O să încep abrupt cu o informație pe care probabil o știați sau o intuiați: România se află pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește educația financiară, cu un procent de 22%, adică mult sub media europeană de 52%. Studii recente arată că doar 1 din 5 români înțelege noțiuni financiare de bază.

Bine, nu e ca și cum asta ar fi vreo mare surpriză, suntem pe ultimele locuri în atât de multe domenii, încât nu ar fi logic să fim mai sus în top într-un domeniu ca educația financiară. Vestita „nu-mi spui tu ce sa fac cu banii mei” ar putea să fie, la o adică, și brand de țară.

Problema e că dacă ultimul loc la consumul de săpun sau pastă de dinți, de exemplu, îi afectează doar p-ăia care nu le folosesc și pe cei din jurul lor, o educație financiară deficitară ne afectează pe toți, nu doar pe cei 22% care înțeleg noțiuni financiare de bază. Cum, de altfel, lipsa educației, de orice natură, ne afectează la nivel macro pe toți. Sper că nu există dubii în privința asta.

De-aia trebuie salutată orice inițiativă, orice demers, orice campanie care își propune să ne ajute să mai facem un pas înainte în ceea ce privește educația din țara asta. Iar educarea financiară a populației este un pas în această direcție. Cu cât mai repede va crește procentul ăla de 22%, cu atât ne va fi mai bine tuturor.

Din 2017, există un start-up românesc, Volt pe numele lui, care și-a propus exact asta: să mai ajute un pic la educația financiară populației acestei țări. Cum? Vă spun eu cum: au dezvoltat o aplicație cu ajutorul căreia îți afli pe loc istoricul de creditare.

Dacă nu știi ce înseamnă „istoric de creditare”, înseamnă că ești unul dintre fericiții care n-a avut niciodată nevoie de vreun credit, care n-a făcut vreodată rate, pe scurt, care s-a bazat doar pe banii produși de el. Treabă pentru care nu pot decât să-mi scot pălăria. Dar dacă ești în barca noastră, a celor care am avut, avem și vom avea rate de plătit, cu siguranță știi ce înseamnă „istoric de creditare”.

Ei bine, aici vine partea în care ne ajută aplicația Volt. Aplicația oferă acces gratuit la scorul de credit, gradul de îndatorare, istoricul plăților la creditele în derulare și alte date importante pe care instituțiile financiare le folosesc pentru a decide bonitatea solicitantului unui credit. Mai pe scurt, poți afla la orice oră ce scor de credit ai și, mai ales, cam care e situația ta vizavi de celebrul Birou de Credit.

Cu ajutorul aplicației oamenii pot să învețe cum să-și construiască și să-și păstreze un istoric de creditare bun astfel încât, atunci când vor avea nevoie de un nou credit (indiferent de natura lui), să îl poată obține. Și să îl obțină cât mai ușor și în condiții mai bune de la instituțiile financiare. Așa a luat naștere funcționalitatea Volt care presupune interogarea scorului de credit și a situației de la Biroul de Credit.

Scorul de credit este calculat pe baza celebrului algoritm FICO, folosit de Biroul de Credit din România. Mai exact, cei care vor să-și afle scorul de credit sau să și-l verifice periodic, pot face acest lucru instant, accesând aplicația Volt, fără să completeze diferite formulare și fără să fie nevoiți să iasă din casă pentru a merge la bancă.

E foarte important că poți accesa aceste informații fără ca interogarea să îți scadă scorul. E posibil să nu știți, dar dacă faci interogarea asta direct la bancă, atunci când soliciți un credit, simpla interogare poate să-ți scadă scorul de creditare. Indiferent dacă primești creditul sau nu.

Iată de ce Volt devine o aplicație necesară pentru cei care vor să-și afle scorul de credit, gradul de îndatorare și istoricul plăților la creditele în derulare. Comunitatea Volt se asigură astfel că băncile sau IFN-urile nu fac greșeli de înregistrare a plăților și nici nu uită să le șteargă datoriile din Biroul de Credit.

N-am degete suficiente să număr de câte ori am văzut oameni plângându-se că s-au trezit figurând la Biroul de Credit, deși nu se mai știau cu vreo datorie la vreo bancă sau la altă societate financiară. Pentru că erori se întâmplă și se vor întâmpla mereu. Partea nasoală e că, de obicei, afli de câte o greșeală din asta exact când îți arde buza mai tare, moment în care nu știi cum să faci să te șteargă ăia mai repede de-acolo. Cu aplicația Volt poți să afli din timp dacă s-a produs și la tine vreo eroare.

Așadar, dacă vreți să vă aflați scorul de credit sau să vedeți cum stați, cu un click AICI deja sunteți cu un pas mai aproape. Dar sfatul meu ar fi să vă instalați și aplicația, s-o aveți la îndemână în telefon, că nu cere de mâncare. Eu mi-am instalat-o și mi-am aflat și scorul. N-am nicio șansă la premiul ăla de 1000 de euro.

Ah, stați c-am uitat să vă spun, dacă tot vă băgați să vă verificați scorul, vedeți că treaba asta vă poate aduce și niște cash, sub formă de premii.

➡️ Pentru cel mai mare scor, oamenii de la Volt oferă un premiu de 1000 de euro. Nu trebuie să faci nimic în afară de a ți-l verifica. Să-l ai tu pe cel mai mare, că se ocupă ei să primești mia de euro în cont.

➡️ Și doi, premii săptămânale de 100 de euro. Nici aici n-ai mare lucru de făcut, doar că astea sunt cu tragere la sorți. Intri, îți verifici scorul, după care aștepți să vezi dacă ești unul dintre cei care ia suta de euro în săptămâna respectivă.

După cum ziceam, poate la ăsta săptămânal să am și eu vreo șansă. 😊

În încheiere, pentru că tot vorbim despre educarea financiară a populației, o să fac o scurtă paranteză ca să vă explic de ce este important scorul de credit.

Scorul de credit este, pe scurt, un algoritm folosit de instituțiile financiare prin care se stabilește gradul de risc al unei persoane care solicită un împrumut (fie el bancar sau credit IFN). Este un număr cuprins între 300 și 850, unde 300 înseamnă slab, iar 850 excelent, și face parte din raportul de credit de la Biroul de Credit. Mai exact, de fiecare dată când o persoană aplică pentru un credit, datele sale înregistrate la Biroul de Credit sunt prelucrate, iar punctajul obținut influențează atât decizia de aprobare sau de respingere a solicitării, cât și valoarea împrumutului.

Un scor de credit mediu sau ridicat, cu valori cuprinse între 550 și 850, contribuie la un istoric de credit pozitiv și denotă responsabilitate demonstrată în timp din partea clientului care a solicitat împrumutul. Iar o relație fidelă cu instituția financiară parteneră se traduce prin multiple avantaje pentru client, precum: obținerea cu ușurință a unui credit ipotecar, oferte mai avantajoase pentru cardurile de credit sau chiar obținerea de împrumuturi în situații de criză.

Un scor de credit scăzut, cu valori cuprinse între 300 și 549 poate fi un criteriu de respingere a unei cereri de împrumut sau poate veni cu o serie de condiții dezavantajoase de obținere a împrumutului: perioadă scurtă, cost mai ridicat, valoare DAE mai mare sau chiar imposibilitatea accesării unui credit ipotecar.

Am închis paranteza, atât pentru azi.