La început, am crezut că e hate gratuit, cu puțină savoare de teorie a conspirației, după care m-a sunat un prieten bun, exact când eram pe una dintre autostrăzile pe care rulam în EUROCHARGE, și m-a întrebat fix același lucru pe care îl primeam și pe aici, prin comentarii, sau pe Facebook:
– Și? Cum faceți? Așteptați cu zecile de minute când ajungeți la stațiile de încărcare?
Abia atunci mi-am dat seama că nu e hate gratuit, ci pur și simplu lipsă de informare. Oamenii efectiv nu au de unde să știe cum stau lucrurile în realitate, în condițiile în care haterii mașinilor electrice au îmbrățișat cu drag teoria că „se așteaptă cu orele ca să îți încarci mașina” și o rostogolesc cu lejeritate.
Iar ce e cel mai trist este că fac asta deși niciunul dintre ei n-a condus vreodată vreo electrică, darămite să și iasă cu vreuna din țară. Dar, tocmai pentru că nimeni nu se apucă să le verifice aberațiile, îi dau înainte cu „așteptatul cu orele ca să-ți încarci mașina”.
Uite de-aia am simțit nevoia să vă spun cum stau lucrurile în realitate.
Oameni buni, nu doar că n-am așteptat nicăieri la vreo coadă, dar situația se prezenta fix ca aici:
Știți câte stații sunt în poza asta? 21 de bucăți. Câte mașini sunt la încărcat? Da, exact. Dacă aveți vreo bănuială că aici am avut noroc și că în rest am găsit aglomerație, v-am mai lăsat la final niște poze.
Îmi pare rău că nu mi-a trecut prin cap să filmez toate stațiile unde am încărcat, ca să vedeți că nicăieri n-am așteptat nici măcar un minut. Până și în ultima poză pe care v-am lăsat-o, toate mașinile alea pe care le vedeți sunt ale nostre, din tur. 🤷♂️
Da, au fost locuri unde am găsit mașini care alimentau, dar mereu am găsit și slot liber pentru cea în care mă aflam, nici gând să stăm la coadă sau să așteptăm.
Poate dacă n-aș fi văzut cu ochii mei n-aș fi crezut, dar situația infrastructurii pentru mașini electrice, în țările cu multă apă cladă, se prezintă în felul următor: efectiv au explodat locurile unde îți poți încărca mașina, toate sub formă de stații de mare putere, cu multe sloturi.
Cele în care am oprit noi au fost doar o picătură într-un ocean, dar vedeam rețele de stații peste tot. Vi le zic doar pe cele mai mari: Ionity, Tesla Supercharger, OMV eMotion, Avia Volt, Zunder. Dar mai erau multe altele pe care nu mi le amintesc acum și mi-e lene să le caut, toate având stații de mare putere și cu multe sloturi.
Nu există vreo șansă să nu găsești unde să-ți încarci mașina electrică pe o rază de câțiva kilometri de locul în care te afli. Și nu exagerez deloc. În plus, acum aproape toate benzinăriile au și stații de încărcare. Și de ce n-ar avea, că doar fac bani cu ele?
Pe lângă toate astea, nici hotelierii n-au stat cu mâna în sân, majoritatea hotelurilor și-au instalat stații. Oamenii care știu cum funcționează turismul au înțeles imediat că n-ai de ce să pierzi clienții care se deplasează cu mașini electrice, doar pentru motivul că n-au unde să încarce la hotelul tău și-o să alegă altul unde au.
Am văzut stații de încărcare inclusiv la hotelurile ieftine, de buget. Când am ajuns în Clermont-Ferrand, am ieșit seara la alergat. Ei bine, la nici 100 de metri de hotelul nostru, era un hotel Formule 1 (este de departe cel mai ieftin hotel de lanț) care avea în curte minimum 15 stații. N-aveam cum să nu-l observ, c-am trecut de măcar trei ori pe lângă el în timp ce-mi făceam turele.
Dintre hotelurile în care am stat noi, unul singur n-a avut stații, cel din Valladolid. Dar tot în timp ce alergam, am văzut că la câteva minute de hotel era un ditamai outletul care avea în parcare și stații de mare putere. Deci până și acolo am fi avut unde să încărcăm.
Așadar, ca să concluzionăm, teama că n-ai unde să-ți încarci electrica sau că ești nevoit să stai la cozi pur și simplu nu există. Este doar o teorie conspiraționistă alimentată de haterii de electrice, din motive care-mi scapă. Că până una-alta, nu-i obligă nimeni să-și încarce nimic.
Uite, o să vă spun tot eu care este adevărata problemă de care s-ar fi putut lega cu adevărat cei care nu suportă mașinile electrice. Dar nu se leagă pentru că, după cum am mai spus, n-au condus vreodată așa ceva, prin urmare habar nu au de existența ei.
În România, majoritatea stațiilor de încărcare funcționează doar pe bază de carduri RFID și de aplicații proprii. Cei care conduc mașini electrice știu exact ce înseamnă asta și cât de neplăcut e că pentru fiecare rețea de stații din România trebuie să instalezi altă aplicație sau trebuie să faci rost de alt card RFID. Pur și simplu ajungi la stație și trebuie să te apuci să instalezi chestii ca să poți să-ți încarci mașina.
Și la un moment dat ți se ia de atâtea aplicații și atâtea carduri, motiv pentru care începi să te întrebi de ce oare nu poți plăti cu cardul tău de om normal, ca la orice benzinărie? Ei bine, dacă în România încă nu poți ieși din paradigma asta în care nu poți plăti cu cardul, în Europa civilizată s-a rezolvat și asta.
După ce ai trecut de Nădlac, această problemă aproape că nu mai există. Cred că mai mult de 95% dintre stații permit și încărcarea pe bază de card obișnuit, cel pe care îl avem cu toții în buzunar. Iar asta, prieteni, chiar este o mare realizare pe care sper s-o văd cât mai rapid implementată și pe tărâmurile locuite de vajnicii urmași ai dacilor liberi.
