Ziua 2 din EUROCHARGE by Schaeffler a fost chiar mai relaxantă decât prima. Am rămas în Brașov special ca să mergem să vedem și noi cum arată cele două fabrici Schaeffler, adică exact partenerul care dă numele turului nostru.
Băi, nu sunt vreun cetățean care să se înțeleagă foarte bine cu ingineria auto, dar până și eu pot să înțeleg că e o mare șmecherie faptul că două fabrici din România lucrează și livrează componente pentru aproape toată industria auto din lume. Și nu mă refer doar la componente pentru mașini electrice, ci și la cele pe combustie.
Nu țin minte cifre, că mi-a fost suficient de lene să le notez. Dar, când asistam la prezentările oamenilor de acolo și-i auzeam spunând că lucrează cu clienți din Europa, Asia și America, adică practic toate piețele auto din lume, simțeam așa ca un fel de mândrie combinată cu neîncredere. Parcă nu-mi venea să-i cred, dar era totuși purul adevăr.
Mi se pare foarte tare, să știți! De fiecare dată când ajung într-un loc de genul ăsta, care produce de la zero și vinde în toată lumea, mă gândesc la un singur lucru: cum aș umple niște autocare cu nostalgici, din ăia care se plâng peste tot că: „pe vremuri, când nu eram sclavii Europei, aveam fabrici și uzine, nu ca acum când nu mai avem nimic”.
Da, aș umple zeci de autocare pe zi cu din ăștia și i-aș duce să viziteze fabrici de genul Schaeffler, să le văd fețele când vizitează o hală de forjă care prelucrează metalul de la zero până rulmenți de 4 metri diametru. Să-i mai aud atunci cum se plâng că „nu mai avem nimic”. Uite că, de fapt, avem.
Paranteză. Vă întrebați la ce folosește un rulment cu diametrul de 4 metri? Că și eu m-am întrebat. Uite, vă zic eu la ce folosește: la centralele eoliene care produc curent electric. Elicele lor se învârt pe bază de rulmenți care pot ajunge și la dimensiuni de 4 metri. I-am văzut în fabrică, dar nu am avut voie să-i filmez sau pozez.
Ne-au explicat oamenii de la Schaeffler de ce rulmenții ăia se produc din cel mai bun oțel de pe piață și trebuie sa fie de calitate cât se poate de bună. După cum vă puteți imagina, e destul de dificil să intervii pentru reparații pe o centrală din aia eoliană. Prin urmare rulmenții trebuie să fie de calitate cât mai ridicată ca să se strice cât mai rar. Atât de simplu. Am închis paranteza.
Revenind la nostalgici, da, asta aș face: aș umple autocare cu nostalgici comunistoizi și i-aș duce să viziteze fabricile Schaeffler sau orice altă fabrică din România care produce la foc continuu, azi, acum, când vorbim.
Ca să aveți cât de cât idee cine sunt cei de la Schaeffler, iată ce mai scurtă prezentare a lor. Unul dintre cei mai mari producători de componente auto din lume, a făcut primul pas în România în 2002, deschizând o unitate de producție în Cristian, Brașov, specializată inițial pe rulmenți.
De-a lungul anilor, compania germană s-a extins semnificativ, inaugurând un centru de inginerie, o școală profesională în sistem dual și un centru de cercetare și dezvoltare. Activitatea sa actuală se desfășoară în trei domenii principale: tehnologii Automotive, Automotive Aftermarket și Bearings & Industrial Solutions. Recent, Schaeffler a achiziționat aproape 90% din acțiunile Vitesco Technologies, cele două companii fuzionând.
Este că era mai bine pe vremea când nu eram sclavii Europei? Aveam fabrici și uzine, nu ca acum…
P.S. Vă las mai jos una dintre cele mai tari chestii pe care le-am văzut vreodată. Ăla incandescent este fix un inel pentru rulmenții despre care vă ziceam mai sus.
