Aproape s-a dus și 2022, iar eu încă mai primesc o grămadă de invitații să apreciez tot felul de pagini de business cu care n-am nici în clin nici în mânecă. Serios, am vrut să pun printscreen aici, dar mi-e jenă de jena celor care mi le trimit.
Pentru că așa se strâng follower-ii pe pagini, la kilogram (ca să aveți ce trece în rapoartele alea din excel), după care să vă lamentați pe la conferințe pe motiv că: „nu mai există, domnule, reach organic”.
Am o veste pentru toți soșăl midia entuziaștii care se plâng de lipsa reach-ului organic: încă există, vă arăt eu două pagini care au suficient de mult. Uite una, uite-o și pe a doua. Și trebuie să țineți cont că pe pagina dedicată blogului, Facebook m-a trecut pe un nivel inferior de reach și acolo m-a uitat de la începutul războiului din Ucraina.
În schimb, pe pagina mâțelor puteți face studiu de caz, doamnelor și domnilor social media manageri. Gen, să aruncați un ochi peste reacțiile de la fiecare postare, după care încă unul pe numărul de fani ai paginii. De-aici încolo e aritmetică de clasa a șasea.
Desigur, o să-mi spuneți că nu poți să compari o pagină dedicată pisicilor cu una care promovează un business care vinde cuie, de exemplu. Iar eu o să vă explic că este total eronat. Cele două nu se pot compara doar pentru că nu înțelegeți voi cum funcționează lucrurile. Dar uite c-o să vă fac eu un pustiu de bine și-o să vă explic.
Audiență, public (adică oameni pe care să-i intereseze) există și pentru pisici și pentru cuie. Singura diferență este că pagina pisicilor își găsește mult mai ușor publicul căruia i se adresează. Pe când, în cazul paginii care vinde cuie, trebuie să muncești ca să-l găsești. Dar odată ce-ai găsit publicul interesat de cuie, să vezi miracol, brusc o să existe din nou și reach organic.
Pentru că atunci când vei posta ceva pe pagina de cuie, oamenii pe care îi interesează cuiele vor reacționa exact ca ăia pe care-i interesează pisicile: vor avea reacții și vor produce engagement. Iar astea două – țineți-vă bine, știu c-o sa vină ca o lovitură – contribuie din plin la creșterea reach-ului organic.
Dar ca să ajungi aici, adică să găsești oamenii ăia pe care chiar îi interesează cuiele, trebuie să muncești, trebuie să-ți pui capul la contribuție, trebuie să găsești modalități prin care să-i depistezi și să ajungi la ei. Or toate astea înseamnă muncă, iar vouă nu vă place partea asta cu munca.
Așa că, în loc să-i căutați pe ăia pe care chiar îi interesează cuiele, preferați să ne trimiteți mie, și altora ca mine, invite să dăm like paginii de cuie, chiar dacă nu vom avea treabă niciodată cu contentul pe care îl veți produce acolo.
După care vă plângeți că nu mai există reach organic, că uite cât content, uite câte postări mișto, uite câte concursuri, uite câte campanii am pe pagina de cuie, dar degeaba, că nu interesează pe nimeni. Da, pe nimeni dintre ăia pe care i-ați invitat voi să vă dea like. Dar ia să fi avut pagina un fan base real de oameni interesați de construcții (dau așa un fel de exemplu), cresc șansele să fi interesat pe cineva ce le băgați sub ochi?
Știu, știu, e greu să-i explici clientului care produce cuie (și care te plătește pe tine să-i administrezi pagina) de ce în jumătate de an ai strâns doar 535 de followeri pe pagină. E mult mai simplu să i te plângi că nu mai există reach organic. Iar clientul nu va înțelege niciodată, pentru că n-are cine să-i explice, că ăia 535 de followeri interesați real de produsul lui i-ar fi adus mult mai multe beneficii decât cei 8923 de followeri, complet neinteresați de cuie, pe care i-ați strâns voi dând invite la oameni random de pe Facebook sau făcând campanii de strângere de likes setate de-a-mpulea.