Noroc că UE nu doarme. Prin urmare, începând cu prima parte a anului 2025 va deveni obligatorie posibilitatea plății cu cardul la toate stațiile de încărcare ce vor fi date în uz. Fără această posibilitate, nu vor primi aviz de funcționare.
Nu știu ce se va întâmpla cu cele deja existente, n-am citit nicăieri că sunt și ele obligate, dar nici nu cred că e nevoie. Pentru că dacă nu se vor adapta, pur și simplu vor pierde clienții care nu sunt dispuși să-și piardă vremea instalând aplicații sau să mai care după ei tot felul de carduri RFID.
Iar treaba asta cu plata cu cardul mă bucură teribil pentru că de curând, adică exact când am fost eu plecat, în familia noastră a intrat o preafrumoasă mașină electrică pe care o folosește distinsa stăpână a sufletului meu. Și tare mi-ar plăcea să știu că nu se chinuie cu tot felul de căcaturi de aplicații când se duce s-o încarce.
Atât pentru azi, sper c-am mai făcut un pic de lumină pe partea asta cu infrastructura pentru mașini electrice.
P.S. Aștept cu mare nerăbdare apariția bateriilor Solid State, cele care vor elimina și ultimele două obiecții ale haterilor: timpul de așteptare la stație și autonomia. Nu de alta, dar înțeleg c-o să poți încărca în sub zece minute mașini cu autonomie de peste 1000 de kilometri. Toyota preconizează că în 2027 deja iese pe piață cu primele mașini dotate cu Solid State. De-abia aștept, vă zic.
Acum vă las cu pozele din care se observă aglomerația infernală de la stațiile de încărcare. 🤷♂️
…
…
…
…
Încă un articol la care o să apară și alte motive pentru care nu e “bună”/“nu-mi place”/“nu are feeling” o electrică de la unii care n-au condus deloc așa ceva. Chiar dacă vii cu o mulțime de alte argumente, pentru ei nu contează. Și e normal, într-un fel să fie așa.
Oricum, din tot articolul, partea cu alergatul m-a bulversat cel mai tare. Mai trebuie să și alergi când conduci o electrică?!
Comentariu beton!57
”Ba nu, se vede clar că pozele sunt prelucrate de AI!
Nu există așa ceva, a șters masinile din poze, și cele de la alimentare, și cele de la coadă! dar nu sunt pozeele lui Vasilescu, sunt facute de AI!”
Asta vor spune toți haterii.
Ha,ha,ha!
Păi altfel cum produci curentul ăla cu care încarci? Pui hamsterul să alerge în cușcă?
Comentariu beton!11
Am un sictir profund față de haterii ăștia,care se bagă în seamă gratuit, fără măcar să fi văzut real o situație.Și ca să nu ies din subiect,am văzut la mine un hipermarket care a scos câteva locuri din parcare pentru o statie de încărcare…e , trebuie să știi că soră-mea lucrează la ei,vine de obicei cu mașina,dar ea n-a văzut pe nimeni să se înghesuie să alimenteze o mașină electrică.Crezi că nu știe lumea? Nu ,nu-s interesați,nu au nevoie să o facă dacă vin la magazinele respective.
Azi m-am trezit cu dreptatea în dinți,nu mai accept orice vrăjeală in on-line.
Eh,orice ai zice m,mereu sunt unii care știu ei mai bine ce și cum.
Pai sunt goale statiile de incarcare deoarece nu cumpara nimeni masini electrice. 😆😆
Iar bateriile solid state prezinta risc crescut de explozie, a explicat destul de clar asta un influencer specializat in manichiura.
Comentariu beton!69
Păi un cazan full fara piele 😂 adus de pe Jermania e mult mai ieftin,normal că nu cumpără electrice 😔
@Justin
Daca s-ar face RAR pe bune cand se aduce masina din extern – jumate nu ar avea voie sa fie inmatriculate fara sa bagi bani seriosi in ele.
Daca s-ar face ITP pe bune dupa inmatriculare – inca jumate din alea ramase ar trebui sa fie scoase de pe strada, casate direct.
Dar daca se merge cu o spaguta mica … trec toate cazanele.
DA, se aduc si masini ok SH din afara – eu am luat 2 electrice SH dar tipla – nu vin doar cazaturi.
Sunteți simpatici. Germania și Austria, în zona rurală, sunt pline de Golf 4, Opel Kadett, Mercedes-Benz 190E, VW Bora ș-altele din aceeași categorie. Și toate-s cu ITPu’ la zi.
Comentariu beton!20
@John Temple
Si scoate vreunu fum de nu vezi in spate?
Si le vezi cum le falfaie rotile spate sau merg descentrate? Sau le vezi ca sar de cur la denivelari de parca nu ar mai avea amortizoare?
Aici e diferenta.
Ca daca masina este in regula nu are nimeni nicio problema cu ea.
Taica-miu are un hyundai getz, vreo 18 ani cred (nu sunt sigur). Ia itp-ul pe bune oricand dar a si bagat bani in ea ca sa fie ok.
@Daniel: asta nu. N-am văzut încă așa ceva.
Cred că datorită faptului că programul „rabla” funcționează cum trebuie, nu după cum vrea un partid sau altul.
@Daniel la fel şi la mine în Germania. Majoritatea nemților din fabrică sunt țărani, cel mai vechi angajat e în secția mea. Doar second-hand cumpără şi le conduce până crapă. Şi ceilalți din fabrică la fel. Maistrul avea un Golf 2 care îşi arăta vârsta dar funcționa ireproşabil. Nu-mi amintesc să fi văzut vreo maşină cun număr de Germania scoțând fum. Doar cele la samsarii de maşini doar pentru export.
Eu stau undeva prin nord estul tarii, destul de aproape de munti si paduri.
De cate ori ma duc prin vest prin capitale mi se pare aerul mai curat in londra, paris, etc fata de cel de aici. Pur si simplu aerul este imputit de toti tampitii cu filtru si catalizator scos, cu toate ragaliile care fumega.
