Am făcut sâmbătă o chestie pe care îmi doream de ani de zile s-o fac. Dar știți cum e, mereu găsim motive să amânăm exact chestiile care ne plac. Pentru că putem.
Ce-am făcut? Păi am fost la un curs de conducere defensivă la Academia Titi Aur. Trebuie să vă mărturisesc că m-am dus oleacă neîncrezător, cel puțin în ceea ce privea partea teoretică a cursului. Eram convins că iar o să ascult vrăjelile alea cu „nu apăsa pedala de accelerație” sau „majoritatea accidentelor se produc din cauza vitezei excesive”.
Well, le-am auzit, evident. Numai că imediat după, instructorul m-a pus la volan într-o mașină de 200 de cai putere, pe suprafață alunecoasă (ciment stropit în permanență cu apă), mi-a zis să-i dau blană și când strigă el „frână” s-o apăs la maxim și să încerc să fac viraj la stânga. Iar testul ăsta se întâmpla de trei ori, la trei viteze diferite, 55, 60 și 65 de kilometri pe oră. La 55 mașina se comportă impecabil, la 60 reușești cu greu să faci virajul la stânga (și în niciun caz pe traiectoria pe care ți-ai dorit-o), iar la 65 ești „pa și la revedere”, n-o întorci niciodată. Ce ziceți? Mi s-a mai părut vrăjeală chestia cu „majoritatea accidentelor se produc din cauza vitezei excesive” când totul se întâmpla în limita a zece kilometri suplimentari?
Aaa, stați că uitasem. Același test se face cu aceeași mașină de pe care s-au dezactivat sistemele de siguranță și control (ABS-ul și ESP-ul). De ce? Ca să realizezi că fără ele mașina aia se transformă într-o sanie pe care nu mai ai cum s-o controlezi. Și după prima frână la 60 km/h, te cam ia cu fiori când realizezi că dacă nu erai pe o pistă, în deplină siguranță, te-ai fi dat jos de la volan lângă o grămadă de fiare. Dacă te-ai mai fi dat.
Bref, Titi Aur a strâns acolo niște băieți care au alergat sau aleargă la raliuri. Cu alte cuvinte niște oameni care, pe lângă că știu despre ce vorbesc, au mai și trecut pe viu prin aproape toate situațiile ce se pot întâlni la volan. Și credeți-mă una e să-ți explice cineva care a învățat din cărți ce trebuie să faci când te afli într-o mașină răsturnată și alta e să te îndrume un tip care a și pățit asta de vreo câteva ori în viața lui. Se simte după cum îți spune „dacă știi că nu poți să faci minim 50 de flotări, degeaba împingi doar în palmă, pune și cotul, cu tot cu antebraț”. Și îti zice asta pe un ton relaxat, în timp ce tu stai cu capul în jos într-o mașină răsturnată cu roțile în sus și ești atârnat doar în centura de siguranță. Moment în care, deși creierul încearcă să-ți transmită că totul e sub control și nu ți se poate întâmpla nimic rău, parcă începi să-ți vezi toată viața trecându-ți prin fața ochilor.
Pentru că, da, am făcut asta. Oamenii au acolo un simlulator real de mașină care se dă peste cap. Și nu e un computer, e o mașină reală care se rostogolește lateral de câteva ori și se oprește cu roțile în sus, tu fiind la volan. Well, cuvintele sunt prea sărace ca să descrie senzațiile.
Să vă mai zic că au și simulatoare de impact frontal? Tot reale. Adică ești la volan într-o masină care se proptește într-un zid la modesta viteză de 13 km/h. Nu vreți să știți cum se simte. Și vorbim de o viteză de 13 km pe oră. Practic nu conduci atât de încet nici când stai. Ei bine, îți zăngăne creierul în momentul impactului, iar centura de siguranță îți trimite rapid de tot prânzul în zona esofagului.
Hai că nu vă mai țin, ar trebui să povestesc până mâine Vă mai zic doar de simulatorul de supravirare și subvirare. Știți voi senzația aia pe care o ai când intră mașina în derapaj? Cele câteva fracțiuni de secundă în care îți stă inima în gât și pulsul urcă rapid la 200? Ei, ia imaginați-vă voi cum e să conduci așa cale de doi kilometri jumătate. Da, da, câteva minute de-a lungul cărora ești într-un derapaj continuu pentru că instructorul de lângă tine are la dispoziție un volan cu ajutorul căruia controlează roțile de pe puntea spate. Apăi răspunsul este unul singur: adrenalină pură și te dai jos de la volan știind perfect ce ai de făcut când fuge fundul mașinii sau când simți că începi să te răsucești pe loc.