Acum aștept să înceapă festivalul de lamentări al oamenilor de social media prin care să mi se explice că „nu e chiar așa”. Iar eu o să râd și-o să-mi văd de treabă știind că este exact așa.
Ah, încă ceva, ca să elimin o posibilă obiecție pe motivul: „e simplu când îți spui părerea despre ceva ce n-ai făcut niciodată”. În cei aproape șase ani de muncă la cooperativa de digital, am avut în administrare pagini de business. Nu știu dacă au fost multe sau puține, dar au fost destule.
Acolo unde clienții (și șefii) m-au lăsat să mă joc cum voiam eu (desigur respectând manualul de brand, bunele practici și în general politica recomandată de client), rezultatele au fost exact după cum v-am povestit mai sus. Totul culminând cu două dintre paginile administrate exclusiv de mine, care au avut rezultate remarcabile.
Una a luat nu știu ce premiu din industrie exact pentru modul exploziv în care a crescut, iar cealaltă a contribuit, la propriu, la un premiu Gopo. Mai precis „Premiul publicului”, adică exact premiul care se acordă pentru filmul cu cel mai mare succes la box office în anul difuzării. Cum promovarea filmului a fost făcută aproape exclusiv pe Facebook, cred că puteți face și singuri legătura între pagină și premiu (mor de nervi c-aveam și eu o poză cu statueta Gopo în mână, dar habar nu am pe unde mai e).
Dar, ca să fiu corect până la capăt, în cazul acestor două pagini am avut aproape libertate deplină din partea clienților. În plus, îmi plăcea atât de tare ce făceam, încât am produs content pentru ele și când eram prin vacanțe. Îmi veneau idei de postări și stăteam noaptea, când ajungeam la hotel, să le scriu. Ca să nu le uit.
Din motive lesne de înțeles, nu vă pot spune care sunt cele două pagini, dar tot ce vorbesc eu aici poate fi verificat, că foștii mei colegi nu s-au retras în munți, n-au fugit pe Jepii Mici.
So, indiferent ce vreți voi să credeți despre reachul organic, lucrurile stau exact așa. Dar voi trimiteți invitații pentru like la pagini, random pe Facebook.
Cu plăcere.
P.S. Știu că pe majoritatea celor de pe aici nu-i interesează absolut deloc subiectul ăsta, lucru pentru care o să vă rog să mă iertați. Dar dacă găsesc un singur SM manager care înțelege ce-am zis și începe să aplice, înseamnă c-am făcut un mare bine acestei industrii.
Oamenii înțeleg exact ce vor ei să înțeleagă. Mulți cred că dacă au deschis o afacere au făcut un bine omenirii.
Comentariu beton!18
Stai, mă, că ăia cu afacerea n-au nicio treabă în ce zic io azi.
Da, știu ce zici, dar ar trebui să mă intereseze de ce ăla nu are rezultate. Sau sunt patroni care zic ce mare brânză, mă pricep și io să scriu pe Facebook.
@Mihai Vasilescu – are n-are dar putin tot are. Uite, eu am o afacere, fac si vanzari si cercetez si piata. Oleaca din ce-ai scris tu in articol mai inteleg, chiar daca pe media si altele nu sunt nici pe persoana fizica, nici pe aia juridica (chiar daca ar cam trebui). Din articol trag urmatoarea lectie: daca profilul firmei este sa vanda cuie, angajez colegi, ii instruiesc pe partea de tipul de cuie de-l avem, si apoi ii trimit in piata larga cu liste in mana, liste de potentiali clienti. Si listele alea de potentiali clienti sunt listele luate sa zicem de pe instagram, top 1,000 cu cele mai multe vizualizari. Si pentru ca n-am depus niciun efort de puricat printre astia 1,000, fix 1,000 sunt gagici in dorseul gol pe plaje cu creme-n mana. Si lor tre’ sa vindem noi cuie. Au n-au nevoie nici nu mai conteaza, oamenii o sa vrea si bonus ca ei chiar le-au sunat pe-alea 1,000.