@mihai.v73 Chestia asta este foarte tare. N-aveam unde să văd așa ceva dacă nu ajungeam la fabrica Schaeffler din Cristian. #EUROCHARGE #electricvehicle ♬ Thunderstruck – AC/DC
Cum lucrez la combinatul din Galați, am mai văzut oțel încins, oțel lichid turnat (spectaculos!), brame de oțel incandescent transformat dintr-un bloc în tablă subțire sau groasă (asta e pentru eoliene). Am o strângere de inimă când știu că nu iau oțel de la noi.
Mă bucur că ai avut această experiență, nu e cu acces facil.
Drum bun în continuare!
Comentariu beton!21
Iau otel pentru rulmenti, daca Galatiul nu produce asa ceva, nu au cum sa ia de la voi!
@Mihaela, exact. I-am întrebat asta și ne-au povestit că cei de la Galați nici nu au vrut să stea de vorbă cu ei.
Stai liniștit, Norilsk livrează și acum, doar că documentația se pierde prin Turcia / Grecia, primește alte etichete și hârțogării 🙂
La construcția fabricii am lucrat eu în 2004-2005. Deci sunt 20 de ani și n-a picat. 😀
Comentariu beton!32
De curiozitate ,a.ti întrebat cam ce salarii plătesc cei de la Schaeffler !?
Deocamdată 75%…bagă toată fabrica în șomaj tehnic. E cam iureș printre angajați; se pare că managementul este nemțesc doar cu etnia.
Comentariu beton!16
Asta sună atât de românesc…
De ce aș fi întrebat așa ceva și de ce mi-ar fi răspuns la întrebare?
@oviwan, fix ca pe piața românească, altfel nu veneau aici.
Mihai , pt că din ce descrii tu sunt cei mai tari ,cei mai grozavi ! Fac rulmenti din cel mai grozav otel din lume ! Bănuiesc că au și profit și nu unul mic ! Tot sclavii suntem ,dar așa mai la liber ! Tocmai ce am citit la Zoso că docherii din ceva port american fac grevă ! De ce ??? Pt că ei vad foarte puțin din profitul pe care îl fac angajatorii lor .
Comentariu beton!17
Ah, deci tu ai ceva cu economia de piață în sine. Well…
Nu ,am ceva cu lăcomia !
Comentariu beton!21
Da de ce nu te apuci tu sa produci si sa dai salarii mai mari?
Bai, mor cu astia care au fost angajati toata viata si au pareri de cum trebuie condusa o firma.
Mah, tu iti vinzi timpul tau (asta e marfa) pe o anumita suma de bani. Daca nu-ti mai convine pretul primit esti liber sa pleci sa cauti alt client. Nu te tine nimeni cu forta…si la cata lipsa de forta de munca este intr-o gramada de domenii…nici nu stai mult fara job.
Asta daca nu cumva lucrezi la stat… ca atunci e clar.
Comentariu beton!12
Daniele ,tu mă întrebi și îmi scrii toate astea din postura de angajator ( așa ,ca să îmi dau tipic romanesc cu preaupusu’) ? Îți răspund : pt că nu oricine e croit sa fie angajator ,unii își „permit” să fie doar angajați ! Nu mă ține nimeni cu forța ,dar dacă îmi place ceea ce fac ,daca colectivul e unul super ok ???? In plus ,eu personal apreciez foarte mult loialitatea/constanța, dar asta nu apare din senin ,se câștigă ! Înțelegi !!!
Comentariu beton!14
@oviwan
Bai…nu inteleg asta cu loialitatea, cu colectivul super…dar ma plang de salariu!? Pai ce, nu poti face ce-ti place si in alta parte pe bani mai multi?
Neah… mi se opreste creieru
Da, acum sunt angajator. Dar am fost multi ani angajat. Si pe cv-ul meu sunt destule locuri de munca schimbate si putini m-au intrebat de ce am schimbat atatea locuri de munca. Si le-am explicat simplu ca e o relatie comerciala, un schimb de ore munca contra bani si, daca oricare dintre noi nu mai este multumit de celalalt, relatia se incheie. Simplu.
