3. Experiența profesională. Începeți cu ultimul loc de muncă (eventual cu cel în care sunteți la momentul prezent).Apoi scrieți foarte simplu:
Data (când ați lucrat);
Compania/instituția/scoala/resturantul/etc unde ați lucrat;
Rolul îndeplinit de voi acolo (pe scurt, nu mai mult de 2 rânduri);

4. Educația. Când și unde și ce ați studiat.
Începeți cu ultimul nivel educațional promovat. În ordine invers cronologică.
Spre exemplu. Ați terminat un doctorat, atunci începeți cu el:

Phd – 2010-2013
Master –
Facultate –

Vă IMPLOR nu mai menționați unde ați făcut școala generală! Nu este important, nu interesează pe nimeni. Nici măcar liceul nu are cine știe ce importanță, mai ales dacă l-ați terminat de mai mult de zece ani.

5. Informații suplimentare. Aici vă sfătuiesc să treceți ce alte aptitudini mai aveți, interese, cursuri la care ați aplicat și le-ați absolvit, conferințe la care ați participat. Voluntariatul este foarte important, mai ales dacă ești la început de carieră!
Oricum ar fi: keep it short!

CV-ul trebuie să aibă în jur de două pagini, maxim trei! Evitați foiletoanele care par că nu se mai sfârșesc, sunt obositoare. Am întâlnit CV-uri de câte zece pagini în care dragul de candidat trecuse de toate, mai avea puțin și menționa și ce mâncase la ultima cină. Acesta e un bun exemplu de așa NU!

Despre interviu!

Să presupunem că ați avut un Curriculum Vitae bun și ați fost selectat iar mai apoi chemat la un interviu cu potențialul angajator! Hai să vă spun cum stau lucrurile și din momentul acesta.

Săptămâna trecută am invitat o domnișoară, al cărei CV era relativ bun, la un interviu pentru unul dintre joburile pe care le avem deschise. A întârziat o jumătate de oră. Mi-a explicat că transportul în comun nu a mers “ca pe roate” așa că, din această cauza, a întârziat puțin. Partea neplăcută este că am aflat de întârziere când, după ce trecuseră cinci minute de la ora stabilită pentru întâlnire, am sunat-o. Mi-a confirmat atunci că în maxim 10 minute ajunge la noi la sediu! 25 de minute mai târziu a ajuns! Îmbrăcată foarte pretențios, cu un cățel după dumneaei, s-a așezat simandicoasă pe scaun. A acceptat o cafea de la recepționera noastră, cu aerul unei contese care-ți face un favor.

Apoi am început interviul. După câteva informații suplimentare pe care le-am oferit despre jobul disponibil, i-am adresat niște întrebări legate de experiența ei în domeniu, despre c e ar putea aduce nou în acest rol etc. Răspunsurile au fost mai puțin satisfăcătoare decât m-am așteptat, dar nu foarte slabe. Apoi am rugat-o să îmi vorbească un pic despre ea și a început să îmi spună că datorită fizicului plăcut pe care îl are nu a avut nici o problemă să găsească de muncă. Nu mai are rost să continui povestirea. Domnișoara nu a fost angajată, cu toate că “arata bine”!

Această întâmplare și multe altele m-au determinat să fac un fel de decalog a ceea ce trebuie să facem și să mai ales să NU facem în timpul unui interviu! Sunt convinsă că multe dintre aspecte vă sunt familiare, dar nu strică să le repetăm:

1. Să fim punctuali! Să încercam să nu întârziem și dacă totuși avem acest nenoroc, sunăm potențialul angajator imediat ce ajungem la concluzia că vom întârzia. Preferabil înainte de ora stabilită pentru interviu/întâlnire

2. Îmbrăcăminte adecvată. Nu venim îmbrăcați în pantaloni scurți și pantofi sport, dar nici nu exagerăm stilul vestimentar. Pentru bărbați e ceva mai simplu: costum, cămașa, cravată și gata! Nu strică să asortați cele câteva piese vestimentare, dar oricum nu prea aveți cum să dați greș. Pentru femei este un pic mai complicat. Spun “un pic” pentru că dacă vom alege genul office atunci totul ok! Niciodată nu vom da greș cu o fustă dreaptă, până la genunchi, o cămașă clasică și un sacou, toate asortate. Domnișoara de mai sus avea o rochița mulată pe corp, decolteu generos, colier mare de perle și o haină lungă până în pământ. Per total nu arăta rău, dimpotrivă (șeful meu sigur era fericit), dar era cam mult pentru un interviu. Să nu uităm că avea cățelul în poșeta!

