Cel mai mișto profesor pe care l-am avut eu în această viață a fost profesorul meu de istorie din liceu. Iar asta în ciuda faptului că domnul Voiculescu era exact genul ăla de profesor cunoscut drept spaima generațiilor de elevi. De altfel, când am intrat la liceu și-am auzit c-o să-l am profesor, m-a cam înțepat inima niște zile bune, am fost chiar tentat să-mi schimb clasa, atât de temută îi era reputația. N-aveți idee în ce hal de emoție am așteptat prima oră de istorie, eram aproape făcut pe mine de frică.

Dacă ați trecut prin școală (și cei mai mulți de pe aici pare c-ați fi trecut), e imposibil să nu știți despre ce vorbesc. Mai mult ca sigur toate școlile din țara asta aveau ACEL profesor care era spaima tuturor generațiilor de elevi, chiar și a celor care nu-l aveau la clasă.

Ei, în cazul meu, ăsta era domnul profesor Voiculescu și, cu toate legendele astea în minte, am așteptat eu prima lui oră de istorie. După care, a început ora, în doar cinșpe minute m-am lămurit ce hram poartă și m-am relaxat pe loc. Și relaxat am rămas, la orele lui, în toți ce patru ani de liceu.

Omul era un domn, în adevăratul sens al cuvântului, dar și un tip extraordinar de mișto. Avea cultură generală să dea și la alții, avea un discurs impecabil, dar și un simț al umorului cu totul deosebit. Iar dincolo de calitățile astea care-l defineau ca om, era și un profesor așa cum credeam eu (încă cred) că trebuie să fie un profesor. Dedicat meseriei, te făcea să-ți placă istoria, te făcea să mai pui și tu mâna pe-o carte, să mai citești ceva în plus despre subiectele pe care le preda la clasă.

De-aia mă pufnea râsul când vedeam ce spaime trăiau mulți dintre colegii mei înaintea orelor de istorie. Și pe bună dreptate, pentru că omul ura trei lucruri: prostia, să încerci să-l „faci” și tocilarii. Or categoriile astea trei erau majoritare și pe vremea aia în școala românească. Și-atunci cum să nu-ți fie frică de un profesor care urăște tocitul la materia lui?

Drept dovadă, eu, care eram o putoare patentată, inventatorul absolut al procrastinării, luam note mai mari la istorie decât toți tocilarii clasei. Normal, ăia n-ar fi avut niciodată curajul să-l întrerupă la oră ca să-i spună că pe Napoleon nu l-au bătut rușii, ci iarna rusească. Omul mi-a dat pe loc un 10 pentru afirmația asta, chestie care a făcut să fiu celebru, în liceu, vreme de câteva zile.

Mă rog, detalii, tempi passati, ideea de bază este că, dacă aș putea să aleg eu profesorii din țara asta, i-aș alege pe toți după modelul domnului profesor Voiculescu. Iar elevii pe care-i duce capul ar fi fericiți cu alegerea mea.

Am făcut această introducere lungă doar pentru că sunt ușor consternat de discuțiile din ultima vreme despre REFUZUL profesorilor de a fi evaluați chiar de către elevii pe care-i educă ei. Decizie care ar putea fi ușor stupefiantă, doar că nu e. Cum ai putea tu, profesor, să accepți să fii evaluat de elevi, atâta timp cât tot tu, profesor, știi foarte bine că dedicarea ta spre meserie este aproape de zero?

Pentru că dacă aveți impresia că elevii nu simt impostura, neglijența și neimplicarea, vă înșelați amarnic. Nu toți sunt analfabeți funcțional, iar cei care sunt (sau o mare parte dintre ei), sunt tot din cauza lor, a profesorilor. Și-atunci e logic să refuzi să fii evaluat de un elev la a cărui educație și capacitate de a fi obiectiv, știi foarte bine că n-ai contribuit cu aproape nimic.

Știu că asta o să vină ca o lovitură, dar doar profesorii proști, doar profesorii slab pregătiți și total neimplicați refuză să fie evaluați de către elevi. Ceilalți, cei buni, cei care nu se simt cu musca pe căciulă, cei care sunt pe deplin conștienți de valoarea lor și de modul în care își lasă amprenta asupra generațiilor de elevi care le trec prin mâini, n-au nicio problemă cu evaluarea. Dar niciuna.

Doar că, din păcate, majoritari sunt ăia din prima categorie. Iar dacă vă spun care este motivația principală pe baza căreia profesorii incompetenți refuză evaluarea din partea elevilor, vă pufnește râsul: „elevii nu sunt obiectivi, pentru că le lipsește capacitatea de a fi obiectivi”.

Băejnebun, păi din cauza cui nu sunt obiectivi? Oare nu cumva din cauza sistemului de învățământ care, la 30 de ani de când am terminat eu liceul, îi obligă pe elevi să învețe pe de rost aceleași comentarii literare? Am dat doar exemplul comentariilor, dar nimic din sistemul de învățământ nu încurajează elevii să gândească liber și să-și formeze propriile opinii despre ceea ce învață. Iar profesorii profită din plin de asta și-i țin captivi în acest sistem, pentru că le e lor mai ușor așa. Că e mult mai ușor să pui elevii să tocească, în loc să-i înveți să gândească.

Și-atunci, cum ai tupeul să vii sa spui „că-i lipsește capacitatea să fie obiectiv” unui copil care învață ca papagalul după ce-i dictezi tu la clasă sau după manual? Păi învață-l să fie, învață-l că trebuie să treacă informațiile prin filtrul lui, învață-l CUM să facă toate astea Că de-aia ești acolo, profesorule, nu doar ca să-ți iei salariul lună de lună.

Hai că m-am enervat și-am ajuns la motivul principal pentru care am scris articolul de azi.

Mulți dintre voi aveți copii la școală sau care au trecut recent prin școală. Dacă sunteți genul de părinți preocupați de educația copiilor, cu siguranță știți de la copiii voștri care sunt profesorii lor buni și dedicați, profesorii ăia care-i fac să le placă materia pe care le-o predau (nu, nu doar ăia care le dau note mari).

Mi-ar plăcea să le știu numele, mi-ar plăcea să știu unde predau și ce materii, pentru că acum e momentul să facem ceva pentru ei și pentru sistemul de învățământ din România. Iar dacă voi înșivă ați trecut recent prin școală și v-au rămas în minte și în suflet profesorii buni, acum e momentul să-i răsplătiți.

Lăsați-mi aici, în comentarii, numele profesorilor, materia și școala unde predau (indiferent de localitate), pentru că oamenii de la BRIO vor să schimbe ceva în sistemul de învățământ românesc și vor să găsească TOȚI profesorii buni din țara asta. Hai să-i ajutăm și noi să reușească.

P.S. Dacă vi se pare că am exagerat, aveți aici un articol extrem de bine documentat, o adevărată radiografie a carierei de profesor în țara analfabetismului funcțional. Citiți-l și n-o să vi se mai pară.

sursa foto: freepik.com