Articol scris de Iulia.
…
Pentru simplificarea relatării și eliminarea oricăror discuții ulterioare, să facem de la bun început precizarea că autoarea va folosi în text termenul de „români” pentru a defini românii de religie ortodoxă, având în vedere faptul că, în conformitate cu ultimele recensăminte, ortodoxismul reprezintă religia majoritară în această țară. Încheiem paranteza introductivă.
Probabil majoritatea dintre voi nu știți, că n-aveți de unde, dar vă spun eu acum. Din păcate, pentru noi anul 2025 a început cum nu se putea mai bine – respectiv cu o îngropăciune.
S-o fost dus socru-meu, despre care v-am mai povestit eu pe aici în diferite ocazii. Acu, na, la cele 94 de perișoare și jumătate adunate în ciorbița vieții, nu putem să zicem că ne-a surprins prea tare acest eveniment. Ceea ce, desigur, nu-l face mai puțin trist.
Însă nu despre tristețe vreau eu să vă povestesc azi, ci despre minunățiile pe care le implică îngropăciunea la români. Că poate mai sunt p-aici și unii mai nepricepuți în domeniul ăsta (cum am fost și noi, de altfel, până acum) și e păcat să nu știe la ce să se aștepte.
Că vedeți voi, îngropăciunea asta nu-i așa lucru simplu – moare omul, îi faci slujbă la beserică, îl bagi în groapă și pace.
Ntz. Că mai întâi și-ntâi de toate, tre să te ocupi de logistică. Adică de hainele cu care să fie îmbrăcat răposatul, de copârșeu, de accesoriile care să fie sau nu incluse alături de paltonul de scânduri – că da, e o întreagă dandana și aici: vrei cruce pe capac au ba, vrei plăcuță de nush care, vrei aia și ailaltă, de parcă mai știe ăla, săracu de el, dacă are sau nu un crucifix kitschos, de plastic auriu, pe capacul de la coșciug… Nfine.
După ce rezolvi toate aceste aspecte, pentru care, evident, decartezi o poală bună de parale, treci la „cele sfinte”. Adică la partea cu biserica, lumânările, popimea și restul dihăniilor asociate.
Acu, nu știu cum o fi prin alte părți, da acilea unde am organizat noi evenimentul, ne-au taxat practic și pentru că am respirat aerul din curtea sfintei instituții: taxă de lumânări, taxă de slujbă, taxă de tras clopotele (dada, nu glumesc!), taxă de îndesat răposatul în groapă, taxă de cărat copârșeu de colo până dincolo și dracu mai știe mai ce alte taxe.
E drept că am primit chitanțe pentru toate, ceea ce însă n-a împiedicat-o pe doamna de la lumânări să ne alerge prin cimitir, după ce se săvârșise evenimentul, să ne atragă destul de nervos atenția asupra faptului că „nu l-am omenit pe dom’ părinte!”
Adică practic, n-am achitat o taxă suplimentară fără chitanță, pentru serviciul prestat de cucernicia sa, părințelul, în cadrul activității preasfinte pentru care este remunerat prea-lumește, de altfel tot din banii noștri.
Să mai zic și că a dat-o de gard preasfântul la necrolog, și-a dat niște dude care nu prea aveau legătură cu realitatea, de era juma’ din congregație să deie în apoplexie acolo, pe loc? Nu mai zic…
Băi fraților, da tre să mărturisesc, cea mai și cea mai cruntă parte din tot circul ăsta mie mi se pare partea cu priveghiul. Și vă spui mintenaș și de ce.
Păi să vedeți. În cazul de față, priveghiul s-a organizat în incinta denumită, foarte adecvat, de altfel, casa rece. Adică locul ăla unde se depune răposatul înainte de a fi dus la garsoniera cu ușa în tavan.
Iar, nu știu cum e prin alte părți, dai aici, casa aia rece chiar era rece de îți îngheța sufletu’ în tine. Bine, înțeleg că probabil are legătură și cu conservarea, dar asta nu a făcut lucrurile mai puțin sinistre.
Însă partea mai sinistră abia urmează. Căci în acea înghețată incintă, nu vă imaginați că eram decât noi, cu mortul nostru și jalea noastră. Ntz. Fix în situația de față, mai era încă un familion. Cu mortul aferent, firește, că doar nu veniți în scopuri turistice.
Că vedeți voi, acoloșa, în incinta aia, copârșeiele se amplasează pe un soi de capre din lemn. Care, în cazul de față, erau vreo 5 sau 6 la număr și da, erau numerotate. Și presupun că ocuparea lor se făcea în ordinea sosirii, că noi am prins locul cu numărul 2.
De altfel, când au adus cei de la pompe funebre răposatul acolo, doamna care dădea abulic cu mătura prin încăpere ne-a comunicat (fără s-o fi întrebat nimeni, nimic, de altfel): „Stați liniștiți, că nu e singur, ote, mai are un coleg acolea!” îndreptând bărbia spre numitul „coleg” – de parcă nouă ne-ar fi scăpat detaliul celui de-al doilea sicriu din incintă.
Mbooon. Deci doi morți într-o încăpere. Minunat, n-am ce zice! Și grotescul abia începea. Că urma, nu-i așa, priveghiul.
Care în ce constă, practic? Păi se adună acolea, în cripta aia înghețată, luminată de câteva neoane chioare, îmbibată în miros de lumânări arse, o gașcă de cetățeni, să păzească răposatul.
Dar asta nu e tot. Că tu, în calitate de organizator, tre să le oferi creștinilor ălora ceva – o atenție, o măslină… La propriu. Deci practic, pui de-un fel de mică petrecere câmpenească, ori de-un bufet suedez, cum vreți s-o luați, cu cozonac, alune, măsline și ce te mai lasă pe tine sufletul, la vrun metru-doi de coșciugele în care hodinesc niște oameni.
Și pentru că, oarecum firesc, invitații se cam codesc să se apuce să bage în ei ca la olinclusiv, tu, ca o gazdă bună ce te afli, te apuci să-i fugărești p-acolo cu câte un platouaș: „Hai, da vă rog, luați! Da măcar o alună, un pateu cu ciuperci, sau o feliuță de cozonac! Da un pahar de Fanta n-ați vrea?”
Toate astea, în timp ce la petrecerea învecinată se derulează cam același scenariu. Normal, babele prezente la ambele evenimente monitorizează cu atenție și curiozitate absolut nedisimulată ce se servește „dincolo”, ca să poa să dea apoi raportul la alte babe și neamuri despre cum a fost de bine sau de prost, de bogat sau de sărac organizată chermeza.
În același timp, prin locație se mai tot perindă câte unii, care vin să aducă nelipsitele coroane. Baiul cu treaba asta e că, de foarte multe ori, ăia însărcinați cu adusul coroanei nu-s cunoscuți direcți ai răposatului, ci copchii sau chiar nepoți ai unora care l-au cunoscut pe răposat, dar n-au cum să ajungă, așa că trimit reprezentanți.
Care reprezentanți, săracii, se întâmplă să nu prea cunoască lumea prezentă, așa că se apucă și ei și lasă coroana de care au târât până acolo pe unde apucă. Și așa se face că te poți trezi cu vreo hărăbaie din aia din crengi de brad și flori urâte, plus o sinceră condoleanță scrisă cu markerul negru pe panglică, din partea familiei Piscupescu.
Asta deși nici răposatul, nici tu, nici vreo altă rubedenie n-ați cunoscut vreo familie Piscupescu vreodată. Da gestul contează, nu-i așa?
E, dar cea mai și cea mai tare fază din toată povestea asta a fost următoarea, și vă jur că e 100% reală și adevărată.
La un moment dat în timpul evenimentului, își face apariția părințelul. Care vine să lălăie ceva acolo, să zică de loc cu verdeață și doamnemiluiește și toate alea.
Evident, dat fiind faptul că era vorba despre doi răposați, slujba se ține în paralel, că doar tre să eficientizăm lucrurile, nu-i așa? Bine, taxele pentru prestație nu le-am plătit pe din două cu vecinii de casă rece, da mă rog…
Mno, și vine omul nostru, zice ce are de zis, blagoslovește ce are de blagoslovit, după care se întoarce pe călcâie și, în timp ce se îndreaptă agale spre ieșire, mai face o semi-întoarcere și zice: „Cine pleacă ultimii, vă rog să suflați în lumânări și să stingeți lumina. Aveți întrerupătoare acolo, acolo și acolo!”
Și cu gesturi demne de-o stewardesă pe-un zbor wizz spre Torino, care indică localizarea ieșirilor de urgență din avion, indică din mers cu mânuțele grăsune spre locurile unde se află întrerupătoarele din încăpere, după care părăsește incinta.
Am stins lumina la plecare, că ce era să și facem, să nesocotim indicațiile preacuviosului?
PS: abia aștept să apară ăia care or să se opărească c-am făcut mișto de așa un eveniment!
sursa foto: freepik.com
asa am început și noi anu’2024, doar ca eu eram obișnuită (din păcate sau din fericire) cu ce se întâmplă la astfel de evenimente. evenimente care se întâmplă fix cum ai detaliat. noi nu am plecat ultimii în nici una din seri, asa ca lumina a stins-o altcineva.
Comentariu beton!22
Nici nu știu ce să zic mai întâi… Că-mi pare rău că ați trecut prin astea sau că-mi pare bine că măcar știați la ce să vă așteptați 😐
Comentariu beton!12
@(alta) Iulia se poate incinera şi la Braşov, funcționează de minune. E pe str. Octavian Augustus. De fapt pe aceeaşi alee cu morga de la Spitalul Județean, unde poți trece în revistă firmele de pompe funebre (cu logistică, prezentare).
Când a fost cu mama mea, s-a ocupat înainte şi singură pe cât a putut şi l-a pus la punct cu procedurile pe fratele meu. Aşa că dumnealui a navigat cu siguranță de corsar pe apele bisericeşti şi a eliminat orice ‘omenie’ reamintind că mama mea a cotizat (musai pe chitanțe). La o biserica din Bartolomeu am găsit şi servicii să se ocupe de toate cele post înmormântare. A fost Decembrie, frig şi primul an de Covid. Nici o treabă cu vaccinurile, a fost din cauza diabetului, si surorile ei au avut.
