Deși mai există și ziua 9, cea în care ne întoarcem acasă, Cars and Roads ediția 2023 s-a cam terminat. Pe de o parte îmi pare rău, pentru că este o experiență senzațională, pe de alta mă bucur. O dată pentru că ajung acasă la fetele mele și doi pentru că chiar simt nevoia să mă odihnesc.
Știu că din exterior pare fun și ușor, dar, și asta o să vină ca o lovitură, să știți că se acumulează foarte multă oboseală. Și nu vorbesc doar despre mine, că eu oricum m-am născut obosit, vorbesc și despre colegii de tur.
Altfel, peste fix zece zile ar trebui să dau drumul la încă o aventură aproape la fel de mișto. Dar despre asta vorbim la timpul potrivit. Deocamdată mai stau și eu pe acasă, că vara asta se anunță lungă și interesantă.
Până atunci o sa vă mai spun doar că, după cum vă povesteam, ieri nu prea am avut treabă cu mașinile, le-am folosit doar ca să ajungem la Tășuleasa Social, adică locul unde îi găsești pe oamenii care au făcut posibilă apariția proiectului Via Transilvanica.
Habar n-am dacă știați sau nu ce este Via Transilvanica, dar o să vă explic eu în câteva vorbe. Dacă ați auzit vreodată de El Camino de Santiago, atunci o să înțelgeți mai ușor. El Camino este un traseu de pelerinaj care are ca destinație mormântul apostolului Iacob din Catedrala Santiago de Compostela. Via Transilvanica nu duce la niciun mormânt, dar este tot un traseu de pelerinaj care duce spre tine însuți. Hai că sunt bun pe metafore.
Pe înțelesul tuturor, este un traseu turistic cu o distanță de 1.400 de kilometri care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin. Via Transilvanica este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Traseul este semnalizat cu marcaje vopsite, stâlpi indicatori, iar la fiecare km se găsește o bornă din andezit sculptată individual, borne care formează probabil cea mai lungă galerie de artă din lume și care însoțesc călătorii pe tot parcursul drumeției.
După ce-am văzut cu ochii mei ce fac oamenii ăia acolo, sunt convins că în următorii ani, Via Transilvanica va deveni unul dintre traseele cele mai căutate de către turiștii din toată lumea. O să vedeți că așa va fi.
Ca să înțelegeți și mai bine despre ce e vorba, v-am lăsat mai jos un video de prezentare. Sfatul meu e să-l vedeți, după care mulți dintre voi probabil că-și vor trece pe „to do list” să facă măcar o bucată din Via Transilvanica în această viață.
Tot mai jos, aveți și cele mai mișto poze de ieri plus rezumatul zilei. Gata, am plecat spre casă.
Partenerii Cars and Roads:
➡️ Michelin, producătorul francez de anvelope este partenerul principal al evenimentului și promotor al siguranței și sustenabilității. Nu doar că o parte dintre mașini au fost echipate cu anvelope Michelin, dar locurile pe care le vom vizita au fost alese din Ghidul Verde Michelin, un fel de atlas turistic plin cu idei și zone pe care să le vizitezi în concediile lungi sau în weekenduri.
➡️ Autonom se alătură Cars & Roads din postura de Green Partner. Prin gama sa completă de servicii de mobilitate, compania românească se recomandă ca soluție optimă pentru cei care caută soluții de mobilitate pe termen scurt, mediu sau lung. Fie că vorbim de mașini electrice sau hibride – pentru care există programe dedicate cu facilități majore -, de clienți fizici sau juridici, de închiriere pe termen scurt sau de leasing operațional, Autonom are pregătite oferte specifice fiecărui tip de solicitări.
➡️ MOL România este partener tehnic, oferind carburantul de calitate necesar pentru mașinile din tur.
➡️ Server Config, companie specializată în echipamente IT profesionale, va susține road trip-ul oferindu-le fotografilor și specialiștilor video laptop-uri de performanță dedicate profesioniștilor pentru a le ușura munca on-the-go.
➡️ VARTA este unul dintre producătorii de baterii auto cu o experiență de peste un secol în domeniul în care activează. Odată cu era electrificată, producătorul german a introdus o gamă de baterii la 12V dedicată mașinilor hibride – de toate felurile – și electrice.