Gata, am încheiat, ar trebui să stau până mâine și tot n-aș termina de povestit.
A propos, Academia Titi Aur e pe undeva prin comuna Crevedia, lângă București. Mai în glumă, mai în serios, cică polițiștii din zonă se plâng pe motiv de: „Ce le faceți, bre, aici? N-am mai dat o amendă de ani de zile”. Săracii, îi cred, și eu am plecat de acolo conducând de parcă transportam nitroglicerină în cornete de înghețată și orice frână putea să fie ultima. A, și n-am atins telefonul tot drumul până acasă. Ceea ce, la mine, e ca și cum n-aș mai fi respirat.
P.S. La final, doi dintre băieții lui Titi Aur s-au distrat (cu noi în mașină) făcând asta și asta. Ceea ce vă doresc și vouă!
P.P.S. Aș fi putut să vă dau mii de cifre și grafice despre câte accidente cu victime s-au petrecut în oricare dintre ultimii zece ani din cauza vitezei la volan (le am, mi le-au trimis cei de la Academie). Vi le dădeam degeaba, statistica nu intersează pe nimeni. Sfatul meu e să mergeți la fața locului să faceți cursul. O să-mi mulțumiți după.
Pe vremuri exista un anume dom Vochina ce facea ceva Reflectii Rutiere. De ce a renuntat sa mai faca emisiunea, nu mai intru in detalii ca poate citeste si fiu;su 🙂 E, si nenea asta, mai lua interviuri de pe la diversi participanti la trafic. La intrebarea: Sunteti constient ca in momentul in care urcati la volan, exista riscul de-a fi implicat intr-un accident? un tataie din ala comunist, cu palarie si cravata, a raspuns: Nu, ca eu conduc atent.
Si app de controlul masinii si alte smecherii, intr-o iarna, pe un polei crunt, a facut tata niste cerculete de-am cacat izmana…el, a schita un ho,ho,ho, de parca era mos craciun. mai tarziu, la un accident, un nene ce vazuse rasucirea-i zice lu batranu: Moshule, era s-o perpelesti…si tata, relaxat…nu ma, nu te mai vedeam in oglinzi si m-am intors sa ma uit dupa tine…
Comentariu beton!13
@Redoo, știu, știu, că la fel minţeam și eu când derapam. 🙂
Pai pe vremea aia, chiar trebuia sa stii cu volanul si pedalele, ca sa compensezi calitatea autovehiculului.Puneai frana cu Dacia si te opreai peste 3 minute.
La covrig si la facut băieti…in domeniile astea a excelat tata
L-am vaz’t live pe Ludovic Balint, pe Dacia Sport.FARA ELECTRONICA pe masina.Cam ii facea de comando pe actualii…
Prietenii mei imi spun ca sunt singurul om pe care-l cunosc fara permis de conducere. Pur si simplu n-am simtit niciodata ca as vrea sa conduc.
Asta nu inseamna ca ce-ai scris tu aici nu am citit si ca n-as vrea ca cei care conduc sa fie atenti si la noi pietonii sau pasagerii.
Mda, cat costs cursul asta?As trimite si eu un client acolo pe cheltuiala proprie, ca sa nu mai am senzatia ca iau parte la raliu in mod inopinat.
Am dus-o pe nevasta intr-o iarna intr-o parcare goala si imensa.Cum s-a distrat cu ruperea aderentei si frana de mana n-are rost sa-ti zic.
La o vreme, faceam o cursa de linie intr-un satuc izolat.M-am intors cu frana de mana.Cu autobuzul.Nevasta-mea radea nervos sus, sustinea ca nu se poate.
In alta ordine de idei, mai bine i-ar invata acolo ca doar nechibzuitii ajung cu pedala din dreapta/mijloc la podea.
Partea cu abs/esp/sanie nu e chiar asa.Am condus la inceputuri doar masini si camioane romanesti, fara gram de electronica, si sunt aici.Si am avut partea mea de vreme nefavorabila.
Dar trebuie sa-ti ia banii cumva.Care nu-s deloc putini.