Buna dimineata. Condoleante !
Eee,pe mine m-a uns pe suflet articolul de azi pentru ca am decis sa ma incinerez. Tot neamul mi-a sarit la gat, ca „e pacat”…! Mi-e efectiv sila de tot ce se intampla la ortodocsi,dupa ce murim. Jecmaneala,barfa si multe altele. Mai demult,in provincie,pe raposat il plimbau prin oras,cica sa-si ia la revedere,parca se mai intorcea vreodata !
Si cum vreau sa-mi scutesc copila de alte suparari,am decis sa ma incinereze. Nu prea stiu ce tevatura este si acolo,dar sper ca mai putina. Poate stie cineva,multumesc.
Comentariu beton!84
Si eu ma gandesc tot la incinerare.
Mi se pare ca pentru incinerare trebuie facut un act la notar; mai mult, cred ca trebuie vorbit inainte si cu firma de pompe funebre. Ce te faci daca da faliment (desi e greu de crezut ca firmele astea au sa „moara” vreodata)?
Comentariu beton!19
După ce că avem probleme cu poluarea aerului mai vrei să o agravezi și tu. :)))
Comentariu beton!32
Cred că și cu incinerarea e oleacă de dandana, am înțeles că nu e incinerator decât la București și nu mai știu unde și nu te bagă la cuptor așa, țac-pac, cum ai dat ortu popii, ci trebuie să aștepți să prinzi loc, timp în care cred că te țin la frigider.
Dar da, o să ne interesăm și noi, mi se pare o opțiune mult mai decentă și mai civilizată decât toată circoteca cu îngropăciunea.
Plus că eu vreau să mă puie într-o cutie de Amigo, să mă ție pe raft și să mai zgudui cutia din când în când, când își deschide careva o bere 😅
Comentariu beton!129
@shoric. La cati copaci am plantat la viata
mea,sper sa compensez !
Iulia draga,stau in Bucuresti,nu-i problema de crematoriu. Poate doar de timp de asteptare…dar nici asta n-ar mai fi problema pentru mine !
Comentariu beton!29
Este tevatura, și acolo, stați liniștită! Plus că buserica ortodoxă nu agreează așa ceva, deci , dacă vrei să chemi preotul , nu va veni. Primul meu soț și- a dorit să fie incinerat, așa că știu cum stă treaba, din păcate…
Comentariu beton!14
@Claudia, păi ăsta e unul dintre motivele pentru care aș opta pentru incinerare – să n-am parte de vreun popă burdihănos și gâjâit, răgând din toți bojocii duamnemiluiește.
Comentariu beton!33
Nu se plimba neapărat prin oraș. Mortul se ținea acasă la el, nu existau capele. De acasă pina la cimitir îl duceau cu alai că așa e datina, deh.. de asta părea ca-i plimbă prin oraș.
Noi i-am incinerat pe socrii mei. Este incinerator și la Oradea. Am găsit o firmă de pompe funebre care, s-a ocupat de tot. M-au sunat după o lună să ridic urna și gata. Bine, socri erau catolici, la respectiva firmă aveau o sală cu scaune, unde am pus o fotografie mărită, pusă pe un șevalet, cei care au venit au stat pe scaune, ca la teatru. Preotul a făcut slujba, i-am solicitat varianta scurtă. A fost foarte ok. În schimb, la părinți mei, ortodoxi de la sat, a fost o adevărată nebunie, cu priveghiul, prosoapele pentru lumânări și restul taxelor, bani mulți, foarte mulți, cheltuiți aiurea, zic eu.
Comentariu beton!42
Nu se plimba neapărat prin oraș. Mortul se ținea acasă la el, nu existau capele. De acasă pina la cimitir îl duceau cu alai că așa e datina, deh.. de asta părea ca-i plimbă prin oraș.
Este și la Turda crematoriu. Nu trebuie nimic de la notar. Firmele de pompe funebre fac și legătură cu cei de acolo. Am văzut afiș în magazinul lor. Cică costul e cam cit ajutorul de înmormântare de la Casa de pensii. Vin și te iau și de la Botoșani. M-am scos.
Comentariu beton!17
Tot cu priveghi, alune si slujba a fost la incinerarea la care am fost eu.
@(alta) Iulia se poate incinera şi la Braşov, funcționează de minune. E pe str. Octavian Augustus. De fapt pe aceeaşi alee cu morga de la Spitalul Județean, unde poți trece în revistă firmele de pompe funebre (cu logistică, prezentare).
Când a fost cu mama mea, s-a ocupat înainte şi singură pe cât a putut şi l-a pus la punct cu procedurile pe fratele meu. Aşa că dumnealui a navigat cu siguranță de corsar pe apele bisericeşti şi a eliminat orice ‘omenie’ reamintind că mama mea a cotizat (musai pe chitanțe). La o biserica din Bartolomeu am găsit şi servicii să se ocupe de toate cele post înmormântare. A fost Decembrie, frig şi primul an de Covid. Nici o treabă cu vaccinurile, a fost din cauza diabetului, si surorile ei au avut.
Condoleante Iuliei! Despre incinerare – tata a murit in vara lui 2017 si si-a dorit incinerare. Nu am asteptat sa prindem loc, ci a fost totul f civilizat. Insa, preotii ortodoxi nu accepta sa faca slujbe. Noi am apelat la preoti catolici, dar pot spune ca a fost mai bine: simplu si elegant. Singura chestii poatw ciudata e cu cenusa ca daca vrei s-o iei trebuie sa faci cerere, in care declari ce faci cu ea si nu poti declara ca o arunci in mare.
Si eu tot incinerare, fara dubii
Cea mai simpla „metoda” sa se intample incinerarea este sa faci testament care nu se poate executa pana nu…te incinereaza. Si, dap, stiu povesti cu raposati tinuti cu lunile la frig ca nu era loc la Bucuresti da’ nici testamentul nu s-a executat..
Din pacate stiu si eu cum e cu inmormantarile la ortodoxi si ti-e de-a dreptul scarba.
Am incinerat acum vreo 20 de ani o rudă îndepărtată care nu avea niciun urmaș. Procedura a fost plug-and-play, elegantă și cu o slujbă scurtă făcută de un preot răspopit care era de-al locului, nu a trebuit să-l căutăm noi.
Decizia a fost luată de mine, fără a mai face consiliu de familie, după ce am fost la cimitir unde a început licitația pentru săpatul gropii, erau afară -10 grade. Asta, și cu memoria ”procedurilor” de urmat în aceste cazuri, mi-au declanșat revelația despre incinerare.
Mi se pare cea mai elegantă metodă pentru exit.
Comentariu beton!12
Multe firme propun inchirierea unui cosciug si-l recupereaza chiar înainte ca decedatul sa ajunga in cuptor, deci in cenusa care ajunge in urna (nu mai sunt la moda cutiile Amigo!) nu e nici un pic de lemn ars !
Tata a fost incinerat, București. Extrem de elegant totul, am plătit să avem incintă doar pentru noi 2 h înainte de a avea loc coborârea spre crematoriu așa ca cine a dorit să spună La revedere! a putut să o facă. Am dus apa, atat. Nu există priveghi, coroane foarte elegante – arată ca cele din filmele americane cu flori albe și galbene de la o florărie de pe Ștefan cel Mare găsită pe Google, cumpărate cu tot cu niște socluri din lemn. E foarte elegant la interior, preotul – răspopit, adică dat afară din biserică, pentru ca cei care nu vor să putrezească în pământ nu au dreptul la slujbă ‘adevărată’ ca așa zice naiba știe cine – a vorbit și cântat foarte frumos timp de 20-30 minute. Apoi coșciugul (am ales să rămână închis, să și-l amintească lumea din pozele puse pe lângă – a fost coborât cu un buton la subsol. Eu si mama am mers la subsol sa vedem când se apasă pe buton. Garantat și precis toată familia mea va proceda la fel aici sau în orice altă țară ne vor duce pașii.A fost ieftin și foarte frumos.
Eu m-am interesat la o firmă de pompe funebre și nu este nevoie de act notarial, trebuie să știe rudele de gr. I, atât, eu am lămurit-o direct cu firma asta pentru că o deține mama unui prieten de sl fiului meu 😂 deci e rezolvată. I-am anunțat că dacă îmi nesocotesc dorința o să-i bântui non stop până o să facă așa cum am stabilit. Am trecut prin mai multe evenimente de genul ăsta și este horror dacă mai sunt rude de vârsta venerabilă a răposatului care își amintesc ei cum se făcea „odată, tradițional” 🤬 sau sunt rude din diverse zone ale țării 😂 ferească Bunuțu’
Condoleanțe! că nu am început cu asta, nu e simplu întotdeauna de gestionat situația. Și nunta și înmormântarea au același grad de kitsch, prefăcătorie+ epatare.
@Claudia daca vrei sa il bagi in groapa,in cimitir,pe cel incinerat vine popa cu ceva aprobari de la sefii regionali(mitropolie).
Am fost eu,anul asta,la o astfel de inmormantare
La mine e usor. Aia de au apasari din astea cu inmormantari sexy probabil ca s-or duce ei inainte la cele vesnice, asa ca ramane, idealment, mostenitoarea imperiului online. Care nu e dusa la biserica oricum si o fi mai ieftin sa trec la cuptor, nu direct in pamant. Dupa aia, sa ma rasfire in padurea de dupa casa ori deasupra lacului, cum i-o fi mai usor. Nu voi avea parte de cele cuvenite ca in Romania, ca ar fi o avere sa ma repatrieze. Si uite asa m-oi odihni departe de strabunii mei. 😀
Ohoo, Iulia, bine le-ai zis!
Imagineaza-ti tot ce ai povestit dar la 35°C…
Tata a murit subit, acum 11 ani, intr-o zi de 30 august! O caniculă cumplită! Îmi amintesc zilele alea ca intr-un vis absurd!