Comentariu beton!17
@Madlen, da, nu zici rău deloc.
B0$$, io nu-ș ce-i klingoniana aia acolo, dar sunt convins că facebook a fost inventat pentru „Suzana și Vasile”. ❤
Restu-s mărunțișuri. 🤪
P.S. Reach-ul organic e crescut cu iarbă verde sau fân organic? 🤣
Comentariu beton!56
Se pare că ai aptitudini de soșăl midia entuziast. 🤭
No, ca să vezi. Premiu nu primesc? 🤭
Ei nu, sigur că primești. 😁
Sunt pe val că am fani…pe roșu.🤣🤣🤣
Mie îmi place poza cu roșu. Maxim !
Dacă te văd ca dai laic la pagini cu cuie, mă voi întreba și eu dacă nu cumva îmi plac, de fapt, și cuiele! Am avut și eu cuie…în pneuri !
Influensării trebuie să fie foarte atenți pe ce pun mânuța! Un cârd de norod (pleonasm subtil) achiesează apoi !
io nu mă prea pricep la soșălmidia da’ fac vînzări și, culmea, am înțeles tot ce ai scris aici; dar, pentru a vinde ceva ai nevoie de puțin bun-simț, să înțelegi produsul, să identifici corect piața țintă, să identifici (cel puțin un) trigger și agenții de creștere (ca la aluat 🤣); dar pentru asta ai nevoie să folosești sinapsele iar nu să citești dintr-un manual pașii descriși cu liniuță de un mare guru…
doar că…
hai să vă povestesc ce mi s-a întîmplat ieri; un mare magazin dă ochelari are de cîțiva ani o campanie (deșteaptă de altfel) gratuită de verificare a vederii; în cadrul căreia am fost invitat 2 ani la rînd; anul acesta n-am mai mai așteptat luna campaniei și, întrucît nu mai vedeam să-i citesc fie-mii seara, am vizitat un oftalmolog; cu „+1″ în buzunar, merg la respectivul magazin și-mi fac ochelari; ieri dimineață mă duc cu o mică reclamație (o lentilă sărise iar la cealaltă scîrțîia puțin rama, deasupra), bon de reparație, vă anunțăm noi cînd sunt gata, săr’na, pa!
asta pe la 10,30; pe la 15, sună telefonu’: ” ‘mnă ziua, s’tem de la firma țî și vă reamintim de campania noastră de itepeu la ochi, cînd ați vrea să efectuați consultația?” norocul fetei a fost că era copila în mașină astfel încît am fost nevoit să folosesc un lexic din zona academică…;
„ah, da, văd acum istoricul în sistem… o zi plăcută…”
Comentariu beton!19
Ce chestie. Și eu mi-am făcut ochelari ieri.
Total în acord cu tine.
Avea omul un prieten care-și deschisese o afacere. Muncea săracul zi-lumină. An după an aceeași poveste: vine vara-clienți care vin doar la sediu și puțin în online-stress maxim și oboseală. Se mișca și în restul anului dar vara, fiind sezon estival, se omora singur. Soțul îl sfătuiește să facă site. Prietenul zice că n-are incredere, că sunt multe site-uri, că bagă bani aiurea în asta. Când i-a ajuns cuțitul la os (adicătelea a descoperit probleme la inimă provocate de stress și oboseală) a angajat un tânăr care să facă ce zici tu și ghici ce: și-a ridicat afacerea și a deschis sedii și prin orașe mai mari.
Sunt unii cărora le este frică de acest online și nu știu exact cum să abordeze problema și să o întoarcă în avantajul lor.
Comentariu beton!28
Munca este periculoasa. De aceea, evit munca, pe cat posibil 😉
Comentariu beton!26
Pare de bine ce spui tu acolo. Pentru informații suplimentare, întrebați 100 de cetățeni români. 99 mai bine, că ailaltă este deja marcă înregistrată.
Comentariu beton!22
Povesteste tu mai bine cum a fost recolta de grau vara asta, ca din ce scrie Basilescu mai sus nu am inteles nimic nimica.