➡️ Pago se alătură în premieră proiectului Cars & Roads. Aplicația poate fi folosită pentru a achita facturi la utilități, dar și pentru alte câteva plăți care te-ar putea interesa direct: RCA, rovinietă, taxa de pod de la Fetești-Cernavodă sau asigurări de călătorie. Toate, într-o singură aplicație.
🟢 Video Via Transilvanica
🟢 Rezumatul zilei
Fotografii
La inceput te-am invidiat. Apoi, in timp, am inceput chiar sa te compatimesc. Pai la cat de des te duci in turele astea, zici ca mergi la serviciu. Adica eu cred ca am trecut pe la birou in ultimul an mai rar decat ai mers tu in aventuri auto 🙂
Comentariu beton!32
SUPERB!!!
O idee extraordinară cu Via Transilvanica.
Comentariu beton!26
Să-i spuneți lui Mircea Meșter că săptămâna de lucru se termină vineri, nu marți, da? Sau nu e bună ideea mea?😄
Comentariu beton!18
Cred că fetele deabia te așteaptă!
Cât despre traseu, am auzit, am vazut chiar o bornă și avem deja trecut pe listă să facem măcar o bucățică din el.
Drum bun la întoarcere!
Comentariu beton!13
Ce m-ai lovit cu „eu oricum m-am născut obosit”. Cam așa și eu! 😀
Dar să revenim! Auzisem de Via Transilvanica, dar recunosc că habar n-aveam ce este! Băi, cred că este cea mai mișto inițiativă despre care am auzit, in ceea ce privește turismul românesc! Îmi aduc aminte de frunza aia, aleasă ca brand de țară și mă umflă râsul. Din nou!
De ce dracu’ nu poate statul să facă așa ceva, cu banii ăia mulți pe care-i jupoaie de pe noi?🤔
Comentariu beton!35
@Vic, pen’ca „statul” este reprezentat de niste institutii in fruntea carora personele sunt numite politic (incompetenti, impostori, hoti) si au un singur scop. Jaful banilor.
Btw, frunza aia „a costat” niste meleoane de euroi 🙃
In rest, as fi scris acelasi lucru… chiar e tare proiectul asta, Via Transilvanica. 👍👍👍
Comentariu beton!13
Minunat! Nu auzisem despre proiect. Am rămas fără cuvinte. Să oferi viitor unor locuri, comunități minunate pe care riscăm să le pierdem și să faci asta doar pentru că iubești țara asta… Uite cum ne dai speranță că încet, anevoios poate se mai schimbă câte ceva.
Asta chiar ca va fi un țel! 1400 de poze de făcut!
Comentariu beton!15
Sper să apară marcată Via Transilvanica pe Google Maps, să vedem exact traseul și să poți alege ce bucată să faci. Și sper să existe și marcaje sau un ghid cu unde poți campa, unde te poți caza, unde poți mânca. Există ceva pe maps, dar doar din centrul Transilvaniei. Auzisem de traseu, dar nu că ajunge de la Putna la Drobeta. Știam de partea din apropiere de Sighișoara. Evident, treaba asta trebuie promovată corespunzător că să știe lumea că există. Ce faceți voi e un bun început, bravo!
Comentariu beton!22
Superbă aventura ta și iti mulțumesc ca o împărți cu noi. Iar Via Transilvanica e o realizare pentru România și merită promovata mult mai mult. Eu sunt bucuroasă ca o porțiune trece și prin județul meu, Caraș-Severin.
Ce mișto proiectul Via Transilvanica!!! Auzisem ceva de el, dar abia acum înțeleg amploarea.
Tășuleasa și Via Transilvanica sunt două lucruri senzaționale de văzut și parcurs, povestea inițiatorilor proiectului este de film și mă bucur că ne-ai reamintit de ele. Da, este ceva de făcut o dată în viață. Îți mulțumesc că ne faci parte din aventurile astea.
Comentariu beton!13
Nu pot decât să confirm că Via Transilvania este un proiect foarte fain și, mai ales, foarte bine realizat. Am mai mers și pe alte trasee, marcate mai bine sau mai rău sau pe trasee de bicicletă special amenajate, dar înghițite în câțiva ani de vegetație. Via Transilvanica are o abordare mai practică, în sensul că urmează drumuri deja existente și folosite de localnici. Bornele acelea din andezit, plantate din kilometru în kilometru, sunt de zile mari. Marcajele sunt bine realizate, nu doar vopsea aplicată pe arbori sau garduri, ci și indicatoare din metal amplasate strategic. Dacă mai ai la tine și harta secțiunii, nu vei avea probleme cu orientarea.