Eram toți buimaci de l-am îmbălsămat de 3 ori, o dată în spital, la morgă (acolo murise după un atac grav de panica în urma căruia l-am dus la urgente), am plătit căci asa ni se indicase.
Și au urmat ,,cele cuvenite”.
Bani, bani, bani:
încă 2 îmbălsămari recomandate de biserica că caniculă, că tradiție, că…plus multe și mărunte taxe.
Săracul tata a fost asa un om de glumeț care făcea mișto de popi, bănui că s-a distrat copios!
Cred ca ar fi fost mai mulțumit sa-l îngropam pe muzică de Beatles ( era mare fan) sau un Zorba așa ( era grec pe jumate). Dar mama a vrut tradițional și am intrat în horă!
Să nu-ți mai spun ca sora mea e căsătorită cu un italian care, toate cele 3 zile cât au durat desfășurările de forțe – că astea sunt înmormântările la noi- a avut ochii cât cepele, măriți continuu a uimire, șoc și groază!
Cumnatul tot cu ochii beliți și acum și tata…cred ca e la fel de proaspăt ca acum 11 ani! N-am îndrăznit să verificăm!
Comentariu beton!89
Aidecapumeu, mă doare mintea numai când îmi imaginez 🫣
Apropo de verificat, altă chestie care mi se pare sinistră e aia cu evacuatu oaselor după nu știu cât timp – pac, te-a scos de la cutie, te bagă într-o față de pernă și te predă cui te-o vrea 🤦♀️
Comentariu beton!30
Bunicul …. Cu câteva luni înainte să ne lase, cu ocazia nu știu cărei sindrofii in familie ne-o spune pe aia cu ,,mnezeii mă-tii părinte, tata- i mort și ție îți arde de cantat?” … Jur că toți care am fost martori la momentul respectiv când a început popa ai cânta la cap numa’ asta aveam în cap, icneam pe înfundate, ieșeam cu rândul afară, se uita lumea la noi ce dracu’ avem, ăla-i mort și noi ne pisam pe noi de râs. Bine a avut moșul o înmormântare zbanghie, după cum a fost și el; s-a stricat dricul, adu altul, s-au certat popa din cimitir cu popa din parohie că se baga unu’ peste altul, la praznic- cearta că s-au întâlnit ceva neamuri care nu mai vorbeau de nspe ani…La cum a fost – o figură foarte pitoreasca- nici nu putea avea parte de o înmormântare normală.
Comentariu beton!74
Ahahahahaha, bine că n-am știut-o p-aia cu arsul de cântat, că sigur m-ar fi bușit și pe mine râsul p-acolo 😂
Comentariu beton!13
Păi și pomana? Doar nu ați lăsat bietu om flămând în ziua aia.
Comentariu beton!24
Aaaa, cu pomana a fost altă circotecă, v-oi povesti la un moment dat și de aia…
Și cum dracu să nu facem pomană, ai înnebunit? Nu ne mai spăla nici o apă din lume!
Comentariu beton!39
Off, pomana! Cand am inmormantat-o pe mama in februarie 2022 era coada pandemiei si inca nu se puteau face pomeni la restaurant. Am impartit pachete cu mancare calda si asta a fost. In schimb la taica-miu, in 2012, la pomana de dupa inmormantare am avut 80 de persoane, mai sa nu ne ajunga portiile comandate! La pomana de 7 ani am platit o masa calda pentru oamenii nevoiasi la cantina de care se ocupa preotul care l-a inmormantat. Ne-a dus omul sa inspectam mancarea care s-a facut din banii nostri. Asta mi s-a parut adevarata pomana.
Comentariu beton!85
Și noi, tot pachete, dar și la alea a fost cu cântec 🤦♀️
Condoleanțe! Incinerarea e cea mai buna/decentă metodă. Te preia firma de pompe funebre din locul în care ți-ai încheiat socotelile pe lumea asta și te depune spre vizionare(de preferat cu capac închis) și adio, fix cu o oră înainte de ora programată pentru incinerare. Preotu/slujba întră la opționale. Omul meu mi-a zis că dacă mă prinde că-i aduc popă la cap, se întoarce și mă bîntuie. Convinsă fiind că e în stare, i-am respectat dorința și la fel vreau și eu. Scurt, rapid, fără toate mizeriile asociate ritualurilor ortodoxe.
Comentariu beton!56
Dap, perfect de acord. Doar că dacă nu ești din București, am înțeles că e posibil să fie oleacă mai complicat. Dar oricum ar fi, mai complicat decât ⚰️⛪☠️ nu cred că are cum să fie.
Am avut un prieten care a fost incinerat de curand. Firma de pompe funebre din Cta s-a ocupat de toate operatiunile aferente incinerarii inclusiv transportul la Bucuresti. Si-au mai „diversificat” si astia serviciile.
Comentariu beton!16
Condoleanțe dragă Iulia&Fritz!
Fiind din familie mixtă (ortodoxă/catolică) nu prea am avut de a face cu asemenea obiceiuri mortuare. Când a murit bunica din partea mamei (în plină pandemie) am rezolvat formalitățile „civile”: documente, sicriu, haine, etc. Apoi slujba în cimitir și gata. Fiind pandemie nu era voie cu mai mult de 8? persoane pe ultimul drum, iar de măsline și grisine nici vorbă. Piatra de mormânt și-o comandase din timp, a mai trebuit trecut doar anul decesului.
Toate aspectele descrise de Iulia mi se par absolut inutile, că nu ajută nimănui.
Și ca o notă umoristică, în bloc la bunică-mea era o familie ai cărei membri au avut cam toți niște morți tragicomice. Unul dintre ei a făcut AVC chiar în ușa blocului și a murit pe loc. Nimeni nu a sesizat nimic până când un individ trecând pe stradă i-a zis chiar surorii mortului care fuma în balcon „vedeți că aveți un mort la ușă”. S-a dus și a deschis ușa, iar bietul frate-so a căzut inert, rămânând cu capul înăuntru și picioarele afară. Au început panica și disperarea, nimeni nu știa ce să facă concret și se agitau de colo-colo, sărind peste sărmanul răposat care rămăsese în drum. A trebuit să vină bunică-mea să facă ordine și să le zică să caute o pătură să îl poată duce în casă. Până au căutat pătura ea a ușuit un personaj care voia să subtilizeze ceasul victimei. Ce mai, show curat! Nici înmormântarea în sine nu a fost lipsită de peripeții, ajutoarele scăpând sicriul când încercau să-l încarce în dric..
Așa că nu e mai bine „dust to dust, ashes to ashes” ?
Comentariu beton!64
Vedeți că aveți un mort la ușă! Leșin 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Comentariu beton!26
Mă, mișto povestire de ceva trist în viața oricui.Dar să adaug și eu , că la mine s-au prăpădit in ordine, soț,tacsu și fratele lui,cumnatul cum ar fi.La soț,grijă la copii, că se întrerupe cablul tv și n-aveau copiii cum sta cuminți în casă 🤣,iar la tacsu și celălalt,am auzit vecinii de la bloc :mai ne lași, părinte,cu clopotul ăla, că de azi dimineață nu mai termini de tras la el🤣de la 8 tot ai de lucru…eee , comedie,nu mai poate omul să stea liniștit în casa lui,vine popa să ne facă deranj🤣 era sâmbătă în ambele cazuri.
Comentariu beton!19
Păi na, dacă tot s-a platit taxă de clopoțit, o fi zis omu’ să presteze, nu glumă! 😅
(alta) Iulia,am uitat cuvenitele condoleanțe,cu iertare.Dumnezeu să-l odihnească în pace!
Mulțumesc, să se odihnească liniștit!
Condoleanțe! Da, e un întreg circ înmormântarea. La priveghi se mai poate plăti câte o cunoștință ca să stea noaptea. Mie mi se pare creepy as fuck toată treaba 😒
Comentariu beton!13
Asta cu statul toată noaptea nu cred că se mai practică pe nicăieri. Știu că se făcea pe vremea când se ținea priveghiul acasă, dar acum cică nu mai ai voie să ții omu în casă după ce a predat bocancii, iar la biserică mă îndoiesc că te lasă careva să stai de nebun toată noaptea. Sau mai știi? 🤔
În satele unde nu este capelă, se ține mortul acasă. Anul trecut, în vară, a murit maică-mea. Era cald și a trebuit să luăm capac frigorific. Și așa, babele din sat, nu au putut să verifice materialul din care erau hainele, pantofii și ce mai verifică ele🤦♀️.
Comentariu beton!12
Eu sunt catolică. Dar tot i-am fost recunoscatoare tatii că a murit in timpul pandemiei, în plin lock-down, maxim 10 persoane, popa și cântătorul included. Teoretic totul este stric reglementat, taxe, lumânări, popi. Dar. Mama a cărei religiozitate este aproape la fel de inexistentă ca a mea, m-a dotat cu numarul de telefon al preotului – vorbește tu cu el. Am sunat. Am aflat că preotul plecase de 6 luni în alt oraș. „Ce fel de catolică sunteți dumnevoastră dacă nu știți că s-a schimbat parohul?” I-am spus că de 10 ani stau într-un orășel din apropiere (fără să precizez „în alt oraș nu merg la biserică”). Mi-a trimis prin sms numarul de telefon al actualului paroh, pe numele mic Atila. După ce l-am convins că vocabularul meu unguresc se limitează la bună ziua și mulțumesc i-am mai explicat că tata, deși de origine semi-maghiara, era singurul din familie care știa mai multă ungurească, iar slujba trebuie ținută pentru cei rămași (in română sau germană) a rămas ca a doua zi să meargă fiică-mea cu soțul să „stabilească amănuntele” și să primească o chitanța pentru cele amănunte. N-am știut ca trebuie să aduci băutura pentru gropari, dar au fost mulțumiți cu cash.
In rezumat, este o chestiune cu bătăi de cap, indiferent de religie.
