Îmi pare rău, dar eu pur și simplu nu pot să cred că această minune se va întâmpla vreodată în România: Instituţiile publice nu vor mai putea solicita documente emise de entităţi ale statului.
Să nu mă înțelegeți greșit, nu doar că îmi doresc să se întâmple asta, dar aș putea spune că este unul dintre lucrurile de care România are cea mai mare nevoie. Toți avem oroare de tot ce înseamnă interacțiune cu reprezentanții birocrați ai statului român, dar, vă spun extrem de sincer că nu cred că voi prinde aplicarea acestei legi în timpul vieții mele.
Nu-mi imaginez cum s-ar putea trăi fără ca niște birocrați puturoși să te mai plimbe de la un ghișeu la altul cu săptămânile? Ce viață ar fi asta? Ce satisfacții am mai avea noi, ca cetățeni, dacă am aștepta ca instituțiile statului să-și ceară între ele, în sistem ELECTRONIC, toate hârtiile, aprobările și ștampilele? Doamne ferește, cred că iese revoluție, se strâng miile de campioni mondiali la Solitaire la Universitate cu pancarte „Jos labele de pe dosarul cu șină”.
Cum? Cum să le faci așa ceva unor oameni al căror unic scop în viață era să fie aroganți și grețoși până la infinit cu cetățeanul din banii căruia este plătit? Știți voi, doamnele și domnii ăia care se credeau mici dumnezei din spatele ghișeului unde te aplecai umil, sperând să-i prinzi în toane bune și să te ajute?
Cui mai dăm noi șpăgi pentru niște hârtii pe care ar fi obligați să ni le dea, prin fișa posturilor lor? Unde ne mai umilim, unde ne mai căciulim, unde ne mai simțim ca ultimii oameni?
Ce se va întâmpla cu „mergeți dumneavoastră la ghișeul trei” sau cu „veniți mâine, că azi am terminat programul”, dacă te apuci să-i pui la muncă? Cui rămân toți ăștia, ce se întâmplă cu viețile lor, dacă legea este adoptată în forma în care a fost propusă?
Nu, serios, aș putea să pariez o sumă imensă de bani pe faptul că, dacă legea va fi adoptată, în niciun caz nu va fi în forma asta.
Tu esti chiar optimist. O sa fie un fel de „dosarul online se depune la etajul 3”. Tu chiar crezi ca o sa se intample asta? Pentru eliminarea stampilei s-au dat vreo 2 legi si bivolii de prin institutii inca o cer. Doamne fere sa ai o firma fara stampila. Nu conteaza ca legea spune ceva, din mos stramos hartia x a avut stmpila, e ca si cum ai schimba biblia.
Comentariu beton!45
Numele, prenumele, CNP, seria, inițiala tatălui, inițiala mamei, starea civilă, număr copii, numele copiilor, anul de naștere al partenerului/partenerei și copiilor, locul de muncă, adresa de reședință, etajul, eliberarea buletinului și când a fost eliberat, identificarea mașinii, ITP-ul mașinii, parcarea mașinii, adeverința medicală, adeverința de la poliție, certificatul de naștere + copie, diploma + copie, poză buletin + copie, pașaport, formularul de înscriere, formularea de adresare, acordul de prelucrarea a datelor personale (și mai ziceți voi) niciodată nu vor fi alterate sau compresate sau chiar șterse dintre ele.
Cum era aia cu „diavolul se află în detalii”? Vă băgăm digitalizare da’ stufărișu’ tot ăla e.
:-))
Comentariu beton!20
Tot ce a enumerat Rilache, pentru a demonstra ceva care nu are nici o legatura cu majoritatea datelor cerute.
Neața tuturor.Nu cred nici eu asemenea grozăvie din partea statului,deși suntem în secolul XXI și avem ,cel puțin prin comparație, internet de mare clasă. Nu-l vad eu pe X de care spui stând la birou și punând e-mail cap la coadă în ce privește documentele unei persoane.Nu numai că n-ar ști să o facă, dar e mai ușor să primească mură în gură de la oameni toate hârtiile gata la nas decât să folosească e-mail și imprimantă. Pățită acum vreo 2 ani,când îmi lipsea cuponul de pensie de urmaș și duceam adeverință de elev pentru copilul mai mare de 16 ani.Si m-am luat în dinți cu ea ,funcționara de la ghișeu, până a ieșit ca mine,i-am spus că CNP este unic și e imposibil să nu poată printa o copie de cupon de pensie Și….aici e cuiul:eu,care am fost concediată pentru reducerea nr de hârtii, îți dai seama M Vasilescu, că de atunci nu mai suport să mi se ceară o hârtie deja existenta la dosar, anual aproape până la 18 ani am făcut dosar pt comisia de handicap al copilulul de care am zis mai sus.