Schaeffler are sediul la Herzogenaurach, la fel ca Adidas și Puma. E în biserică un angajat de acolo care spune că e cea mai nașpă firmă. Probabil plătesc ei bine, dar cât muncești și cum te tratează e altceva. Și ei disponibilizează masiv în Germania.
Și eu lucrez la o firmă care dintotdeauna a produs și rulmenți, bine nu de 4 m. Avea în plan să demareze anul acesta contrucția la o hală nouă de 12.000 mp fix ca să fabrice rulmenți mai mulți. A comutat pe termen nedecis.
Până acum 3 ani duduia munca, și 3 schimburi la rulmenți. Dar jumătate din muncitori erau închiriați (pe 1 an sau 2), restul angajați ai fabricii. Ultimii aveau mai mulți bani și bonusuri (3x, 2x sau un salariu), cei închiriați praful de pe tobă.
Daniele , e problema ta că nu înțelegi ! Nu toți suntem croiți la fel!
Pt tine ca și angajator contează dacă ai un nr. de angajați stabil cu care știi ca poți face treabă sau preferi stilul ăla – așteaptă alți 100 la poarta ! Nu știu de cat timp ești PATRON , dar sunt curios in ce fel interacționezi cu angajați tai ! Toți cei cu care am vb eu ,nu aveau super pretenții ,DOAR decență din toate pdv ! Aici vb de oamenii care își fac treaba chiar daca erau plătiți cu minim pe economie! Și exact asta era sensul întrebării mele adresate blogărului : decența ! Că răspunsul îl anticipam : ” sună atât de românesc „.
Foarte fain!!!
Neata. Nu sant nostalgica,dar in ’80,eram stagiar,si astfel de rulmenti faceam la Valcea ! Am facul rulmenti pentru centrala de la Cernavoda. Sant metalurg si pot sa va spun ca meseria asta,este deosebita !
Mi-as fi dorit sa am dotarile de azi in vremurile acelea…acum sant nostalgica ? Poate !
Hai drum bun mai departe !
Comentariu beton!25
Nu aibidee cit ceeier e in Romania. Si cit e de nesustinut. Am vazut de aproape unitate de productie sisteme de controlnpresiune gaz pentru magistrale, sub patent 100% romanesc . Certificau calitativ fiecare piesa pentru ca hei. Nu prea te joci cu asa ceva.
firma aia care-i în faliment, nu? ăia care și-au bătut joc de directorul economic și l-au păcălit să-și pună gaj casa (pe care a și pierdut-o) ca să-i ajute să salveze afacerea, da…
degeaba ai produs de înaltă calitate dacă nu o menții (am înțeles că rabatul la calitate a fost punctul de pornire în jos) și dacă nu ai management performant (producție, vînzări, resurse umane etc.);
de exemplu oamenii au vrut să pună un totem la intrarea în fabrică, prin urmare au comandat o machetă, care le-a și fost prezentată:
– aaaa, păi ce-i asta?
– macheta…? la scară redusă…
– aaaa, nuuu, noi vrem să vedem cum ar arăta for real!
Cum ziceam ieri sau alaltaieri, am lucrat cu ei. Ce cumparam de la ei? Rulmenti pentru tramvaie si autobuze. Sunt 2 jucatori pe piata europeana. Schaeffler si SKF. Oamenii astia nici macar nu concureaza intre ei pentru ca piata rulmentilor e asa de complexa, incat pot sa faca rulmenti fara sa se bata intre ei ca au rulmenti mai buni decat concurentul. Nu, pur si simplu sunt diferiti. Acum partea mai nasoala e ca, ei sunt doar 2 buni pe piata si termenele de livrare ajung si pana la 2 ani 🤷♀️. Deci comenzi sunt, fabrici sa fie ca pe vremea epocii de aur cum spun unii😁.
