Aveți un minut să discutăm despre cum se circulă pe șoselele din Elveția? Sper să aveți, pentru că voiam să vă spun că eu nu am mai văzut așa ceva niciodată și-am condus prin aproape toată Europa asta.
Dar modul în care se mișcă elvețienii pe șoselele lor este absolut uluitor. Și când zic „uluitor”, mă refer la faptul că nu am văzut, în trei zile de Elveția, vreun șofer care să depășească viteza maximă legală admisă. Niciunul, niciodată, nicăieri!
De altfel, glumeam cu colegii din tur și spuneam că, dacă intri pe autostradă în Elveția și ai de mers 465 km, după 465 km o să vezi în jurul tău aceleași mașini care erau și când ai intrat pe autostradă. Pentru că nimeni, niciodată, nu depășește viteza legală.
Și nu mă refer doar la autostrăzi, pentru c-am ieșit foarte des de pe ele, ca să putem traversa Alpii. Dar n-a contat absolut deloc, pentru că elvețienii nu încalcă limita de viteză nici pe autostrăzi, nici dacă sunt în spatele unui tractor care merge cu 30 km/h pe o șosea dreaptă marcată cu linie discontinuă, unde limita de viteză este 40 km/h.
Am asistat la scena asta de nenumărate ori. Drum drept, linie discontinua, limita de 40 km/h, mașini aliniate în spatele unui tractor, sau unui autobuz sau a unui vehicul care rula cu 30-35 km/h. Chiar dacă din față nu venea nici dracu’, de depășit nu depășea nimeni.
Uneori se făcea coloană de zeci de mașini în spatele tractorului, sau ce-o fi fost, dar nu conta, toți rulau cuminți așteptând să treacă de porțiunea cu limită de viteză 40.
De ce nu depășeau? Pentru că în cursul depășiri riscau să încalce limita de viteză, și n-ai să vezi vreodată vreun elvețian făcând așa ceva. Niciodată, sub nicio formă. Dacă trebuie să meargă cu 40 km/h o sută de kilometri, apăi fix atât o să meargă.
Dacă vă întrebați cum de e posibil așa ceva, obișnuiți fiind cu ce se întâmplă la noi în țară, o să vă spun să nu trăiți cu impresia că s-au născut elvețienii mai civilizați sau că sunt ei miezul din dodoașca universului.
Nu, prieteni, motivul este unul cât se poate de simplu și prozaic: amenzile. în Elveția, pentru orice ilegalitate comisă la volan, amenzile sunt de la foarte mari în sus. Se poate ajunge la sume de zeci de mii de euro, la confiscarea mașinii sau chiar la niște pușcărie. Desigur, în funcție de gravitatea greșelii comise.
Uite, ca să înțelegeți și mai bine ce tot zic. Știți că la noi există vestita marjă de eroare, atunci când poliția îți înregistrează viteza cu aparatul radar. Dacă ești pe limită de 90 km/h, dar tu mergi cu 98, nu te vor opri. De-asta la noi pe autostrăzi, toți șoferii merg cu 139 km/h, pentru că știu că sunt în siguranță chiar dacă e să dea peste vreun echipaj cu radar.
Știți cât e marja asta de eroare la elvețieni? Zero. Dacă ești pe sector de drum cu limită de 40 km/h și tu mergi cu 41 km/h când te înregistrează radarul, iei amendă. Punct, nu se discută.
De-asta șoferii elvețieni preferă să meargă chiar un pic sub limita de viteză, ca să nu ia vreo amendă degeaba, doar pentru că i-a înregistrat radarul cu 2-3 kilometri peste limită.
Dacă nu mă credeți, aveți internet, puteți afla foarte ușor cum stau lucrurile dând un search după: „amenzi rutiere Elveția”. O să vă dea fiori ce-o să găsiți.
Personal, sunt de acord sută la sută, dacă ar fi după mine, mâine dimineață aș implementa sistemul elvețian și la noi. Pentru că așa se face civilizația pe șosele, cu amenzi și cu forța. Nu există altă metodă!
Iar acum, că am stabilit aceste lucruri care îmi vor aduce o grămadă de urări de bine de la vajnicii urmași ai dacilor liberi, cei care cred cu tărie că regulile sunt opționale și legile doar pentru fraieri, o să vă spun că ieri am condus, pe trecătorile dintre Elveția și Italia, Audi A6 Sportback e-Tron.
