Articol scris de Iulia.

Cred că suntem cu toții de acord că telefoanele noastre deștepte, tabletele, gugăl, feizbuc, instagram, tictoc și ce alte căcaturi mai există pe lumea asta, ne “ascultă”.

Și când zic că ne “ascultă” mă refer la experiențe de genul: discuți, exemplu aleatoriu, cu nevastă-ta despre faptul că trebuie schimbat uleiul la mașină, iar a doua zi încep să îți apară reclame la uleiuri de mașină și service-uri auto.

Sau te dai pe net, căutând recenzii despre ultimul plici de muște despre care ai auzit și de a doua zi încep să îți apară reclame la pliciuri, dar și la spray-uri anti-muște, țânțari și coropișnițe.

Acu, să nu-mi ziceți că voi n-ați pățit niciodată, că nu vă cred!

N-o să intru acu nici în discuții despre dacă e bine sau rău că se întâmplă asta, nici n-o să stau să fac nimănui educație online, deci să nu alunecăm pe panta aia, da?

Ce vreau eu să vă povestesc e că cred că am reușit să zăpăcesc de cap algoritmul așa de tare, că n-a mai înțeles nimic, bietul de el.

De ce? Cum așa? Mă veți întreba desigur, curioși.

Păi vă lămuresc imediat.

Cu siguranță v-am mai povestit că îmi petrec zilele traducând chestii. Mai specific, nu traduc Brief-uri de mașini aduse dă pă Germania, ci în general chestii tehnice, medicale și de marketing. Și în general, din germană.

Și o mare parte din munca mea implică și multă documentare. Pentru că, dacă un șurub e un șurub și pace, un “Band” în limba germană poate fi o bandă, o curea, o formație muzicală, o panglică sau banda de la o casetă.

Mno, și cum să procedez cu documentarea, dacă nu folosindu-mă de bunul nostru prieten Google.

Care, firește, împreună cu toarte celelalte aplicații și săracii pe care le mai frecventez, indexează hărnicuț tot ce caut eu de zor, iar apoi îmi sugerează diverse, despre care crede că m-aș bucura, bătând din palme ca foca.

E, da nu-i nimic, că săptămâna asta sunt aproape sigură că le-am dat fatala la toate laolaltă.

Pentru că săptămâna asta, căutările mele au inclus informații despre (în ordine absolut aleatorie, pe măsură ce mi le amintesc):

  • implanturi dentare și chirurgie maxilo-facială
  • cuptoare industriale
  • cel mai nou model de Multivan
  • baterii de lavoar, de duș și de bucătărie, cu protecție anti-opărire
  • hepatită A și hepatită B
  • protecția muncii
  • stâlpișori de blocare acces
  • mașini de rindeluit și fațetat
  • sustenabilitate și amprenta de CO2 a unui important producător de mașini
  • cele mai noi culori de parchet și tendințele în materie pe anul ăsta
  • ce e aia chișița?
  • cum poți prescurta “Înlocuire oglindă retrovizoare interioară, inclusiv cameră video integrată și recalibrare senzori”, încadrându-te în 25 de caractere
  • CNC-uri
  • conectori pentru automatizări
  • legislația privind garanțiile și culanța
  • diferența între 4 tipuri de pensule pentru aplicarea machiajului la ochi
  • coduri de conduită și sistemul de “whistleblowing” (căruia nici până în ziua de azi nu am reușit să îi găsesc o traducere decentă și fără conotații…din alea 🫣 în limba română)

Au mai fost cred și altele, da mi-e lene acu să mai scurm prin memorie, mailuri și agendă.

Mno, dar după toată această bogată floră și faună de căutări, bieții algoritmi n-au mai înțeles nimic, n-au mai știut cine dracu o fi nebuna asta și ce-o interesa-o pe ea, de fapt, așa că am primit următoarea sugestie:

Nu mă întrebați ce anume e, ce face sau la ce folosește (din contră, lămuriți-mā, dacă știți cumva!), pentru că sincer, mi-a fost frică să dau clic, să aflu ce dracu o fi nefericirea aia. Nu de alta, da mi-e să nu le dau idei algoritmilor!

Voi? Ceva reclame bizare în ultima vreme? Ceva conexiuni ciudate între discuțiile purtate în intimitatea casei și sugestiile de pe feizbuc/gugle etc?

sursa foto: freepik.com