Comentariu beton!23
Pe alocuri lucrurile merg chiar bine: un exemplu general este serviciul pașapoarte. Mulți de pe aici s-au arătat încântați de cum lucrează acum cei de acolo: puținele acte cerute, posibilitatea programării on-line, faptul că poți să-l soliciți de oriunde din țară, nu neapărat din locul de rezidență. Exemplu particular: la mine-n oraș primăria are un site OK, unde îți poți plăti impozitele (independent de ghiseul.ro sau cum s-o fi chemând site-ul ăla național), poți să îți faci programare on-line pentru cartea de identitate, poți depune sesizări on-line (coșuri de gunoi, semne și marcaje de circulație, curățenie, locuri de joacă, etc.). Repet: primăria, ca instituție, nu discutăm despre primar c-o dăm în diverse și nu-i OK. Chiar și la ANAF e cât de cât OK, deși automatul ăla care eliberează bonurile de ordine nu e perfect și-ți dă uneori bon de ordine la un alt ghișeu, de-ți vine să plângi c-ai stat 15-20 minute de pomană. Acum, așa se vede situația de la mine. Aștept să văd și alte situații de la voi.
Săptămână faină s-aveți.
P.S.: Voi v-ați pregătit dovlecii de halăuin? Că uite! Mihai poate fi dat ca exemplu pozitiv, muhahahahahahhh!
Comentariu beton!21
în august a trebuit să-i refacem pașaportul fetei ( patru ani ș’umpic) și m-a mîncat în partea de și-o albesc vedetele să întreb funcționarul de ce au nevoie de copie după certificatul de naștere, în condițiile în care ei emiseseră anterior un pașaport; ce, n-au încredere în colegi sau e vreo rețea de bebeluși care face trafic cu pașapoarte și părinți? norocul meu că avea simțul umorului ( a rîs și a ridicat din umeri a neputință), altfel mă și vedeam acuzat de ultraj sau ceva…
Comentariu beton!26
Costică, nu te contrazic la numărul și felul actelor solicitate. Ca și exemplu discutabil mai pot adăuga povestea de la cărțile de identitate unde ți se cere actul de proprietate și trebuie să te afli acolo cu proprietarul care aprobă să te ia în locuința lui, chestie destul de…. incomodă. Am înțeles că se lucrează la treaba asta. Eu făceam referire la înlesnirile electronice existente deja.
Atata timp cat pe actul de identitate este trecuta o adresa, nu e logic ca trebuie sa existe cineva care sa fie de acord sa locuim acolo? ( in caz ca nu ne apartine locuinta). Cum ar fi sa te trezesti ca la adresa ta, mai au domiciliul inca vreo 10 persoane, eventual si vreun absolvent de “facultate”, sa te trezesti si cu usa sparta de mascati.
nu se vrea trecerea la format electronic pentru ca e ….electronic. Adica facut de stiinta (lucrul diavolului)
Comentariu beton!48
acest comentariu merită 666 de „aprecieri”…
Comentariu beton!32
Cum? Sa dea Solitaire-ul in bara si sa deschida aplicatia care ii da mura- n gura toate datele? Vai de capul nostru. Ce-am ajuns. Si pe urma, cum mai deschide Solitaire-ul?
Comentariu beton!15
E mai rău de atât. Că nu are o aplicație sau o platformă care să-i centralizeze datele. Entitățile statului nu sunt interconectate în vreun fel (sau prea puțin). Așa că va trebui să pună Solitaire-ul în bară și să solicite el personal documentele de care are nevoie, fără să-l mai pună pe prostul ăla din fața lui pe drumuri. Or așa ceva nu este posibil.
Sună frumos în teorie, în practică însă va fi un mare fâs, pentru că tu nu ai baza de date comună. Degeaba vrea să printeze unul de la Asistență socială un cupon de pensie, pentru că nu are acces la baza de date a Casei de pensii. Nu ai acces nici măcar la baza de date județeană referitoare la persoanele cu dizabilități, să nu vorbim de evidența pop.ulației sau Anaf. Normal ar fi să introduci cnp-ul persoanei și să vezi tot ce te interesează în speța respectivă. Doar că nu trăim într-o țară normală.