Aș putea să vă spun multe despre mașina asta care mi-a plăcut tare de tot.
Aș putea să vă spun că este construită pe platforma lui Porsche Macan și, prin urmare, este o rachetă care dezvoltă 462 cai putere și un cuplu maxim de 580 Nm. Practic am condus un Porsche care arăta ca un Audi.
Aș putea să vă spun despre cei doi pensionari care au venit la mine, în fața hotelului din Elveția, să mă întrebe ce Audi e ăsta, că ei nu l-au mai văzut. Când i-am văzut așa neajutorați și blajini, ca doi bunicuți, le-am explicat cum m-am priceput eu mai bine.
S-au minunat că e electrică, după care au vrut să se uite și-n interior. Și s-au uitat, în timp ce scoteau mici semne de admirație. După care mi-au mulțumit frumos, s-au urcat în mașina lor și-au plecat. Mașina lor era un Porsche Taycan. Și nu glumesc.
Aș putea să vă spun despre bateria imensă de 95 kWh.
Aș putea să vă spun despre plafonul panoramic care se face opac sau perfect transparent printr-o simplă apăsare de buton.
Aș putea să vă spun că este mașina cu cel mai dezvoltat sistem Adaptive Cruise Control pe care am condus-o eu până acum. Efectiv am rămas mască atunci când am văzut că mașina știe că mă apropii de un sens giratoriu, a redus singură viteza și-a trecut singură prin sensul giratoriu, după care a început să crească viteza, tot singură.
Aș putea să vă spun și despre sistemul audio absolut impecabil Harman Kardon.
Dar nu, n-o să vă spun nimic dintre toate astea.
O să vă spun doar faptul că Audi A6 Sportback e-Tron mi-a întărit convingerea că mașinile electrice au ajuns deja la nivelul următor în ceea ce privește mobilitatea. Și mă refer la veșnica obiecție când vine vorba despre mașini electrice: „da, domnule, dar trebuie să te oprești să o încarci des.”
Eu am făcut ieri 323 km cu mașina asta fără să mă opresc să o încarc nici măcar o dată. Am plecat din fața hotelului din Elveția cu bateria încărcată 100% și am ajuns în fața hotelului din Italia, 323 km mai târziu, cu 44% baterie și un consum de 16,6 kWh/100 km. La o mașină cu motor termic ai spune simplu: „mai aveam juma’ de rezervor când am ajuns”.
Un calcul matematic extrem de simplu ne arată că asta înseamnă o autonomie totală și reală de 572 km. Asta este distanța pe care aș fi putut s-o parcurg cu mașina asta fără să fie nevoie să o încarc.
De altfel, dacă n-ajungeam așa târziu la hotelul din Italia, aș fi fost tentat să continui să merg. Pur și simplu să-i dau înainte până o descărcam de tot, doar așa ca să văd cât am mers.
Oricum, stații de încărcare sunt peste tot după ce treci de Nădlac, n-aș fi avut nici cea mai mică problemă oriunde ajungeam. Parcă îmi pare și un pic rău că n-am făcut asta, dar mi-era și somn, și foame.
Cam așa stau lucrurile cu Audi A6 Sportback e-Tron. Și cu mașinile electrice în general. Viitorul e deja aici.
Și-acum, pentru c-ați fost cuminți, vă las aici un video și mai jos niște fotografii mișto, toate făcute pe Pasul Stelvio.
…
EUROCHARGE by Schaeffler este un road trip prin Alpi cu 8 mașini electrice cărora le calculăm autonomiile și consumurile reale.
Susținut de: OMV eMotion, BT Leasing, Michelin, Server Config.

























În primul rând wooooow pentru peisaje 😍 și mașina e faină!
În al doilea rând civilizație fără să te usture la buzunar nu se poate.
Călătorie frumoasă mai departe!
Comentariu beton!30
Mult nu mai e.
Eu vreau doar sa aprob partea cu civilizatia – da, da, da!
Am locuit cateva luni in Zurich si pot sa zic ca aveau toleranta de 1km peste viteza legala – dupa vedeai un flash (camere fixe) si primeai in posta amenda.
Si sunt zone rezidentiale unde limita e 20km/h.
Sau zone unde schimba limita de viteza (in jos) si daca nu casti ochii si mergi cum credeai ca era limita (ca mergi tu de 100 de ani pe acolo) iei amenda, ca nu, nu sta nimeni la tocmeala.