Dar pe vremuri munceam pentru noi, nu pentru toți capitaliștiii și imperialiștiii care ne asupresc și vând peste hotare ca să facă profit, în loc să păstreze baniii și produsele în țară! Și nici nu cumpără oțel de la noi, cum zicea cineva mai sus, deci tot sclavii am ajuns!
băi, da’ terminați în plm cu căcaturile astea! cine-i împiedică pe producătorii români (da’ parcă erau indieni la galați?) să-i oferteze? sunt convins că șefler o să refuze o ofertă competitivă că-i obligă oculta să cumpere de la firme agreate…
@costicăm, cei de la Galați n-au vrut, că oamenii ăștia i-au contactat.
Iau otel pentru rulmenti, daca Galatiul nu produce asa ceva, nu au cum sa ia de la voi!
Nu inteleh asta cu munceam pentru noi! Luai acasa ce produceai? Nu tot pe un salariu de mizerie, cu simbete si duminici lucrate, in frig si fara echipament de protectie munceai? Si eu am fost ing metalurg, am lucrat in forja si stiy care erau conditiile. Mai mult, am lucrat in anii 80 cu o echipa de suedezi, toata sectia era cu ochii pe sculele lor. Tehnologia noastra faimoasa era vai mama ei si in general de import. TOATE utilajelelaminoare, forje, sectii de prelucrare erau importate. Hunedoara l, Tirgoviste, Galati, erau de import
Comentariu beton!15
exact! la combinatul de prelucrarea lemnului de la pitești au O CAMERĂ plină cu relevee după piesele componente ale utilajelor importate, „să facem noi piese de schimb, să ne autogospodărim”; doar carcasele mai erau originale 50 de ani mai tîrziu, cînd am ajuns eu să le ofertez piese de schimb…
presa aia cu care eram la bucurești al treilea producător mondial de scule diamantate a fost adusă din suedia FĂRĂ ACTE! secu știe cum au făcut…
Hai, că m-am activat 😤 un fost coleg a copiat, era cred 1986, un aparat japonez ( proastă copia) dar l-a brevetat cu maaare succes și a încasat și o sumă frumușică, aparatul ăla nu a funcționat pe bune nici 8 ore în toată perioada de „exploatare” și vina nu a fost a lui. Așa funcționa „cercetarea” pe vremuri.
@Anukoi, cine i-a împiedicat pe cei de la Electroputere, de exemplu, să fabrice locomotive în continuare ca sa le vândă la capitaliști?
All, mii de scuze, credeam că e evident sarcasmul! Îmi pare rău pentru efectul creat, nu credeam că deranjez atât!
@Anukoi, nu, n-ai deranjat. Cel puțin pe mine…
@anukoi, sorry, da’ uneori combinația muci (aruncați de tine) rață (recte eu) este efectiv irezistibilă…
nu pot să explic mai mult de la ce m-am enervat, ție ți-a picat cartonașul cu paratrăsnet, sorry
Lohn, așa se numește genul ăsta de activitate, și cam ăsta e grosul activității economice actuale din România, ăsta și comerțul, singurele chestii românești acolo sunt terenul de sub fabrici și personalul prost plătit comparativ cu țările de origine, adică fix motivul pentru care au venit aici și pentru care se vor reloca rapid când aceste costuri cresc!
Mândru mi-s de fabrica asta de la Schaeffler. Am fost și am văzut-o în cadrul unor proiecte ce le-am avut în colaborare cu ei (în calitate de furnizori) și pot spune că toate halele de acolo sunt la un nivel foarte înalt. Așa ar trebui să arate tot ce înseamnă hale.
P.S. Chestia aia roșie de ai văzut-o nu cumva ieșise din forjă și plecase spre secția de prelucrări?
Iesise din laminor. Forja face altceva.
Eu am văzut turnătorie, forjă și cum se mai numeau undeva în 1980, diferența este imensă, probabil căldura/atmosfera este la fel de irespirabilă dar diferă echipamentele clar mai bune acum. Da, excursiile alea tematice chiar ar face bine celor mai vechi dar și tinerilor care ar înțelege cum se produc diversele tipuri de piese pentru agregate.