13 la ora?Am dat la vreo 45/50 intr-o remorca, nu-ti chiar scutura creierii, e drept ca-ti rupe sternul.Ca nu am avut centura.
@batranu’, man, prima mea mașină a fost o dacie 1100. Știu extrem de bine ce înseamnă să conduci fără ABS și ESP. Cu toate astea mașina aia s-a făcut sanie la 55 km/h. Și în niciun caz nu a luat virajul la stânga. Odată pierdută aderența ești „pa”.
Pai smecheria e cum sa N-O pierzi!Din pedala+volan.Stii tu, cum te invatau realmente la scoala de soferi pe vremea aia.
Unde am facut eu scoala, aveam prof de legislatie un triplu campion national, plus cativa instructori care alergasera in CNR.
Directorul scolii-ex pilot CNR, nu ii stiu palmaresul.
Compara cu ce-i acuma…
Dacia 1100-motor pe spate…zi-ne, aveai doi saci de nisip in portbagaj iarna?Distractie nene…
@Batranu’, prima masina pe care am condus eu era a prietenului meu, o Dacia 1310 Sport, din aia in doua usi, cu fundul sus, fugea in toate partile…. :)) Umbla prietenul meu cu o bordura din aia de granit in portbagaj. :))
@Anouk-Pe vremuri faceam minuni cu un papuc 4×4 benzinar, pe ogor, 4×4 se cupla din buton de la bord, cam prost sistem, ca trebuia sa opresti,asa ca-l lasam doar cu tractiunea spate+2 saci de nisip, ca era tare usoara masina.Asa bine m-am distrat doar in armata cu un Aro 243…
Super tare, Mihai!
Am fost anul trecut pentru prima data la Karting. Prima tura conduceam de parca eram in masina mea pe strada. A doua tura am incercat sa ma detasez de condusul obisnuit si abia la a treia tura am reusit sa ma distrez.
Si am mai fost odata la un concurs-lectie de off-road. Uau, cate inveti in vreo juma de ora!
@Anouk, da, da, și eu am plecat de acolo altfel decât a ajuns.
https://www.youtube.com/watch?v=RIwoqwSCKy4
Best of the best.
Yess, tractiune 8×8, care nici nu se compara cu 4×4 !!!
Salutare,
Pentru Andra sau oricine mai are nevoie de detalii, cursul de conducere defensiva – nivelul I costa 750 lei, dureaza de la 09:00 la 17:00, iar sesiunile pentru persoane fizice sunt programate sambata. Pe 8 aprilie avem setat deja urmatorul curs, la care va puteti inscrie. De la 9:00 la 12:30 se desfasoara partea teoretica, apoi avem pauza de pranz (catering Privileg). Dupa, participantii vor merge la simulatoarele indoor si apoi pe circuit. La final, toata lumea primeste diplome de participare, iar cand veti pleca de la Academie veti intelege exact ce a scris Mihai… viteza regulamentara, centura, telefonul mobil uitat in buzunar 🙂 Pentru detalii despre curs, intrati pe http://www.academiatitiaur.ro sau ma puteti contacta la 0722266610. Multumesc, Mirela
Comentariu beton!13
Să înțeleg că pe 15 aprilie nu are nimeni chef de curs?
Vreau sa va mulțumesc că existați! Nu am avut pana acum „curajul” dar uite cum se leagă lucrurile… Cursul pe care soțul meu l – a făcut la dvs. i-a salvat viața. Are 43 de ani și vreo 1,5 mil km conduși, deci are oarecare experiență. A mers cu job-ul (un soi de team building) la dvs. și i s-a explicat poziția pe care trebuie s-o adopte în cazul în care se răstoarnă cu mașina. Peste o săptămână s-a răsturnat pe un câmp și mi-a spus că, dacă nu ar fi băgat la cap ce i s-a explicat acolo… era praf. Nu a pățit nimic, dar cei de la UPU (am insistat eu sa fie consultat totuși) i-au zis că s-a mai născut o dată. Deci… Mulțumesc mult și spor la ajutat oameni.
Iti multumesc frumos.
Cand vei sari cu parasuta ca mine, mai vorbim. Pana atunci, esti mic copil :))
@DOINA, eu folosesc parașutele la altceva. 😀
M-ai convins ca merita toti banii.
Pfoai…. Cât de tare e chestia asta!
@marisa, pfoai… cât de tare că mai trăiești. 😉