Comentariu beton!20
Da, exact. Doar că, din ce înțeleg eu, ăla de la Asistență Socială va fi obligat să obțină singur documentele de care are nevoie. Gen, să dea un email la ăia cu pensiile, nu să-l pună tot pe pensionarul ăla pe drumuri. Chestie care îmi sună extrem de logic, doar că țara asta nu are nimic de-a face cu logica.
Da, îi trimiți mail, doar că ar trebui modificat și termenul de răspuns la documente, care acum e de 30 de zile și unii îl aplică și la mailuri.
Cum adica „sa bagi CNP-ul si sa afli tot”?
Protectia datelor! N-ai auzit de ea? Pai, ne jucam cu datele cetateanului? Stie stanga ce face dreapta?
La termenul acela, cred că mulți vor zice „Lăsați că vă aduc eu actele și copiile din partea cealaltă, doar să se rezolve mai repede.”
Și ăia de sus vor zice: „Noi am făcut, iată, se poate, dar dacă cetățeanul nu și nu, ce să facem?” Cam cum se zice acum de șpaga la doctori, că ei au mărit salariile dar dacă pacienții continuă să dea șpagă…
Comentariu beton!19
@Vasielescu, ce email sa dai, că ți se răspunde prin poștă :))
Hai sa dau exemplu de ce digitalizarea e un rahat complet dacă implica ca o instituție sa ceara date de la alta instituție și nu implica o baza de date comuna.
Caz 1: io asistent social în spital, pacient fără adăpost care stătea pe străzi de vreo 8 ani, cu o dementa senila avansata bine, omul nu știa bine nici cum îl cheama, d-apoi dacă are pensie și cât. Informație foarte necesară pentru a depune actele de institutionalizare într-un centru pentru varstnici. Fac adresa către casa de pensii, explic situația, scriu și legea unde se cere copie după talonul de pensie, semnez cu încă 3 medici care explicau diagnosticele și de ce nu putem lua informația asta de la pacient. Au răspuns prin posta, după 2 săptămâni juma’, mi-au scris acolo ca numitul x apare ca asigurat al casei de pensii cu dosarul de pensie xyz. Nu tu talon de pensie, nu tu sumă sa vedem unde se încadrează omul, nu tu nimic. Pai de informația asta ma prinsesem și singura din faptul ca apărea asigurat la casa de sănătate.
Caz 2: decedat fără rude, nimeni sa se ocupe de înhumare. Adresa către politie sa faca verificare la domiciliul din buletin sa vadă dacă găsesc rude sau nu, doar cu răspunsul scris de la politie se poate ocupa primăria de înhumare. După vreo săptămână sun la secție sa întreb de răspuns. Îmi zice agentul ca știți, termenul legal de răspuns e de 30 de zile. Eu îi zic ca știți, nouă ni se descompune un cadavru în morgă. După încă 5 zile primesc răspunsul prin poștă. Răspuns scris deja de 8 zile, dar de ce sa trimiți o copie prin e-mail când poți să trimiți originalul cu porumbelul călător. 🤷♀️
Ah, dar la noi în urbe nu mai e de mult problema asta. La noi nici trenurile nu au șină…
Comentariu beton!31
@MV: „io vă țiu pumnii”, „bogdaproste”, „să dea bunuțu’ dumniezău cu maica precistă și cristoșelu’ dimpreună”.
Ș-acum realitatea: Muhahahahahaha!
Îți dai seama că dacă s-ar întâmpla așa ceva, o treime din birocrați ar rămâne fără „servici”.
Comentariu beton!16
Nuuu, ar fi mai rău de atât, o treime dintre ei ar trebui să se apuce de muncă. Păi de-aia s-a angajat el la stat? CA SĂ MUNCEASCĂ? Ca toți fraierii ăia de la privat?
@MV: ar fi jale pe ANOFM că n-ar avea atâtea locuri de muncă disponibile pentru cei disponibilizați. 😀
Totuși, să ne gândim și la ANOFM, zic. 😀
Si nu se poate ,ca e fata lu’…nevasta lu’….amanta lu’….etc. Ba eu cred ca in prima instanta,chiar vor mari numarul de personal,ca de …e nevoie de uameni dastepti, nu ce au acum in portofoliu !!
