V-am rămas dator cu o poveste despre Spania și mă gândeam să rezolvăm asta azi.

Exact a doua zi după ce dementul a atacat Ucraina, eu și fashionista am plecat într-un trip programat cu multă vreme înainte, de prin ianuarie. Am fost, am stat patru zile, dar a fost cea mai tristă plecare din țară de care am avut parte vreodată. Eram atât de șocați amândoi că la granița României este război, încât numai la asta ne puteam gândi.

Țin minte că în ultima zi acolo, după ce de aproape cinci zile nu aveam în cap decât bombardamente rusești, treceam pe lângă Catedral de la Encarnación când au scăpat niște muncitori o placă mare de metal, din cârligul unei macarale. Deși au scăpat-o doar de la vreun metru înălțime, n-aveți idee în ce hal a bubuit când a atins asfaltul. Era plin de lume în jurul Catedralei, ziua în amiaza mare, în centrul Málagăi, dar eu și fashionista am fost singurii cărora practic ne-au stat inimile pentru o secundă. Nu cred că e nevoie să explic de ce.

Altfel, acum că-mi arde să povestesc despre asta, a fost amuzant că ne-am dus pe ceea ce spaniolii numesc Costa del Sol. Un loc despre care îți explică plini de mândrie că se numește așa pentru că acolo este soare timp de 360 de zile pe an. Noi am ajuns exact în alea patru în care n-a fost. Serios, am stat două zile la Marbella și două la Malaga, n-a fost frig (dimpotrivă, ziua erau 17 grade), dar n-am văzut soarele la față.

Dar lasă c-a ieșit exact in ziua în care trebuia să ne întoarcem. Și ce soare, am plecat de la hotel pe un cer senin cristal, nu se vedea nici măcar vreo urmă de nor. Am ajuns la 9.00 dimineața la aeroport, am rămas afară să fumez o țigară și efectiv a trebuit să caut umbră, atât era de cald.

Nfine, revenind la povestea propriu-zisă, plecarea în Spania a fost o inițiativă a celor de la Renault România care ne-au invitat pe amândoi la Marbella, la lansarea noului Megane E-tech, full electric. Invitație pe care am acceptat-o cu cea mai mare plăcere, că nici noi, nici ei, nu ne gândeam în ianuarie că peste o lună și ceva o să înceapă un război la granița noastră, în Europa secolului 21.

Cam ăsta ar fi și motivul pentru care n-ați auzit niciun cuvânt de la mine, pe subiect, până astăzi. Pentru că, altfel, a fost unul dintre cele mai mișto evenimente la care am participat vreodată, organizat absolut impecabil de către cei de la Renault.

Ca să nu mai spun de mașină, de Megane-ul cel electric, care pe mine m-a fermecat ca nicio altă mașină electrică. Trăiesc cu convingerea fermă că Megane-ul ăsta E-Tech este una dintre cele mai mișto mașini în care am calcat eu vreodată. Și pe care am mai și condus-o.

Iar dacă eu sunt subiectiv, cred că spaniolii, care întorceau capul pe stradă după ea, erau cât se poate de obiectivi. Cred. Ca să nu mai vorbesc despre fashionistă, care era efectiv încântată. A fost pentru prima oară, de când o știu eu, când m-a întrebat despre o mașină cât costă și dacă ne-am permite-o. Da, da, nu glumesc deloc.

De altfel, am ajuns acolo, la Marbella, fiind absolut convins c-o să văd o mașină care seamănă cu Megane-ul meu de acasă, doar că electrică. Că doar de-aia se numește tot Megane, nu?

Ei bine, după cum o să puteți constata și singuri, Megane E-Tech nu mai are nicio legătură cu mașina mea, în afară de faptul ca împart același nume. Este un automobil electric proiectat de la zero să fie electric. A trebuit să fac această precizare pentru că motoarele electrice sunt mult mai mici, ocupă mult mai puțin loc decât cele pe combustie clasică.

Atunci când doar adaptezi un model deja existent și-l transformi dintr-un model cu motor termic, în model electric, datorită faptului că motorul electric este mult mai mic, deci ocupă mult mai puțin loc, în partea din față rămâne o grămadă de spațiu excedentar nefolosit. Ei, atunci când proiectezi un automobil electric de la zero, acest inconvenient nu mai există, prin urmare tot spațiul pe care-l câștigi cu ajutorul unui motor mai mic, îl transferi la habitaclu. Adică obții mai mult loc în interior, deci mai mult confort pentru pasageri,

Eu am avut la dispoziție versiunea de 60 kWh, adică echivalentul a 220 cai putere. Versiune pentru care Renault comunică o autonomie de 450 km, în regim mixt de utilizare. Tind să-i cred, pentru că m-am jucat cu E-tech-ul exact 133 de kilometri, iar când am predat-o pe bord îmi afișa că mai are autonomie încă 181 km. Iar traseul pe care am testat-o a fost greu tare, cu pante multe, cu consum mare de tot. Drumul ăla până la Ronda și înapoi e într-un mare fel. Îmi venea să mă opresc și să fac poze din kilometru în kilometru.