Wow! Super tare!
Drum bun în continuare.
Bă, spre surprinderea mea, mai găsesc și prin bula asta nostalgici. Onest să fiu, și eu sunt nostalgic dar conștientizez că de fapt mi-e dor de erecțiile de atunci, nu de regim. În plus de asta era mult mai bine înainte, că nici șalele nu mă prea țineau.
Pentru cei care încă se încăpățânează să creadă că atunci noi eram miezul la dodoașca planetei și eram respectați de toate popoarili, am să vă transmit o informație. Este auzită la Striblea și ăla nu prea vorbește din bălării : exportul României din prezent este DE NOUĂ ORI MAI MARE decât cel din 1989. Asta în valori absolute, respectiv USD ajustați cu inflația de acum 35 de ani. Dacă ne apucăm să comparăm și PIB-ul brut, ăla e doar de 3 ori mai mare. Dar plm, acum nu construim nici canal nici Casa Poporului, deci Iuropa nu ne (mai) respectă.
P.S. Dacă m-a mințit d-l Striblea, vă mint și io, dar nu cred!
Comentariu beton!23
n-a mințit, a citat din cartea lui Ghinea (care-i bun pe cifre);
vezi că mai e una, de carte zic, a lui Ștefan Liiceanu unde se calculează o evaziune anuală de 18mld de oiro…
boss, lasă autocarele în pace, că oamenii ăia n-au timp de turiști, ei tre’ să producă/facă bani; sau găsești tu alți sponsori pentru turul de la anu’?
tre’ să stau umpic, că m-am puțin hiperventilat citind comentarii…
și dacă tot stau, ia să-l înfierez io cu mînie proletară pe unu’:
băi Meșter, da’ di ce l-ai luat iar pe grasu’ ăsta să-l plimbi cu mașinile și să-i dai de mîncare!? ce, s-or termenat blogării? ce zici, că el e fan electrice? că ăilalți doi își cam bat p.la dă electrice? aha! da’ di ce nu m-ai luat pe mine, că am mai mulți kilometri decît el!? ce’ace? nu mă cunoaște nimeni și nu ai avea reach?
scuze, tovarășe! scuze! numa’ de astea inventați!
hai, bine, lasă, mă întorc la dubă…
Comentariu beton!37
Bună dimineața! Într-adevăr impresionant. Mai puțin partea cu șomajul tehnic, dar nu știu dedesubturile.
O să vă mai dau un exemplu de afacere prosperă după ’90 (puteți să mă contraziceți, tot ce știu este de la tatăl meu, care a lucrat acolo până în 2020): Micromotoare Pitești. În anii ’90 era pe al treilea loc din Europa la producția de motoare electrice pentru mașini de spălat și dryere. Din 2010 tatăl meu s-a mutat la departamentul SDV (Ana Mep SDV), unde se produceau ștanțe pentru diverse produse. În 2012, după o vizită în Japonia, a demarat procedurile pentru achiziționarea unei mașini de găurit cu 7 axe (Mazak), ceea ce era premieră în România. În 2016 firmele au fost cumpărate de corporația japoneză Nidec, care au pus accent pe partea de motoare, aducând multiple linii de producție din străinătate.
Din păcate după pandemie situația s-a degradat, dar asta e altă poveste.
În fine, cine afirmă că doar înainte de ’90 produceam și acum suntem „sclavi”, ori e prost, ori răuvoitor.
Comentariu beton!13
Am scris un comentariu mai lung, dar s-a pierdut în neant..help 🙏
Done. Recuperat.
Mihăilescu a arătat pe unde l-au purtat pașii în călătoria lui și gata s-a dezla potopul de comentarii, cine ce cum unde produce/ nu produce.
Fabrici avem,unele mai mici altele mai mari,unele foarte cunoscute ,de altele nici nu au auzit cei mai mulți,forța de muncă e și-a cum e.
Doar ca nu asta a vrut Mihai sa evidențieze.