Comentariu beton!21
Aoleu, deci nici la voi nu e mai simplu, la naiba! Că noi începusem să ne gândim, ca backup, să trecem în tabăra voastră, în caz de n-o ieși cu incinerarea, cu speranța că e mai puțină dandana.
Comentariu beton!13
@elvira preferă groparii cash-ul că inevitabil li se dă cea mai poşircă posibil găsită. Dacă nu e cocârț.
Și se mai supără mama când îi zic că biserica (instituția) e o grupare mafiotă pusă numai pe căpătuială… Instituție care, nu are nici o legătură cu credința în sine.
Eu înțeleg că vrei să faci „un ban cinstit”, dar frate, cere bani la evenimentele vesele dacă tot ești pus pe prăduit, nu la înmormântare, când fix aia trebuie sa fie ultima grijă a celor care încât respiră.
Toată treaba asta îi aseamănă cu niste vulturi, care se bucură când văd un leș…plm
Comentariu beton!62
Oooooo, daaaaa! Fix așa cum zici! Mi-e o silă de instituția asta de nu pot să exprim în suficiente cuvinte.
Și nu, nimic din ce se întâmplă nu are nici o urmă de legătură cu credința și cu Bărbosu’. E doar un circ pe bani mulți.
Comentariu beton!27
Marius U, din contră, atunci te prind mai abitir. Eu m-am trezit în 2021, când a trebuit să înmormântez o mătușă, că Bis. Luterană din București (mă rog, o tanti de la cancelarie) îmi spune că dacă nu plătesc toată taxa de cimitir (retroactiv, din 2003, că pe mătușă-mea a durut-o la bașcheți), preotul a zis că nu-mi face slujba. În total cam 1.000 de euro. M-au sunat duminică să merg să plătesc luni, că marți era programată înmormântarea.
La mama am avut altă belea, la spital. Așteptând să îmi aducă certificatul să merg la primărie, vine un nene la mine și zice că tre să mai așteptăm, că s-a rătăcit buletinul. Dar dacă vreau (wink, wink) merge el personal să-l caute. Noroc că nu eram singură, iar văr-miu l-a luat (la propriu) de guler și i-a spus de dulce.
Deci, creștinește, după ce că ești la pământ, mai primești diverși bocanci în ficați…
Comentariu beton!37
@Ella, Tot creștinește ar trebuie dați de pământ de fiecare dată și după puși să își facă treaba.
Nu ți se pare suficient ce salariu ai? Schimbă jobul/profesia…
Am râs cu lacrimi.Pai nu era păcat să te retragi de la a scrie?!
Comentariu beton!11
😄
Fie-mi cu iertare, al naibii popă, nu v-a luat popovignetă pentru deplasarea de la capelă la numitul loc de veci?
Ipocriții ăștia sunt oameni de mii de euro pe lună…
Și BOR nu plătește impozit, feri-o-ar Bărbosul, că dă-n apoplexie…
Comentariu beton!26
Da crezi că mai știu eu pentru ce dracu ne-o mai fi taxat?
Pe scurt, numai la biserică am decartat vreo 5000 de lei. Parțial cu chitanță 🫤
Hă? 5000 de lei? Sper că în ăia 5000 a intrat și locu de veci că ăla e mai scumpuț. Mă rog, chiria, concesionarea că nu-l cumperi ca pe un teren.
@shoric. Desi am actul de proprietate al locului de veci,datat 1941,al bunicilor,de ceva vreme,cam 20 de ani,platesc la 7 ani odata,300 de lei prelungirea „proprietatii” ! Rasul curcilor…
Comentariu beton!11
@shoric, hahahaha, să crezi tu! Locul de veci îl au socrii de ceva ani, ăia 5k au inclus dracu știe ce și încă am scăpat „ieftin”, pentru că era cavou gata făcut, că dacă ar mai fi trebuit și săpat, se mai adăuga…
Comentariu beton!11
Popovignetă! 🤣🤣🤣🤣! Nu se poateeee!
Cu tot respectul, incineratul la Vitan te scuteste de multe. Eu asa am procedat cu mama, cu aprobarea tatalui. Si ulterior, cu aprobarea mea si a lui.
Comentariu beton!13
Bine de știut!
Condoleanțe!
Din păcate cunosc toate aceste mici detalii, în familie se “cinstesc” foarte mult decedații, chiar dacă atunci când erau în viață nu le-a deschis ușa vreunul din cei veniți la priveghi (cu puține excepții). Degeaba dau de pomană mortului dacă atunci când a fost în viață nu i-am dus ce-i place. Mno, îmi sunt cunoscute toate și sper să mă duc înaintea soră’mii, să se ocupe ea de toate cele, iară nu eu și pentru ea. La cumnatul meu, decedat în pandemie, scena îngropării mi s-a părut bacoviană, de film rusesc alb/negru, cu o atmosferă apăsătoare, pentru că din cauza restricțiilor impuse și prezenței mult mai multor persoane (sincer, întemeiată prezența pentru că, cumnatul meu a fost un om deosebit și cei prezenți erau acolo chiar ca să-i prezinte un omagiu de rămas bun) cimitirul era împânzit de câte un om la câte un mormânt sau două pentru a se respecta distanțarea și numai cele 8 persoane din familia apropiată au stat lângă cosciugul căpăcit conform reglementărilor autorităților. Însă pot spune că indiferent de pandemie sau nu, cheltuiala a fost pe măsură. Și continuă și în zilele de azi (de la cumnatul meu, a urmat mama, apoi anul acesta și soacra surorii).
Comentariu beton!11
Da, de cheltuieli se pare că nu ai cum sa scapi 🫤
Condoleanțe, ca să începem creștinește…
Eu am asistat inclusiv la priveghi în casă, bonus bocitoare. Abia acolo ți se face părul măciucă…
La celălalt bunic am fost pe fază când preotul, după ce a venit la pomană în casa bunicilor, a cerut bani pentru prestație – separat față de ce plătiseră deja ai mei – chestie care mi-a zdruncinat pe veci încrederea în ei…
Comentariu beton!15
Acum am înțeles că nu mai ai voie să ții priveghiul acasă (măcar atât!), dar când a murit bunicul meu așa a fost și da, sinistru.
Atunci m-am certat cu javra de popă care venise neinvitat, poate vă povestesc odată și despre asta, dacă reușesc să îmi înving greața.
Comentariu beton!11
Bocitoare aduse de la Severin nu cred că ai auzit, aveam 14 ani (acum am 60) și nu cred că pot uita vreodată, dacă ați văzut un dirijor care amuțește orchestra cu o mișcare din poignet așa făcea preotul în timpul slujbelor, pe numitele bocitoare le adusese soacra ca să arate lumii cât și-a prețuit nora 🤦
Comentariu beton!11
Când a murit bunica mea am avut primul șoc. Mama era asaltată de vecinele binevoitoare cu sfaturi legate de obiceiurile locului. Bineînțeles că toate obiceiurile presupuneau bani. Și acum nu pot să înghit unul dintre ele: să plătești o femeie, să-i mai dai și de pomană haine… mai știu eu ce… ca „să care” apă în fiecare dimineață pentru mort. 40 de zile. În condițiile în care femeia nu trece cu cobilita prin fața casei sau a blocului ca să o vezi la datorie.
Comentariu beton!22
De asta cu căratul apei n-am auzit (bine, citind comentarii, și aici, și pe fb, constat că sunt chestii mult mai sinistre decât am avut noi), dar și nouă ne-au mai cerut extra, cică pentru „tămâiat la mormânt”, whatever that means. Și nu e ca și cum ar trece careva pe acolo să vedem dacă chiar fac ceva au ba.
Da, si la noi se practică asta cu udatul mormântului 40 de zile. Noi fiind toti plecati din oras cine stie dacă a fost sau nu. incinerare vreau si eu. 400 de euro costă totul fără mare tam tam
Si la noi se practica asta, cat și tămâiatul. Apa trebuie să o care o fetiță. Sinistru. Le-am zis deja maica-mii și soacra-mii ca eu nu o sa le fac pomeni :)))
Condoleanțe.
Pentru zilele toride, există incinte răcite în care să fie pus coșciugul pe perioada priveghiului.
Dacă logistica nu este lăsată pe seama firmelor specializate, este terifiant pentru neinițiați.
Sper că țineți toate pomenile. Altfel sunteți infideli.
Comentariu beton!12
Stai liniștit, că de când m-am dus să plătesc m-a și programat pentru aia de 40 de zile, cu notat în agenda cucoanei de acolo, cu tot 🤦♀️
păi, și? nu scrii și aici, că e unii care mai avem treabă prin brașov…?
altfel, Condoleanțe! da’ cum se zice la noi, „nasol moment, mișto colivă!”
la ce tarife dai, se poate zice scump, domne, scump! dincolo era mai ieftin! da’ pînă n-ai văzut la firu’ ierbii o înmormîntare într-un sat din moldova… s’teți mici copii!
Comentariu beton!23
La noi nu era nik! Atât auzeam …,,îmbălsamare” sa stea…bla, bla.
Bâzâiau muștele prin capelă ca la ele acasă!
Și noi eram tehui de cap exact cum spunea cineva p’acilea: atunci te prind, fi-le-ar iadul plin de muște!
Când a murit socrul meu, imediat după ce au astupat coșciugul, soțul meu a trebuit să achite onorariul preotului. De parcă ne mutam sau fugeam cu banii respectivi. Pur și simplu mi s-au părut groaznic de umilitor.
Când a murit mama, în pandemie, am simplificat cât am putut de mult toată înmormântarea. Oameni puțini, pachete la final, o masa doar cu familia. Și știu că și ea și-a dorit totul simplu.
Mie mi se pare grotesc tot ce se întâmplă la noi cu toate obiceiurile astea. După ce că ești terminat din cauza durerii și a șocului, trebuie cumva să găsești putere ca să organizezi toată circoteca asta și să rămâi și cu nervii întregi pe parcursul celor doua, trei zile.
Ca să nu mai zic de câți bani costă tot.