Sau ca in orase, cred ca in mai toate cantoanele, dupa 10 seara, limita scade de la 50 km/h la 30 km/h ca masinile sa nu faca prea mult zgomot de rulare.
Si nu, nu claxoneaza mai nimeni mai niciodata.
Comentariu beton!52
Iată. 🤷♂️
Amenzi pe șoselele din România? Si cine sa le dea? Si in ce baza? Ca radare nu prea par sa fie.
Pai, tu știi cum se merge, noaptea, pe DN18, prin sate? 80-90 km/h. Se mai reduce puțin pe la curbe.
Si, admițând ca bizonul e oprit de Politia care vrea din tot sufletul sa-i dea o amenda.
Se pune placa:
– Hai, șefu´ ca ne înțelegem noi.
Sau:
– Ba, tu știi cine sunt eu? Daca dau un telefon, mâine îți cauți serviciu! Pardon! „servici”.
Sau:
– Nu vezi ce mașină am? Asta nu merge sub 80 km/h. Se oprește motoru´.
Comentariu beton!32
„Da’ ielvieţia e şi tară mică, domnule! Uni să stau ieu în spatili la tracor? Da’ ieu am 3 suti di cai!”
„Justiţia română ne apără! Îi dăm în judecată şi nu mai plătim nicio amendă!”
„Păi ce bos, vrei să ajung mîine?”
Dacă ar fi un concurs de inventat scuze, cu ai noştri ne-am mândri! Am avut coleg care se dezvinovăţea la muncă, atunci când întârzia, prin faptul că s-a uitat la filme până târziu. Sau că a venit cu bicicleta şi îi bătea vîntul din faţă…aş fi râs şi eu, dacă nu ar fi fost adevărat.
Comentariu beton!30
Nu știu,dacă și în Elveția,se calculează amenda, în funcție de ce venituri ai.De ex in Germania,prin 2016-2017,a fost prins cu peste 50 km la ora ,fostul(atunci era) selecționer al Germaniei,Joachim Lowe și a plătit o amendă de aproape 1 milion de euro(nu mai rețin exact).Ce bine ar fi,să fie aceleași legi și în România,să mai vedem ,dacă milionarii și „vedetele” își mai permit sa fac arogante.
Comentariu beton!20
E Löw, nu Löwe (leu). Mie mi-se pare mai tare că Marco Reus a condus 3 de afurisiți ani până s-a prins poliția că n-a avut vreodată permis! N-am fost pe fază să aflu pedeapsa.
În Elveția există legea circulației rutiere numită Via Sicura ( adoptată in 2013) și amenzile pentru abateri majore se calculează în funcție de venitul și situația financiară a persoanei respective.
În plus, așa cum a spus Mihai, se poate ajunge la închisoare ( dacă depășești cu mai mult de jumătate din viteza legală) și se poate confisca mașina.
Locuiesc de peste 20 de ani în Elveția și trebuie să spun că e un mit că nu se depășește deloc viteza legală. Se merge uneori un pic peste dar doar atunci când nu e periculos și niciodată în zone urbane. Și e adevărat ca nimeni nu te claxonează dacă mergi sub viteza legală.
Ce mie mi se pare foarte important este ca poți pierde permisul pentru alcool la volan, iar în anumite situații riști să nu-l mai recuperezi deloc.
Autoritățile pot dispune expertiză medicală și psihologică pentru a verifica aptitudinea de a conduce (nu e vorba doar de amendă) și dacă ești considerat „neapt” (alcoolic sau dependent), permisul poate fi revocat pe termen lung sau definitiv.
Oricum, în Elveția transportul public este foarte bine pus la punct și mulți preferă să îl folosească în detrimentul mașinii personale.
Comentariu beton!22
@BB fost și prin Elveția, nu recunosc nimic privind depășirea vitezei legale, dar găsesc helveticii modalități să-te încetinească și pe autostradă, ba te și blochează să ieși și e un tronson unde nu e nici o benzinărie, parcare sau refugiu – timp de 3 ore.
Eu am încercat doar trenurile, 4 zile doar în tten, nu mi mai trebuie 😎.
Pasul Stelvio… E pistol cu apă pe lângă Transfăgărășanul autohton… 🥴 Să nu ai tu un ursuleț de hrănit, nu-i frumos .. Glumesc, desigur. E superb.