Dar, aviz celor care nu sunt obișnuiți să interacționeze cu câinii de la oi sau care parcurg traseul împreună cu copiii, unele secțiuni ale traseului, așa cum scrie și în ghid, trec prin zone cu stâne sau zone unde pasc turme de oi. Câteodată poți trece ca prin brânză, alteori nu ai încotro și trebuie să „negociezi” cu câinii până intervine ciobanul sau, pur și simplu, ocolești porțiunea respectivă, dacă terenul permite. Și asta face parte din aventură și farmecul traseului, până la urmă, nefiind o simplă ieșire prin parcul central.
Pentru reușita aventurii, vremea este un factor critic. Dacă a plouat mult înainte, unele drumuri se înglodesc și îți fac viața grea, dacă ești pe două roți. Însă peisajele care se deschid din loc în loc și care își schimbă designul în funcție de anotimp, merită tot efortul. Acum, în mai, când natura e în floare, saltă ochiul și nasul de bucurie la tot pasul.
Când înfloresc măceșii, este iarăși o nebunie!
Și pentru că toate acestea trebuiau să poarte un nume, li s-a spus Via Transilvanica.
Comentariu beton!55
Asta cu câinii e o chestie foarte trista. Am trecut de curând printr-un episod când au sărit spre noi o grămadă de câini de-ai locului, de la munte. Eram cu copiii, doua familii și ne-am speriat bine de tot. Deși nu ne-au atacat direct pe noi, s-au inhaitat între ei și a fost și trist și scary să fii pe alături.
Mda, păcat.
După întâmplarea asta, ne-am luat aparat din ala cu sunet care sperie câinii, dar ce să vezi, nu funcționează. L-am încercat pe câinii din oraș și e zero efect.
@Natalia, „Asta cu câinii e o chestie foarte trista.”
Eu as spune ca asta cu cainii este o chestie periculoasa! Cred ca este pericolul nr. 1 pe un astfel de traseu. Daca ursul sau vreo vipera apare sau nu, este o incertitudine.
Situatiile cu cainii agresivi, care-si apara teritoriul, este o chestie sigura!!!
o bucățică de via transilvanica e pe to do lista mea de vreo 2-3 ani, dar halul în care a ajuns fizicul meu mă face să mă gândesc.
mă ia cu leașin de la 30 de minute de mers pe jos pe asfel, doar cu poșeta.
și traselele montane sunt unul din hobby-urile mele. plâng în pumni și mă zgârii pe ochi, jur.
@ady: dacă-ți plângi de milă tăvălită-n canapea nu rezolvi nimic. 😉
Orice drumeție începe cu primul pas. Încet, lejer, fără stres. Mai întâi prin cartier, abia apoi Via Transilvanica. 😎
Pe 10 iunie o să fac primii pași pe Via Transilvanica, și abia aștept.
Comentariu beton!17
Excelent! Via Transilvanica e un proiect pe care l-am urmarit de-a lungul anilor. Iar filmuletul pe care l-ai pus da un impuls tare pt a merge macar citiva km in inima muntilor si a romaniei de la sat. Merci ❤
Ps
Si pozele sint priceless
și eu le-am urmărit evoluția, mai ales pe pressone; cît despre traseu, vezi ce zice @Adi mai sus, mai las să treacă ceva vreme; mai crește și fata, poate se mai civilizează și cîinii de stînă…
că io am muncit la țară, da-s băiat de oraș; am înțeles asta cînd ne-au dus finii munțomani pe Ceahlău, iar eu tresăream la orice foșnet de boschet, așteptînd să văd ursu’; la niște fornăituri mai puternice am zis că-mi arunc chiloții, da’ s-a dovedit doar un cal, cu care un călugăr căra merinde la schit…
Comentariu beton!21
@Costica, chilotii is aia de chiloteaza avioanele, nu? ai vrut sa-i dai la urs…
nu, nu, nu, îs ăia de la cursul de vînători de urs…
@costica, daca deschizi site-ul viatransilvanica.com pe telefon ai, in drepata, un meniu care iti da posibilitatea sa vezi mai in amanunt traseul.
