În mod normal, atunci când zappezi printre programele tv și dai peste ceva abstract care nu face parte în niciun fel dintre preocupările tale obișnuite, primul impuls este să treci mai departe. Iar eu chiar trec mai departe de obicei, dar există și niște excepții: documentarele despre construcții, avioane și submarine.
Oricât aș fi eu de atehnic și genul care are nevoie de trei oameni să-l ajute să schimbe un bec, dacă dau peste un documentar pe unul dintre astea trei subiecte, s-a terminat. Pe programul ăla rămân până se termină. Uneori sunt doar reluări pe care le-am mai văzut, dar n-are importanță, tot mă uit.
Iar dacă la avioane și submarine e de înțeles, cred că nu există oameni pe care să nu-i intereseze cele două subiecte, la documentarele despre construcții chiar nu pot să-mi explic de ce mă fascinează. Singurele mele cunoștințe despre orice construcție fiind la nivel de mirare profundă că există. Altfel, habar n-am care este diferența dintre ciment și beton. Amănunte și detalii care nu mă împiedică să mă uit ca hipnotizat.
Dar cred că știu de unde mi se trage. Sau dacă nu mi se trage de-acolo, măcar povestea asta a contribuit decisiv la fascinația mea pentru documentarele despre construcții impunătoare.
În vara lui 2005 am ajuns absolut întâmplător pe Viaductul Millau. Zic „întâmplător” pentru că fix așa e. Mă rătăcisem prin Franța (nu era cu gps și tehnologie pe vremea aia) și efectiv bâjbâiam pe-acolo când m-am trezit cu ditamai viaductul în fața ochilor. Când m-am mai și văzut mergând cu mașina pe el, cred că mi-a scăpat o lacrimă de emoție.
La ora aia, în 2005, era una dintre cele mai impresionante construcții de gen din Europa. Bine, nu că n-ar fi și acum, doar că intre timp au mai apărut și altele. După care am aflat c-am avut și o doză impresionantă de noroc, în sensul că era dat în folosință doar de câteva luni. Pe scurt, dacă mă rătăceam în vara lui 2004, acum vorbeam degeaba.
Dar partea și mai interesantă s-a petrecut la ceva vreme după ce mă întorsesem acasă. Zappam într-o seară plictisit printre canalele de la tv, pentru că nici internetul nu era cum îl știți voi, pe vremea aia. Și cum apăsam obsesiv pe butoanele telecomenzii, am ajuns pe National Geographic.
Moment în care am rămas cu gura căscată: acolo, pe ecran, era documentarul despre construcția Viaductului Millau. Cred că e de prisos să vă mai spun c-am sorbit fiecare minut, după care am căutat când e în reluare și m-am mai uitat o dată.
Ăla cred c-a fost momentul meu zero în ceea ce privește documentarele despre mega-construcții: când am văzut cum a fost construit un loc pe care îl văzusem cu ochii mei, cu doar câteva săptămâni înainte.
De-atunci, dacă prind pe undeva documentare sau reportaje despre marile construcții mă uit ca hipnotizat. C-o să ajung vreodată să le văd, că n-o să ajung, nici nu mai contează. Microbul mi-a fost deja sădit și nimic nu-l mai poate scoate.
Am scris toată această introducere doar ca să vă pot anunța ceva foarte tare. Prieteni, astăzi, marți 10 octombrie, la ora 21:00, dacă sunteți pe lângă un televizor, sfatul meu e să dați pe National Geographic.
Pentru că astăzi începe, în premieră absolută, seria nouă: Construcții Imposibile cu Daniel Ashville.
Astăzi este primul episod din seria de doar cinci. Cinci săptămâni, în fiecare marți de la ora 21:00, Daniel Ashville va fi acolo sa ne arate când imposibilul devine posibil.
Credeți-mă, nu e o exagerare formularea „când imposibilul devine posibil”. O să vedeți că toate cele cinci mega-construcții care vor fi prezentate, în fiecare episod, sunt genul ăla la care te uiți și-ți zici în gând: „așa ceva nu există”.