Păi la noi civilizația pe șosele ar trebui să înceapă în special cu cei de se cred stăpânii universului, cei ce fac și desfac legile, dar la noi nu se poate pentru că fix pe ăia i-ar încurca cel mai mult. Ar însemna să fie la grămadă cu muritorii de rând.
Comentariu beton!20
Vezi c-am scris ieri despre cum e mai frumos pe Transfăgărășan. Not. 🤷♂️
Știu, am văzut ce ai scris ieri, dar trebuia să menționez și azi pentru cei care încă erau nehotărâți. 😅
Te urasc din adancul sufletelului meu mic si negru numai cand vad peisajele alea magnifice🤩
Asta e raiul pe pamant, clar.
Cat de respectarea regulilor de circulatie, nu pot sa spun decat ca la elvetieni se poate🤷♀️.
Comentariu beton!12
S-a vrut la un moment dat mărirea amenzilor și la noi, dar nu a vrut psd. Motivul: românii nu își permit amenzi mari. Bine, nu s-au gândit că poate nu ar trebui încălcată legea.
Comentariu beton!47
Da, fmm, exact!
@Remington Steele, români au bani de plătit pensii speciale frăție.
Hahaha, bună asta, „românii nu își permit…” . Asta este valabil la taxe și impozite, unde este obligatoriu să plătești, nu în trafic. Aici dacă te comporți civilizat, nu plătești
Comentariu beton!14
Taycanezii ierea curioși că hatchback la Audi n-or mai văzut; urîtă mașînă, nu-mi iau! șî undi sî mă duc io 500km? în plus, cre’că-s șî păzîti…
altfel da, Stelvio cam frumos, da’ ori te-ai făcut globa-list, ori ceva, că aia nu e ceață, boss! ie abur dă ocultă pentru popoare!
de amenzi vorbim noi cîn’ te întorci…
Comentariu beton!18
Nu e vorba de marja de eroare la noi, e despre legislatie. Amenzile incep de la +10 km/h. Chiar daca limita este de 50/70/130 etc, nu exista amenda pt depasire cu mai putin de 10 km/h. Dar sunt 100% de acord ca doar cu forta se poate. La noi mai e si problema cu contestatiile si platitul la sfantul asteapta pt unii.
Ah, da, am uitat să scriu ce se întâmplă în Elveția dacă nu-ți plătești amenzile. S-ar lua de cap dacii liberi.
Păi zi-ne ce se întâmplă. Să ne luăm de cap.
Superb, nu am cuvinte! Ești om norocos și noi un pic pe lângă tine. Mulțumim că împarți cu noi această super-experienta.
Peisajele și melodia sunt minunate.
Edit. Ciudat ca nu au toleranță la viteza(cei 10km în plus), chiar și ceasurile elvețiene au toleranța :))
Odata am asistat la o discutie, cu unul caruia i se suspendase carnetul pentru ca mergea cu 103 pe limita de 50. Stiti care era argumentu lui?
„Mi-au luat carnetul pentru 3 kmh in plus”…atata putea sa proceapa din toata situatia.
Comentariu beton!15
Aaa, să nu uit de mentalitatea românească din povestea când un polițist a vrut să amendeze o bătrână pentru că traversase neregulamentar.
– Îmi pare rău, dar trebuie să vă dau amendă!
– Amendă? De ce? Ieri colegul dvs a fost mai înțelegător și mi-a dat doar avertisment.
Atât a învățat ea din avertismentul primit. 🙃
Comentariu beton!18
Ș-acum vin io să tuf tot fengshuiu’: când România va avea o rețea de autostrăzi comparabilă mărimii sale (iar limita de viteză să fie 250 km/h, ca-n Germania, nu 130 km/h ca-n țările conduse de idioți care au condus mașini doar-n poze) așa cum trebuie atunci voi fi de acord cu amenzile usturătoare. Pân-atunci nu pot fi de acord cu așa ceva.
serios? bulevard ieșean cu 2 benzi/sens, pun semnal și o las să „curgă” cei 100-150 de metri, pînă la semaforul stînga, roșu; ce crezi că fac 2 cercopiteci de pe banda 1? evident intră în fața mea, cu accelerație și frîne! cam ca în F1 la boxe! cu ăștia vrei? cînd vii în RO îți dau un plin și te pun să faci 2 ture pe A7 între Buzău și Focșani! e ca America, nu se poate explica, tre’ să vezi cu ochii tăi!
