Pentru că am tot râs pe aici de generațiile astea noi, pentru care scrisul, cititul și exprimarea în limba română încep să devină adevărate aventuri, unul dintre cititorii acestui blog, Victor pe numele lui, s-a hotărât să conceapă o nouă programă pentru învățământul românesc. Ea este perfectibilă, deci se acceptă propunerile voastre pentru îmbunătățirea ei. O aveți mai jos sub formă de guest post.
Avînd în vedere dificultățile din ce în ce mai evidente ale românilor din toate categoriile sociale, indiferent de studii, apartenență politică, coeficient de inteligență, cultură generală etc., de a scrie corect în limba maternă și de a se exprima, nu perfect, ci coerent și cît mai corect posibil, propun:
- Eliminarea treptată a scrierii din școli și înlocuirea ei cu transmiterea pe cale exclusiv orală a materialelor și obiectelor de studiu.
- Acceptarea și implementarea unui limbaj simplificat din care vor fi eliminate cuvintele formate din mai mult de opt litere. Se vor elimina, de asemenea, neologismele, termenii tehnici, expresiile complicate, cuvintele cu dublu înțeles etc. Se va obține astfel o fluidizare a limbii vorbite în general și o transmitere mai eficientă a cunoștințelor în timpul orelor de curs.
- Se va urmări pe cît posibil folosirea de materiale sub formă de poze, fotografii, melodii avînd în vedere că s-a dovedit deja că “o poză este mai grăitoare decît o mie de cuvinte”. În plus, se poate observa cu ușurință pe plan național o respingere voită a textului scris și o îmbrățișare liber consimțită a pozei ca și metodă de transmitere de idei. În acest sens, la prezenta propunere se anexează un material în care se arată pe larg efectele fenomenului “selfie”.
- Ca derogare de la propunerea de la punctul numărul 3, se vor accepta materiale vizuale, sub formă de poze ce conțin și text scris, numai în cazul în care textul folosit este cules din cugetările de tip “Poptamaș”. S-a dovedit viteza cu care aceste materiale se propagă în rîndul celor care sunt susceptibili la maxime și aforisme. Aceste materiale vor fi studiate separat, în cadrul unor cursuri specializate al căror scop va fi prezentarea scrisului ca formă arhaică de transmitere a informației.
- Instituirea unei organizații pentru transpunerea în format strict vizual a literaturii imperios necesare parcurgerii a cel puțin patru clase primare. Se va urmări conceperea de manuale compuse exclusiv din ilustrații, ilustrații ce vor fi în așa fel concepute încît să transmită cît mai ușor mesajul conținut. Se vor folosi, pe cît posibil ca și sursă de inspirație, basmul și poezia pentru copii. Bibliografia necesară întocmirii listei de opere necesare compunerii manualelor va fi dezbătută pe larg și supusă aprobării prealabile unui grup de reprezentanți ai elevilor.
- Se va pune un accent deosebit pe dezvoltarea abilității cursanților de a exprima idei în cît mai puține cuvinte. Se vor evita astfel cunoscutele fenomene “limbă de lemn” și “ciorbă de limbă”.
- Se va urmări eliminarea frazei ca formă complexă de exprimare și se va trece la impunerea propoziției simple ca formă unică de enunțare a ceea ce vor să spună cursanții. De asemenea, pe cît posibil se va încerca implementarea unui sistem de vorbire cît mai scurt, cît mai concis, format din propoziții în a căror componență intră cît mai puține cuvinte. Pe principiul “cu cît vorbești mai puțin cu atît spui mai multe”.
- Se va face uz, pe cît posibil, de limbajul semnelor. Este lucru știut că un gest poate valora cît o suită de cuvinte. Ar fi o eroare gravă să nu se exploateze capacitatea cursanților de a-și exprima părerile printr-un singur gest edificator. În acest sens se vor întocmi manuale și planșe cu semnele de uz comun și se va urmări însușirea acestora. În același sens se va lărgi aria de utilizare a semnelor în așa fel încît să cuprindă mimică a feței și diverse semnale sonore, cum ar fi rîgîitul.