În plus, n-am făcut rabat de la nimic. Am mers cu aerul condiționat pornit, ne-am pus telefoanele la încărcat amândoi, am folosit sistemul de navigație, am aprins farurile, am dat drumul la muzică. Pe scurt, am pus în funcțiune toți consumatorii de electricitate pe care-i aveam la dispoziție. Cu toate astea, mașina mai avea 181 km autonomie când am predat-o. Mișto, me gusta.

Dar dincolo de cum arată și ce poate Megane E-tech, m-a spart și toată tehnologia de la interior. M-am conectat cu telefonul meu imediat, am avut la îndemână tot ce mi-ar fi trecut prin cap în materie de tehnologie și conectivitate. Plus un ditmai ecranul, în sfârșit am putut să conduc și eu fără ochelari, că nu mai eram nevoit să orbecăi când aveam nevoie de afișaj.

Pe scurt, francezii de la Renault au luat toată experiența lor în vehicule electrice și-au pus-o în Megane E-TECH Electric. Să nu mă luați cu „dar ce experiență au francezii în mașini electrice?”, c-o să vă aduc aminte că Renault Zoe e pe străzi de vreo zece ani deja. Iar când ai în propria-ți curte o astfel de mașină care circulă în condiții reale, pe străzi, nu doar prin laboratoare de testare, ai la îndemână un instrument extrem de puternic. Ai la îndemână un adevărat generator de date și feedback real, datorită căruia afli cu adevărat ce trebuie să le oferi utilizatorilor, în materie de condus full electric.

Cam asta ar fi ce voiam să vă împărtășesc despre experiența cu noul Megane E-Tech. Aproape c-am plâns când a trebuit să le dau mașina înapoi. Mi-a plăcut atât de mult încât a fost pentru prima oară când mi-am zis c-aș putea să-mi iau o electrică, chiar dacă nu am unde s-o încarc acasă. Și nu glumesc absolut deloc.

Aveți mai jos câteva poze cu mașina, iar aici găsiți tot ce știe și poate ea să facă.

După cele două zile la Marbella, ne-am mutat la Málaga. Că așa ne făcusem planul încă din ianuarie, dacă tot ajungem în Spania, e păcat să stăm doar două zile și să fim pe fugă. Din păcate, nu prea am ce să vă povestesc despre partea asta. Da, orașul e foarte mișto, dar, din motivele pe care deja le știți, nu prea ne-a ars să-l vizităm cum trebuie. De altfel, o sa vă lămuriți dacă vă veți uita peste pozele de mai jos. O să constatați că sunt muuult mai puține față de ce vă lăsam eu pe aici când mai plecam pe căte undeva.

Da, ok, ne-am plimbat pe niște străzi pe acolo, am văzut ce era de văzut prin centru, am mâncat pe la vreo două-trei cârciumi, dar una-două trăgeam înapoi spre hotel și spre laptopul meu care mă ținea conectat cu invazia dementului planetei în Ucraina. Paranteză, ca să vedeți ce înseamnă distanța de locul conflictului. Noaptea, după ce mă înduram să închid laptopul și să mă bag în pat, dădeam drumul la tv și încercam să găsesc un post care să transmită despre război. Spaniole, nada. Tot pe cnn sau bbc trebuia să dau. Închis paranteza.

Pe scurt, n-a fost în niciun caz o ieșire așa cum eram eu obișnuit, să merg mult pe jos, să descopăr toate cotloanele orașului ăluia, să caut pe net tot ce am de văzut și să încerc să ajung la ele. Nope, ne-am învârtit doar prin centru, pentru că acolo aveam și hotelul. A fost pentru prima oară, de când mă știu eu, când plecarea spre casă, dintr-o vacanță, nu mi-a produs niciun fel de disconfort emoțional sau tristețe. Dimpotrivă, abia așteptam să mă văd ajuns acasă, să-mi deschid laptopul pe birou și să nu mă mai mișc din fața lui.

Atât pentru azi.

P.S. Mai jos aveți două galerii foto. În prima sunt pozele mele cu noul Megane E-tech, în a doua cele câteva cadre de prin Málaga. Apropo, în setul ăsta al doilea, cu poze din Málaga, se află una pe care eu o consider printre cele mai mișto pe care le-am făcut vreodată. Dacă macar cinci dintre voi ghiciți care e, promit că vă spun mâine dimineață povestea ei. Pentru că, desigur, are o poveste.

Renault Megane E-tech

Málaga