De asta ziceam de RAR si ITP. NU am nimic cu o masina care este in stare buna de functionare indiferent de cat de veche e.
Am ras 😅😅
Civilizație. Period.
Stațiile ca stațiile, e ceva normal, in peisaj deja de mult. Mai mult, in Franța e lege ca asociațiile de proprietari sunt obligate sa accepte orice cerere de instalare a une borne electrice in rezidență (din partea unui proprietar). Nu stiu in România cum e.
In orice caz, noi vrem sa ne luam un apartament mai mare si un dintre criterii e sa aibă priza electrică in curte/garaj/etc.
Nu avem mașină electrică. Încă.
Se mai zice și că nu se așteaptă mult acum, dar se va aștepta când vor avea mai mulți oameni electrice.
Probabil și tehnologia va mai evolua.
Mai e și chestia prețului prohibitiv pentru mulți, asta dacă nu vrei chinezisme.
Și a bateriilor scumpe care trebuie schimbate după niște ani. Să sperăm că se pot recicla metalele rare de prin baterii.
Și a tehnologiei care evoluează, mă gândesc la cei care au luat primele modele de electrice cu bateriile și autonomia de atunci, pe bani mulți, și între timp au apărut modele noi mai fiabile. Și tot așa.
E de văzut cum va evolua și dacă chiar se poate ajunge la interzicerea motoarelor termice.
În Norvegia mai mult de 50% dintre mașini sunt electrice. Nu așteaptă nimeni după nimeni. Știi de ce? E exact ca la motoarele termice, nu se duc toți în același timp să și le încarce. Că și la benzină, dacă se duce tot orașul în același timp la stații, se fac cozi. Vezi zvonurile cu scumpirile de la începutul războiului, când s-au făcut cozi kilometrice.
@Siami
Hai ca uneori imi mai tremura vena si ma mai activez.
De ce trebuie schimbate bateriile dupa niste ani? Da, vei avea o scadere a autonomiei, asta e clar. Dar nu scade de la 300km la 100km. Poate dupa cateva sute de mii de km.
Tu iti schimbi motorul la masina ta? Ca si ala se uzeaza, consuma mai mult, are mai putini cai. NU, il repari. Asa se poate face si acum in caz de probleme cu celulele din baterie.
Iar tu, dupa ce ti-ai luat masina, nu a aparut un model mai nou? Mai dotat? Mai sigur, mai frumos? Mai ieftin? Ce ai facut?
@Mihai, uite, ar putea face Mester un articol legat de inlocuirea anumitor celule defecte din baterie.
@Daniel, e inutil să mai explici. În plus, nu treuie să convingi pe nimeni de nimic, oamenii se vor convinge singuri, cu timpul. Știi, și motoarele temrice au avut contestatari mulți când au apărut.
Eu am scis articolul de azi strict peentru că mi-am dat seama că există mulți oameni de bună credință care habar nu au cum stă treaba cu infrastructura dincolo de frontiera de vest a României.
Eu doar încercam să punctez ce se mai spune despre electrice, tocmai ca să dezbatem, că nu e vorba doar de coada la încărcare.
Norvegia a terminat „suma cum laude” Universitatea Intergalactică a Ipocriziei. 😎Marșează pe EV, dar banii și-i produc, în marea majoritate, prin industria de petrol și gaze.
E ca preotu’ pedofil feroce, dar care-ți predică duminica-n biserică să-ți iubești aproapele.
Comentariu beton!14
Da, dar asta n-are legătură cu cozile inexistente de la stații.
@MV: cozile la încărcarea EVs sunt acolo unde stațiile-s puține. Asta nu-i un motiv contra EV.
Motivele serioase contra EVs sunt oricum ignorate de adepții lor.
Comentariu beton!13
Motivul cel mai puternic pentru care mi-am luat EV a fost ca nu am vrut ca sa hotarasca toti printii sauditi sau din alte parti cit sa platesc eu plinul la masina pentru ca s-au hotarit ei peste noapte sa reduca productia.
Mihai, în Norvegia nu e coadă, cu excepția zilelor în care toată lumea pleacă la munte și, mai ales, a celor în care se întorc acasă. Și în care, câte un cătun cu 100 de oameni, se golește de 500 – 1000 Tesle, parcate preț de-o minivacanță la temperaturi adesea mult sub zero. Dar s-au obișnuit.
Am stat 10 zile în Norvegia, n-am văzut nicăieri coadă la încărcare. Ce spui tu este o excepție, iar excepțiile nu fac decât să întărească regula. 🤷♂️
Dupa parerea mea, daca ai o masina electrica, te si informezi unde ai statii de incarcare. Iar daca pleci la drum lung, iti faci un pic calculul pe unde trebuie sa opresti si sa incarci. Deci staat la coada mi se pare un pic exagerat. Mai repede stai la coada la o benzinarie.
Chestia asta cu aplicațiile a devenit sport național in România.
Banene, aplicații Kaufland, Profi, Brico, Fainosag si încă alte un milion de aplicații. Îți trebuie un telefon numai pentru aplicații si cel puțin un sfert de ora ca sa scrolezi in căutarea aplicației de care ai nevoie.
Si, daca înțeleg aplicațiile de la supermarket, pe care le folosești aproape zilnic, nu pricep neam de ce sa instalezi aplicația Dedeman (e doar un exemplu), in condițiile in care nu-ți renovezi casa de trei ori pe săptămână.
Comentariu beton!16
Îți zic io de ce, în ideea că în alea trei dați te duci la ei, că deja ai aplicația.
Mihai, anul trecut, când am fost acasă, in încercarea de a renova bucătăria, am fost la Brico, la Dedeman, la Leroy-Merlin si, nicăieri, n-am găsit ce ne trebuia. Așa ca aplicațiile erau absolut inutile.
Ah! Încă o aplicație care ma scoate din minți. Aia pentru transportul in comun.