- Se va urmări cu deosebită atenție evitarea expunerii cursanților la aspecte complexe ale vieții de zi cu zi cum ar fi politică, cultură, științe și se va urmări expunerea acestora la manifestări mai comune cum ar fi încurajarea mersului în cluburi, consumul de muzică cu versuri cît mai simple, formate din cuvinte precum “bani, aur, mașină, gagică, iubire, plîns, durere etc.”, adoptarea unui stil vestimentar cît mai lejer precum colanți, pantofi ciocați, șapca purtată cu cozorocul la spate, pantaloni cu turul sub genunchi etc., și a unui machiaj cît mai strident în cazul persoanelor de sex feminin. “Frecarea mentei” și “tăiatul de frunză la cîini”, ca ocupații de bază, vor fi promovate agresiv, precum și banii și obținerea lor ca unice scopuri demne de un reprezentant onorabil al societății.
- Sub nicio formă nu se va încuraja creativitatea elevilor ci se va urmări respectarea strictă a programei școlare, programă atent întocmită pentru a le oferi acestora un minim necesar de cunoștințe necesare supraviețuirii.
- Ca o derogare de la reguli, se va urmări cu deosebit interes și deosebită dăruire dezvoltarea abilității cursanților de a înjura și se vor urmări de asemenea achizițiile verbale noi în acest sens. Este singurul caz în care se pot accepta cuvinte care să încalce regula de opt litere precizată la punctul 2, precum și abolirea neologismelor de asemenea precizată la același punct.
Prezenta propunere face obiectul unei dezbateri publice în vederea stabilirii eficienței celor prezentate în cuprinsul ei. De asemenea, face obiectul eliminării sau adăugării de articole precum și aducerii de amendamente, adăugării de materiale documentare, anexe și orice alte instrumente necesare unei implementări cît mai eficiente.
* Scrierea cu ‘î’ în loc de ‘â’ nu este greșeală. O folosesc de ceva timp, nu consider necesar să explic de ce, se pot găsi explicații suficiente la o minimă căutare online de materiale justificative. Asta pentru cîrcotași, care ar găsi subiect de discuție în asta.
Subiectul este bun, dar nu imi place cum este scris. Nu oricine are talent sau inclinatie pentru asa ceva.
@Radu, hai, dom’le, să fim mai buni şi mai înţelegători.
Te citesc de mult timp si e prima data cand las un comentariu. Nu am nimic cu omul. Doar ca abia asteptam sa se termine textul. Asta e strict parerea mea. Asta nu inseamna ca am dreptate. Weekend fain la toata lumea!
@Radu, I got your point. Na, gusturile nu se discută.
La fel şi ţie!
@Radu Cam asta fac toate legile prin forma lor, plictisesc. 😉
@Radu Nu am urmărit să fiu original ci am abordat forma în care este conceput textul unei legi. Am adaptat, cum s-ar spune. 🙂
am inteles. acum daca stau si ma gandesc textul e chiar foarte bun. ma uitam eu dintr-un unghi gresit. hai ca o sa intru si pe blogul tau sa vad mai multe articole. o zi faina iti doresc
@Radu Mulțumesc.
Io propun eliminarea cu totul a școlii organizate și introducerea, obligatoriu, a școlii vieții. Examenul va consta în analfabetism, doza de tupeu și nivelul ridicat de „jmecherie și arfe”. Un studiu ar fi obligatoriu, dar se poate învăța în familie, și anume cunoașterea bancnotelor, în special euroi și parai și cunoașterea meniurilor din baruri, restaurante și cluburi. Educația muzicală se va face pe taraf tv si mynele.
P.s. : dacă au nevoie de meditații în „afaceri”, să caute niște indivizi bărboși îmbrăcați în rochii negre. 😀
@diabolic…Matei, 3.14 „Cei care vor huli pe mandrii purtatori de barbi si rochii negre, vor sfarsi in focul Gheeeeneeeeii, unde vor fi parjoliti la foc marunt”….:))
@Sorin Osînda lor să slujească drept dreaptă și de netăgăduit dreptate împărțită celor ce asemeni lor vor huli pre purtătorii și drept-împărțitorii dreptății. :))
@diabolic Tot ce am scris eu, rezumat în cîteva rînduri.