Mereu am zis, taxează oamenii la nuntă, botez, logodnă etc, dar lasă-i în pace cu taxele de înmormântare. Că tot sunt plătiți preoții din banii noștri. Măcar înmormântarea să fie gratis în țara asta unde o să coste și aerul în curând.
Comentariu beton!25
Na, pe noi nu ne-a fugărit imediat după pusul capacului, ci după lăsatul în groapă.
Dacă nu ar fi fost soacră-mea, așa i-aș fi zis câteva de dulce babei ăleia, mai ales la felul absolut indignat în care ne-a bătut practic obrazul că nu am declarat la popă 🤬
@(alta) Iulia,
Mă întreb ce s-ar fi întâmplat dacă ați fi făcut pe obraznicii și nu l-ați fi „omenit” pe popa…
Am trecut si eu prin incercari similare in iulie 2024, la moartea tatalui .
Cu singura deosebire ca am achiat preotului paroh, fara chitanta, o suma generoasa pentru ca priveghiul, de o noapte, sa fie in biserica, deci macar am avut intimitate .La ora 22 am plecat si noi cu grija sa nu ramana ceva aprins pe acolo. Plus ca biserica este la 3 minute de casa parintilor , in Ploiesti.
Despre taxe de lumanari , tarife pentru slujbe , prosoape , „fala familiei” si cheltuieli cu bufetul la priveghi tot asa bani aruncati la greu.
Asta dupa ce mai intai am fost la cimitir si am vazut cum statea treaba cu „camera rece” de acolo….exact ca in descrierea Iuliei !
Bine ca s-au inventat totusi firmele astea, ei ne-au condus pe pilot automat cu toate cele si au fost decenti in organizare si comportament, desi multe obiceiuri nu am stiut ce scop au La cererea noastra au adus si capac frigorific pentru coparseu, era foarte cald si ne-am temut ca peste noapte sa nu avem surprize.Despre tarife , no comment, daca tata nu si-at fi strans bani pentru eveniment nu stiu ce ne-am fi facut, ca pentru ocazii din astea nu face nici un copil depozite bancare .Tot asa si cu locul de veci, pe care si l-a pregatit cu mai bine de 10 ani in urma…..oricum au aparut tot felul de taxe si necesitati , alti bani cheltuiti pe repede inainte .
O inmormantare decenta , cu masa aferenta pentru 30 persoane la un restaurant cu meniul zilei , doar 19000 ron !
Ma gandisem eu mai demult la incinerare si sa stau pe jumate , in fiecare biblioteca a fetelor mele …Acum m-am razgandit, nu mai vreau in biblioetca ci sa ajung undeva in mare pe un mal grecesc .
Comentariu beton!17
Să știi că fix asta ne întrebam și noi – ce fac unii care efectiv nu au de unde să scoată banii ăștia? Nu își îngroapă mortul? Că e absolut abominabil de câți bani te tapează!
Comentariu beton!13
Eee, să participati la o înmormântare în Oltenia, acolo să vedeți circ și ciudățenii
Comentariu beton!11
Nu cred că vreau! Adică nu, sunt sigură că nu vreau!
Da, să vedeți înmormântare sau pomana la țară, în Oltenia !! Zeci (40) de vase, prosoape, haine, mobila, covoare, tamaiat si cărat apa 40 de zile, ceremonial de dezmoroit, adică se duc două femei înainte de răsărit, fără să vorbească, si înfig 4 fuse în pământ în colțurile mormântului, le leaga cu fire de lână intre ele, si li se da foc, ca noroiul să se sperie si sa nu mai iasă si sa-si faca de cap pe lumea asta. E, de asta ce mai ziceți?!!
Comentariu beton!12
@Aura 😶😳
Și eu care credeam ca în Moldova e nasol 🙈😁
Aura, mie imi suna a vraji decat a obiceiuri crestine 😄
Oribil, e prima data cand aud de asa ceva.
Merg rar la înmormântări, mai ales la cele de rit ortodox. Dacă a cald, stai acolo de te ia leşinul, dacă e frig, te alegi cu ceva boală, aşa de mult reuşesc ăştia să lungească „festivitatea”. Tot răsfoiesc prin cărticelele lor şi mai găsesc ceva de cântat de acolo. Partea cea mai nasoală este când încep să povestească despre viaţa răposatului/răposatei. Aici, deşi tu le-ai dat exact ce a fost în viaţa aia, nu ştiu de ce ei se simt datori s-o înflorească, de zici că aspiră la premiul Nobel pentru literatură. Din toată activitatea nu scapi mai repede de o oră şi jumătate.
Din cauza asta eu voi lăsa scris nepoatelor că nu vreau să apară niciun preot pe acolo. Vreau să aducă cineva nişte boxe şi să-mi pună, nu neapărat în ordinea asta: Metallica-One, Rammstein-Ohne Dich şi Disturbed-The Sound Of Silence. Poate mai modific play-listul şi mai adaug ceva, dar în mare asta e!
Comentariu beton!28
Ah, da, necrologul… Exact cum zici! Plus că da, la noi a și dat-o în bară popa grav de tot! Odios, absolut odios!
Sora mea, 49 ani, 24 decembrie 2019, popa mi-a povestit de cateva ori cu amanunte cum i-a incurcat sor’mea planurile, ca el a muncit cu botezul in sat toata ziua, si mi-a marit pretul pentru groapa de 3 ori in 10 minute. Eu am lasat scris ca vreau „la vazuta (vas de flori)” si apoi in ocean.
Comentariu beton!12
Doamne, cât de crunt! Îmi pare rău că ai trecut prin așa ceva! 😞
Viața bate filmul.
Ce sa faci, trebuie sa respectam tradițiile (până când? mă întreb). Doar că uite, tradițiile astea, hâr-mâr merg mână în mână cu religia, dar nu știu dacă și cu spiritualitatea.
Pierderea cuiva este un moment foarte greu, pe care îl trăim fiecare în felul nostru și mi se pare de o cruzime fără margini sa mai îndurăm in plus, in momentele alea, cinismul unor astfel de instituții, de neocolit in situația de față.
Eu am avut „norocul” de a-mi conduce mama pe ultimul drum într-o țară străină, și la dorința ei, a fost incinerată.
Incinerare care a stârnit valuri și valuri de ….tot ce vreți voi, pe o raza de 30 km in jurul satului de 300 de numere din care venea mama, și pe o perioadă de 2 luni după eveniment.
Am venit cu urna acasă după 6 luni și am făcut o mică slujbă de 15 minute, da nu aia adevărată, că bietul popa de atunci a zis că se teme să facă toată slujba, că dacă îl pârăște cineva la episcopie, că nu are voie, dat fiind faptul că biserica ortodoxă nu recunoaște incinerarea.
Cât despre ceremonia în sine, la crematoriu, am fost doar noi familia (cine sa sa vină din Romania!?) și a fost atât de fain, a fost despre mama, despre ea și viața ei, cu flori, poze cu ea, i-am pus muzica ei preferată. Știu că ar fi adorat.
S-au „răscumpărat” rudele din țară făcând un parastas monstru la care nu am participat fizic că nu am putut, dar am fost convocată totuși Whatsapp și a trebuit să mă înfățișez. Abia mă țineam sa nu râd, pentru că mi-o imaginam pe mama cum își dă ochii peste cap. Dacă ura ceva mai mult pe lume după înmormântări, erau parastasele.
So, asta e experiența mea cu mama, înmormântarea tatălui a fost in urma cu 24 de ani și a fost mai soft decât ce a descris Iulia mai sus, noi eram la țară și lumea atunci era mai modestă și măi buna, dar tot un fel de circ a fost. Îmi aduc aminte cum bubuiau cuiele in copârșeu…. Traumatizant.
Comentariu beton!18
Afacerile cu morții, cel puțin la Constanța, sunt așa înfloritoare și bine organizate, ceva ce n-ai văzut! Orice gand zburdalnic și original e îngropat rapid în “așa trebuie”, ca nu mai poti scoate o vorba.
Am avut parte de înmormântare la cimitirul lutheran. Așa frig și goliciune, nu-mi iese din cap.
Noi suntem cu gustărica, ciubucul si bocitoarele, aia cu seriozitatea, eficiența și răceala. Fie la ei!
”Am avut parte de înmormântare la cimitirul lutheran”. Adică tu scrii pe blogu lu Vasilescu de… acolo?!? E bine de știut că merge netu pe acolo.
Comentariu beton!19
Sa ma iertati, dar de ce pachete? De ani de zile incerc sa pricep de ce trebuie facuta pomana? In Bucuresti nu vad sa manance cineva din pachete, le gasesc atarnate de gardurile cimitirelor.
Dupa sotul meu, in toata durerea aia crunta, am hotarat ca nu dau de pomana. Doar hranesc animalele fara stapan, de cate ori pot. Probabil si asta e ceva discutabil. Si las apa in gradina blocului pentru oricine, pisici, ciori sau sobolani.
Comentariu beton!19
Am fost odată la o înmormântare în Iași și când am intrat în capela unde era depusa decedata, am avut un soc. Undeva în spate, era un frigider imens, cu uși de sticlă, unde erau puși la rând următorii. Cum? La verticală, în rând, afișați ca la expoziție. Erau vreo 6, toti schimonositi, mna, care și cum au murit. Dar horror. Parca era acasă la Hannibal. Faza ciudata e ca nu vrei sa te uiți, și totuși îți vine să te uiți.
Comentariu beton!20
Ioai…..
Voiam si eu sa aduc vorba de „expozitia” organizata in unul din cimitirile din Iasi. La moartea bunicului am avut noroc ca vitrina era ocupata si a trebuit tinut in capela secundara. Horror e putin spus…
Urasc luna Ianuarie, mereu a fost cite o inmormintare, anual acesta a murit cel mai bun prieten, elegant, infarct, totul in 2 secunde, apropo 59 de ani, impliniti tot in ianuarie cu citeva zile mai inainte de trgicul eveniment.
Despre cele scrise de Iulia, imi permit sa completez eu finalul in locul ei „a se trata ca un pamflet”.