Banene, ma duc undeva ca turist, da? Stau acolo câteva zile. Umblu ca disperatul, prin tot orașul, ca sa găsesc bilete fizice. Ma urc in tramvaiul aglomerat si constat ca singurul compostor, DACA exista, e fix la celalalt capăt.
Se poate plati cu cardul in STb, aplicatia e chiar misto, deja au inglobat f multe judete din tara.
mai au o aplicatie super misto, INFO stb, acolo vezi in timp real cand vine trocariciul si cand, ce conexiuni ai pt destinatia ta…. deci, chiar sunt doua aplicatii f misto si utile.
Degeaba, dacul verde oricum o sa afirme ca e ceva dubios de sunt goale locurile alea de incarcare (au preturi mai mari, dom’le, niste hoti 😊 ) si o sa le caute pe cele aglomerate, cu numai 2 sau 3 aparate numai pentru a demonstra ca ei au dreptate 😊
du-te, bre, cu electricele tale, te-a plătit mafia bateriilor!
la fel ai făcut și cu vaccinul! btw, la cîte vacanțe au făcut, se pare că ți-a făcut viramentul bilgheiț; la noi, nimic-nimic?
PS sper să apuc ziua cînd @JT și @Edelweiss or să mergă la un tedi cu o electrică; ce-am să mai rîd…
PPS haterii ăștia (singurii care pot comenta negativ sunt sărakii ca mine, care nu ni le permitem, și rapițarii care tre’ să umble pe dealuri) îs fix ca ardeleanu stropit de mașină în bucurești:
– păi nu înjuri?
– nuuu… de ce? păi nu se întoarce șoferu’? să-și ceară scuze, să mă ducă la el acasă, să-mi spele hainele, să fac un duș…? că la noi, la cluuuuj, așa-i!
– ți s-a întîmplat dumitale asta?
– mie nu! nevesti-mii…
Comentariu beton!35
@costicămusulmanu: atunci pregătește-te psihic, c-o să aștepți mult și bine, în ceea ce mă privește.
Am condus, am văzut cum e și mi-a ajuns. Nu mi-au trebuit sute de kilometri ca să realizez că io și electricele nu suntem pe aceeași lungime de undă.
Ăștia de la Rolls Royce s-au supărat pe mine când le-am spus că și-au bătut joc de numele firmei cu Spectre (înlocuitorul electric al lui Wraith – producția oprită-n 2019). Din cauza vânzărilor extrem de slabe a lui Spectre, în 2025, Rolls Royce aduce, din nou, Wraith în producție cu al său clasic V12.
Comentariu beton!15
Da, dar Jan va baga, in continuare, tot de 50 de lei motorina, cand va merge sa alimenteze. Asta este scrisa intr-un ton ironic si nu prea
N-a de nici un fel . Mi se pare însă că electrocarul , este alt drog apărut pe piață . Transportul în comun e viitorul pentru când lumea va deveni rațională , realmente economic și poluant la minim , și ăla , numai când e justificat , nu când cauți cu lumânarea „adrenalină” și pe cineva să omori , sau invers ! Nu vorbim aici de transportul utilitar și de mișcare a mărfurilor .
Da, întodeauna trebuie să ții cont de verdictele date de oamenii care pun virgulă între subiect și predicat. Sau care lasă spațiu înainte de semnul de punctuatie. E dovedit că știu ce vorbesc și se pricep la orice.
Am citit de 3 ori. Nu am inteles nimic. Sunt cateva cuvinte ce imi creioneaza o idee dar e a mea. 🙁
cred ca merge pe ideea ca solutia (nu zice la ce, presupun ca la ecologie) nu e reprezentata de electrice ci de transportu in comun.
lumea va deveni rațională – gen, sa nu te misti din casa?
As mai adauga o obiectie, fara a fi musai hater – pretul. Momentan in categoria mai de buget rezonabil (~30k Euro) nu prea ai ce electrica sa iei, spatioasa, frumoasa, cu autonomie buna si incarcare rapida, o masina polivalenta pentru o familie care o utilizeaza in diverse scenarii. Ioniq 6 si 5 ar fi poate pe acolo, poate si Tesla 3, asta cel putin dupa criteriile mele personale in acest sens. Am testat si Tesla 3 si MG4 si Ioniq5 si Kia EV6 (da, e funny cu numerele, I know) in ultimul an si ceva, partial de curiozitate, partial cu o intentie reala de a intelege functionarea lor si modul de utilizare. Foarte misto masinile, mi-au placut, pe viitor pot deveni o alegere reala, in conditiile imbunatatirii autonomiei si timpilor de incarcare si a reducerii preturilor la un nivel comparabil cu ceva hibrid de exemplu, unde ai oferte foarte bune inca. Si daca se simplifica si treaba cu plata cu card la incarcare fara sa mai ai nevoie de n abonamente si aplicatii, a.i. sa nu mai ai atata variabilitate in preturi, va fi si mai bine.
Tu vorbești de prețurile la mașini noi? Că dacă răspunsul este „da”, ce mașină nouă „spatioasa, frumoasa, o masina polivalenta pentru o familie care o utilizeaza in diverse scenarii” poți să iei la sub 30.000 de euro?
MG ZS, Renault Arkana, chiar si Ford Kuga (la promo), Hyundai Kona, Toyota C-HR… doar cateva exemple, unele poate ca incep de la 30k, altele sunt sub 30k in echiparea de top, dar se poate masina noua in banii astia. OK, nu cari frigiderul in niciuna din ele, insa common, am depasit faza asta zic, in care luam o balena de masina pentru 1-2 scenarii pe an cand poate avem nevoie de extra spatiu si atunci ori apelam la o dubita ori inchiriem un portbagaj de pus sus daca e musai. 🙂
Niciuna dintre mașinile menționate de tine (excepție MG-ul, unde chiar nu știu prețurile) nu este sub 30.000 în echiparea de top. Iar CH-R ul ăla e foarte mișto, dar în niciun caz nu e mașină „spațioasă, de familie”. Când o să-i vezi portbagajul pe interior, o să întelegi de ce.