3. Evitați să aduceți animale sau orice alt mebru al familiei cu voi! Domnișoara a venit cu patrupedul după ea. Un alt candidat, mascul feroce, a venit cu mama (pentru suport emoțional). O doamnă și-a adus cu dânsa soțul (care a solicitat să meargă cu ea, inclusiv în camera de interviu) etc. Cred că vă este clar că niciun angajator nu va lua în echipa lui pe cineva care dă atâta dovadă de nesiguranță și lipsă de independență, da?

4. Să ne informăm despre compania/instituția/firma care ne poate oferi un loc de muncă! Eventual, dacă știm cu cine vom avea interviul, să ne informăm (din punct de vedere professional, bineînțeles) și despre intervievator. Încercam să aflăm și să reținem cât mai multe. Pentru că toate astea vor da bine la interviu, unde vom da dovadă de conștiinciozitate și interes pentru job.

5. Ascultăm cu atenție ce explică intervievatorul despre rol și despre firmă. Ascultăm cu atenție întrebările ce ne sunt adresate.

6. Răspundem clar și concis întrebărilor. Evităm să batem câmpii cu grație.

7. Unde avem posibilitatea hai “sa ne vindem” inteligent! Punem accent pe experiența pe care am dobândit-o până în momentul de față. Dacă nu avem experiență în domeniu respectiv, punem accent pe calitățile și aptitudinile noastre pentru jobul respectiv! Am fost chemați la interviu, deci este evident că există ceva bun în ceea ce facem sau am făcut! Folosim tot ce am învățat până în punctul respectiv în avantajul nostru! Spre exemplu: dacă avem o inteligență emoțională ridicată, precizăm asta, și mai spunem și cât ne este de ușor să legăm relații cu cei din jur.

8. Niciodată, dar niciodată, nu vorbim de rău compania la care am lucrat anterior sau angajații acesteia! Nimeni nu va risca să vă angajeze dacă veți avea o astfel de atitudine la adresa oamenilor cu care ați lucrat până nu demult sau mai lucrați încă. Dacă într-adevăr se întâmplă să plecăm în relații nu prea strălucite de la ultimul loc de muncă, spunem că noi și șeful am avut perspective diferite în a aborda lucrurile, dar… [și aici punctam aspectele pozitive pe care le-am trăit în perioada angajării la compania/instituția respectivă].

9. Adresăm cât mai multe întrebări angajatorului! Despre companie. Despre motivul pentru care jobul este disponibil, despre dificultățile pe care le-am putea întâlni în rolul respectiv! Vă amintiți punctele 4 și 5? Ei bine, de aceea este important să ascultăm și să ne documentăm cu atenție. Așa vom avea posibilitatea de a adresa întrebări inteligente. Pentru că întrebările voastre sunt la fel de importante ca răspunsurile.

10. Ne luăm rămas bun în mod profesional. Înainte de asta, încercam să obținem de la intervievator data în care vom afla rezultatul interviului. De obicei angajatorii apreciază acest aspect! Am avut un caz în care un domn a plecat val-vârtej imediat după interviu fără să mai apuc să-i comunic nimic și un altul cu un tip care nu se mă dădea plecat deși deja îi spusesm: “Va mulțumesc că ați venit! Veți afla rezultatul în 3 zile! Va doresc o zi frumoasă! La revedere!”

Cam atât am putut să debitez la ora asta. Dacă aveți completări sau întrebări, vă rog să le împărtășiți!

mihai_vasilescu_interviu

sursa foto