Da, este stresant poate dar nu văd unde sunt problemele. Există firme care se ocupă de absolut tot ce vrei iar dacă vrei să te duci la ora înmormântării și atât, fără alte bătăi de cap nici asta nu e o problemă. Dar dacă omul ăla care a murit a reprezentat ceva în viața ta mi se pare lipsit de un bun simț elementar să descrii toate ritualurile ca fiind niște lucruri absolut păgâne și să vrei să nu faci nimic. Acum ai de ales la ce faze vrei să participi sau nu. Simplu, nu? Nu!
Nu prea ai înțeles ce s-a scris pe aici, așa-i?
Vezi că este și un post scriptum, pare să ți se potrivească.
Comentariu beton!20
Curios. De poduri nu ai zis nimic. Stii tu, alea care de principiu ieste prosoape si se pun la fiecare oprire spre groapa, cu nume pe ele (sa aiba si cutarica o amintire de la mort.. dada, nu ride). Si la iesirea din biserica plapuma si perna, date la o ruda apropiata. Nici despre praznic. Te suspectez prin urmare ca ati apelat la o firma de pompe funebre, ceea ce e total recomandat. Mama s-a dus acum 28 de ani, nu aveam luxul asta, si am luat in barba si in piept toate obiceiurile si impunerile. Pe urma, fix cu aceeasi ocazie, am cumoscut un preot. Preotul. Parintele. Care e atipic total. Care, mai apoi, la inmormintarea tatei, apoi a socrului, el m-a rugat sa nu ma iau dupa toata babsimele pe care le aud, explicindu-mi ca nu sint reguli bisericesti ci cutume adunate din creieri de baba. Da, slujba se face; da, la priveghi se sta; restul, lui personal ii dadea cu virgula. Gaina peste groapa? Fugi, domle, de aici. (Nu ai pomenit gaina- vezi?) . Pare ca voi ati dat peste un preot mai orientat spre cutume (doar nu vrei sa se certe cu babele din parohie). Faza cu lumina mi-a dat maxim si mie :)).
La 40 de zile sa te vad. Hehe. Daca necesiti detalii, sint aici.
Comentariu beton!12
Perna si plapuma la o ruda, apoi un set de haine la alta ruda. Daca dai la aceeasi iti auzi barfe dupa. Prosoape nu stiu cum la gropari si unele mai de fite la preot. Monede aruncate la intersectii. Pus 4 femei sa fie bocitoare in anumite puncte strategile ale cortegiului. Organizat rudele intr-un anume fel in cortegiu. Ehee erau multe traditii la tara ca sa fii in rand cu lumea.
Dat seturi de cearsafuri date peste groapa, bocitul bocitoarelor la iesitul mortului din casa. Aruncatul banilor la intersectii, datul galetii cu apa, purtatul marului de copii.
Pentru ca fiecare obicei și tradiție tine de zona mortului, respectiv a înmormântari.
Eu nu știu de majoritatea celor scrise în comentarii, deși am fost la o grămadă de înmormântari.
Cand aud chestiile astea imi dau seama ca ma bucur ca nu ma inteleg cu niciun neam. La noi „datinile” au fost executate de firma de pompe funebre. N-am stat la capela nici sa barfesc, nici sa impart masline, i-am lasat pe fiecare sa se duca cand vrea el la capela. Apoi la inmormantare au strans baietii de la cimitir coroanele si le-au pus pe mormant cand au terminat de munca. Groparii au primit bani cu chitanta, preotul a luat banii cu chitanta si i-am mai dat o sticla de vin si un prosop (nu extra bani). Masa de parastas a fost organizata de firma la o carciuma curata de langa cimitir unde au venit ce reprezentati de neamuri au reusit sa se invoiasca de la munca si am discutat cordial cateva lucruri despre munca si studii. Le-am dat pachetele facute de firma la final si asta a fost.
Comentariu beton!13
Condoleanțe, Iulia, Dumnezeu să-l odihnească.
Eu, unul, am scăpat ușor (și relativ ieftin) cu maică-mea, atunci când a hotărât că e cazul sa plece spre veșnicele plaiuri. Respectiv, cum dorința ei a fost sa fie incinerată, așa am și procedat. Costurile au fost (aproape) integral acoperite de ajutorul de înmormântare de la primărie. Am mai plătit firmei de pompe funebre ceva destul de rezonabil (vreo 500 lei, mai mult pentru transportul la crematoriu și adusul urnei). Totul cu chitanță. Preoții ortodocși au refuzat să facă slujbă (că, de, nu era împământată creștinește, cică). Dar a fost ok, a făcut slujbă un preot greco-catolic care (ce oroare!) nu a vrut să „fie omenit” in niciun fel. Cu greu (sincer, chiar cu greu) a fost convins să accepte 200 lei „pentru biserică”. Deci: copârșeu (cel mai ieftin din colecție, că urma a fi ars împreună cu defuncta), haine (din colecția personală, că urmau să ardă și ele), incinerarea propriu-zisă (vreo 2000 lei, dacă îmi aduc bine aminte), ceva la firma de pompe funebre (nu mai țin minte exact cât, dar a inclus și serviciul de catering), totul cu facturi și chitanțe. Plus cei 200 lei la negru „pentru biserică”, dar asta a fost dorința noastră și chiar am insistat (pentru că a acceptat dom’ părinte să facă slujbă și chiar a făcut-o mișto). Atât pe logistică. Iar de umblat – numai la primărie, pentru certificatul de deces. Restul, s-a ocupat firma de pompe funebre, inclusiv hartogaraia aferentă.
Comentariu beton!18
Condoleanțe, Iulia!
Acum ce să zic și eu, ce nu s-a spus deja? Viața e un drum între două găuri. Dintr-una ieși, în alta intri… Asta e sigur…
Sincere condoleante 🤗…vai, cum mi-ai amintit de inmormantarea bunicului matern. Circ, si pe opulenta, dar aici tine si de ascendetul psihologic al rudelor mele 😆 Tocmai ajunsese matusa-mea in tara, insotita de o prietena ecuadoriana, iar seara a murit..a avut femeia aia un concediu tzutz, ma intreb uneori ce o fi fost in capul ei cand intrau in “camera noastra rece” surorile bunicii, femei de la tara care vroiau sa tina traditia…bocitoarelor. Bai, zici ca aveau un buton! Erau ok afara, cum intrau, cum “aoleuuu” si restul jelaniilor.
La bunicul patern, tataia, mi-a ramas ca atunci cand am intrat in camera unde era priveghiul in casa batraneasca, normal, am inceput sa plang. Erau oameni din sat, ca priveghi, la care mamaie face “cum te-ai simtit cand ai auzit ca a murit? Ai fost trista, nu?”, mai apoi ma gandeam ce chestie absurda sa ma intrebe, de parca era un reporter batut in cap, dar era mai mult de show, sa fie pentru cei prezenti vreo rabufnire emotionala (culmea, desi sunt o persoana foarte energetica, durerea nu mi-o…bocesc in public si cu atat mai mult nu pentru “ca asa se face”, asa ca probabil am scazut in ranking 😄).
Imi pare rau ca in momentele astea grele e ceremonialul care te indeparteaza de cel ce nu mai e, ca in loc sa il comemorezi cum si-ar fi dorit, te chinui sa bifezi “ce trebuie sa fie”.
Am fost la inmormantarea unei amice care nu ar fi vrut nimic religios. Sincer, m-a rupt la suflet sa intru in incinta si sa aud “nothing else matters” instrumental..pentru ca era 100% despre ea (si acum imi dau lacrimile cand imi amintesc). A fost tot in capela unde se tineau celelalte comemorari, doar ca a tinut un discurs despre ea un domn fara asocieri catolice, apoi a fost procesiunea spre locul urnei (asta a fost in Polonia acum 2 ani, ce trece timpul).
Condoleante!
Am avut o colega care a murit acum cateva luni, destul de tanara. A vrut incinerata, sa-i fie aruncata cenusa in mare. Na, fiind ortodoxa, nu a vrut preotul sa ii faca slujba, asa ca familia a vorbit cu un preot greco-catolic, ca slujbele seamana, A venit omul la capela, a facut o slujba, si pe urma firma de pompe funebre a dus-o la crematoriu, unde a mers numai familia. Crematoriu mai e si la Turda (asta pentru clujenii interesati).
Comentariu beton!11
Nu stiu cum se face, dar si un evenement asa de trist iese cu ras la articolele tale la comentarii.
Sa-i fie tărâna usoara lu’ tata socru. Durerea nu scade ca s-a dus pe alte plaiuri la 94 de anisori.
Si noi am inceput anul cu o inmormantare fix de sfantul Ion. Inmormantarea fiind in România, evident nu am participat.
Imi amintesc in schimb de inmormantarea matusa-mii, in capela la Bucuresti, la o temperatura de 40 de grade. Si ea a avut parte de o colega de incinta. Din cauza caldurii, stateam cu totii afara si ne bucuram noi, rudele, ca ne revedem🫣. Asta era in 2007.
Prima inmormantare cu privegi in casa, a fost a bunicului. Eveam 17 ani, deci realizam grozavia momentului. Imi amintesc ca au venit vecinele la priveghi si vorbeau si povesteau de parca era nunta. Si printre hohote de ras, mai auzeai un „saracu’ domnu’ C”.
Despre Belgia pot sa zic ca am participat la mai multe inmormantari (a se citi incinerari) decat botezuri si nunti la un loc.
Doamne, cum pica articolul ăsta!
Condoleanțe, Iulia!
Eu sunt în tren, mă întorc de la înmormântarea unei prietene😢 Am tăiat țara în două ca să fiu acolo, alături de familia ei, împreună cu ceva prieteni, la o slujbă discretă, intr o biserică luminoasă. Catolică.
Nu mi s a mai întâmplat să asist la un eveniment atât de trist intr un calm absolut. Nimic strident, nimic nelalocul lui. Se poate și așa.