Dar asta nu înseamnă că n-ai drreptate și că prețul electricelor nu este încă foarte sus. Or să scadă pe măsură ce oferta producătorilor va fi din ce în ce mai mare și mai variată. Pe SH-uri deja s-au dus mult mai jos. Noi am cumpărat acum două săptămâni o electrică SH de care nu ne-am fi putut atinge acum un an.
Sa o stapaniti sanatosi si sa va plimbe prin cat mai multe locuri faine, asteptam jurnalele de calatorie. 🙂
E mică. Am luat-o exclusiv pentru Mara și pentru drumirile ei prin oraș.
Ref C-HR ai dreptate, e mic la portbagaj, trebuie o familie mai cumpatata la bagaje si fara carat carucioare si biciclete… :-)))
Iar ref MG, ZS-ul nou e pe la 28k in echipare de top, motor hybrid chiar foarte competent, am testat masina sambata impreuna cu fi-miu si nu mai vroia inapoi in a noastra. 🙂
Seat Arona TFSI, 1.5L, 150 cp, A/T, DSG7, 24,600 oiro, in echiparea de top, livrata la usa dealerului, gata inscrisa in circulatie (ES), 5 ani garantie si mentenanta gratuita.
Depaaaarte de a fi vreo scula, dar o familie de 4 pers isi face treaba cu ea, cu varf si indesat.
Nu gasesti nicio electrica comparabila la banii astia, doar de pe la vreo 35-37,000.
Atata vreme cat o electrica va fi mai scumpa decat o ICE echivalenta, electromobilitatea nu va fi o solutie de mase. Norvegia aia nu e un exemplu, vizitata 2 sapt intr-o vara.
Restul e doar marketing.
Nu am nimic cu EV din principiu. Ma doare la banana de mediu. Ma doare la banana de costul combustibilului desi conduc cam 20000km/an auto si 15000km/an moto. Ok, o sa platesc 300-400 euro/an more or less. Am casa, pot monta EV chargere la toate cele 4 colturi. In curand voi pune fotovoltaice, desi la mine curentul costa obscen de putin comparativ cu RO.
Dar nu accept sa platesc prostia guvernelor care sponsorizeaza electromobilitatea pe buzunarul consumatorului, doar ca sa faca contul gras unor producatori -aflati altfel in pana de idei- precum si dusmanului lumii occidentale, China comunista.
Nu accept sa platesc lacomia producatorilor care impun marje nesimtite la orice EV vs un ICE echivalent.
Ce s-a intamplat dupa reducerea subventiilor (si trag speranta ca se vor reduce in continuare) este revelator. EV a (re)devenit o optiune marginala a publicului, asa cum e firesc in contextul actual.
Esti producator istet si vrei sa rupi gura targului cu o EV adaptata nevoilor urbane (pt restul exista ICE)?
Scoate o masina de talie medie, autonomie 300km (in cdt adverse de temp, nu in cdt ideale!), pune-o la 22-25,000 euro (echipare top) si vei avea succes de piata. Pe pietele civilizate, f**k China. Si lobby sa puna guvernele taxe 200% la tot ce vine din China, afara de baterii. Si vor avea conturile pline la marje cel putin la fel de bune ca si din ICE.
Sa lase SUVurile, camioanele si alte Porsche-uri EV care intereseaza pe atat de putini incat nu conteaza statistic si sa produca ce s-ar cere masiv.
Comentariu beton!11
@Tom: ne amenință Musk cu camioane electrice de ani buni, în condițiile în care el vinde cutii pe roți la preț de mașină premium.
Fără subvenția guvernamentală, nici dracu’ n-ar cumpăra electrice.
China vinde EV pulimiii proletare, că baștanii comuniști tot cu S-klasse, 7-series sau A8L se plimbă. Îi doare p-ăia taman-n Pluto de mediu.
https://www.transportenvironment.org/articles/subsidies-for-petrol-and-diesel-company-cars-cost-eu-taxpayers-eur42-billion-every-year
Un studiu interesant care arată că subvenții există și pentru mașinile cu motoare cu ardere internă, doar că nu așa directe. Ideal ar fi să nu existe niciun fel de subvenție, dar asta e mai greu, lăcomia e mare.
Tom e fix genu care vorbeste prostii dar macar e sarac cu pretentii.
„Ma doare la banana de mediu” – prosti suntem noi ca specie. „Da, ne facem rau, da nu imi pasa mie”
JT ca de obicei abereaza. Da macar el e amuzant 🙂
„in condițiile în care el vinde cutii pe roți la preț de mașină premium.”
Da boss. Cutii pe roti care ajung la 100 inainte ca BMWurile sa porneasca motoru
„Fără subvenția guvernamentală, nici dracu’ n-ar cumpăra electrice.”
Suedia: February’s market saw plugin EVs take 51.8% share in Sweden, down YoY from 54.0%.
NIMENI BAH…DA NIMENI
Bai animaloo, poate ar fi cazul sa faci pe desteptul in liniste, in fata propriei oglinzi, de toti banii de care dispui, fara sa te sexeze grija de altii si saracia lor, n(e)ababule!
Hai, mai zi-ne de suedezii aia atat de smart incat intai s-au umplut de „probleme sociale” si apoi or fi incercat sa compenseze cumparand EVs! Si in fond, cat de reprezentativ e ce se intampla in Scandinavia (nici macar in toata) pentru restul Europei?
Exact!
Nu ma intereseaza de mediu, nea’ Einstein.
Nu la modul asta. Nu cu EV corectezi calitatea aerului. Terminati cu logica asta talibana de doi bani. Ecologie de caviar.
Nu din cauza motorizarii ICE iti pute tie aerul ci din cauza concentratiei exagerate de masini (mici si in special mari) ICE care circula in (tot) interiorul orasului, pentru ca nu exista un control tehnic corect al emisiilor la o buna parte dintre ele si pentru ca problema in loc sa se amelioreze prin masuri legale hotarate, se augmenteaza de la an la an. Nu din cauza ca nu-s toate masinile EVuri, ceea ce ar fi oricum o utopie.
