Mă țin sa fac review-ul ăsta încă de la 10.000 de kilometri. Dar lenea mea congenitală a intervenit hotărât de fiecare dată când mă puneam să-l scriu. Între timp am trecut de 20.000 de kilometri, mai precis 20.467 km avea mașina ieri seară în bord.

Așa că m-am pus să scriu când mi-am dat seama că-n ritmul ăsta există mari șanse să mă prindă revizia de 30.000 până la finalul verii.

Ca să fie clar despre ce mașină vorbim:

🔸 Renault Austral

🔸 nivel de echipare: Techno Esprit Alpine

🔸 motorizare: Mild-Hybrid, 1.3 litri, 160 cp

🔸 combustibil: benzină

🔸 transmisie: automată, cutie de viteze CVT

Am împărțit review-ul în două părți: ce-mi place și ce nu-mi place.

Începem, evident, cu:

Ce-mi place

➡️ Cum arată. Știu că gusturile sunt subiective, dar, din punctul meu de vedere, Renault Austral este o mașină foarte frumoasă. Iar punctul meu de vedere este singurul care contează, că eu sunt cel care a scos bani din buzunar pentru ea. Prin urmare, o să mă lase complet rece orice altă părere, încă sunt îndrăgostit de mașina mea și mi se pare cea mai mișto din lume.

Mă mai felicit și pentru faptul c-am luat-o roșie, Rouge Flamme, mai precis. Mi se pare că este culoarea care i se potrivește cel mai bine acestei mașini, pur și simplu nu înțeleg de ce ți-ai cumpăra un Austral în altă culoare.

➡️ Îmi mai place și faptul că dotările sunt de mașină din zona Premium. De altfel, m-au întrebat mai mulți dintre voi de ce am ales Austral și nu Arkana. Cei care m-au întrebat știau prea bine cât de mult îmi place și Arkana, deci le înțeleg curiozitatea.

Unul dintre principalele motive pentru care m-am hotărât la Austral este că mi s-a părut mai mașină de familie decât Arkana. Deși de dimensiuni aproape identice, Austral e mai spațioasă la interior și (iar asta este foarte important) la fel de frumoasă sau chiar un pic mai.

➡️ Dar ce m-a făcut cu adevărat să optez pentru Austral este sistemul multimedia. Ecran mare, cu rezoluție la nivelul anului 2024 și cu aproape toate funcțiile customizabile. Sistemul se bazează pe tehnologie de ultima generație, dezvoltată de Renault în colaborare cu Google, sistemul OpenR link (cel pe care-l mai văzusem și pe Megane-ul electric) este mult peste ce are Arkana. Și mult peste ce are orice alt Renault de generație anterioară Australului.

Este, de altfel, sistemul care mi-a plăcut cel mai mult dintre toate cele existente în mașinile pe care le-am condus în ultimii ani, unele dintre ele fiind mult mai scumpe decât Austral. Doar la mașini care trec de 50-60 de mii de euro am găsit sisteme multimedia peste ce are Australul, în rest nu există nimic care măcar să se apropie. Sau n-am dat eu peste ele.

Iar dovada cea mai bună este că de-abia lansatul Renault Rafale are exact același sistem.

➡️ La Austral (dar și la Megane E-Tech sau Arkana) oamenii de la Renault au luat în serios atât ergonomia cât și siguranța celor din mașină. În ce sens? Păi în sensul că ai combinația ideală în materie de butoane fizice și butoane touchscreen. Comenzile pe care le folosești cel mai des sunt pe butoane fizice, nu trebuie să intri prin diverse meniuri digitale ca să le găsești.

O să ziceți că ce mare lucru, dar chiar e mare lucru. Cine a condus mașini de generație nouă și-a căutat de i-a venit acru prin meniuri ca să activeze sau să dezactiveze cine știe ce opțiune, înțelege exact ce zic. E extrem de neplăcut să trebuiască să tragi pe dreapta ca să te descurci prin setările mașinii. N-ai cum să faci asta în mers dacă vrei să știi sigur că ajungi întreg acasă.

Când trebuie să cauți printre diverse meniuri ca să activezi sau să dezactivezi lane assit-ul sau aoto-hold-ul, de exemplu, este imposibil să faci asta fără să iei ochii de la drum, chiar dacă știi exact ce ai de făcut, de unde le dai on sau off. Dar dacă ai comenzile respective pe butoane fizice, creierul le învață automat și nu mai trebuie să iei ochii de la drum, degetul le găsește la marele fix.