Eu am programat Bulgaria in vacanta asta, la mijloc de iunie. Insa data viitoare sigur merg pe la nord de Sibiu, spre Sighisoara, unde am vazut ca trece drumul.
Cit despre cit de rurala sint, in inima ma simt, am sa fac si testul cu kilotii :))
Intenția mea nu a fost să speriu lumea, doar să fie oamenii conștienți că pe traseu pot apărea și situații neplăcute și e mai bine să știi la ce să te aștepți și să fii pregătit. Să nu pățești ce a pățit un turist german vara trecută. A plecat pe traseu de unul singur, probabil neavizat și fără să știe cum să reacționeze, după cum se vede din videoclip, astfe că a fost capsat de câini, undeva lângă Sighișoara, deși proprietarul câinilor era în apropiere.https://stirileprotv.ro/stiri/social/turist-german-muscat-de-cainii-unei-stane-pe-via-transilvanica-drumetii-s-au-suparat-pe-ciobani-ca-si-protejeaza-turmele.html
Totuși, cele mai multe întâlniri sunt relativ inofensive, cum e cea din videoclipul de mai jos, la minutul 5 https://youtu.be/t–TtGh08kY?t=313
Sau pot fi situații când ciobanii nu sunt în apropiere și este nevoie să nu îți pierzi cumpătul https://www.youtube.com/watch?v=wapqIVvc-dQ&ab_channel=CetateanulCarpatin
În completare la videoclipurile pe care le-am lăsat mai sus, partea bună este că dacă ești avizat și știi cum să reacționezi, incidentele astea rămân fără urmări. În principiu, dacă turma este în potecă, ciobanul este și el în apropiere, deci nu te duci orbește înainte. De îndată ce te-au simțit câinii, te oprești și strigi ciobanul.
Dacă observi o stână în apropiere, înaintezi cu precauție sau ocolești preventiv zona. De multe ori am evitat întâlniri de gradul 1, ocolind stânele. În principiu, câinii sunt cu atât mai agresivi cu cât ești mai aproape de obiectivul pe care îl păzesc. Dacă te reperează la marginea teritorului și observă că ții distanța, misiunea lor e îndeplinită și se limitează la a te lătra și însoți până ieși din zona pe care ei o consideră zonă de alertă. Dacă alegi să înaintezi, te oprești când câinii din prima linie dau alarma. Strigi după cioban. Dacă nu apare nimeni, în funcție de câți câini își fac apariția și cât de agresivi par, fie înaintezi cu grijă, fie te retragi și ocolești zona la distanță.
Ajută să ai un băț de drumeție, dar nu pentru a fi agresiv cu câinii, ci ca mijloc de ultimă apărare. Dacă ești pe bicicletă și nu ești singur, scutul din biciclete este foarte eficient.
@Adi, merci pt sfaturi. Foarte folositoare.
Eu nu am frica de ciini; am fost muscata de doua ori si chiar si asa nu am frica de ei. Acum sa nu credeti ca ii intarit, dar s-a intimplat sa ma muste pe la tara: unul rupsese lantul si a zis ca ar fi buna o bucatica de fund proaspat, al doilea n-a apreciat ca am luat din floricelele ce i le dadusem ca sa aiba si pisica portie 🙂 Na, minte de copil. Insa ciinii, daca ii observi si esti atent sa nu sari peste limitele pe care ti le impun, e ok.
Cu maidanezii e mai naspa, ei nu sint ciini loiali, in majoritate, asa ca te poti astepta la orice din partea lor.
@Mihai Cred că a intrat un comentariu de mai sus la moderare. Te rog, recuperează-l. Pe lângă recomandări, e bine să vadă lumea și câteva imagini. Mulțumesc.
Aproape că nu îți vine să crezi că așa ceva deosebit există la noi..
Mulțumesc pentru incursiune, este o experiență de pus pe wishlist 🙂
Superb! Că gura căscată nu mă lasă să mai zic altceva.
Eu sunt din Cugir și via Transilvanica trece și pe la noi, pe cetate. Tare m-ma bucurat de inițiativa asta când am fost acum câteva săptămâni acasa. Nu mai fusesem de mulți ani și m-a bucurat mult sa văd ca lumea se preocupa de promovarea valorilor noastre.