Problema e specifica oraselor din Romanistan si unor capitale est europene ca in rest majoritatea oraselor Europei sunt mai aerisite si mai bine gestionate, problema calitatii aerului fiind doar o fractie din cea a oraselor mari din RO.
Masinile (de orice fel) trebuie rarite in orasele romanesti, certificarea starii tehnice trebuie urmarita exigent, taxele pt masini vechi tb crescute, trebuie facilitat si incurajat transportul public si cel alternativ.
Hai sa vedem ca putem avansa in directia asta inainte de a astepta electrificarea majoritara a parcului auto, chestie care oricum nu se va intampla in orizontul urmatorilor 10 ani daca oferta producatorilor (in special europeni) ramane in linii mari ca azi.
@Tom
Pai stai ca arona aia e o ibiza cocotata – am avut una inchiriata anul asta prin spania 2 saptamani.
Dar tu vrei o masina electrica medie – adica mai mare ca arona – la pret mai mic?
Bun asa. Nu zboara unicorni pe la tine?
Daniele, Arona aia dpmdv e o „medie”, serveste 4 pers cu bagajele lor in conditii mai mult decat satisfacatoare de confort, eu unul avand 1.89m, ca idee.
„Medie” pt mine ar fi Kia Stonic sau Niro, Hyundai Kona, Skoda Kamiq, Toyota Corrola, Golful, T-cross, cam pe acolo, mas o menos. Astea au fost pe lista mea la ultima achizitie, dar a invins Arona la motorizare fiind singura marca unde am gasit 1.5L cu cutie AT, la noi 99% din marci vanzand doar motorizari 1.0-1.2L rarrissim imperecheate cu AT. In rest brizbrizurile electronice din nivelul maxim de echipare in care era disponibila nu ma interesau, VAG fiind in preistorie dpdv software si automatizari, dar asa a venit pe stoc, au facut un pret misto si i-am scapat de ea.
„Mica” pt mine ar fi Seat Ibiza (chiar daca e aceeasi platforma cu Arona, masina e mai mica inside-out), Renault Clio, Kia Rio, Toyota Aygo, Skoda Fabia. Nu m-am dus spre astea.
Ai prins ideea.
Deci da, ca astea „medii” as vrea la un pret cu macar 10 sa nu zic 15% mai mIc decat al unui echivalent ICE.
Pt mine masina e o „scula” cu care rezolv trebi cotidiene. Tre sa serveasca decent unei game de sarcini. Printre ele nu exista demaraje fulminante sau viteze de top. Dar am pretentia sa fie confortabila si fiabila, predictibila, sa traga suficient. Consumul e pe la 6+/100km, iar la mine benzina e 1.05-1.20€/L deci complet neimportant. Momentan, cu cateva neajunsuri de software tipice VAG, nu am ce sa ii reprosez, se achita bine de sarcini.
Altfel, pentru placerea de a ma da pe asfalt si nu numai, am mobra.
Pentru marea majoritate masina e o scula folosita de regula in orase aglomerate.
Producatorii trebuie sa vina cu oferta majoritar in directia asta (nu, Spring nu e ce trebuie).
Cine vrea mai mult decat atat de la o EV, e ok, plateste si primeste o prajitura elaborata, fabricata in loturi mici.
@animaloo: 🤣🤣🤣🤣🤣
Ai descris perfect ejacularea precoce caracteristică EV: EVs are quick, but not fast. 😎
Suedistan, zici? 🤣🤣🤣🤣🤣
@Jt: pai stii cum e boss…cand ai limite de viteza nu prea iti pasa care e limitarea…asa e?
Bine…voi masculii feroce care consoderati ca zgomotu produs de masini va influenteza sexualitatea…
@tom. Bah. Io nu am zis ca is bogat. Am zis de tine ca esti sarac cu pretentii. Vezi diferenta?
„N-am bani de masina” nu e o problema. „Inca is scumpe” e corect
Da tu vrei ca o masina superioara din orice punct de vedere (mai putin ca nu face brum brim sa fie multumiti masculii feroce), cu costuri de utilizare minore vs ICE sa fie si mai ieftine. Cum ziceam „si urat si cu pula mica si fara bani si cu pretentii”. E o gluma nu ma luam de pula ta
Bre animaloo, pwla ca pwla, dar ia incearca sa-ti maresti nr de neuroni! Asa-i ca e greutz?
Din ciclul „sa radem cu animaloi”, zici tu „o masina superioara din orice punct de vedere, mai putin ca nu face brum brim”.
Nu e bah, superioara decat in mintea lu’ matale. E un rahatel de baterie cu roti dpdv costuri de fabricatie. E mai ieftin sa o produci decat orice ICE echivalenta in ciuda labushilor care tin sus pretul bateriilor pt ca pot.
Dincolo de costurile tehnologice implicate, un inginer bun costa cat un autobuz plin cu ITsti.
Restul e doar hype si marketing for the gullible!
Tot in gluma, sper ca utilizarea oglinzii iti permite unghiuri mai avantajoase de vizualizare a … situatiei de fapt! 😁
deci, pana acum avem de la tom
– masinile electrice is nasoale pentru ca suedezii au probleme cu emigratia (un argument absolut superb). Doar pentru ca i-am explicat lu JT ca „nu se cumpara nicaieri” nu prea e sustinut de realitate, cu un exemplu de unde is eu. La nivel de UE alea electrice au scazut cu 1% da au crescut hibridele.
– masinile electrice nu is superioare alora ICE pentru ca costu de productie e mai mic. Ca is doar o baterie si niste roti. Bine, mai e vorba si de niste software acolo, da cine numara.
Deci, avem o masina cu mai putine componente care are mai multi cai decat echivalentele ICE, care are cuplu constant pe toata plaja de turatii, care are consum mai ieftin, care are mai putine costuri de mentenanta…NUsh. Astea mie mi se par chestii „superioare”. Faptul ca se produce „mai usor” nu este o chestie inferioara.
