Înainte de toate, v-am rămas dator cu ultima mașină testată. Spre surprinderea mea, vreo trei de pe aici m-ați și întrebat: „despre Mercedes de ce nu zici nimic?”. De era să mă înec de uimire, convins fiind că nimeni n-o să sesizeze că n-am mai vorbit și despre Mercedes.

Așadar, câteva cuvinte despre Mercedes AMG EQE SUV 43 4MATIC.

Preț model testat în ROCHAGE: 142.413 euro. Sau prin leasing operațional la Autonom: rată 2.092 euro.

De fiecare dată când trebuie să povestesc despre o mașină care costă cât două apartamente în Vâlcea (în funcție de zonă, poate chiar trei), mă simt ipocrit și neavenit.

Nu știu ce pot să zic despre AMG-ul ăsta care era efectiv un monstru pe roți. A treia mașină din tur ca număr de cai putere („doar” 476), dar prima din punct de vedere cuplu (858 Nm, adică chiar și peste Porsche Taycan).

La orice apăsare a pedalei de accelerație simțeai că, dacă-ți propui asta, poți să faci monstrul de aproape trei tone (da, era și cea mai grea mașină din tur) să-și ia zborul. Doar la Porsche am simțit reprize mai rapide decât la Mercedes, și vorbim despre o mașină sport versus un tanc pe roți. Cum se traduce asta în secunde până la 100 km/H? Vă zic eu cum: 3,3 la Taycan și 4,3 la tancul AMG. Acum sper că e clar ce vorbesc.

Dar asta nu e tot, în ciuda dimensiunilor și greutății, era și cea mai manevrabilă mașină din ROCHARGE pentru că are roți viratorii pe puntea spate. E doar a doua oară când conduc o mașină care știe să se ajute în viraje și cu roțile de pe spate, iar senzația este superbissimă.

La drum întins sper că e clar de ce e sublim s-o simți în viraje, dar pe mine m-a spart când a trebuit s-o scoatem dintr-o parcare. Viraj la dreapta, unghi de 90 de grade, spațiu îngust. Orice altă mașină ar fi necesitat măcar două manevre ca s-o poți scoate de acolo. Nu și Mercedesul care, ajutat de roțile viratoare de pe puntea spate, a ieșit liniștit din prima.

În rest, și la interior era o poezie. Mă rog, mai degrabă un imn, că la nemți e mai greu cu poezia.

Finisaje impecabile, scaune din piele din aia care nu se lipește de tine când e cald în mașină. Apropo, nu știu cum naiba reușesc doar nemții să facă asta, cred c-au găsit vreo specie de vaci care nu transpiră sau transpiră doar la comandă „jawohl, Herr Kommandant, keine Transpiratzionen”, că altfel nu-mi explic.

În afară de piele, prin habitaclu mai găsești trei ecrane, instalație audio impecabilă, și opțiuni peste opțiuni, toată tehnologia aia lăsându-mi senzația că pot să-mi personalizez absolut orice vreau. Și tind să cred că nu era doar o senzație.

Cam atât despre mașina care costă cât două apartamente și jumătate în blocul în care am trăit până la 18 ani.

Acum o să trecem la ce autonomie reală a avut fiecare model dintre cele opt testate. De ce zic că e reală? Păi n-are cum să fie altfel decât reală după nouă zile de teste și 20 de oameni care le-au condus, fiecare cu stilul lui. După 9 zile în care s-a rulat în regim divers, de la autostrăzi, la defileuri, de la pante la rampe.

Iar toate datele rezultate se strângeau zilnic într-un tabel în excel, tabel pe care îl completai uneori și de câte două ori pe zi. Nu exista nicio șansă să uiți să completezi, că avea grijă domnul Meșter să-ți aducă aminte și de câte cinșpe ori pe minut. De-aia vă zic că e reală, pentru că știu exact ce muncă e în spate ca să obținem cifrele.

Iată, deci, cum arată topul, în funcție de autonomie:

1️⃣ Tesla Model Y Long Range – 489,50 km

2️⃣ Nissan Ariya – 464,64 km

2️⃣ Kia Niro EV Premium – 429,43 km

4️⃣ Volkswagen ID. Buzz – 395,27 km

5️⃣ Audi Q8 e-tron Advanced 50 quattro – 394,90 km

6️⃣ Mercedes AMG EQE SUV 43 4MATIC – 387,30 km

7️⃣ Porsche Taycan Cross Turismo Turbo – 360,13 km

8️⃣ Lexus RZ 450e Luxury – 324,80 km

Pentru conformitate și dacă vreți să aflați mai multe date (consum mediu, preț mediu de încărcare și ce v-o mai interesa pe voi) aveți aici fișele complete pentru fiecare mașină în parte.

Mă așteptam să iasă Tesla pe primul loc încă de când am condus-o și eu. Am reușit o medie de consum foarte bună, deși cei peste 500 de cai te îndemnau să-i dai blană pe unde aveai cum. Voi vă dați seama că mașina asta scoate liniștită peste 500 km autonomie în regim de condus urban? Acum înțeleg de ce fanii Tesla tot cereau s-o avem în tur.

Nissan Ariya este o semi-supriză, cel puțin pentru mine, cu acest loc doi. Dar după ce stai să te gândești mai bine ce experiență în electrice are grupul francezo – japonez (Renault – Nissan), îți dai seama imediat și de unde autonomia asta.

Mă amuză teribil faptul că Audi Q8 și Volkswagen au obținut aproape aceleași cifre. Mă amuză pentru că n-ai cum să scoți aceleași cifre cu „dubița” ID. Buzz decât dacă mi se confirmă teoria că Audi Q8 pare o mașină de contabil. Bine plătit, dar contabil. De-aia nimeni din tur n-a simțit vreo nevoie s-o calce sau meargă cu ea altfel decât cum te-ai duce dimineața la job la corporația de unde-ți vin banii ăia mulți. De-aici aproape aceeași autonomie cu ID. Buzz, o mașină pe care o conduceai de plăcere, fără să ai nici cea mai mică intenție sportivă.

Dar marea și neplăcuta surpriză, în ceea ce mă privește, este autonomia obținută de Lexus. O mașină extrem de mișto, de altfel, mașina care mi-a plăcut cel mai mult după Porsche, Mercedes și ID. Buzz.

Iată ce înseamnă să pui pe Lexus o baterie modestă, pentru dimensiunile mașinii, și tehnologie de acum trei ani: obții cea mai slabă autonomie într-un tur în care participă și-un Porsche.

Credeți-mă, e extrem de greu să fii sub Taycan ca autonomie, pentru că toți oamenii din tur conduceau Porsche-ul ca pe ceea ce este, adică o mașină super-sport. N-aveai cum să mergi cu mașina asta „la consum”, voiai să te bucuri de ea cât de mult poți, mai ales când știai că a doua zi nu va mai fi la tine. De-aia zic că e aproape imposibil să ieși sub Taycan ca autonomie, dar uite că pentru Lexus nimic nu e imposibil.

Cam atât despre ediția ROCHARGE 2023.

Parteneri:

🚀 Un proiect susținut de Vitesco Technologies

🍀 Green Partner: Autonom

🚗 Pus pe șosea de: Michelin

🔋 Încărcat de:
MOON
Enel X Way
Renovatio e-charge
MOL Plugee

💻 Tehnologizat de: Server Config

📰 Partener media: Euronews România