Legea a fost adoptată, mai trebuie să o promulge președintele.
Sper să am și în România șocuri ca în Germania, când m-am înregistrat la Primărie și i-am întrebat unde mai trebuie să mă înregistrez. Răspunsul: trimitem noi unde trebuie, primiți acasă ce documente ați mai avea de completat de la alții.
Și la plecare din țară, tot așa a fost.
Acum mă întreb de ce m-am întors în România…
Comentariu beton!16
@Adrian Enache: se numește masochism ridicat la rang de artă. 😀
Comentariu beton!25
asta ar lasa generatii intregi de bugetari pe drumuri, or sa iasa aia in strada sa faca demonstratie.
Nu ştiu dacă se va ajunge la perfecţionarea sistemului până la a nu se mai solicita documente emise de o altă instituţie de stat.În schimb pot să afirm că în ultimii ani sunt progrese vizibile în interacţiunea cu funcţionarii statului.S-au mai schimbat generaţiile,i-au mai dus la cursuri de perfecţionare şi funcţionează online-ul.Nu demult am avut nevoie de un certificat fiscal vineri la 14,30 pentru a ajunge la notar la 15,00.Şi s-a făcut.Până mai deunăzi era sf ca vineri să fie cineva la finanţe la ora aia,darmite să fie dispus să îţi emită o hârtie.Îmbunătăţiri notabile sunt şi la paşapoarte,permise,primării şi prefecturi.Mai este de lucat la operativitate şi amabilitate la CAS,cartea funciară,inspectoratele şcolare.Când sunt derapaje ajută să nu te laşi,pur şi simplu.Dacă ştii sigur că ai dreptul la hârţoaga aia şi au obligaţia să ţi-o dea,mori cu ei de gât.Ameninţi că vorbeşti cu şeful,cu un avocat,că faci sesizare,că postezi pe net mizeria ce vor să ţi-o facă la ceva tot devin sensibili.
Comentariu beton!16
Vrei să spui că n-o să mă mai sune de la instituția X să-mi zică: „Știm că v-ați schimbat buletinul, va trebui să aduceți o copie, altfel vă pierdeți drepturile.” „Cine v-a zis că mi-am schimbat buletinul?” „Eh, de la evidența populației ne-au zis.” „Păi, și nu puteau să vă transmită ei o copie dacă tot v-au anunțat că l-am schimbat?””Nu. Trebuie să veniți dumneavoastră.” „Se poate să vă trimit copia pe mail?” „Nu se poate.”
Asta e doar una din miile de discuții avute pe teme de acest gen, iar copia este doar una din miile de copii la copii la copii depuse de câte enșpe ori la tot felul instituții și ghișee, uneori chiar alăturate.
Du-te, băi, n-are cum! Trebuie să ai baze de date interconectate și să știi să le folosești pentru așa ceva.
Ghișeul 1 :”Bună ziua, trebuie să depun această cerere, cum procedez?”
„Mergeți la ghișeul numărul 2 să vă lămurească”
Ghișeul 2: „Vă trebuie cererea..”
„Am.”
„…certificatul de…”
„Am.”
„…original și copie…”
„Am.”
„….certificat de….”
„Am.”
„…original și….”
„Am și copie.”
„Buletin.”
„Am.”
„Și copie?”
„Ăăă….. Stați că mă duc să fac. E vreun xerox prin zonă?”
După un timp de gândire, de parcă îmi face o concesie : „Dați aici că vă fac eu o copie…”(pripașule, amărâtule, vai de capul tău, nici copie la buletin n-ai fost în stare să faci.. – cam asta a fost atitudinea)
„Acum luați actele și mergeți la Ghișeul 1.”
Ghișeul 1 : „Gata, ați rezolvat? Dați să verific.”
Verifică, apoi: „Xulescu, aduci, te rog ștampila?”
Xulescu iese de la Ghișeul 2, aduce ștampila la Ghișeul 1. Se ștampilează ce e de ștampilat.
Ghișeul 1: „Semnați aici și aici, luați bonul acesta și duceți dosarul la Ghișeul 2”.
Cum, cum ar putea să ne lipsească de o asemenea distracție?
Comentariu beton!52
Da, exact asta zic ei cu NU MAI ARE VOIE să se întâmple.
Și exact asta cred eu că se va întâmpla în continuare până la sfârșitul zilelor noastre și chiar dincolo de el.
