Am ajuns de câteva minute acasă şi mă uitam la ştiri. Tocmai am văzut cum un tânăr copil de 18 ani din Sighişoara a murit pentru că… Pentru că nu se ştie de ce.
„A pierdut controlul volanului, iar masina a rupt parapetii de pe margine, cativa copaci si a aterizat intr-o rapa”. (aveţi toată ştirea aici)
Şi să mor eu dacă îi înţeleg pe părinţii care sunt în stare să dea pe mâna unui copil câteva sute de cai putere. Da, ştiu, conducea bine, maşinile erau viaţa lui şi ştia totul despre ele, de obicei nu mergea cu viteză, şi-a dorit-o aşa mult şi era aşa mândru de ea, plus toate celelalte care se mai pot spune într-o situaţie de genul ăsta.
Din punctul meu de vedere ar trebui reglementat prin lege acest aspect. Celor foarte tineri şi celor foarte în vârstă nu le-aş da acces la maşini cu o putere mai mare decât cea care s-ar stabili în mod legal. Punct. Şi bănuiesc ca nu trebuie să va explic de ce i-am băgat şi pe bătrâni aici. Ah, da, şi aş introduce reexaminarea periodică obligatorie a tuturor şoferilor din cinci în cinci ani. Nu de alta, dar ştiu eu oameni care şi-au luat permisul auto de câţiva ani şi nu au condus niciodată.
Oameni buni, şoferia n-o fi ea fizică cuantică, dar dacă n-o stăpâneşti ucide. Iar asta se întâmplă numai în timp, căpătând experienţă, ca în orice alt domeniu. Altfel este suficientă o singură greşeală şi imediat sunt puse vieţi în pericol. Restul e doar vorbărie fără rost, după cum se poate observa în imaginea de mai jos.
Atât! Că mi-a futut seara ştirea asta. 🙁
sursa foto
Dumnezeu sa-l ierte!
Da, sunt de acord cu re-examinarile periodice obligatorii. Cu conditia sa fie facute pe bune, nu pe spaga.
@DanB, dacă sunt făcute pe şpagă ce rost mai are să mai stăm de vorbă. 🙁
Eu sunt mama si s-a cam strans carnea pe mine cand am citit. Sunt perfect de acord cu tine. Nu poti sa dai pe mana unor copii masini asa de puternice. Probabil ca si parintilor lui le pare rau acum, dar ce folos. Pacat!
@Rossana, eu m-am enervat îngrozitor când am vazut ştirea. 🙁
Am citit pe stirile protv si am intrat si pe contul de facebook al pustiului. Parea un copil bun. Pacat. 🙁
@zorro, aşa este, părea un copil ok.
Inconstienta! Parinti care vor sa rascunpeere prin cadouri scumpe faptul ca sunt absesnti din viata copiilor lor.
@Pinguinul vesel, da, „inconştienţă” este cuvântul.
Sa se odihnească in pace! Îmi pare rău de el.
De obicei proaspeții îmbogățiți le cumpăra odraslelor mașini scumpe si puternice pentru ca ceilalți din categoria lor sa zică: „Wow. Ce mișto!” Același lucru e valabil si la hainele de firma, telefoane etc. O competiție stupida.
@Cristina, da, „adică ăla i-a luat lu’ fiu-său şi eu nu”? 🙁
Poti sa mori si in trabant daca nu tii covrigu cum trebuie ,sa stii Mihai, neatentia e cel mai des întâlnit motiv de accident , poti sa ai permis de 30 de ani, e de ajuns sa clipesti cand nu trebuie si te trezesti mort, in cel mai bun caz , daca nu mai omori si pe altii. Am multe exemple vazute de când merg cu iubitul meu in delegatii, si pot sa spun cu mana pe inima ca imi fac cruce cand plec de acasa si sper sa ajung la destinatie vie…. sunt exact ca mustele fara cap , nu au treaba cu soferia, depășesc aiurea, incetinesc aiurea , nu dau semnal cand vireaza… multe ,multe neatentii.