Toate cinci sunt proiecte care vor rămâne în istorie, proiecte imense, proiecte care par imposibile. Doar că unele lucruri devin posibile atunci când oamenii își pun ceva în cap. Pentru că forța umană, atunci când se combină cu ingeniozitatea și dorința de a depăși limitele, devine de neoprit.
Ei bine, toate astea vor fi prezente pe National Geographic, în fiecare marți de la ora 21:00, timp de cinci săptămâni, începând de azi. Tot ce pot să sper este că veți face și voi ce-o să fac eu: vă veți uita la toate cinci. Îmi mulțumiți după.
Atât pentru azi.
Acest articol a fost scris în parteneriat cu National Geographic.
Am urmărit si eu pe National Geographic seria Nazi Megastructures și mi s-a parut fascinantă. Cu atât mai mult voi urmări Construcții Imposibile cu Daniel Ashville. Mulțumesc de info!🤓
Comentariu beton!17
Da, și eu m-am uitat la nazi.
Eu sunt fascinata de buldozere, excavatoare si concasoare, sunt niste imensitati de utilaje care pot fi manevrate usor si cu care poti face munca la nivel mare dar si chestii delicate. Sotul meu repara genul asta de utilaje si imi da fiori (ca sa ma exprim elegant) faptul ca omul meu stie sa repare si sa vindece gramezile astea fascinante de fiare.
Comentariu beton!16
Da’ becuri arse schimbă? 😛
@Mihai, nu știu dacă schimba becuri, dar am văzut că desfac sticle de bere. Excavatoarele, nu concasoarele. 🙂
@Claudiu, io ziceam de domnul soț. 😛
@Domnul sot, daca nu desface sticlele de bere, nu stiu ce sa zic… 🙂 Sau, daca nu-i place berea, orice alt combustibil pentru suflet e bun. Dar sa nu fie apa, ca apare procesul de oxidare a celulelor, si nu e bine.
Becuri arse nu schimba ca sunt led si nu se ard. In schimb curata filtru de la AC, de la masina de spalat rufe, monteaza dulap pentru pantofi, monteaza bateria de la chiuveta. Trebuie doar sa ma tin de capul lui cate juma de an pana se urneste sa faca toate cele de mai sus. In schimb, la deschis bere nu are nevoie de nici un reminder 😀
Comentariu beton!15
Eu am obsesia spatiilor construite, de la colibe pana la megastructuri…
Mbine, as zice in mod expres de alea de locuit, ma uitam intr-un timp la seria aia de pe travel cu alegerea cumparatorilor intre 2-3 oferte dar, intre timp, am aflat ca trebuie sa imi menajez sanatatea mintala…
Comentariu beton!13
Dadada, înțeleg exact. 😀
Si eu ele sorb pe acelea. Ba chiar am gasit si pe Netflix cateva super unul cu tiny houses si altul cu ceva constructii deosebite, un fel de concurs, din UK. In jurul meu nu prea am persoane similare, m agandeam ca sunt ciudata, deci saru-mana ca aflu ca nu sunt singura.
Si multumiri sefului de blog pentru pont. Sigur ma uit deseara- mi-am setat alarma :).
Da, că bine zici. Îmi plac documentarele mega-de-tot-felu’, da’ io-s fiert pe demolări. Discovery a întrerupt seria după 9/11. Mă-ntreb oare de ce? 🤭
Mulțam pentru atenționare. 😎👍
Când devorez aceste documentare, pe mine mă mai fascinează organizarea șantierului, a etapelor de lucru, numărul redus de muncitori, tehnica folosită, adică logistica. Totul este fascinant; de la proiectare, până la finalizare.
Vecinu lu mama si-a tras gard cu placi de beton si a ramas cu pamantul excavat de la fundatie in curte…
Comentariu beton!26
Am râs, de ce să mint. :)))))))))
Io am citit cu emoție până la final, de-acolo de unde ați dat pe National Geographic, crezând că v-ați văzut la TV.