Guns don’t kill people! People kill people! mașina e o armă, do the math…
Comentariu beton!29
Costică, sunt suficienți 2 km pe Independentei, intre Tg. Cucului si pasajul de la Fundații.
Bine, acolo e si anomalia aia cu banda a treia care, brusc, se face banda de stânga si cei care nu știu deja asta, se înghesuie pe banda doi.
Aham, deci dacă n-ai autostrăzi nu poți să respecți legea. Pare logic, da. Nici nu știu de ce mai stăm la culoarea roșie a semaforului, dacă tot n-avem autostrăzi. 🤷♂️
@all: vorbim de chestii diferite.
În orașe limita ar trebui să fie 50 km/h și radare peste tot, iar amenda să vină acasă.
Atunci toată lumea ar circula civilizat.
Aceleași orașe ar trebui să aibă șosele de centură ca să le permită șoferilor să meargă dintr-o zonă în alta a orașelor respective, fără a fi nevoiți să traverseze orașele pentru asta.
Câte orașe din România au o șosea de centură corespunzătoare? Aud?
a, nu, @Ruxandra! intersecția Lactis pe Calea Chișinăului, zonă industrială, deci șansele de „turiști” pe acolo tind asimptotic la zero!
băi John, era un tip în cămin, din Focșani, care avea un fox terrier; foarte simpatic, doar că uneori îl apuca amocul și se apuca cu dinții de clanța ușii; stătea acolo, atîrnat, cît avea el chef; mai intra cîte unu’, cîinele mîrîia ușor, da’ de coborît…
uneori, cînd citesc înverșunări de ale tale, mă gîndesc la cățelul ăla; da’ era simpatic, am mai spus!
Comentariu beton!31
@costicămusulmanu: nu-s înverșunări, ci chestii logice. Logică ce lipsește cu desăvârșire statului român. Atâta tot.
P.S. Am făcut-n România un drum de 89 km în 2 ore ș-un pic deoarece a trecut prin sate, comune, orașe și plin de curbe și n-am putut să depășesc 60 km/h în afara lor.
Dacă ar fi existat o autostradă, călătoria aia ar fi durat 45 minute.
Io despre asta vorbesc.
aia-i! vorbim împreună, ne-nțelegem separat!
ca să nu zici că-s nuș cum, declar că io n-ar trebui să mă duc acasă cînd mă întirc din delegații, ci direct la predat permisul pe motiv de viteză, deci nu-s vreun legalist; da, ai dreptate cu ocolitoare și autostrăzi, da’ cui dai infrastructura aia? boss, toată România îi așa, da’ pe A7 e o concentrație mamă-mamă! ochii pă tiktok, stat de vorbă și bănănăit cu 90-110 pe B2, depășit și băgat imediat în fața celui depășit, oprit la o dezmorțeală pe banda de urgență că nu-s parcările făcute… u name it! mers în amurg doar cu lumini de zi… se sparie gîndu’ ce găsești pe acolo! băi, alaltăieri a murit un bebeluș că nu l-au pus boii ăia de părinți într-un sistem de siguranță! a murit un adolescent de 15 ani pe trotinetă și unul de 13 pe atv!!!?
amenzi, tati, amenzi pînă la cer, că așa, cu paru’, s-au civilizat și ăia de-i lăudăm noi!
ieri la Focuri de Iași un Audi sărit peste șanțul de beton și un trocarici de ăla în 3 roți, cu benă, făcut afiș! SMURD, poliție, tacîm complet! dacă mai sunt acolo îți fac poză în 15′; iar infrastructura în satul ăla e de austria, da!?
cui dai autostrăzi!? faci doar mai spectaculoase accidentele…
Comentariu beton!23
@JT, @costica, sunt câteva lucruri pe care le omiteți, mentalitate, infrastructură, stabilitate financiară și nu în ultimul rând zona de influență, toate acestea au dus unde este Elveția azi și merge ca un ceas elvețian, restul e cancan.
@JT, și eu am făcut Timișoara-Zalau(în jur de 400km) în 4 ore jumate însă nu judec toate drumurile din România după porțiunea aia de drum.
Edit.
În urmă cu două săptămâni într-o vizită în Bahrain am vrut să văd ceva copac minune ce îl au ei acolo, unde credeți ca am nimerit? Într-un câmp petrolier plin de sonde și conducte, până la fiecare sondă era asfalt și era vizibil pe hartă, ai bani poți face orice, nici sula nu ma întrebat ce caut eu străin într-un camp petrolier :))
Vorbeam cu cineva care sta sau a stat prin Elvetia. Zicea ca amenzile se dau in functie de venitul fiecarei persoane, dar sunt, cum zice si Mihai, de la foarte mari in sus. Uneori cica oamenii prefera sa stea 1 luna la inchisoare si sa faca munca in folosul comunitatii, decat sa plateasca miii sau zeci de mii de euro amenda.