@andreea lavinia, ştiu ce zici. Cu atât mai mult aş mai încerca să limitez asta prin lege. De-aia aş introduce reexaminările periodice.
Sau introducerea ca la bulgari,cred, a legii referitoare incepatorii care nu au voie sa conduca masina cu cilindree mai mare de 1300
@chris.ch8, exact, ceva de genul ăsta. Doar că aş aplica-o şi la bătrăni.
Bulgarilor le trebuie transplant de creier sunt un pericol public pe șosele… pana si cu o coaja de masina tot se baga in coastele tale si te face de vb singur….
@andreea lavinia, serios? Am condus de câteva ori pe la ei si nu am avut nicio problemă. Vezi să nu fie „bulgari” đin ăia de la noi, doar cu numerele de înmatriculare din ţara vecină şi prietenă. 😉
Aia e „vulgari”
@chris.ch8, „vulgaria”. 🙂
Boss, cred ca zice de bulgarii de la mama lor. Circula ca niste handicapati, are dreptate @andrea lavinia.
@zorro, o fi, nu zi nu, doar că eu n-am păţit-o când am condus la ei.
Cei cu numere de bulgaria care circula in tara noastra, nu sunt bulgari
🙁 trist 🙁 si, asa e, parintii in inconstienta lor rascumpara greseli cumparand adolescentilor lucruri scumpe ca asa cere gasca la moda 🙁 the „flock effect, the wrong way” 🙁
@Carmen, cred că mai degarabă este efectul lipsei de creier.
Mihai, complet de acord cu tine. Dar eu mă gîndesc totuși și la o oarecare lipsă de educație. Cu permisul de conducere atît de prospăt obținut, de ce nu purta centura de siguranță? Poate (poate) asta i-ar fi salvat viața.
Codul rutier ar trebui să fie mult mai drastic decît este acum: eu aș merge pînă la anularea permisului de conducere pentru încălcarea oricărei prevederi. Aș anula permisul indiferent de greșeală, oricît de mică ar fi ea, fără posibilitatea de a mai conduce vreodată. Știți de ce? Pentru că nu există circumstanțe atenuante pentru greșeli care pot duce la pierderea de vieți omenești.
Dar cum banii din amenzi reprezintă o felie bună de mers la finanțele statului, codul rutier este păstrat așa cum este. Ba nu, greșesc, se majorează periodic punctul de amendă, dar nu pentru a impulsiona șoferii să conducă mai responsabil de teama vreunei amenzi, nu. Puțin le pasă lor că noi ne călcăm pe străzi. Ei știu că oamenii vor greși indiferent de mărimea sumei de achitat ce le atîrnă deasupra capului atunci cînd încalcă cu bună știință prevederile.
Da, și eu cred că părinții sunt oarecum responsabili de accident, în aceeași măsură cu însăși tînărul (care ar fi trebuit să poarte centura de siguranță și probabil să și păstreze viteza în limitele rezonabilului) cît și cu sistemul care, prin felul cum găsește de cuviință să aplice sancțiunile, nu face altceva decît să arate că este în regulă să greșim, scăpăm doar cu o amendă.
PS. Oameni buni, purtați naibii centura aia de siguranță că de aia este acolo. Nu este deloc mai macho să conduci fără centură. Durează 2-3 secunde legarea ei și chiar vă poate salva viața.
@Chircu Victor, nu poţi să anulezi dretul omului de a conduce chiar pentru orice greşeală. Dar, da, cred că înăsprirea legilor şi mai ales să se vgheze la respectarea lor, ar reduce numărul de vieţi pierdute.
Asi, ati uitat de aroganta lui placinta?legile si amenzile e pentru fraieri, jmecherii tot jmecheri e
@chris.ch8, să vezi ce ar mai scadea din numărul de şmecheri dacă poliţia le-ar da peste nas.
politia sta la pinda cau „nare saracii personal si combustibil”!