Și salariile,dacă nu au cel puțin 5 cifre în componenta,oricât de bine ar plăti angajatori, tot nu ajung banii de la o leafa la alta.Dar asta nu mai e vina angajatorului.
Ha! Ma gândeam de ce mi se pare cunoscut numele de Schaeffler, ca nu le am cu masinile. Pâna mi-a picat fisa ca in satul de lânga mine e o filiala a acestei intreprinderi. Cica au o politica de resurse umane foarte dura.
Poți fi sigur de asta! Importată din Germania, au trimis în România dinozaurii să facă loc la tinerețe.
@AleBlaga, locuiesc in Franta.
Eu nu as fi atat de vehement cu cei care nu-s pe lungimea ta de unda, fiecare are dreptul la o opinie. Este adevarat, trecem printr-un moment cum probabil n-a mai fost in Romania niciodata, veniturile pe car de locuitor cresc intr-un an cat la altii in 5, dar…un mic exercitiu de imaginatie: la un moment dat, in acest ritm, vom fi din ce in ce mai scumpi. Ghisi ce s-ar putea intampla, cu genul asta de fabrici? Care, da, sunt in Romania, dar este total gresit sa crezi ca-s ale noastre.
Chiar contează ale cui sunt? Atâta timp cât plătesc taxe și impozite în România, plătesc angajați în România, plătesc furnizori din România pentru produse, servicii și utilități, care ar fi diferența dacă proprietarii ar fi români? Că doar nu s-ar împărți profitul la tot poporul! Proprietarul (acționarii) fac vor ei cu profitul, indiferent că sunt români sau străini.
Băi, frate, ce minți înguste! Au rămas cu nostalgia vremurilor când industria era „proprietatea întregului popor”!
Da ce bro, pe vremea împușcatului erau ale noastre? Erau ale poporului, numa’ că poporul nu eram noi, asa cum eram făcuți să credem
Exact așa, „poporul nu eram noi”!
Era și un banc:
La școală, învățătoarea îi întreabă pe copii:
– Copii, voi știți care e deviza comunismului?
Răspunde Gigel:
– Deviza este „Totul pentru om!”
– Bravo Gigel!
Bulă ridică și el mâna.
– Ce mai vrei să adaugi, Bulă?
– Eu știu și care-i omul!
Comentariu beton!17
Voiam doar sa spun ca pot pleca, la fel de repede precum au venit, in momentul in care exista o piata mai atractiva. De fapt, muuult mai repede. Nimic mai mult, nimic mai putin.
Exact la fel pot pleca și investitorii români spre piețe mai atractive, că nu-i ține nimeni legați de glie!
Când eram stagiar am lucrat intr-un laborator care se ocupa de depanarea comenzilor numerice de la mașinile-unelte. Comenzi Siemens și Mitsubishi. De fiecare dată trebuia să scriem într-un caiet ce am făcut. Logic, azi asta se cheamă trasabilitate. Dar obligatoriu trebuia să menționam la observații „Am folosit piese românești sau din import CAER”. Adică și atunci ne furam singuri căciula. Piesele erau originale, lăsate în stoc de către nemții/japonezii care furnizaseră drăcoveniile și le puseseră în funcțiune. Da, lucram și pentru combinatul siderurgic. Reșița.
Cremaliera comandată la Bârlad avea o abatere de 6 cm la 2 m, precizia mașinii ar fi trebuit să fie de 10 microni. S-a cumpărat de la furnizor și în procesul verbal au consemnat că a fost folosită cremaliera de la noi.
Comentariu beton!11
Ca tot vad in comentarii nostalgicii fostei orânduiri, hai sa va întreb: Voi știți care e diferența dintre comunism si capitalism?
In comunism avem asuprirea omului de catre om.
In capitalism e invers.
Doua fabrici simlare, dar de la concurenta, sunt in Ploiesti: chiar in oras, langa podul dinspre Bucuresti este vechea fabrica de rulmenti Ploiesti, detinuta de cativa zeci de ani de Timken (o firma americana) plus inca o fabrica nou-nouta in parcul industrial din vestul orasului.