➡️ Îmi mai place mult de tot că mașina are propria conexiune la internet și este online oriunde există rețea. Iar sistemul Android Automotive îți livrează un google maps onboard, cu hărți actualizate, la fel de accurate ca aplicația maps de pe telefon. Pe scurt, ai google maps onboard, nu e nevoie să-ți conectezi telefonul pentru sistemul de navigație.

Iar partea și mai tare este că odată ce te-ai logat cu contul tău de google, ți se salvează tot istoricul. La search, îți afișează automat cele mai noi căutări. Treabă care parcă e gândită special pentru procrastinarea mea.

Uite un exemplu. Când sunt plecat și conduc mult, seara caut pe maps destinația de a doua zi, iar dimineața, după ce pornesc motorul, îmi apare automat căutarea în bord, tot ce am de făcut este să dau click pe ea.

➡️ Dar cel mai tare și mai tare mă sparg alte două opțiuni pentru care am ales mașina asta: adaptive cruise control și autopilot. Pe nicio mașină din zona de preț a lui Austral n-o să găsești aceste opțiuni atât de bine puse la punct.

Am condus în ultimii ani foarte multe mașini care aveau cele două sisteme, dar doar cele ale căror prețuri sunt de cel puțin de două ori cât Australul se puteau compara. În rest, mașinile din aceeași zonă de preț sunt la ani lumină de modul cum se comportă Australul trecut pe adaptive cruise control și autopilot.

Lasă că știe să meargă aproape autonom pe autostradă, asta chiar pot mai toate mașinile de generație nouă care au adaptive cruise control, ce-mi place mie mult de tot este cum se comportă autopilotul.

Să presupunem că ești într-un ambuteiaj, oriunde ar fi el, în oraș sau pe autostradă. Cu autopilotul în modul „on”, mașina știe să stea singură în coloană, știe să-și țină banda, știe să pună frână respectând distanța față de mașina din față, practic rulează singură, tu doar ești acolo să asiști.

O să-mi spuneți că sunt multe mașini care pot face toate astea, iar eu o să vă dau dreptate, dar până la un punct. Pentru că Australul este singura mașină (cel puțin singura pe care am condus-o eu) care știe să plece singură de pe loc, la toate celelalte trebuia să calci fin accelerația sau vreun alt buton. La Austral nu trebuie. Nici la Arkana cu echiparea de top.

Dacă staționarea este mai scurtă de 27 de secunde, mașina pleacă singură de pe loc, practic tu, ca șofer, n-ai nimic de făcut. Nici măcar nu-ți cere să ții mâinile pe volan, te lasă să faci ce vrei tu, în timp ce ea își vede de mersul în coloană, treabă care este extrem de relaxantă.

Nu știu de unde au scos francezii fix numărul 27, și nu 26 sau 28, dar ceva semn trebuie să fie, că 27 e numărul meu norocos și ziua în care m-am născut.

➡️ Cutia de viteze CVT este o cutie întâlnită la foarte multe mărci auto, fiind una dintre cele mai zgomotoase care există pe piață. Am condus mașini în care CVT-ul scotea niște sunete atât de puternice, c-aveai impresia că din moment în moment trebuie să se desprindă, te uitai în oglinda retrovizoare să fii pe fază când cade.

Nu și la Austral, prieteni. Habar nu am cum au reușit francezii, dar la mașina mea în niciun caz nu se aude acel zgomot înfiorător de CVT turat. Este mai degrabă ca un mârâit supărat și se aude doar când calc gazul la fund. În rest, toarce ca Vasile când îmi adoarme pe piept.

Acestea fiind zise, să trecem și la ce doare, adică la:

Ce nu-mi place

➡️ Am avut o relație de love & hate (mai bine zis de hate & love) cu maneta/levierul pentru selectarea modului de rulare (drive, reverse, neutral, parking). „Schimbătorul de viteze” cum impropriu i se spune. La Austral este plasat în spatele volanului, lângă maneta pentru ștergătoarele de parbriz. Treabă pe care am urât-o din ficați când m-am urcat prima oară la volanul unui Austral.

Acum nu doar că n-o mai urăsc, dar mi se pare că acolo e cel mai bine să fie. De ce să-mi fi ocupat locul pe consola centrală? Ca să ce? Da, nu contest, e posibil să mi se pară doar pentru că m-am obișnuit, cert este că acum nu mi-aș mai dori să fie în altă parte.

Dar n-am nicio îndoială că toți cei care se urcă pentru prima oară la volanul unui Austral (sau Rafale sau Megane E-Tech) vor strâmba din nas la început, pentru că nu sunt obișnuiți să fie acolo maneta.