Corect, Mihai, dar stau și mă gîndesc cît de mult trebuiesc înăsprite legile pînă vor ajunge să fie respectate? Cît de aspră trebuie să fie sancțiunea aplicată pentru încălcarea unei legi pentru a te asigura că legea respectivă va fi respectată?
@Chircu Victor, cred că mai important decât înăsprirea legii este să se vegheze la respectare ei. Parerea mea.
uita-te ce au facut cu ANAF-ul: au dat ceva amenzi, au facut un pic de propaganda la TV, au inchis ceva firme si acum te roaga sa iei bonul.
@speedy.gonzales, exact.
din capul locului spun ca in mare parte aveti dreptate, dar sa anulezi permisul pentru orice gresala, fie cit de mica, este cam dur! Dumneata nu ai gresit niciodata? Cit despre cazul din seara asta, teribilism combinat cu prostia parintilor care au cumparat si oferit mastodontul ala unui imberb!
@gheo Bineînțeles că nu pot afirma că nu am greșit niciodată. În privința șofatului nu am cum deoarece nu posed permis de conducere și nici nu vreau să am. Dar în alte aspecte sunt și eu supus greșelii ca orice om.
Ideea e că pentru un segment semnificativ din populație șofatul nu reprezintă o necesitate, ceea ce ar și trebui să fie, ci fițe. Iar asta conduce în parte din cazuri la practici neconforme cu regulile: nepurtarea centurii, viteze peste limitele admise, teribilism, depășiri neregulamentare etc.
Știu, mulți nu sunt de acord cu părerea mea despre această problemă, dar repet: „Nu există circumstanțe atenuante pentru greșeli care pot duce la pierderea de vieți omenești.”
Bineînțeles că vorbesc doar pe marginea detaliilor oferite de articol dar dacă, după expertiză, se dovedește că principala cauză a fost viteza excesivă neadaptată la condițiile carosabilului ce ar putea fi de spus? Da, nu putem afirma că ar fi scăpat cu viață dacă purta centura, poate că nu ar fi fost așa, dar e sigur că ar fi avut o șansă în plus dacă ar fi avut-o montată. De ce nu a făcut-o?
mi-as permite sa raspund dlui Chircu Vicotr, care ori nu are permis, ori se considera mai presus de omenire. Greseala, prietene este omeneasca. Daca ai permis, as vrea sa te vad cu permisul anulat chiar si pt cea mai ”mica greseala” si apoi vorbim. Cat despre tragedie…se putea intampla si cu un trabant, cum bine a zis cineva. Problema se pune altfel: este un cumul de factori cu varf de lance parintii, urmati de legislatie, educatie, etc. Restul, vorbim vorbe.
Nu este nicio problemă. E o discuție cu argumente pro și contra. Am precizat în alt comentariu că nu posed permis de conducere. Și nici nu mă consider mai presus de omenire. Întreb totuși dacă se consideră o mică greșeală că nu se poartă centura de siguranță, dacă se depășește limita de viteză impusă prin lege, dacă nu se semnalizează regulamentar la angajarea în depășire sau la curbe, dacă nu se acordă prioritate etc. Oricare dintre acestea poate duce la accidente cu sau fără victime. Și în toate cazurile marea majoritate a celor implicați au căpătat obiceiul de a spune „Am greșit!” A recunoaște că ai greșit după ce ai circulat cu 100 km/h în oraș și ai lovit un pieton este inutil.
Nu știu dacă putem cataloga greșelile ca fiind mari sau mici atunci cînd vorbim de o activitate precum șofatul, care poate în anumite cazuri să producă rezultate de genul celui exemplificat în articolul pe marginea căruia discutăm.