Eu m-am dus la consulat cu copii xerox dupa tot geamantanul de documente necesar eliberarii unui pasaport … dupa cum era scris pe website. Mi le-a dat tafnoasa doamna inapoi, ca de ce i-am adus alea ca ea face copiile xerox acolo … Si dupa ce petrecusem jumatate de ora acasa facand copii xerox, am mai stat si acolo o ora sa faca ea alt rand de copii xerox, oftand si dand de inteles in fel si chip ca viitorul ei luminos e de fapt in alta parte si noi astia o deranjam cu pasapoartele noastre… Cu ocazia asta am inteles si de ce fac doar 2-3 programari pe zi ….
Nu-mi plimbați voi mie cnpul cu mailul, da? Ăsta e abuz, vreți să ne omorâți. Huooo! Bazele de date sunt controlate, huooo!
Comentariu beton!21
Asta îmi amintește de recensământul din 2011, când mulți nu au vrut să își dea cnp-ul. Acum cred că ar fi mai rău, l-ar asocia cu vaccinarea, sau ceva.
Comentariu beton!14
GabiI,
Îți dai seama că va fi o explozie de specialiști pe baze de date, da? Nu te joci cu GDPR-ul. Cine l-o fi inventat și p-ăsta.
Doamnele nu cumva sunt la munca? Ce exuberante sunteti luni dimineata, fetelor.
Ahahahhaha
Domnule Marius Mî, îmi pare rău că vă dezamăgesc, dar sunt în concediu. Muhahaha!
Luați cu lecitină, șefu, ați uitat că suntem după cnpuri? Vreți să facem schimb? Treci matale pă teren și stăm noi la cafeluță și efectuăm controlul?
Normal, daca-mi „pune” aia ceva-n CNP?
Legat de asta, cu se schimba, nu se mai cere, discutie intre fii-mea si o ruda, cadru didactic: e ilegal sa ai caine nesterilizat, exista lege, poti lua amenda, trebuie sa fie cu pedigree,inregistrat, doar asa e voie. -Nu exista asa ceva, noi din mosi stramosi asa am fost invatati, nu vin astia cu legile lor sa ne invete cum sa tinem cainii.
Asa ca daca din mosi stramosi am fost invatati sa ni se ceara dosar cu sina, nu vin astia sa ne schimbe acum, da?
Altă aberație: dacă ai primit și plătit amendă în altă localitate decât cea de domiciliu trebuie să trimiți dovada acasă. Eu am uitat complet de faza asta și m-am trezit că mi-au tras vreo 200 de lei din cont cu titlu de poprire. Bine că nu mi-au blocat contul cu totul 😓 după ce a umblat taică-meu de a căpiat a aflat că era vorba de amenda mea de traversare aiurea din Tg Mureș din urmă cu 2 ani. I s-a spus să trimit dovada și voi primi banii înapoi. Bună glumă!
Eu visam la interconectarea programelor informatice ale CAS, să pot vedea de cum introduc cardul pacientului pe la ce colegi a fost, ce analize și tratament a mai primit. Deocamdată pot vedea alte consultații dacă sunt efectuate în același program. Tot mai mult decât nimic. Dar asta este valabil doar în programele pentru care trebuie plătit substanțial. În mizeria de Hipocrate care e în majoritatea spitalelor nu poți vedea decât internările din același spital.
Spun că visam, pentru că nu mai am nicio speranță de ceva pozitiv în sistemul lui pește. O să-mi fac treaba cât de bine pot până plec și cam atât..
Asta cu amenzile pe care trebuie să dovedești TOT TU că le-ai plătit mi se pare una dintre cele mai mari mizerii din sistemul birocratic. Plm, v-am dat banii, sunt la voi în sistem, gata, de aici încolo e treaba voastră să știți de ei.
Din greșeală am pus roșu, deși voiam verde.
Patit, amenda pt viteza prin Bistrita, achitat aici si cica sa trimit prin mail chitanta la nu știu ce birou de politie de acolo, ca daca nu imi vine ca n-am platit si mi se opresc banii. Am platit si am tinut chitanta,vad ca inca n-am primit nika, si sunt vreo 4 ani.
Amenda pe firma pentru neplată rovineta in 2015, plătită, trimis dovada și toate documentele la CNA… , anul acesta 2021 primim din nou notificare ca ne pun poprire pe conturi, trimis din nou toate copiile după chitanță, proces verbal….deh noi ținem arhiva de vreo 20 ani, parca văd că anul viitor iar vom primi.