Cum ziceam. Sa fii sarac nu e rusine. Am fost* si eu acolo. Unde trecutul este folosit umoristic, in sensu ca sunt acolo. Rusinos e sa iti gasesti argumente penbile tip strugurii is acri.
Si ca idee: momentan inca folosesc o benzinara. Puternica, mare, scumputza.
@animaloo, când eu spun că oamenii nu le-au condus și habar nu au cum pleacă de sub tine o electrică decentă și care este experiența de condus în general. Îți trebuie o benzinară foarte capabilă ca să te poți ține după o electrică mediocră. Ca să nu mai spun că pe viraje, n-ai nicio șansă să te ții cu o mașina normală după o electrică care are centrul de greutate extrem de jos, practic se lipește de șosea. La fel, îți trebuie o mașină pe motor termic foarte bazată ca să poți avea aceeași experiență pe viraje. Dar oamenii n-au de unde să stie asta pentru că ei vorbesc doar din ce citesc pe net la alții ca ei.
Plin p-aci de mari piloti care nu inteleg un text simplu dar au idei fixe.
@Tom, nu e nevoie să fii mare pilot ca să-ți dai seama de lucruri elementare. Știi, nu e nevoie să fii bucătar ca să poți să apreciezi dacă o mâncare e bună sau nu. Cum nu e nevoie să fii pilot de avion să-ți dai seama că o aterizare e de căcat.
Cât despre Arona aia, satisfacțiile pe care ți le oferă când o conduci nu că sunt egale cu zero, dar orice Zoe face pipi pe ele. Și sunt la același preț.
Altfel, după cum arată comentariile pe care le-ai lăsat la articolul ăsta, ideile fixe și whatabout-ismul sunt la tine, nu la alții. Aia cu mașinile electrice care sunt nasoale pentru că au suedezii probleme cu migranții este epocală. E fix cum ți-aș spune eu că motocicliștii sunt de căcat pentru că în București plouă. Plm…
Mihai, nu imi place sa repet, dar e bine sa intelegi ce am spus inainte de a emite o judecata. Te-ai dus prea repede pe fenta lui animaloo de la care e cam evident ca nu poti avea pretentii.
Inchid aici. Multumesc.
fenta lu animaloo fiind….”nu te poti plange de electrice ca is nasoale cand tu vrei una cu calitatile bmw seria 7 dar cu 20 de mii de euro”. Asta in conditiile in care un Reno Megan incepe de pe la 22 si Arona aia incepe de pe la 27, dar tu o iei full cu 24.
Auzi, imi iei si mie o tesla noua cu autopilot cu 45? Ca pare ca stii sa faci afaceri bune.
Pot intelege idei de gen:
– ba, nu stau la casa, mi-e destul de dificil cu incarcarea
– bag cracii, inca sunt scumpe. Bine, aici e fututa treaba ca s-au scumpit toate rablele de iti vine sa il bati la sah pe JT. Skoda mea a fost in jur de 43k Euro (noua). Acum e 60. Da, are cateva cacaturi in plus, dar fix cacaturi
– n-am chef sa schimb masina (asta fiind chiar un punct ultra eco, fara gluma)
pot accepta:
– io vreau brum brum sub cur (asa cum pot accepta ca unii vor ei sa mestece in benzina).
Dar, cand vad glume io nu is asa nepasator. Rad, dar rad de ala de spune prostiile. Stiu, nu sunt un om bun la suflet, desi nu te-ai fi asteptat dupa porecla primita.
Ca idee. Acu 1 an si ceva am testat un Polestar. Bah, misto. Senzatie misto la volan. Nu zic cum zbura pe drum si cum e senzatia aia de „imi flutura ochii in cap ca la melc” dar fara feedback sonor. Dar, sincer, diferentele vs skoda mea erau prea mici ca sa merite.
Acum am testat Yul. Se vede ca e o masina facuta diferit. Ai radar sa vezi toata prostimea din jur. E cam minimalista si o minimalizeaza si mai rau. La fel, nu este o mare diferenta vs skoda mea, dar…din pacate skoda are 7 ani si mai am cam juma de an, sper eu, sa prind un pret decent. Daca nu il prind…raman benzinar for life :D. Asta ca sa intelegi ca nu am vreun biass pentru electrice, ca aia de se lasa de fumat si incep sa devina preotii nefumatului.
@animaloo
Confirm si clarific acest detaliu:
Pretul negociat al masinii mele la achizitie a fost fix 24,600€ compus, cf facturii, din:
– nuevo Arona 1.5 EcoTSI 110kW DSG7, Start/Stop FR XL = 24,894.11€
– color: Blanco Negro midnight = 206.61€
– interior: Tapiceria Fr = 0.00€
– extension de garantia: 3+2 an̈os / 100,000km = 189.67€
– paquete de control = 0.00€
– campan̈a Base Arona PA = -1,770.33€
– campan̈a del mes Arona CMC = -686.00€
– extension garantia 2 an̈os = 190.00€
– mantenimiento 5 an̈os / 75,000km = 0.00€
– descuento especial = -2,518.8€
Base Imponible: 20,505.27€
– imp. de matriculacion 3.75% = 768.95€
– IGIC 15% = 3,075.79€
Subtotal: 24,350.00€
– matriculacion y pre-entrega = 250.00€
TOTAL: 24,600.00€
Pretul de lista era in jur de 29-30k€ daca retin bine.
Nu stiu ce piata ai ca referinta dar faptul este ca preturile la masini – si nu numai – difera de la tara la tara.
De ce nu apare și părerea ta despre Ioniq 6 pe autocritica, hă?
Pentru că ești un hater, d-aia!
Eu vreau sa-mi explice cineva de ce fanii termicelor sunt „hateri”, iar cei ai electricelor, nu (desigur, in cealalta parte)… Asta in conditiile in care un om realist vede plusuri si minusuri de ambele parti, cel putin momentan. Peste 5-10 ani, de acord, este posibil sa avem alte date.