Și eu eram bucuros când m-am văzut la teveu la telejurnal fluturând niște steaguri când a venit Patrocle în vizită la Craiova.:))))
FMM dă viață și dă comunism…
M-am uitat pe net ca sa citesc mai multe despre viaductul Millau. Inca este cel mai inalt din lume, 343 m zice Wikipedia 🙂
Si eu m-am uitat la mega constructii abandonate acum cativa ani si ma mai uit cu placere cum instaleaza oamenii turbinele eoliene pe mare. Ma uit cu gura cascata de administratie. Am mai vazut si reportaje despre Burj Kalifa si alte inca cateva. De avioane si submarine nu mai vorbesc.
Merci de info, o să mă ne uităm. Pe de altă parte, eu mă blochez cu telecomanda când văd documentare despre al doilea război mondial.
Sper să apară și pe Disney+ să ne putem uita oricând. Am văzut acolo seria Europe from Above (sunt și construcții imposibile pe-acolo), foarte tare. Și am pățit ca tine, am văzut episodul cu Germania dupa ce tocmai veniserăm din vacanță. Și era menționată și telecabina spre Zugspitze cu acel singur și cel mai înalt releu de susținere între 1000 și 2600 m altitudine.
@Siami de 2x am fost acolo şi de fiecare dată am fost fraier că nu am urcat. De fiecare dată am cedat biletul la soție sau unul din feciori.
Mulțumesc pentru informație, și eu mă uit fascinată la documentarele astea și în reluare 🤭 imaginația și soluțiile tehnice pentru realizarea unor asemenea construcții par de domeniul SF câteodată.
Îl urmăresc pe Daniel pe canalul de youtube, am învățat multe de la el și îi apreciez etica muncii. Sunt curios cum a ieșit seria asta, pentru că la utilaje și construcții se pricepe bine.
Mai e pe NG un documentar superinteresant : Supermasini ! In fiecare marți de la ora 22.00 .
N.as fi crezut niciodată că un tip croat de sub 40 de ani pe numele lui Rimac ,are un business care la ora actuala valorează 2 miliarde(!!!) de euro și care deține de vreo 2 ani și Bugatti ! Și toate astea au devenit realitate în cca. 15 ani !
Da, viaductul a fost construit că să scape de aglomerarea pe șosea, aveau prea multe ambuteiajele in zona aia, la nu știu ce cotitură. Ani de zile. Și deci s-au hotărât să construiască minunea asta ca să poată circula lumea în liniște.
In alta ordine de idei, noul tribunal din Paris a fost construit câțiva ani, la periferia Parisului și e enooorm. Cumnata mea a lucrat câteva luni acolo, era grefieră. Anyway, faza e că am văzut și io un documentar despre clădirea asta pe National Geographic parcă, chiar după ce s-a dat în folosință. Instalaseră o camera fixă și filmaseră tot șantierul de la început pama la sfârșit. Uimitor. Și printre cei care vorbeau, ingineri, muncitori, arhitecți, erau intervievați și electricieni și așa mai departe, era și o tipă, tânără, ceva inginer sau proiectant nu mai țin minte bine, dar cred că avusese un rol important pentru că povestea destul de mult, la mai multe secvențe. Si tipa asta finuța, cu păr creț și ochelari (și cască de protecție) ei bine, era româncă, că îi citisem numele, nume și prenume 100% românesc. Daca te recunoști printre cititori (că știu că fiți multi care locuiți în Franța și citiți acilea), deci daca te recunoști printre cititori, vreau doar sa spun „wow!, impresionant!”
Comentariu beton!21
Wow, documentarele, rețeta mea perfectă pentru adormit!
Ca dovadă că în fiecare dintre noi zace un „meșter Manole” sau este doar nevoia primară de a avea un adăpost, prefer documentarele despre construcții. Câteodată pe teme de amenajări interioare sau istorice și mașini, cu animale mai puțin. Așa, cu mintea jumătate adormită rămân o mulțime de idei.