Altfel a stat treaba când mi am pierdut soțul… Deși nu i am cerut nimic, poate doar un gând bun, preotul bisericii ortodoxe unde mai mergeam când și când, m a moralicit, ba chiar voia să mi dea și o carte în care aș fi găsit scris, negru pe alb, cat de mult rău am făcut când l am incinerat. Un fel de “ia de culpabilizează, madam!” L am refuzat, politicoasa de mine. Și l am iertat, era tânăr și lipsit de experiență, neformat în cele ale consolării și empatiei. Nici acum nu i am uitat privirea șocată când i am spus ca n locul slujbei am avut grijă ca soțul meu să plece pe Genesis 🙂
Cred ca ntr o lume ideală ar fi frumos ca noi toți sa lăsăm niște dispoziții precise, poate reușim astfel să-i scutim pe cei rămași de oroarea parastasului dansant pe o muzică nedorită și de prost gust.
Da’ de unde și atâtea lumi ideale?
Comentariu beton!19
Sunt satula de ingropaciuni. Ma rezum sa-ti povestesc atat: in ’98, preotul de la un mare cimitir bucurestean ne-a lasat 2 (doua!) ore cu mortu-n ploaie, pentru ca nu a fost multumit de cati bani aveam. A alergat tata pe la bisericile din zona si a gasit, intr-un final, un preot batran care nu a vrut un leu.
Mi-e sila de tagma preoteasca, cu parere de rau. Si ma trag din neam de preoti..
Condoleante.
Comentariu beton!16
O, câte întâmplări la astfel de evenimente! Prima pe care mi-o amintesc: în satul bunicilor materni era obiceiul să se meargă în cortegiu cu muzică. Bunicu’meu detesta ideea așa că, încă din timpul vieții, ne-a pus în vedere să nu care cumva să îndrăznim. La înmormântare, în biserica unde era depus, mai era un decedat. După slujbă, mergând spre cimitir, deodată, în alaiul nostru a-nceput o muzichie de-aia lălăită de numa-numa. Agitație, rumoare, nedumerire. Cum, de ce, de unde? Ce se-ntâmplase? Băieții din formația tocmită pentru celălalt mort se-mbătaseră rangă și-o luaseră și ei la pas, așa, cum se nimerise, după cortegiul nostru.
Iulia, imi pare tare rau… nu e usor sa pierzi un parinte, indiferent de varsta. Cristiana, ceea ce ai povestit cu muzicantii mi a adus aminte instant de asta…. https://youtu.be/E2HsioYIv0Y?si=Yyu_osWc57wQPb6l
Condoleante si sa se odihneasca linistit.
Acum 1 an aveam dirigentie la clasa a 12-a. Unuia dintre elevi ii moare bunicul care locuia la tara.
Vine saracul la scoala dupa eveniment si eu, civilizata, ii zic condoleante, alea, alea.
Surpriza maxima: toata clasa radea cu gura pana la urechi, pana si el saracutul zambea asa manzeste. Eu socata ma apuc sa ii cert, moment in care nepotul raposatului imi spune sa nu ii mai cert ca la ingropaciune, popa mort de beat a cazut peste raposat in groapa, unde a si adormit si au avut nevoie de 15 minute sa il extraga si sa continue procesul. „Doamna diriginta au ras pana si bocitoarele, groparii si mama si bunica, parca eram la stand-up”.
S-a ales praful de ora…am ras toti ca tampitii.
Comentariu beton!43
Trebuie musai să merg la notar.
Eu de mult vreau să mă incinereze, dar acum vreau să las în scris că de nu mă incinerează toate bunurile mele să fie cedate statului. (cumva să le las libertatea de a alege).
Dacă lași moștenire câteva meleoane de ieuro te ard ai tăi cum vrea suflețelu tău. Cu lemn de cireș, nuc…
Comentariu beton!19
Dumnezeu sa-l ierte și sa-l odihnească!!
Eu consider ca dincolo toți ajung la vârsta aia cand erau ei cel mai bine în viata și mai în formă.
Eu de acum le zic alor mei ca la mine când o fi trebuie sa vina în culori vii. La moartea cuiva ar trebui sa ii celebram viata și realizările lui. Pe lângă toate taxele și jecmanirile astea cel mai urat mi se pare jelitul ala fals de rudele care nu l-au mai văzut pe răposat de pe vremea când învața sa meargă.
Dacă iubești un om îl cauți cât e viu ca la cimitir îl cam pasa rece.
Am uitat (la un comentariu) să-mi exprim condoleanțele pentru pierderea socrului.
Anul trecul mi-a murit un văr la Alba Iulia acum doi ani, în Noiembrie parcă. M-am dus în ziua înmormântării, nu ştiu ce a fost înainte sau după. Am fost impresionat de cum s-a desfăşurat. În capela pentru priveghi încăpeau 3 coşciuge care erau acoperite cu un capac cu funcție de refrigerator cu fereastră pentru față. Pe lângă, afară erau afumătorile cu lumânări, poți afuma şi plămânii cu tabac. Personal eficient, la unformă (haine identice, cravată şi mănuşi), scos din capelă şi dus pe aleea centrală (acoperită) unde s-a ținut slujba lungă, că s-au adunat doi preoți (unul din familie). Cimitir decorat vesel că tocmai fusese ceva în calendar la ambele rituri şi au venit să curețe mormintele, să pună flori proaspete etc. Cimitirul efectiv e intins pe un deal destul de aprubt aşa că după slujbă a fost scos afară, dus pe drumul de alături şi reintrat sus pe culme. Acolo am văzut prima oară în viaţa mea cimitir modern, cum trebuie. Rânduri de alei betonate, cimitire adânci de vreun metru jumate, betonate şi ele, cu cruci şi lespede STAS. Şi erau destule goale, nu trebuia să goneşti cu formalități, cotizări etc. Mai că te face să uiți de incinerare.
Am realizat că familia vărului meu nu a avut parte de prea multă agitație, au avut înțelepciunea să delege treburile la o firmă de servici funerare. Am avut parte de toate tradițiile pe la înmormântările din familie şi toate cu scrâşnete, dar poate are şi biserica ortodoxă o înțelepciune în asta. Te pune să faci aia şi să plăteşti alta, te agiți şi te mai detaşezi de evenimentul trist. Totuşi tot firmele specializate sunt de preferat, cred că au învățat şi românii noştri în străinătate (cei din Alba în Italia cu siguranță). Scapi şi de mafia din cimitire, aia nu are nici o şansă cu cei învățați acolo în țara celor adevărați.
Multe se fac in ro si mare e gura lumii. Mama a murit in somn, evident ca nu a avut „lumina”. Ei, nu vreti sa stiti ce ma puneau preotii sa fac, de ziceai ca ajungem toti in iad daca nu le urmam cuvintarile. Nu mai stiu ce vroiau, dar era pe termen lung, cel putin 6 luni de orinduieli.
I-am lasat sa palavrageasca si m-am dus la o episcopie, am dat acatist sa o pomeneasca o luna si aia a fost.
Pregatirile au fost facute de o firma, foarte politicosi si pro.
La inmormintare a fost chiar de ris, daca nubera de plins: niste neni in slapi si short carau sicriul, al carui capac nu se inchidea pt ca de la caldura tesuturile incepusera sa se descompuna chiar daca se facuse imbalsamarea. Mergind, unul dintre ei s-a impiedicat si era sa verse mortul pe jos… Evident, am dat masa la restaurant tuturor care au dorit sa vina.
Si dupa, o vecina a venit si a luat cu japca masina de cusut din casa, i-a dat-o, chipurile, matusa-mea. M-am cam enervat, dar era deja facuta… Am mai vazut de-astea si la tara, unde au disparut diverse in timpul doliului, printre care si un razboi de tesut- si ala e mare, nu il iei in buzunar. Nimeni nu stie unde a disparut. Sau nimeni nu spune…
Alta experienta, aici, in Franta. A murit bunica sotului. A venit firma, a luat-o si a mai adus-o dupa 3 zile, la locatia de incinerat. Am stat cca 45 de min, cit au fost citiva oameni din familie care au povestit amintiri cu bunica. Apoi pa si pusi.
Asta mi s-a parut exagetat de simplificat.
Am fost la atâtea înmormântări, că nu am nicio problemă în a naviga prin „evenimentul”, cea mai apropiată fiind a tatei, cea mai aiurea fiind a unui băiețel. Aiurea, în sensul că toți eram acolo și atât. Copilul murise într-un accident, nu aveai ce să le zici părinților. Totuși, preotul a ținut o slujbă cumva neutră, cu bun simț fără să rememoreze toată viața familiei și a copilului, probabil pentru a evita și mai mult chin. Decent, de-am rămas uimită că nu s-a apucat de comentarii literare.
La tata, abia nascusem și a murit brusc, după Crăciun. Azi a fost viu și mâine mort. La noi nici nu e o abundență de tradiții, au fost câte ceva pe vremuri dar au cam murit și alea. Banii de groapă, săpat etc s-au plătit la ceva administratie a primăriei, cu chitanță. Preotul junior trimis (se poate aduce orice preot, de obicei se cheamă cel din cartier) a acceptat banii cu greu, nu a cerut nimic. Nici nu a divagat de la subiect, ne-a cerut detalii despre decedat. I-am dat o foaie A4 cu ce am vrut să zică. Cred ca s-a bucurat, că nu a trebuit să improvizeze. Invitații (nu știu, e corect?) au dat bani în loc de coroane, s-a strâns o suma generoasă. Aia cu pachetele au mers pe încredere, i-am sunat și au adus pachetele fără niciun avans.
Ce mă enervează pe mine acum e mormântul în sine și insistența de a tot pune flori și etc. E o muncă în plus, sper să reușim să o convingem pe mama să îl acoperim și pace
Condoleanțe! Eu deja le-am spus, familiei și prietenilor, ce să facă. În primul rând, incinerata, toată lumea trebuie să fie îmbrăcată în portocaliu, dacă nu, o să îi bântui. Urna trebuie să stea pe un raft, în casă, de unde să văd ce fac și cum fac😂. Pomeni și parastase nu îmi trebuie, bani cheltuiți aiurea și bârfe multe. Vreau ca toți să își amintească de mine, cum am fost în viața, nu în sicriu, moartă. Preoți își bat joc de noi când ne este mai greu. Nu vreau ca copiii mei să cheltuie o mulțime de bani pe o înmormântare, fără sens.