Întăresc și eu ceea ce ați spus dumneavoastră vis-a-vis de cumulul de factori printre care părinții, legislația, educația. Și repet o întrebare pe care am mai adresat-o o dată: de ce nu purta centura de siguranță? Avea permisul de conducere atît de proaspăt obținut încît această regulă elementară ar fi trebuit să fie un reflex, ori în cazul de față nepurtarea ei este sau teribilism sau sfidare cu bună știință a regulilor.
Eu cred că a nu mai vedea mici greșeli în toate aceste nerespectări voite ale regulilor este una din căile de urmat dacă vrem să avem parte de un trafic mai bun. Asta și, întocmai cum a spus Mihai, vegherea la respectarea lor.
Mihai tu ai dreptate! Dar, caci exista si un dar, vina nu este a parintilor. Sau nu numai a lor. Eu, sistemul actual de acordare a permiselor, sistemul legislativ rutier si reteaua rutiera deficitara, le vad ca fiind principalii factori de risc in declansarea accidentelor si incidentelor din circulatie. Deci… cei care au modificat legislatura, cei care au banii pe mana in acest stat, cei ce stabilesc normele de conduita din trafic, aceia sunt principalii vinovati. Nu parintele care cu siguranta si-a dorit binele copilului si indeplinirea unei dorinte a acestuia. Parerea mea!
@valny, tu i-ai da pe mână copilului tău, care are permis de nici o lună, o maşină de câteva sute de cai putere?
Ti-am spus ai dreptate dar nu in totalitate. La fel se moare si cu A8-ul si cu Dacia Logan. Din dinamica unui accident fac parte mai multi factori dintre care si inconstienta si lipsa de responsabilitate a conducatorului auto. Dar fiecare pre limba lui piere. Problema majora este la cei care ar trebui sa faca soselele mai sigure, soferii mai indemanatici si legislatia mai aplicabila. In concluzie atata timp cat soferul (copilul meu) e nepregatit sa sofeze in jungla ce se numeste trafic rutier romanesc, pot eu sa-i dau si coaja de Dacie 1300 pe care, inca, o am, ca el tot accident va face. Nu cred ca puterea masinii duce obligatoriu la accident!
@valny, ar fi culmea să ducă „obligatoriu” la accident. Dar de ce să cresc eu, părinte, probabilitatea?
Daruitul unei masini puternice unui sofer imatur face parte din bucata ta de adevar. :))) Asa este trebuiau sa evite acest melanj de putere auto si precocitate intr-ale sofatului.
@valny, iată cum am ajuns la un numitor comun fără să ne porcăim. :))))
Daca are un bolid de cateva sute de cai putere si se face praf cu el si se omoara si el si inca cativa oameni nevinovati cum vezi im fiecare zi la Tv…nu este acelasi lucru daca ar conduce o masina cu mai putini cp cjm ar fi logan, astra, golf? Nu tot din teribilism si inconstienta la o viteza de peste 120-150, viteza pe care oricare masina de se afla acum pe piata se poate intampla sa omoare oameni nevinovati? Sa se omoare pe el? Daca ar conduce Matiz nu acelasi lucru ar fi? Eu zic ca asta tine de fiecare individ, de educatia primita, de discernamantul fiecaruia, de inconstienta de care da dovada…singura modalitate de evitare a astfel de cazuri ar fi in opinia mea obtinerea permisului de conducere mai greu ..nu ca acum…sa nu intru in detalii cat este darul.
@Alex George, hai să fim serioşi, tentaţia de a „da blană” creşte cu cât maşina este mai puternică. E în firea lucrurilor. Şi eu când am avut un seria 7 pe mână i-am dat de n-am mai putut.
Ne grabim sa tragem concluzii „ca era incepator”, „ca avea prea multi cai putere pe mina”, etc. Cred ca ar trebui sa asteptam concluziile politiei si apoi sa comentam. Atita timp cit nu stim ce s-a petrecut acolo, nu mi se pare firesc sa comentam. Acu’ se da vina ba pe parinti, ba pe teribilismul virstei, dar daca i s-a facut rau? Daca i s-a blocat ceva pe la masina? Daca i-a aparut ceva in fata (de exemplu a vrut sa evite un animal sau un copil)? Eu prefer sa astept concluziile unor specialisti.
