La început, am crezut că e hate gratuit, cu puțină savoare de teorie a conspirației, după care m-a sunat un prieten bun, exact când eram pe una dintre autostrăzile pe care rulam în EUROCHARGE, și m-a întrebat fix același lucru pe care îl primeam și pe aici, prin comentarii, sau pe Facebook:

Și? Cum faceți? Așteptați cu zecile de minute când ajungeți la stațiile de încărcare?

Abia atunci mi-am dat seama că nu e hate gratuit, ci pur și simplu lipsă de informare. Oamenii efectiv nu au de unde să știe cum stau lucrurile în realitate, în condițiile în care haterii mașinilor electrice au îmbrățișat cu drag teoria că „se așteaptă cu orele ca să îți încarci mașina” și o rostogolesc cu lejeritate.

Iar ce e cel mai trist este că fac asta deși niciunul dintre ei n-a condus vreodată vreo electrică, darămite să și iasă cu vreuna din țară. Dar, tocmai pentru că nimeni nu se apucă să le verifice aberațiile, îi dau înainte cu „așteptatul cu orele ca să-ți încarci mașina”.

Uite de-aia am simțit nevoia să vă spun cum stau lucrurile în realitate.

Oameni buni, nu doar că n-am așteptat nicăieri la vreo coadă, dar situația se prezenta fix ca aici:

Știți câte stații sunt în poza asta? 21 de bucăți. Câte mașini sunt la încărcat? Da, exact. Dacă aveți vreo bănuială că aici am avut noroc și că în rest am găsit aglomerație, v-am mai lăsat la final niște poze.

Îmi pare rău că nu mi-a trecut prin cap să filmez toate stațiile unde am încărcat, ca să vedeți că nicăieri n-am așteptat nici măcar un minut. Până și în ultima poză pe care v-am lăsat-o, toate mașinile alea pe care le vedeți sunt ale nostre, din tur. 🤷‍♂️

Da, au fost locuri unde am găsit mașini care alimentau, dar mereu am găsit și slot liber pentru cea în care mă aflam, nici gând să stăm la coadă sau să așteptăm.

Poate dacă n-aș fi văzut cu ochii mei n-aș fi crezut, dar situația infrastructurii pentru mașini electrice, în țările cu multă apă cladă, se prezintă în felul următor: efectiv au explodat locurile unde îți poți încărca mașina, toate sub formă de stații de mare putere, cu multe sloturi.

Cele în care am oprit noi au fost doar o picătură într-un ocean, dar vedeam rețele de stații peste tot. Vi le zic doar pe cele mai mari: Ionity, Tesla Supercharger, OMV eMotion, Avia Volt, Zunder. Dar mai erau multe altele pe care nu mi le amintesc acum și mi-e lene să le caut, toate având stații de mare putere și cu multe sloturi.

Nu există vreo șansă să nu găsești unde să-ți încarci mașina electrică pe o rază de câțiva kilometri de locul în care te afli. Și nu exagerez deloc. În plus, acum aproape toate benzinăriile au și stații de încărcare. Și de ce n-ar avea, că doar fac bani cu ele?

Pe lângă toate astea, nici hotelierii n-au stat cu mâna în sân, majoritatea hotelurilor și-au instalat stații. Oamenii care știu cum funcționează turismul au înțeles imediat că n-ai de ce să pierzi clienții care se deplasează cu mașini electrice, doar pentru motivul că n-au unde să încarce la hotelul tău și-o să alegă altul unde au.

Am văzut stații de încărcare inclusiv la hotelurile ieftine, de buget. Când am ajuns în Clermont-Ferrand, am ieșit seara la alergat. Ei bine, la nici 100 de metri de hotelul nostru, era un hotel Formule 1 (este de departe cel mai ieftin hotel de lanț) care avea în curte minimum 15 stații. N-aveam cum să nu-l observ, c-am trecut de măcar trei ori pe lângă el în timp ce-mi făceam turele.

Dintre hotelurile în care am stat noi, unul singur n-a avut stații, cel din Valladolid. Dar tot în timp ce alergam, am văzut că la câteva minute de hotel era un ditamai outletul care avea în parcare și stații de mare putere. Deci până și acolo am fi avut unde să încărcăm.

Așadar, ca să concluzionăm, teama că n-ai unde să-ți încarci electrica sau că ești nevoit să stai la cozi pur și simplu nu există. Este doar o teorie conspiraționistă alimentată de haterii de electrice, din motive care-mi scapă. Că până una-alta, nu-i obligă nimeni să-și încarce nimic.

Uite, o să vă spun tot eu care este adevărata problemă de care s-ar fi putut lega cu adevărat cei care nu suportă mașinile electrice. Dar nu se leagă pentru că, după cum am mai spus, n-au condus vreodată așa ceva, prin urmare habar nu au de existența ei.

În România, majoritatea stațiilor de încărcare funcționează doar pe bază de carduri RFID și de aplicații proprii. Cei care conduc mașini electrice știu exact ce înseamnă asta și cât de neplăcut e că pentru fiecare rețea de stații din România trebuie să instalezi altă aplicație sau trebuie să faci rost de alt card RFID. Pur și simplu ajungi la stație și trebuie să te apuci să instalezi chestii ca să poți să-ți încarci mașina.

Și la un moment dat ți se ia de atâtea aplicații și atâtea carduri, motiv pentru care începi să te întrebi de ce oare nu poți plăti cu cardul tău de om normal, ca la orice benzinărie? Ei bine, dacă în România încă nu poți ieși din paradigma asta în care nu poți plăti cu cardul, în Europa civilizată s-a rezolvat și asta.

După ce ai trecut de Nădlac, această problemă aproape că nu mai există. Cred că mai mult de 95% dintre stații permit și încărcarea pe bază de card obișnuit, cel pe care îl avem cu toții în buzunar. Iar asta, prieteni, chiar este o mare realizare pe care sper s-o văd cât mai rapid implementată și pe tărâmurile locuite de vajnicii urmași ai dacilor liberi.

Noroc că UE nu doarme. Prin urmare, începând cu prima parte a anului 2025 va deveni obligatorie posibilitatea plății cu cardul la toate stațiile de încărcare ce vor fi date în uz. Fără această posibilitate, nu vor primi aviz de funcționare.

Nu știu ce se va întâmpla cu cele deja existente, n-am citit nicăieri că sunt și ele obligate, dar nici nu cred că e nevoie. Pentru că dacă nu se vor adapta, pur și simplu vor pierde clienții care nu sunt dispuși să-și piardă vremea instalând aplicații sau să mai care după ei tot felul de carduri RFID.

Iar treaba asta cu plata cu cardul mă bucură teribil pentru că de curând, adică exact când am fost eu plecat, în familia noastră a intrat o preafrumoasă mașină electrică pe care o folosește distinsa stăpână a sufletului meu. Și tare mi-ar plăcea să știu că nu se chinuie cu tot felul de căcaturi de aplicații când se duce s-o încarce.

Atât pentru azi, sper c-am mai făcut un pic de lumină pe partea asta cu infrastructura pentru mașini electrice.

P.S. Aștept cu mare nerăbdare apariția bateriilor Solid State, cele care vor elimina și ultimele două obiecții ale haterilor: timpul de așteptare la stație și autonomia. Nu de alta, dar înțeleg c-o să poți încărca în sub zece minute mașini cu autonomie de peste 1000 de kilometri. Toyota preconizează că în 2027 deja iese pe piață cu primele mașini dotate cu Solid State. De-abia aștept, vă zic.

Acum vă las cu pozele din care se observă aglomerația infernală de la stațiile de încărcare. 🤷‍♂️