@Chircu Victor, era lumea plictisită și m-am gândit să dau o mână de ajutor 😉
@diabolic Mulțam. Io am încercat să respect forma de expunere a unui text legislativ. Ori suntem profesioniști ori nu mai suntem. 😀
Sunt total deacord cu tine, doar că, ceivizați de lege nu vor înțelege forma profesionistă. Așa au și „traducerea”. Știi cât e de greu să faci astfel de „traduceri”? 😀
Știu, greu a’ dracu’. 😀
E bun, dar trebuia expus in modul in care se doreste deja! 😛
P.S. Fereasca Dumnezeu! Eu sunt un pic visator si cred ca – la fel ca acum vreo 10 ani, cand toata lumea, dar absolut TOATA lumea cunoscuta de mine asculta un anumit gen de muzica (da, manele, ce va indignati asa?!) dar apoi situatia s-a asezat cuminte intr-o matca mai linistita -asa va fi si acum: cei ce vor dori sa fie normali, vor fi. Ceilalti….abrutizati si inculti vor fi in continuare usor de manevrat, neavand propriile idei sau un model decent de urmat.
Sper ca n-am fost foarte incoerent. Ma grabesc putin! O zi buna!
@Victor A făcut diabolic o expunere mai simplă. Ar fi mers un clip video pe subiect dar nu prea am talent. 😀
@Victor Cît despre cei abrutizați și inculți, reala problemă cu ei este că tind să acapareze și spațiul celorlalți, al celor normali, al celor care mai pun mîna pe cîte-o carte. Pentru că incultura nu este suficientă, mai trebuie și violența cu care merge mînă în mînă.
Seara buna! Nu sunt convins! Nici la 1989 manifestatiile n-au fost violente din partea maselor (cred ca la fel de …nepregatite ca si acum, dar …). Cei ce faac masele de romani (si nu numai) sunt provocatorii, agitatorii, care numai prosti nu sunt! Nu prea avem in gena revolta, precum grecii, englezii (acum vreo doi ani a fost si la ei belea mare vroe cateva zile daca v-amintiti), nu suntem sindicalisti la sange precum francezii (filmarea cu porcii in supermarket ati vazut-o saptamana trecuta? 🙂 ) sau insetati de sange cum sunt prezentati in ultima vreme radicalistii islamici. Asadar, nu sunt convinsi ca masele largi de romani prezinte un pericol real. Aia cu „mamaliga exploziva” e o frumoasa figura de stil…Asadar, vorbindu-le frumos si oferindu-le arareori, cat sa devina destul de recunoscatori, un ciloanel – doua acolo, faci treaba cu ei….Cred ca linistea asta ne-a tinut pe pamanturile astea atat amar de vreme…
Scuze, parc-as fi beat! Atatea greseli de scriere pe centimetru patrat n-am mai avut din 2003 cand mi-am cumparat primul computer!
@Victor Ceea ce spui este adevărat, eu nu am fost precis atunci cînd am făcut precizarea despre cei abrutizați și inculți. Nu am vorbit despre abrutizarea și incultura maselor de oameni care își văd totuși de treaba lor, ci m-am referit la cocalari, tîlhari, hoți, pești, băieți de cartier etc. Așa cum spune și titlul, la „jmekeri”, în sensul cuvîntului așa cum îl cunoaștem cu toții. Aceștia încep încet-încet să vîneze și să cucerească spațiu vital iar durerea este că au și succes în demersurile lor. Ca să nu mai vorbim de sistem care, în ciuda tuturor eforturilor de a nega asta, nu face altceva decît să distrugă și restul de învățămînt și educație care a mai rămas.