Da, la Crematoriu este mult mai simplu și mai decent!
Am părinții incinerati și eu și soțul am optat tot pentru aceasta variantă. Le-am mulțumit părinților meu pentru ca au ales sa nu ne facă suferința mai mare decât era. Eu am nișă pentru ai mei la Crematoriu Cenusa, dar și la Vitan arată foarte bine. „Locul lor” arată curat și îngrijit tot anul. Nu ploua, nu ninge, nu cresc buruieni!
Asa a fost si la noi anul trecut in vara, atat de multe sunt de facut, atatea lucruri de cumparat -prosoape, bolduri, batiste si un miliard de alte chestii – sincer nici nu mi mai amintesc ca eram pe pilot automat cu lista pe mai multe foi A4 scrise pe mai multe columne. Toate astea au costat peste 150 de milioane. Eu am inchis lumina cand am plecat din capela, era iulie si nu era rece deloc “casa”, dar au ramas cateva luminite aprinse. A fost tare obositor, parca simt ca n am putut sa ma concentrez pe ultimile momente impreuna cu bunica din cauza atator cutume si reguli. Mai tin minte ca mi era foarte foame pentru ca, efectiv, nimeni nu s a gandit si la mancare, nici n am avut timp sa facem noi acasa ca am fost numai pe drumuri, cu liste.
Mie mi place la americani, cum aud ca trece cineva prin vreo tragedie, vecinii si rudele vin cu caserole de mancare.
Ce voiam eu sa va povestesc e ca am fost la o ceremonie (ca n a fost inmormantare ca eram la crematoriu) de indieni sikh (cei din Punjab, cu turban). A fost scurt, frumos si demn. Intr o sala mare cu banci statea intr o parte femeile si cealalta, barbatii, toti imbracati in alb sau lila. Pe un ecran mare se derulau poze si filme din viata raposatei (care era in fața, in cosciug deschis) iar apoi au urcat rudele pe scena in fata si au spus cate ceva despre persoana in cauza. Dupa ce s au terminat filmuletul si cuvantarile, ne am ridicat pe randuri, civilizat, am facut o coada de cate o persoana sa trecem pe langa cosciug. Partea frumoasa e ca langa cosciug era o cutie mare cu petale de trandafiri, fiecare lua cate o petala si o depunea in cosciug. Apoi ne am dus iar la locurile noastre, s a inchis cosciugul si a iesit cu familia pe o usa in dreapta, iar dupa cateva minute familia a reintrat fara mort pe ceallalta usa.
Ne au multumit pentru prezenta si ne au invitat acasa la o ruda pentru ceva mancare dar n am mai fost.
Io după ce am văzut tarifele pe aci, m-am hotărât să nu mai mor că nu-mi permit. Experiență pe ritualuri am, ce să zic! Mi-am îngropat ambii părinți (așa cum e normal) plus ceva prieteni morți înainte de vreme (ceea ce nu prea e normal).
Dar cu experiențele de la priveghi, nu pot să detaliez aici că aș putea scrie o carte. Sau poate să fac un film, și dacă l-aș face, m-aș pișa pe operele lui Kusturica lejer.
Dar nu mă pot abține să vă împărtășesc câteva episoade.
Bă, mie-mi place maxim aia cu „Dar serviți un pahar de țuică/vin că și lu’ răposatu’ îi plăcea!”. Când a murit tata, la noi nu ajunsese moda cu dusul la capelă, se ținea mortul în casă 3 zile și trebuia asigurată permanența la căpătâiul lui să nu rămână singur „că îi e urât”. Plm!
Și veneau seara la priveghi vecinii crizantemă și plecau dimineața pwlă de beți, că na, doar și răposatu’ mai bea câte un pahar.
Și dă-i chef și râsete la căpătâiul mortului.
Și la fiecare înmormântare apare câte o babă care știe „ce e bine pentru mort” mai bine ca popa.
Păi voi știți mă că e bine ca pe lângă două monede pe care i le pui pe ochi în cosciug să aibă bani să plătească trecerea,”e bine” să-i legi de picior și doi ciulini, neapărat de peste calea ferată? Știți o laie, nu știți nimic! Și că la pomenirea de 40 de zile trebuie să dai de pomană masă, pat, scaun și costum/rochie, să aibă pe lumea ailaltă? Pe chestia asta știu caz în care i-a dat nu scaun ci fotoliu. Si abia am convins-o să nu ia și colțarul extensibil care era la set cu fotoliul.
În zadar zice popa meu de familie (care e roker, btw) că ăstea-s tâmpenii și că fiecare poartă doliul în suflet, așa cum simte el. Tot babele-s pe problemă.
Și parcă văd că atunci când vreau să intru și eu în rai, Sfântul Petru va primi o recomandare de la o babă din asta și o să iau repartiție la subsol. Fmm veatză!
Uite de aia nu mai primesc nici un popă în casă de ani buni ,nu calc în biserică, și nu am prieteni și apropiați care put a cretinordocosie dacică.Multă M…. BOR și pupătorilor de icoane și ciolane 👻.
Primul meu contact cu ingropaciunea a fost la mama. A plecat dintre noi “la tara” si a fost crunt: care cum ma prindea imi spunea de inca ceva ce ar trebui sa fac, sa am, sa stiu. Cum? Nu ai cinci colaci in forma de cruce, sapte mari, zece mici si mai stiu eu ce? Nu e bine! Venea alta baba: nu ai fata de masa, cinci cearsafuri, o sticla de ulei, una de vin, tamaie si un copac cu fructe legate? Nu e bine! M-a gasit sotul meu plangand de ciuda ca nu voi reusi sa indeplinesc toate cutumele locului si-mi fac tatal de rusine (ca pentru mama nu mai conta) si a delegat o matusa “maestra de ceremonii”: urma sa ascult si sa fac doar ce-mi spune ea . Tot cu ea la carma am facut si toate pomenile: mergeam la instruire cu o agenda, luam notite si pregateam totul dupa indicatii.
La tata a fost crunt: a plecat dintre noi in spital, la oras si ingroparea s-a facut la tara, in cripta familiei. Am colaborat cu o firma de pompe funebre (exceptionali) si eu nu am avut prea multe de facut, s-au ocupat ei de tot. Chiar si asa, sora tatalui continuu ma intreba: ai aia, ai aialalta, pana s-a infuriat fiica mea si i-a spus: “avem de toate, stai linistita!” Atunci a inceput sa se invarta in jurul sicriului si a venit la mine triumfatoare: nu incape in cavou! Pana sa apuc eu sa o linistesc ea sunase deja la tara si-i bagase pe toti in fibrilatii. A doua zi am plecat la tara sa-l ingropam. Aici trebuie sa fac o paranteza si sa va povestesc despre preotul din sat: un nemernic! I-a stors pe ai mei de bani continuu cat au stat la tara sub diverse pretexte si a incercat asta si cu mine dupa ce mama s-a dus si pe tatal meu l-am luat la noi la oras; cum ma prindea pe la tara, cum imi cerea diferite sume pentru diferite “pomeniri” nesolicitate. Eu i-am explicat frumos ca ii facem si platim toate pomenirile in parohia de care apartinem si m-a amenintat ca “o sa ne mai intalnim!” Si acum urmeaza intalnirea: am ajuns la capela, l-am depus, am mai prestat un priveghi de jumatate de zi sa aiba timp rubedeniile din sat sa se adune. A venit preotul la timpul stabilit, a inceput slujba in capela, la jumatate s-a oprit si l-a chemat pe sotul meu in altar pentru plata: 1500 lei uite asa, pur si simplu. Daca nu i-ar fi dat suma, sunt convinsa ca ar fi plecat si ne-ar fi lasat cu mortul pe masa. Pe langa acesti bani am mai facut o gramada de alte plati, toate multiplu de 500: curatenie cavou inainte, materiale pentru zidire dupa, varuire, manopera zidire, bani pentru cea care duce apa la mormant 40 de zile, bani pentru cea care tamaiaza, bani, bani, bani…. Am plecat de acolo vorbind singura. Acum urmeaza dezgroparea mamei din marginea cimitirului si aducerea ei langa tata, in cripta familiei: alti multi bani.
Tata s-a stins acum aproape 7 ani. Îmi amintesc cum la un moment dat m-a bușit un ras incredibil în timpul priveghiului. Tata nu era credincios, ba chiar avea ceva cu preoții. La el la înmormântare au fost 4 preoți oameni buni! Patru. De ce 4? Păi tata a lucrat la jandarmerie, deci a venit preotul de la unitate, preotul de la parohia de care aparținem, preotul de la biserica unde se duce bunica-mea ( mama maică-mii) și un al 4lea preot care îl cunoscuse pe tata și care era mentorul verișorului meu care era la seminar pe atunci. Încă mi se pare incredibil și un comic de situație ireal.
Aș vrea să mai adaug ca tata a fost înmormântat cu onoruri militare, era o persoană foarte populară, deci au venit ireal de mulți oameni la înmormântare. Mama a decis ca nu facem pomana, ci împărțim pachete. Căci la câți oameni au venit, am fi fost la pomană ca la nuntă și costurile (după un tratament de zeci de mii de euro oricum eșuat ) ar fi fost enorme. Cu toate astea unchii lui ne-au judecat ca nu am făcut parastas. Aceiași oameni care după înmormântare i-au scos ochii bunica’mii ( mama lu’ taică-miu) ca i-a făcut cadou apartament lui tata și acum rămâne mama cu apartamentul.
Așa este Iulia …la noi este o junglă la înmormântare…mai ales în mediul rural. Era să îi zic vreo 2 unei babe la înmormântarea bunicii, că mă trăgea de mânecă să stau pe partea cealaltă…”că așa se stă” și ferească să faci altfel decât îți zic babele. Iar cu popii altă poveste că așteaptă bani și pt că respiră lângă mort și nu au pic de empatie.