In Ploiesti se fac rulmenti similari cu ce ai vazut in Brasov, pentru eoliene…foarte interesant pentru cineva cu inclinatii tehnice.
Fabrica asta a cunoscut niste programe de investitii ce nu ar fi putut fi niciodata planificate de catre statul roman.
Are si un centru de cercetare si design f misto.
Băi, felicitări pentru teste. Nu îmi plac mașinile electrice și nu îmi vor place niciodată. Este o opțiune personală.
Ce vreau să subliniez, de când este responsabil grasul vâlcean, că un anumit sponsor a luat decizia să își trimită oamenii în șomaj tehnic? Sau ce salarii dau? Este olteanul în ceva guvern al României?
Dacă o firmă care îl sponsoriza, să spunem că fabrica cântare, și în loc de asta făcea trafic sexual cu babe, atunci da, îl mazileam.
Habar nu aveam că sunt două fabrici Schaeffler ín Braşov (Ro). Asta mai compensează din lipsa acută de investiții străine din ultimii ani. Vom vedea ce ne aşteaptă după sărăciile astea de alegeri.
Așa cum am spus și dincolo, am lucrat într-o turnătorie. Eram responsabil cu cazanul. 😁
Să țin „smoala” metalică în stare lichidă.
#aiae
Și eu lucrez la o companie germană care produce în România pt industria Automotive.
Și exportă, și face profit, care în cea mai mare parte pleacă în patria mumă.
Angajații muncesc din greu, cîștigă cît să nu moară de foame, statul român cred că ia mizilic.
Mult lăudații investitori străini, de fapt plantații de sclavi.
Oamenii și dacă pleacă, cam peste tot e același lucru.
Una e să vizitezi o fabrică, cu totul altceva e să trudești acolo…
Pai mergeti bai oameni si angajati-va la patroni romani ! Ca sunt convins ca aia va dau salariu dublu pe munca jumatate. Si totul in timp ce platesc taxele la timp atat pentru firma cat si pentru angajati !
Si eu lucrez tot in automotive, tot in companie germana.
Angajatii muncesc dar au salarii bune, raportat la pregatire si efortul depus, prime daca anul a fost bun sau daca nu au avut rebuturi pe schimbul lor, bonuri de masa si cantina cu reduceri, asigurare medicala care te scuteste de niste bani buni anual. Profitul se intoarce la firma mama insa totul e in acte. Se platesc taxe si impozite. Da, se folosesc toate modalitatile legale pentru minimizarea taxelor insa atat. Nu exista doua registre/contabilitati, nu exista munca la negru sau la gri, nu exista evaziune fiscala, nu intra oamenii la munca fara echipament de protectie.
Da, scopul firmelor private e profitul, ca altfel ar fi plin doar de ONG-uri.
Corporatiile angajeaza in conditii relativ corecte zeci de mii de oameni, la un salariu decent, castigat in conditii bune de munca, fara sa iti faci griji ca mori la locul de munca sau esti batut de patron daca iti ceri salariul neprimit de jumatate de an !
Nici nu m-ati crede daca v-as povesti cate am vazut la firme romanesti cu patroni care cred ca legea e ce zic ei si ca angajatul e un fel de robot sau animal obligat sa execute orice ordin, ilegal, imoral sau pur si simplu fara sens sau logica.
Sunt multe de zis insa lasam si pe alta data !
Asa ca eu cel putin zic mersi pentru ca firmele astea au ridicat salariile si standardele la locul de munca pentru toti romanii. Mai sunt si exceptii insa in general firmele mari nu fac rabat pentru ca se duce naibii calitatea. Si in ziua de azi concurenta e mare si nu se risca nimeni.
Nostalgicii dacă ar lucra la Schaeffler ar încerca să scoată pe poarta fabricii în fiecare zi câte un rulment de ăla de 4 metri chiar dacă nu ar putea să-l folosească la ceva anume.