Toate culturile cu recoltare timpurie au fost decente, gramineele și rapiță, au avut o medie decentă. Porumbul și floarea sunt terminate. Nu a mai fost apă pentru alimentat instalațiile de irigații. Apar debite mici la foraje de 30 de metri și asta este îngrijorător.
Comentariu beton!13
Este ceva, undeva, de citit (în afară de ce explică Facebook-ul, că din aia nu pricep absolut nimic) despre cum poți găsi oamenii interesați de subiectul paginii tale fără să-i freci tu la cap (urăsc treaba asta)? Că eu nu știu ce naiba am setat și am ajuns la oameni de 65+, de mă simt ca Fuego.
Există tot felul de cursuri (online și offline) care te învață cum e cu audiența dedicată și ce poți sa faci să ajungi la ea.
Nu-mi dau seama ce-ai setat tu și unde. Ai făcut vreun ad? Ai boostat vreo postare?
:))))))))) Ultimele două propziții seamănă cu o înjurătură în sumeriană. Mă duc să caut cursuri. Sărna pentru informație!
Nu-s chiar priceput in domeniu dar ceva-ceva am inteles.
Problema nu e ca nu ai avea dreptate, ca ai, problema e ca si domeniul asta ca si altele (gen HR-ul) este populat cu rare execeptii de „pisi” corporatiste / oameni frumosi / amante / etc care in mod normal nu ar avea ce sa caute nici sa dea cu matura/mopul in cladirea respectiva. Doar ca, ce sa vezi, aceste personaje sunt bine infipte acolo fara sa existe vreun KPI pe baza caruia sa le evalueze cineva activitatea si nici nu se pune problema sa-si piarda jobul. Plus asa-numitii guru din orice domeniu care ar inventa orice doar ca sa-si mascheze impostura si corul de foci aplaudace care halesc orice mizerie din asta hipstereasca.
Asa ca sunt cateva scenarii: UNU – le spui degeaba pentru ca nu inteleg ce le spui tu acolo, DOI – inteleg dar aleg sa ignore pentru ca „asta e industria” si daca nu o fac ei o va face altcineva, TREI – inteleg subiectul dar mai inteleg si „pericolul” care pandeste daca cineva mai sus intelege ce spui tu acolo si exista sanse sa zboare de pe functie si atunci vor face corp comun impotriva unor idei de genul asta, bazate pe eficienta.
Nimic nu e mai periculos decat prostul care intelege ca functia pe care este nu se datoreaza compentelor in momentul in care realizeaza ca a venit unul cu o idee care ar putea sa-i zboare scaunul de sub fund. La stat poarta denumirea de sinecuri, in corporateza ii zice „networking” … nicio deosebire.
Comentariu beton!15
Când nu te pricepi, angajezi pe cineva care se pricepe.
Păi exact asta e problema. Clientul nu se pricepe, așa că-și angajează o agenție care, teoretic, se pricepe. Oamenii din agenții sunt ăia cu problema.
Pai normal, ca de aia se ocupa Vasilescu de pagina Suzana și Vasile 😁
P.s. te plătesc bine, boss? 😁
@Alina I: da, da. Îl plătesc în munci: cumpără-ne nisip d-ăla, mâncare d-aia și de cealaltă, dă-ne cu Furminatoru’, d-astea…🤭🤣🤪
Apropo strict de titlu, pe mine ma mai intreaba cate unul „da’ tu cat castigi?”. Nu m-ar intreba „da’ tu cat muncesti?”.
Comentariu beton!31
Da, EXACT!
https://im.ge/i/F15pkW
CC zoso
Stai bre ca nu e chiar asa.