Pai noi ne dam cu parerea si comentam. Concluziile le trag altii -specialistii.
@Roxana, da, sunt şanse să fie unul dintre motivele enumerate de tine. Dar sunt teoretice. Ştii şi tu la fel de bine ca mine care a fost cauza reală. Dat şi să nu fie aşa, cu ce nu nu am dreptate când spun că este profund greşit să dau pe mâna unui puşti neexperimentat nişte sute de cai putere?
Ia legătura cu parlamentarul din circumscripţia ta, cel care te reprezintă şi spune-i să facă o propunere legislativă. 😉
@krantz, bună idee. Chiar acum îi scriu.
Auzi, da apropo. Tu chiar ştii cine e?
@krantz, I got no fucking ideea. 🙂
Cazu’ e unu tragic. Dar accidentul s-a produs din cauza inconstientei soferului. Punct.
Chestia cu cilindreea si caii putere e nula. Orice masina poate ajunge la 120-130km/h – si daca la viteza asta te-ai infipt intr-un copac e destul sa mori.
@Tango, absolut. Dar, asa cum ziceam şi altcuiva, fără îndoială tentaţia creşte, când ai cai putere mulţi pe mână. Eu cred că ăla micu’ nu păţea nimic într-un ford focus, de exemplu.
Cred ca instinctul de conservare primeaza…
Am o cunostinta care de obicei conduce cu viteza destul de mare.130-140+ in afara, dar nu pe autostrada.Acolo rupe… Bine, omu’ merge cand cu Mercedes, cand cu X5, masini bune, deh… Dar, cel mai tare ii place sa povesteasca cum a mers cu Matizu’ pe A1 cu 155 cu inca doi oameni in masina…Si bate pe la vreo 55 de ani. Initial nu credeam, dar confirma ce care erau in masina cu el. Intrati pe matiz club, sa vedeti despre ce viteze vorbesc aia acolo… Majoritatea sunt pusti
@vasilecool, lasă că ai înțeles foarte bine ce am vrut să zic în text.
Când văd relatări de genul ăsta, prima întrebare pe care mi-o pun este: Ce merțan, bemveu sau audi conduc plozii respectivi? Și sper să nu mai mierlească alții cu ei!
@diabolic, de data asta era bemveu. 🙁
Păi, mno’, se văzu’ în poză, dar sper că nu au răposat și alții 🙁
@diabolic, nu, doar ăsta mic. 🙁
În cazul ăsta, să fie la el!!!!
Dacă ași fi leguitor, ași băga condusul sub influența a orice, la tentativă de omor. Iar dacă se întâmplă, ar fi crimă cu premeditare. Părerea mea!
Iar cu puștimea ar fi limita de cai putere.
@diabolic, de acord cu condusul sub înfluenţă la „tentativă de omor”.
Hai să-ti zic eu una… Știu pe cineva care are permis de 10 ani și conduce de 5 luni.
Sau știu pe cineva care vine dimineața la 5 amețit (cu mașina) pentru că „nu-i niciun curcan”.
Deci, zic așa, n-ai ce să le faci.
Bagi polițiști peste tot, vei mai vedea oameni amețiți la volan. Bagi un examen din cinci in cinci ani, degeaba. Vor da examenul, și apoi tot nu vor conduce.
@Ashu, dacă nu conduc, nu se duc la examen. Nu au de ce.
De tipa care ți-am zis, dacă nu conducea, de ce și-a mai luat permisul?
Păi eu zic că doar de palmares.