➡️ Consumul. De fapt, cu consumul sunt așa într-un fel de zonă gri, că nu pot să zic nici că nu-mi place, dar nici că are cine știe ce consum șmecher. Până să vină canicula, consumul mediu era 7,8 litri. Acum, cu 40 de grade la umbră, nu scade sub 8,8 indiferent cât de eco aș conduce.

Iar în momentul de față, după un drum în Grecia, dus și întors, pe temperatură medie de 40 de grade, consumul mediu afișat pe bord este 9,1 litri la sută. Un pic cam măricel, indiferent de temperatura de afară, dacă e să mă întrebați pe mine.

➡️ Dar lucrul pe care îl detest la Austral din tot sufletul este limitarea vitezei la 180 km/h. Da, știu, o să întrebați si voi cum au întrebat toți prietenii mei: „unde mergi tu cu mai mult de 180 km/h și de câte ori?”.

Teoretic, așa e. Practic, mă enervează gândul că știu că e limitată. Uite că vara asta am ajuns în Germania și-aș fi avut ocazia să merg cu mai mult de 180 km/h, dar nu s-a putut. Știți ce frustrant este să simți că mai ai pedală, dar mașina rămâne înțepenită la 180? Jur, primul lucru pe care îl voi face după ce iese din garanție va fi să scot limitarea.

➡️ Jantele de 20. Mașina poate să vină echipată cu două tipuri de jante: pe 17 inch sau pe 20. Eu am optat pentru cele de 20, pentru că nu suport jantele de 17 la SUV-uri.

Mi se par mult prea mici, subdimensionate în comparație cu restul mașinii, mi se pare că arată ca un uriaș cu picioare scurte. Când văd ditamai vagoanele de mașini cu jante pe 17, îmi vine să-i întreb pe proprietari dacă știu cât de urât arată.

Daaar, pe sistemul „suferă baba la frumusețe”, jantele de 20 inch au un mare dezavantaj: fac să se simtă suspensia mult mai rigidă decât e ea în realitate. Prin urmare, o să cam simți denivelările din asfalt direct în coloană.

Totuși, lucrurile nu stau chiar așa de rău cum am crezut, m-am lămurit tot la drumul ăsta în Grecia. Am dus fetele sa vadă un lac cu țestoase despre care tot auzisem din anii trecuți. Ce nu știam eu era că la lacul ăsta se ajunge pe un drum forestier destul de greuț pe alocuri. Atât de greuț că dacă aș fi știut dinainte cum se prezintă, nu m-aș fi băgat în veci pe el. Dar când am înțeles cum stau lucrurile era deja prea târziu, le promisesem că le duc.

M-a uimit cât de bine s-a comportat mașina și cum nu s-a simțit deloc în interior cât de nasol e drumul. Zic că m-a uimit pentru că dacă trec peste vreun bumper sau peste vreo crăpătură mai adâncă în asfalt, le simt direct în vertebre, de-aia mă așteptam să fac criză de sciatică până se termină cei 4 kilometri de drum forestier accidentat către țestoasele alea. Dar uite că nu, s-a simțit de parcă mergeam pe pernă de aer.

Dar cum mașina asta n-o să mai vadă drumuri forestiere prea curând, rămânem la faptul că nu mă dau în vânt după cum se simt jantele de 20 prin traficul cel de toate zilele de pe drumuri asfaltate.

➡️ Mă mai enervează destul de tare (spre groaznic de tare) că nu mai funcționează aplicația Waze onboard. Mi-am instalat-o pe sistemul Android Auto al mașinii, a funcționat ok de vreo câteva ori, după care a refuzat să mai pornească.

Evident, am căutat soluții pe net, am făcut tot ce ziceau oamenii ăia să fac, am dezinstalat-o și-am reinstalat-o de câteva ori. Rien. Nimic. Nada. Waze pur si simplu refuză să mai ruleze.

Și e frustrant, pentru că în România prefer să folosesc Waze, în detrimentul Maps, știm cu toții din ce motive. De-aia am și zis că mă enervează destul de rău.

➡️ Faptul că trebuie s-o spăl des. O fi foarte mișto culoarea, dar nu e la fel de mișto și faptul că trebuie s-o spăl o dată la câteva zile. N-am cum altfel, pentru că efectiv se vede fiecare firicel de praf pe ea. Da, știu, o să ziceți că o mașină murdară funcționează exact la fel ca una curată. Nu și Australul meu, prieteni, știe când e murdar și stă îmbufnat toată ziua, nu ai cum să te mai înțelegi cu el până nu te vede cu un furtun în mână.

Cam asta e tot ce mi-a trecut prin cap. Dacă mai vreți să știți și altceva, shoot, vă răspund cu cea mai mare plăcere.