Sistemul nu este interesat de rezolvarea problemei inculturii și a jmekerilor, dacă ar fi fost ar fi făcut ceva. În schimb sunt interesați să li se păstreze liniștea în timp ce ei se simt bine în cercul lor izolat din care supraveghează curgerea constantă a beneficiilor. Atît.
Cît despre greșeli, nu este cazul să te scuzi. Am înprumutat de la matematicianul englez J. E. Littlewood o părere, el spunea că „niciodată nu depuncta pentru greșeli de calcul și expunere confuză în lucrări ale studenților; o expunere confuză și cu greșeli de calcul într-o lucrare gîndită este, într-adevăr, o lipsă dar este scuzabilă în condițiile abordării lucrării respective în fugă, la un examen, unde timpul este mereu insuficient.”
Aceeași părere o am și eu, un comentariu ce conține greșeli este scuzabil atîta timp cît exprimă o idee argumentată, o părere bună. Poate fi tastat pe un telefon, în grabă sau știu eu cum altcumva, și nu întotdeauna avem timpul necesar pentru a reveni și corecta cele scrise. Cu totul altceva, însă, este un text amplu, un articol sau o lucrare elaborată în liniște. Acolo greșelile nu prea mai sunt scuzabile.
Nu ma mai pot intoarce la scoala dar pe anumite alocuri mi_ar fi placut aceasta platforma .Mai ales ca am avut si in anii de scoala primara si in liceu materii care nu mi_au folosit nici macar odata in viata.Punctul 2 mi se pare cel mai tare …Profa .Ti_ai facut temele ??? Nu..De ce ?? Daia…Le faci ??? Poate la anu….suna misto asa…scurt si cuprinzator…..Si sa se vorbeasca neaparat in Grapinizer „languici „….
@dede cati Scurt și la obiect, dom’le. Ce atîta vorbărie. „- Ai învățat pentru azi? – Nu! – De ce? – D-aia! – Ai nota 2! – Bine!”
Oricum punctul 9 deja se aplica si cu destul de mult talent …
@dede cati Mai trebuie și legiferat ca să fie treaba bună.
Dacă îmi este îngăduit și tot ne-ați dat drept la adăugarea de noi tehnici spre atingerea culmilor exprimării și scrierii limbii române, propun punctul numărul 12: biblioteca școlară, universitară, publică, să fie loc de întrunire pentru reprezentanții clasei, gen, cel mai tare chiulangiu, mistocarul care face profesoara să iasă plângând de la ore, etc, în definitiv, exemplul demn de urmat de ceilalți membrii ai turmei.
@lectorarumana Salutăm participarea și vom iniția introducerea propunerii dumneavoastră pe ordinea de zi în vederea discutării ei. 😉
Săracii jmekeri, cât au tras ca să ajungă acolo unde sunt acum!!!
Pardon, cât vor avea de tras….
@Giorgia Nu prea mult. 😉
Parca aia de la punctul 5 , cu imperios necesar nu suna bine…
@moatza Ai sesizat o greșeală introdusă intenționat. Ca și exprimare este greșită, în contextul articolului însă, se potrivește. 😉
Mişule, ia zi repejor, unde-i articolu’ cu care ne amenințai acu’ câteva zile? L-a halit cuțu-cuțu?
@Victor, mai mergeau câteva puncte, dar nah, bravo. Vezi numa’ sa nu o dai in constantinisme si otrăvuri. :))
@skogentrollet, vine şi rândul lui. 🙂
@skogentrollet No, e destul atît, să pună umăru’ ș-alții dacă vrea să fie legea mai calumea. 😀
Cugetarile lui Poptamas vor face obiectul orelor numite azi plictisitor ‘ filosofie’ iar stirile de LA ora 5 sa fie material de studiu pentru obiectul de profil ‘ scoala vietii’. Fiind obiect principal de studiu va avea obligatoriu si perioada de practica. In penitenciar. La aprofundare.
@Miki în limbaj specific aia se chemă „facultate”, iar durata studiilor este în funcție de înclinațiile fiecăruia. 🙂
este nește popruneri esceptionale,vrajeala v-a f-i usor de intalas
Pă nui așa, ce dracu?!