@Ashu, sau „să fie acolo, că nu se ştie când ai nevoie de el”. 😉
Doua lucruri vreau sa zic:
– Este un domn cu care mai colaboreaza firma la care lucrez, are 86 de ani si acum 2 ani i-a expirat carnetul. De frica n-au vrut sa-l mai dea, asa ca am ai dat scoala o tura, conduce mai prudent decat multi soferi. E in putere, dar nu pare.
– la TIFF, in fiecare an Mercedes e darnic. Mai zgarcit ca nu mai da E-class ci C-class (diverse motive). Coordonatoarea spunea ca ii alege pe soferi astfel incat, daca vor sa „le dea in gura”, sa poata controla masina. Singurul sofer cu care mi-a fost intotdeauna frica in masina e un tip care timp de 6 ani a facut drive test la Renault. Cumva, niciodata n-am acceptat cat e de bun ca sofer. Anul acesta (dupa 4 ani impreuna), mi-a demonstrat cat de mult conteaza experienta si controlul masinii.
@spi-oana, cu moşul mă cam contrazici. Dar cu partea a doua îmi dai dreptate. 😉
Experienta e un maestru crud.Prima data iti da examen si abia apoi iti preda lectia.
@Batranu’, să ştii că exact aşa e. 🙁
ca in Italia, iei carnetul prima data nu ai voie sa conduci cativa ani peste 70cp. Astia sunt bogatii de Romanica, au bani gramada dar nu au experienta vietii, mai pupa ala masina de fite daca era copilul lui Bill Gates? nu-mi pare rau, ba chiar ma bucura faptul ca nu a luat cu el o viata nevinovata.
@radu, habar nu aveam că aşa este în Italia. Deci se poate.
Din punctul meu de vedere acesti tineri ar trebui ca dupa obtinerea permisului sa fie obligati prin lege ca….sa spunem 3000 de km sa conduca doar insotiti de cineva din familie care are experienta. E inconstienta si imaturitate si din partea parintilor care au incredere ca odraslele lor sunt stapane pe situatie…Doamne-fereste sa mai fie si insotiti de cativa prieteni si uite-asa se distrug vietile oamenilor, pot ramane cu handicap pe viata…ori si mai trist in groapa!Mediatizarea acestor cazuri se pare ca nu prea ajuta….dimpotriva…la stiri sunt din ce in ce mai multe crime si accidente in care mor tineri care considera ca acele ore de condus pentru care au platit sunt suficiente pentru a apasa acceleratia…Doar inlocuiesc casuta de metal(masina) cu una din scanduri(sicriul)….TRIST!
@Dia, asta cu „însoţiţi” nu mi se pare viabilă. Poate nu are omul pe nimeni care să-l însoţească, ce face, nu mai conduce? Nu, limitare la putereea maşinii cred că este soluţia. Uite, cum zice @Radu că se întâmplă în Italia.
Pacat pentru tineretea lui ,dar cateodata ignoranta familiei depaseste orice limita .Eu mai am o problema cu motociclistii care in opinia mea sunt la fel de inconstienti.
@dede cati, nici măcar nu am curaj să vorbesc despre motocicliști. Aș deschide cutia Pandorei.
Una peste alta, peste tot se intampla tragedii din astea, chiar si acolo unde legile au fost inasprite. E drept ca in cazul pustiului asta si parintii isi au partea lor de vina.
Sunt de acord cu reexaminarea periodica, mai ales la persoanele in varsta. Ca te intalnesti cu situatii periculoase in trafic ca nici Alonso ar fi capabil sa le controleze.
@lectorarumana, da, putem doar să le facem să fie mai puține.
Sincer, nici eu nu-i inteleg!
@Ionut, nici nu e ceva de înţeles.
În anul 1988,pentru a fi admis la şcoala de şoferi a I.T.B.,R.ATB,etc,am dat un test PSIHOTEHNIC cu durata de 8 ore,pe care l-au trecut 5 % din cei înscrişi.Cei care erau potenţial agresivi erau eliminaţi în prima jumătate de oră. Q.E.D……..
@gheorghe, chiar că QED.