Cum ar fi sa-ti anunti seful: boss, de luni eu nu mai vin la munca, sunt programat sa fac 1 luna inchisoare. Trece-ma in concediu fara plata perioada asta (sau ce-o fi acolo la ei). 🙂
Da, asa ceva trebuie si la noi: amenzi foarte-foarte drastice, pedepsirea cruntă a bizonilor din trafic.
@Bobses: normal că-s amenzile mari, că-i doare-n cot, doar ei circulă cu avion privat, iar acolo n-ai treabă cu radare & shit.
Elveția ar trebui să se numească Țara Ipocriților: voi mergeți ca morții, că pe noi oricum ne doare-n cot de reguli.
Ce bine că avionu’ privat n-are limită de zgomot, că de circulat oricum circulă cu 900 km/h. 🤭
@John Temple, deci d-aia era coada aia de avioane in Elvetia? Plecau smecherii la birou…
Comentariu beton!12
John, man, sunt de acord cu ce zice costică mai sus: ai niște fixații câteodată….! România are cea mai mare rată de mortalitate din cauza vitezei, în UE. Dublu aproape față de medie. Da, au avioane private în Elveția, dar nu toți, boss! Și totuși, toți respectă fucking regulile alea de circulație. Că au dosar penal dacă nu o fac, și e ușurel mai complicat să te mai angajeze cineva după aia, sau să faci business, sau etc etc. Las-o dracului de treabă, că știm foarte bine că în România haosul nu e pentru că avem frânturi de autostrăzi, ci pentru că mergem pe ele de parcă ni le-a data mama pe nume.
Comentariu beton!26
Bătrâneii ăia cred ca erau confuzi și se întrebau de ce pe Audi-u asta nu îl au deja în garaj. De la o vârstă se mai întâmplă să uiți, deh.
Comentariu beton!14
Hai să mă bag și eu în seamă! Citeam zilele trecute postarea cu montarea de către CNAIR a noilor camere video de supraveghere a traficului rutier, care fac media de viteză pe o anumită lungime de drum pe baza căreia este dată si transmisă amenda. Întâmplător, mă uit si la comentarii.
Ce credeți că spunea o „duamnă” în primul comentariu?
Drăcuieli la greu că uite, ăștia s-au pus pe capul amărâților să le ia banii, așa, ca să facă bugetul mare și să-l cheltuiască ei cum vor. Deci nu conta că la noi se moare în draci pe șosele, nu conta că bombardierii nu respectă nimic pe șosele, nici viața oamenilor, nu conta că există legi pe care trebuie să le respecți, nu conta motivul acestor camere de supraveghere. Atâta a înțeles ea din postarea respectivă.
Și noi vrem să fim ca elvețienii!!!!
P.S. Peisaje de vis. Frumusețea locurilor păstrată intactă, tot de către…elvețieni!
Am fost în Elveția prin 2017, am rămas uluită de faptul că în zonele cu ferme de animale totul era impecabil. Nu se vedea nimic nearanjat, neprotejat, niciun gunoi, stive de lemne aranjate la milimetru, de puteai să pui bolobocul drept. Fânețe tunse la milimetru, furajele ambalate si aranjate ca la expoziție!
Comentariu beton!18
@Nick: exact cum au zis nemții despre români când au scos primul Duster: ar face orice numai să nu-și repare șoselele. 🤷♂️
Ați observat unde opresc mașinile la trecerile de pietoni, în Elveția? Cam la distanță de o mașină până la trecere, că ți-e și rușine să nu treci strada, dacă mai ai câțiva metri până ajungu tu la trecere. Cum se oprește la noi, la trecerea de pietoni, nu vă spun, că știți. Iar camerele de bord sunt interzise pe teritoriul Elveției. Nu mă întrebați detalii, că nici eu nu am cerut polițistului pe care l-am rugat să-mi confirme că așa este. Zi faină tuturor!