Buna ziua,
Vedeti ca exista si o aplicatie Via Transilvanica, pentru cei interesati
0
0
Asta cu obositul e valabila si la mine,,,mi,ai adus aminte de bancul ala cu noul sef de echipa care schimba programul de lucru, si la urma intreaba Dorel, – pai sefu’, miercuri muncim toata ziua? Aia fiind singura zi de munca efectiv, restul erau pregatiri de week,end, sedinte, si pauza de odihna de dupa week,end.
Chiar ca e un proiect admirabil Via Transilvanica. Oameni ca cei de la Tasuleasa social schimba Romania intr-un fel atat de frumos si de inspirat. Nu pot decat sa ma bucur si sa sper ca o sa apara tot mai multe schimbari in bine pe toate planurile.
Felicitări lui Meșter pentru itinerariu și mulțumesc ție pentru incursiune!🙏 Ne-ați arătat, probabil, cele mai frumoase locuri din țară. Mulțam’ tare, șef! 💚
Frumoasă experiența și fotografiile
superbe.
Nici acasă nu e rău. Lenevirea pe canapea e bună și ea. E și cald.
Mișto experiență, dar destul de obositoare. Mulțumesc pt jurnalul de bord. Dacă la întoarcere aveți drum prin Ploiești, dă un semn și dau o inghețată la toată caravana.
Mișto de tot proiectul Via Transilvanica și pare făcut de niște oameni care știu ce fac. Eu sunt din Valea Jiului și azi am avut ceva treabă spre ”marea” stațiune de schi Straja de pe la noi unde nu am mai urcat de vreo 20 de ani și nu mai știam exact unde trebuie să fac stânga pe o străduță ca să ajung la telegondolă pentru că nu există niciun indicator pe sensul din care ar veni toți turiștii dinspre Petroșani care este intrarea în VJ din toate direcțiile. Da, știu, toată lumea are smartfon cu Maps dar cred că la noi atât s-a putut.
După ce s-au închis minele toți politicienii s-au bătut cu pumnii în piept că zona are potențial turistic enorm și că se vor investi milioane ca zona să se dezvolte turistic.
Cum puii mei să se dezvolte când tu nu ai pus un amărât de indicator?!?
P.S. Azi am fost și în stațiunea Parâng unde am văzut doar niște câini tolăniți la soare, dar turiști, pwla. Poate or sta ascunși prin păduri și nu i-am văzut io.
@Shoric, Base prostea lumea, ca o sa faca din minerii disponibilizati din Valea Jiului (15 000) ghizi turistici.😁 Pentru indicatoare nu le-au ramas bani, dupa ce au facut cateva mii cu „aici sunt banii dvs”… 😂
@tavi, A, nu, că pe la noi nu a fost doar vina lu Băse și ai lui. Valea Jiului a fost o ”gaură neagră” unde au dispărut multe milioane de euro în ultimii 30 de ani prin tot felu de programe cu bani de la guvern care au putut fi șmenuite. În ultimii ani s-a mai făcut ceva dar doar cu proiecte din fonduri UE de unde nu au mai putut fura nimic.
@Shoric, am pomenit de Base, doar in contextul turismului (sarind peste smenurile legate de statiunile turistice ale ministrei lui) 😁
Valea Jiului a fost vaca de muls, de 30 de ani pentru toti care s-au perindat la putere si este si astazi… 🙃
Btw, de celelalte statiuni turistice de pe vremea impuscatului. Eu nu stiu vreuna cara sa nu fi fost lasata in paragina, cumparata pe doi lei, dupa care zeci de ani de procese… (ex. vezi Herculane, ca-i aproape)
@tavi, mda, apropo de Băile Herculane. De zeci de ani se încearcă să se termine drumul dinspre VJ spre Herculane care trece prin parcul național Retezat și tot de aceași ani totul este blocat pentru că un ong a dat statul român în judecată pentru că nu respectă
ceva cu mediu pentru că este o porțiune de drum care trece prin parcul național retezat care este arie protejată și drumul pune în pericol locu unde se fut viperele cu șoarecii de munte, urșii cu căprioare, râma roz de pădure cu găndacul de fag dar nu au treabă cu cei care au bisnis de sute de mii de euro care colectează afine de la amărâții care se bat parte în parte cu urșii când culeg afine și ciuperci de pe munți.
Plm că m-am enervat și am deviat de la subiectu principal că sunt unii care fac ceva mișto și nu sunt majoritari.