Ziua 2 din EUROCHARGE by Schaeffler a fost chiar mai relaxantă decât prima. Am rămas în Brașov special ca să mergem să vedem și noi cum arată cele două fabrici Schaeffler, adică exact partenerul care dă numele turului nostru.

Băi, nu sunt vreun cetățean care să se înțeleagă foarte bine cu ingineria auto, dar până și eu pot să înțeleg că e o mare șmecherie faptul că două fabrici din România lucrează și livrează componente pentru aproape toată industria auto din lume. Și nu mă refer doar la componente pentru mașini electrice, ci și la cele pe combustie.

Nu țin minte cifre, că mi-a fost suficient de lene să le notez. Dar, când asistam la prezentările oamenilor de acolo și-i auzeam spunând că lucrează cu clienți din Europa, Asia și America, adică practic toate piețele auto din lume, simțeam așa ca un fel de mândrie combinată cu neîncredere. Parcă nu-mi venea să-i cred, dar era totuși purul adevăr.

Mi se pare foarte tare, să știți! De fiecare dată când ajung într-un loc de genul ăsta, care produce de la zero și vinde în toată lumea, mă gândesc la un singur lucru: cum aș umple niște autocare cu nostalgici, din ăia care se plâng peste tot că: „pe vremuri, când nu eram sclavii Europei, aveam fabrici și uzine, nu ca acum când nu mai avem nimic”.

Da, aș umple zeci de autocare pe zi cu din ăștia și i-aș duce să viziteze fabrici de genul Schaeffler, să le văd fețele când vizitează o hală de forjă care prelucrează metalul de la zero până rulmenți de 4 metri diametru. Să-i mai aud atunci cum se plâng că „nu mai avem nimic”. Uite că, de fapt, avem.

Paranteză. Vă întrebați la ce folosește un rulment cu diametrul de 4 metri? Că și eu m-am întrebat. Uite, vă zic eu la ce folosește: la centralele eoliene care produc curent electric. Elicele lor se învârt pe bază de rulmenți care pot ajunge și la dimensiuni de 4 metri. I-am văzut în fabrică, dar nu am avut voie să-i filmez sau pozez.

Ne-au explicat oamenii de la Schaeffler de ce rulmenții ăia se produc din cel mai bun oțel de pe piață și trebuie sa fie de calitate cât se poate de bună. După cum vă puteți imagina, e destul de dificil să intervii pentru reparații pe o centrală din aia eoliană. Prin urmare rulmenții trebuie să fie de calitate cât mai ridicată ca să se strice cât mai rar. Atât de simplu. Am închis paranteza.

Revenind la nostalgici, da, asta aș face: aș umple autocare cu nostalgici comunistoizi și i-aș duce să viziteze fabricile Schaeffler sau orice altă fabrică din România care produce la foc continuu, azi, acum, când vorbim.

Ca să aveți cât de cât idee cine sunt cei de la Schaeffler, iată ce mai scurtă prezentare a lor. Unul dintre cei mai mari producători de componente auto din lume, a făcut primul pas în România în 2002, deschizând o unitate de producție în Cristian, Brașov, specializată inițial pe rulmenți.

De-a lungul anilor, compania germană s-a extins semnificativ, inaugurând un centru de inginerie, o școală profesională în sistem dual și un centru de cercetare și dezvoltare. Activitatea sa actuală se desfășoară în trei domenii principale: tehnologii Automotive, Automotive Aftermarket și Bearings & Industrial Solutions. Recent, Schaeffler a achiziționat aproape 90% din acțiunile Vitesco Technologies, cele două companii fuzionând.

Este că era mai bine pe vremea când nu eram sclavii Europei? Aveam fabrici și uzine, nu ca acum…

P.S. Vă las mai jos una dintre cele mai tari chestii pe care le-am văzut vreodată. Ăla incandescent este fix un inel pentru rulmenții despre care vă ziceam mai sus.

@mihai.v73 Chestia asta este foarte tare. N-aveam unde să văd așa ceva dacă nu ajungeam la fabrica Schaeffler din Cristian. #EUROCHARGE #electricvehicle ♬ Thunderstruck – AC/DC