E relativ simplu: prin lege, nu ai voie să înregistrezi fața sau numarul de înmatriculare fără acceptul ăluia. Camera în sine nu e interzisă, însă ce filmezi nu va fi luat în considerare și riști să te trezești tu cu un dosar penal pentru înregistrare ilegală
Dosar penal doar pentru ca ai prins în poza un nr. de inmatriculare sau fata cuiva ? Asta este o exagerare apocaliptica. O fi gdpr cea mai mare aberatie birocratica nascocita vreodata, dar deocamdata tot ce risti este sa primești o amenda. Încălcarea gdpr nu este o infracțiune. Infracțiune este violarea vieții private, dar trebuie dovedita intenția.
@ventidius: Google, please. Poți să pui o cameră de bord, și evident că în cadru vor intra cetățeni și mașini. Doar că pui o cameră ca să folosească la ceva, și anume să poți demonstra că erai nevinovat. Nu poți face asta decât dacă ăla a știut că îl filmezi și a fost de acord. Nu camera e ilegală, ci folosirea imaginilor.
@Andreea
Nu este chiar asa. Tocmai scopul acela pentru care instalezi camera, fie demonstrarea nevinovatiei, fie paza bunurilor proprii poate fi definit ca un interes legitim. Iar interesul legitim este chiar unul din motivele cu care poți justifica prelucrarea datelor personale, atata timp cat nu le folosesti abuziv si nu le pastrezi mai mult decat este necesar. Același motiv îl folosesc și firmele de paza care instalează camere în fata clădirilor și poți fi sigura ca nu aleargă nimeni după trecători pe strada sa le ceara consimțământul.
Marfa rau peisagele!♥️
Sincer de fiecare data cand ajung acasa in Bucuresti ma ingrozeste traficul si modul de condus. As pune radare si pe ulițe daca ar fi dupa mine. Radare fixe!
E inuman cum se conduce in Ro.
Am sopus-o si o s-o mai spun: iti dai seama de starea psihica a a unei populatii dupa cum conduc soferii😁😅
In alta ordine de idei, trebuie sa ajung si eu in Elvetia in viata asta😁
Anul 2006, sunt in UK, sa preiau ceva task-uri de la colegul englez, stau 10 zile. La pranz iesim sa mancam, la intoarcere ne oprim cu masina sa ridice un colet. Se duce frumos, baga moneda, ia chitanta, o pune in parbriz. Il intreb ‘ce se intampla daca nu platesti parcarea?’. Se uita la mine surprins, apoi imi explica. Daca vine si il gaseste fara bon, ii vine acasa amenda, de 10 ori valoarea care trebuia platita. Daca nu plateste amenda in termenul stabilit, ii blocheaza toate conturile, fara discutie.
In weekend ma duc in Londra, vizitez London Tower. Undeva, intr-un colt, o poarta mica, care da spre Tamisa. Explicatie: acolo ii aruncau pe cei pe care ii executau, acum ceva sute de ani. Ai ucis, taiat capul. Ai furat, taiat o mana, chestii de genul asta.
Deci da, civilizatia s-a facut cu forta, prin alte parti. Acum multi, foarte multi ani.
Comentariu beton!12
Frumos pe Transfăgărășan 🤣🤣🤭😜 La CH sunt amenzile procent din avere, deci te cam indoaie Si la nemti mi s-a părut lumea cuminte in trafic, in general. Cam nebuni pe Autobahn unde nu erau limite de viteza. Dar nici acolo nu erau exagerați. Urâtă rău civilizația asta 🤣🤭 P. S. : puteam sa jur ca am lăsat un comentariu la altă postare in care întrebam dacă preturile de la CH sunt tot ca la noi, dar in franci 😁 Cum era in 2015. Posibil ca am făcut eu ceva greșit si nu am apăsat Trimite comentariu…
Eu am luat amenda 30 Franci pentru 54Km/h intr-un sat.
@MV ai idee daca mi-a intrat al meu comentariu in spam? 😶🌫️
Sa traiesti!😋 Nu stiam daca am visat ca am comentat sau nu🥲. Se pare ca am nevoie de inca o cafea.
Te asteptam cu alte poze din trip😎☺️
Alta treaba ce imi place la nebunie prin pasurile astea e ca nimeni nu claxoneaza sau ‘injura’ biciclistii. In fiecare vara imi aleg doua, trei pasuri si le urc pe bicla. Niciodata nici un claxon sau sicana.