@Flaviu
Atata timp cat tu, posesor de termic care nu ai detinut sau condus o masina electrica, vii si spui ca alea electrice nu e bune la modul general e clar ca esti hater.
Nu este buna pentru tine, pentru situatia ta. Si asta este ok. Dar nu poti sa generalizezi situatia ta.
La fel cum eu nu pot generaliza situatia mea. Si eu am cumparat ce am crezut eu ca imi este bine pentru mine.
Ce nu pot accepta eu, ca Mihai, este raspandirea de informatii eronate sau scoase din context, doar pentru a-ti valida situatia personala.
Bateria trebuie schimbata cand apare ceva mai bun – ce, tu schimbi motorul la masina cand apare alt motor mai performant?
Consuma mult pe autostrada – orice masina consuma mai mult la viteza mai mare, nu?
Faci frigul in ea – bai nu, chiar poti porni din aplicatie mare parte din modelele de pe piata si se incalzeste cat tu dai la buci dimineata.
Nu are autonomie de 1000km – cati fac 1000km fara oprire? Cate masini sunt pe piata, pe combustibil, care au autonomie de 1000km fara sa fie nevoie de realimentare? Dar…tu faci in sticla?
etc etc.
@daniel: deci „hater” este doar cel care n-a condus electrica. Am inteles, am crezut ca toti cei care gasesc mai potrivita o termica, se incadreaza.
Ce zic eu si ce înțelegi tu…
„Atata timp cat tu, posesor de termic care nu ai detinut sau condus o masina electrica, vii si spui ca alea electrice nu e bune la modul general e clar ca esti hater.”
Pai ce reiese de aici?
Ca restul povestii n-are legatura cu ce am intrebat, ti-am inteles argumentele.
LA MODUL GENERAL!!!! Deci nu doar pentru tine ci pentru toti!
Intelegi acum?
Am zis, poate nu e buna pentru situatia TA! Si lumea intelege si nu trece mai departe.
Am inteles ca nu te refereai la mine….si dupa cum ti-am raspuns prima data, am inteles si ce intelegi prin hater: unul care n-a condus, dar critica. Ti-am spus doar ca am impresia ca oricine prefera o termica, este considerat hater de electrice.
Doar ca ne-am inteles ca surdu’ cu mutu’.
Chestia e ca multi dintre cei care conduc electrica au condus termica inainte si pot face comparatia si pot vedea si partile bune si alea proaste pentru ambele categorii.
Multi nu inteleg chestia ca fiecare e diferit, are asteptari diferite, are posibilitati financiare diferite, are modul de utilizare diferit, etc etc si atunci nu se poate aplica o singura masura pentru toti.
ba mihaie. Sa inteleg ca tu vrei sa te credem pe tine care ai condus mai mult timp masini electrice, nu pe aia care stiu ei mai bine?
baga-ti mintile in cap ba legebeteistul woke soroist userist globalist vaccinat!
Ca să nu alergi trebuie să ai mașină lui Fred Flintstone
Eu nu stiu cum e la voi, dar in Cluj exista cateva zeci de statii probabil. N-am masina electrica si nici nu le-am numarat, insa zic ce-am observat „prin oras”. Hai, sa zicem cateva sute.
De-a lungul parcului central au pus baietii mei vreo 4-5 incarcatoare, desi locuri de parcare sunt cateva zeci, iar curent este deja, deci infrastructura exista pe tot trotuarul… de ce n-or fi pus la toate locurile de parcare cate un incarcator, nu stiu?! De parca cutia aia de plastic is niste cabluri de incarcare ar fi problema – alea costa o samanta si doua masline. Problema e infrastrucutra care, din nou, exista.
Asa, this being said, love it or hate it, intrebarea ramane foarte obiectiv: cum scalezi treaba? Cum faci sa aiba tot cartierul Manastur, jdemii de soferi care stau la bloc, masini electrice? SI nu cred ca e corect sa ne luam dupa numarul oficial de locuri de parcare de la bloc, pt ca masini exista mult mai multe si trebuie luate si alea in considerare.
Asa, de avut masina electrica cand stai la casa chilly billy da, e foarte fain, sexy, totul perfect. Dar cum scalezi cu ceilalti jdemii care stau la bloc? Apropo, deja vad prelungitoare atarnate prin cartier, de la etaju 1,2, pana in fata blocului, deci incepem sa ne miscam 🙂
Asta pentru ca lumea nu cumpara electrice. 😀
Daca ar fi multe masini ar fi cozi.
Lasand gluma la o parte eu ma gandesc serios la o electrica sa-mi iau si asta pt ca am casa. Nu in viitorul apropiat ca mai am de tras de actuala masina ce are 5 ani si nu am 40000 de euro de aruncat pe fereastra.
Daca nu as avea casa nici pe langa cap nu mi-ar trece. Eu acum daca intru in benzinarie normala si vad mai mult de o masina la o statie revin maine sau merg la urmatoarea benzinarie.
Sincer, nu am chef si nervi sa stau 30 de minute sau o ora pana se incarca masina in statie. Sa mai fie si coada la incarcare ? 😀
„mai am de tras de actuala masina ce are 5 ani”
apai, deja esti eco :). Da ia vezi…nu cumva esti la sweet spot cu pretu?
la mine cam pe acolo e, daca o vand acum am pierderi mici va pretu de achizitie. Singura problema e ca vreau sa termin primele 6 luni la nou loc de munca
Să vă bucurați de aia mică (sper ca e Fiat 500!). Mă gândesc că dacă ești cuminte o mai scoți și tu la plimbare câteodată.
O poză cu mașinuța nou intrată în familie?
Să o stăpânească sănătoasă!
Și să-l lase și pe băiețel să se joace cu ea, dacă e cuminte🙂
eu in toata filozofia asta inteleg ca „e buna si aia pe care o ai” in cazul meu un passat b6 din 2010 :)) atat s-a putut
Târziu vin și eu cu o întrebare : ai făcut recenzie la MG.ul ăla ?