Trăiască arhitecții și inginerii, că n-ar fi lumea cum o vedem fără ei!
io abia făcusem 16 ani, iar ea a intrat în clasă cu niște pantaloni de piele… uuuuuuuh, maaamaaa…
după ce ne-am adunat mandibulele de pe jos și am reconectat simțul auzului, am aflat că ne va fi profă de geografie; că e la prima serie de elevi, că ne roagă să fim liniștiți măcar, dacă nu suntem interesați de materie, dar că ne promite că ora nu va fi plictisitoare; și apoi a scos o revistă cu un chenar galben pe copertă; era 1990 și aia a fost prima revistă National Geographic din viețile noastre, revistă care s-a transformat pe parcursul acelui unic trimestru în manual; nu știu cum făcea fata aceea, da’ orele ei erau ceva de vis, pînă și loazele clasei erau interesați de lecțiile ei; plus că profa era și mișto ca om; purtam și discuții în afara materiei și n-o să uit ever cum a zis „mi-aș dori să fac un băiat; să învețe carte cît de mult l-o duce capul, da’ să-l cresc și puțin golănaș, că pămpălăii n-au nici o șansă în lumea asta…”
PS trebuie că faci matale, domnu’ @MV, ceva bine, de te-au contactat băieții ăștia…; felicitări!
Comentariu beton!22
Mulțumesc ❤️
Trebuie musai sa ajunga acest comenariu la nepotul meu, tot de 16 ani, caruia nu iiplace de loc ora de geografie si chiuleste mai mereu, desi tot o profesoara are… dar omul sfinteste locul, se zice….
@Dna C proaspătă absolventă, craci strânşi în piele, predă din National Geographic , o zice p’a dreapta la obiect… nici elevele n-ar chiuli de la orele unei aşa profesoare, darmite golanii.
@AleBlaga, da dar eu cred ca geografia este asa o materie/stiinta frumoasa incat ar trebui sa placa, macar ca divertisment, tuturor și de aceea mi-e ciuda pe profesorii care nu o fac atragatoare.
Da, am avut si eu sansa sa vad si sa merg pe acest viaduct, dar in anul urmator, 2006. Noi insa eram avizati si am cautat special sa ajungem in zona si sa il vedem. Impresionanta lucrare, ne-a placut foarte mult. Mai ales ca eram impreuna cu fiul meu, intr-un Peugeot 104 luat la mana a saptea de el cat a fost in bursa pentru licenta la Nisa si eram tare mandri de el. O amintire atat de dureroasa acum cand el nu mai este….
Comentariu beton!16
O îmbrățișare strânsă de tot🤗
Multumesc mult, Leia! (Leia mea draga, nu-i asa?)
Abia aștept să înceapă! Sunt fascinată de chestiile astea. A mai fost un documentar asemănător, cu greșeli fatale în inginerie. Păcat că am văzut doar 2..
Si mie imi place sa aflu despre constructii imposibile. Sau case de prin diverse zone, mai remote sau nu.
Fix aceeasi reactie am avut-o si eu cand am urmarit documentarul pentru ca in 2008 am trecut cu masina pe pod, fiind intr-un roadtrip cu parintii 🙂
Am mai vazut la ei asta vara sambata dupa amiaza top 10 realizari arhitecturale, ala cu stadioanele cred chiar de doua ori. Si tipul am inteles ca e super profi, deci ne uitam.
da, da, da plus reluările dacă nu e timp pt premiere
plus celelalte canale înrudite
Foarte tare! Nu le am nici eu cu tehnologia/tehnica, uneori am impresia că am 2 mâini stângi, deși știu să schimb singură-singurică un bec și să învârt șurubelnița în direcția care trebuie 😁 Dar mă fascinează și pe mine maxim mega-construcțiile și pot să mă uit fără jenă episoade întregi.
Merci de pont!
Sper că sunteți ca Bazil, acum.
Imposibili. 🤪