Eeei, hai sa vin si eu, ca poate va era dor:-eu:tanti, te-ai vaccinat antigripal?
tanti:eeei, nu fac eu vaccin sa mor, c-asa vrea astia!
eu:pai mama se vaccineaza de 20 de ani, daca era ceva nu murea si ea?
tanti:fiecare face ce vrea!
Comentariu beton!13
Elvețienii sunt adesea percepuți ca fiind mai rezervați, dar în realitate sunt o națiune foarte curioasă și directă. De multe ori am fost întrebată ( de către necunoscuți) chestii care în cultura românească sunt foarte personale — despre familie, sau cu ce ma ocup — însă o fac cu naturalețe și fără intenția de a invada spațiul privat. Ei vor sa înțeleagă și sa creeze conexiuni și la început mi se părea un pic bizar.
Eu locuiesc într-un sat și e foarte întâlnit conceptul de „Schnupper” (in germană, înseamnă a mirosi / a arunca o privire). Când cineva și-a făcut ceva nou în casă sau în grădină îi invită pe ceilalți vecini să „arunce o privire”. Este un prilej de socializare dar și de a satisface o curiozitate firească.
Comentariu beton!15
Soarele ala e actor platit.
Eu sunt aici sa zic ca sunt fan cerculete! La mine e o varianta de drumuri grele dupa una care se lipea de asfalt si implicit nu ma puteam duce unde nu erau sosele. Dar la asta de acum am tot ce se putea pune, ca nu o mai schimb.
Mă simt dator să menționez că ce faceți voi in tur e happy path.
Varianta omului obișnuit e cea in care nu ai mereu zile și săptămâni și chef sa programezi orice ieșire mai mare decât rangerul mașinii. Și că în România multe chargere sunt de decor, nu ai access la ele decât dacă ai cazare la hotelul in parcarea căruia sălășluiesc, multe nu sunt funcționale dau nu le merge aplicația.
M am lovit de asta in ultimele săptămâni în Sibiu, Cluj, Sinaia etc. nu in zone remote sau izolate.
Eu doar testez aceste tehnologii având plug-in hybrid am alegerea sa nu incarc dacă nu pot. Dar oricum e cam enervant in Romania cu nu aplicații cunpusncard făcut cont etc și la final nunporneste încărcarea și suportul nu răspunde că e după 5 pm gen. Am pus bani in 4 aplicații am reușit să incarc fix cu 2. Lucrez in it nu e problemă de user noob.
In afara o fi mai bine.
La noi dacă ai Tesla și range măricel e mai ușor restul se cam chinuie.
Nu mai zic că în zonă Bucureștiului a ajuns curentul 2.2 și 2 pornirea plus 20-30 lei parcarea.
Mă simt dator să menționez că ce faceți voi in tur e happy path.
Varianta omului obișnuit enceanin care nu ai mereu zile și săptămâni și chef sa programezi orice ieșire mai mare decât rangerul mașinii. Și că în România multe chargere sunt de decor, nu ai access la ele decât dacă ai cazare la hotelul in parcarea căruia sălășluiesc, multe nu sunt funcționale dau nu le merge aplicația.
M am lovit de asta in ultimele săptămâni în Cluj, Sinaia etc. nu in zone remote sau izolate.
Eu doar testez aceste tehnologii având plug-in hybrid am alegerea sa nu incarc dacă nu pot. Dar oricum e cam enervant in Romania cu nu aplicații cunpusncard făcut cont etc și la final nunporneste încărcarea și suportul nu răspunde că e după 5 pm gen. Am pus bani in 4 aplicații am reușit să incarc fix cu 2. Lucrez in it nu e problemă de user noob.
In afara o fi mai bine.
La noi dacă ai Tesla și range măricel e mai ușor restul se cam chinuie.
Nu mai zic că în zonă Bucureștiului a ajuns curentul 2.2 și 2 pornirea plus 20-30 lei parcarea.
Io dacă eram autoritate elvețiană trasam serpentinele alea cu dublă continuă și montam camere în fiecare curbă să-i amendez pe toți care calcă linia aia. Și le luam permisele pentru 6 luni sau pușcărie. Sau pe drumul ăla nu au terminat de trasat linii?
De aia zic toți turiștii străinii din țări cu apă caldă că e mai mișto pe Transfăgărășan. Nu știu, dar parcă prea sunt stricte restricțiile în țările civilizate cu forța și ăia nu cred că erau atacați de ghiolbanism cum este pe la noi.
Mda! Pentru civilizatie e nevoie de amenzi (de fapt, avem dar, sa fie aplicate) si botă.