Glumesc, habar nu am cum e, nu te inflama 😀
Ieri fusai la o reprezentanta auto, sa vad o masina pe care mi-o tot lauda o cunostinta (hint marca Koreana despre care romanii de rand cred ca e chinezeasca). In ideea ca poate o cumpar. Dincolo de faptul ca nu aveau modelul la drivetest, aveau unul aproape identic, dar dat la presa 2 saptamani deci nici pe ala nu il aveau. Deci practic zero masini ale marcii la drivetest. Donsoara de la vanzari a fost foarte draguta, dar cum poti sa vinzi masini cand 2 saptamani tu ai zero masini la drivetest? Nu mai vb de cutie sau motorizare ca e deja irelevant.
Ce legatura are cu articolul? Pai am impresia ca e o metehna romaneasca asta sa facem lucrurile in asa fel incat sa ne dam cu tesla in ….Chiar ma gandeam ieri, din masina aia data la presa, cati vor merge in showroom vazand promovarea sa o testeze si cum le va explica la showroom ca nu au masina la test tocmai pt ca e data la presa sa creasca reachu’.
Mindfuck.
Daca stiti pe cineva care asteapta 2 saptamani sa faca drivetest cu o marca auto imi spuneti si mie. Io pe actuala am combinat-o intr-o saptamana dupa ce o dadusem pe aia veche, cu tot cu drivetest si cu rabla. In schimb la Constanta au 20 pe stock. De ce nu au dat una de la Constanta la presa? Pt ca nu se poate? sau pentru ca nu gandim?
E meteahna, de acord.
Dar nu e romaneasca/balcanica, nu in primul rand, e din-ce-in-ce mai „mondiala”.
Cred ca 4 din 5, daca ii intrebi, se duc la munca (stat/particular, nu conteaza) ca sa faca „bine” pentru ei, apoi pentru ca cei din familie/apropiati sa poata face o combinatie, dupa care sa faca un „ciubuc”, dupa care, daca mai ramane timp, poate, sa-si faca si job-description-ul ala pentru care au fost angajati.
De-aia ne ducem la vale la nivel planetar si ma tem ca „luam viteza” pe zi ce trece.
Un pic out of topic: pe pagina pisicilor, in poza de profil, mie mi se pare ca Vasile chiar seamana cu Dl. Vasilescu 🙂 Oricum, sunt superbe amandoua.
Ce e ăla „reach organic”? Adică „reach” înțeleg ce-ar fi, dar nu-mi seamna ce înseamnă că e organic.
🙂
PS. Nu, nu-s ceva don’șoară din soșăl midia, doar curioasă.
Reach-ul este numărul de oameni la care ajunge o postare. Reach organic este numărul de oameni la care ajunge acea postare fără să fie ajutată cu bani. Pe paginile de business ai posibilitatea să-ți promovezi postările cu bani. Astfel le faci să ajungă la o audiență mai mare decât cea organică.
Suzana și Vasile ajung la toată lumea. Să nu dea lumea pe ei cu bani, că nu-s lăutari, dar se acceptă tone de nisip d-ăla foarte bun, Furminatoare deluxe edition și mâncare umedă d-aia scumpă, chiar foarte scumpă pentru pisici. 🤭
Mi-a alunecat un deget rosu pe schimbul de replici intre Mihai si JhonTemple… Nu e hate e accident care trebuia sa fie deget verde… Scuze!
Cuie, cuie, da’ cum se promovează topoarele? Pardon, blogul greșit!
Așa am aflat că există o pagină a pisicilor, mulțam!
Să mor io dacă pricep cu cine te cerți, sau mai bine zis pe cine cerți. Poate m-ar ajuta un curs de ăla ”Cum să ajungi blogăr de succes în doar două luni”. Te bagi?
Sigur că mă bag. 😇
”Cum să ajungi blogăr de succes în doar două luni” – a, pai e simplu si stie toata lumea cum: muncesti douaj’de ani.
Io-s tare zgarcit cu like-uri pe facebook dar acu seara mi-a alunecat degetul. De doua ori.
In alta ordine de idei, cooperativa unde dau cu sapa vinde cuie. 😀
Serios? 😁😁😁
Iti trimit dimineata o poza pe mail cu ceva cuie din depozit. :)))
Sau vrei cuiele natur? Are 10 kilograme o cutie. 😛
Prefer poză. 😁😁😁