@Mihai Candva, prin 2008, m-a prins politia fara ITP – muiere singura, n-auzisem eu de asa ceva … – mi-a saltat talonul, eu am facut ITP-ul si m-am dus cu dovada si mi l-am recuperat. Fast forward to 2021 AD. Vand masina. Descoperim cu surpriza ca talonul , ala de il aveam in mana, figureaza ca blocat in sistemul politiei. Adica ei sustineau ca e la ei blocat – desi nu il aveau si nici nu puteau sa spuna cum s-ar putea debloca, ca era o problema veche si nu zicea acolo la ei „in sistem”. Faptul ca eu il aveam in mana , carevasazica il recuperasem, nu avea nici o relevanta. A fost Kafka curat…. „Talonul e la noi , blocat , trebuie sa veniti cu dovada platii amenzii” „Ce amenda?” „Nu stim, nu figureaza in sistem” „Si talonul e la dumneavoastra?” „Nu , dar asa figureaza”. Pam pam.
Eu cred că legea o să fie promulgată în forma actuală. Înțeleg că a trecut frumos de Senat iar la Camera Deputaților a fost o singură opunere. Așa că dacă o să zică la lege că îi este interzis instituției statului să-mi ceară documente ce ar trebui obținute prin circuitul lor intern (complicat, știu, dar, din fericire, not my problem), atunci eu cred că așa se va și întâmpla. I’m a believer, cum ar veni.
Citește comentariul lui @Zz, pentru că EXACT așa stau lucrurile.
Lipsa profundă de logică și de bun simț din felul în care se desfășoară unele lucuri la nivel de instituții ale statului m-a fascinat de mică. Prima mea amintire e de când eram cu tata la o instituție din asta și o femeie din spatele ghișeului i-a cerut să se aplece până la nivelul scobiturii din geam (remember acele odioase ghișee?), ca să-l audă mai bine. Taică-miu i-a zis calm, dar un pic mai tare, ceva de genul că ”domnișoară, eu cu fundu-n sus nu voi sta, mai bine vorbiți cu șefii dumneavoastră să vă schimbe ghișeele astea.” O nimica toată, s-ar putea spune. Doar că eu am văzut o imagine foarte funny: un om care și-a păstrat o poziție normală, firească, în timp ce restul n-aveau absolut nicio problemă să stea cu fundu-n sus, în niște poziții de-a dreptul caraghioase, deși nu-i obliga nimeni să o facă. Zice Zz de bivolii care ignoră legea și cer whatever, ”că nu contează că legea spune ceva”. Așa și? Ce-l/ce-o oprește să le ceară și el/ea bivolilor să nu mai fie bivoli, ci oameni normali? Adică din ăia care respectă legea.
Comentariu beton!17
Ca să se întâmple asta, ar trebui ca oamenii ăștia să învețe să folosească e-mailul. Și telefonul.
Exemplu:
Lunea trecută i-am scris un e-mail (i-am dat Reply pe mailul primit) unei grefiere pentru o chestie. Pauză totală. După câteva zile, încep să sun pe la diversele numere de pe site-urile instituțiilor de judecată. ABSOLUT NIMENI nu știe să răspundă frumos la telefon: „Bună ziua, ați sunat la *insert numele instituției*. Nu. Se răspunde cu un fel de : „mdea” (= „ce mama dracului vrei de suni aici?” în timp ce își zice în gând: „oare de ce oi fi răspuns? naiba să-l ia pe șefu’ că se plimba pe aici și n-am putut să ignor telefonul”) Trebuie tu să zici: „Bună ziua! Am sunat la…?” Că altfel te întrebi dacă nu cumva ai sunat la o babă pe care ai ridicat-o din pat și de aia răspunde așa de sictirită.
Bun. Azi, o săptămână mai târziu, grefiera îmi răspunde la e-mail. Prin SMS. Adică eu îi trimit mail, ea îmi trimite SMS. Bine, totuși, că nu mi-a scris pe whatsapp. Cred.
Oamenii ăștia n-au nicio treabă cu comunicarea de niciun fel. Aș vrea să-i văd câte-o săptămână la o firmă privată. Sau – ca să fiu foarte rea – la o multinațională. Să văd cum mai au tupeu să stea o săptămână până să răspundă la un e-mail. Oare apucă o săptămână până să fie zburați pe poarta companiei cu tot cu mormanul de e-mailuri și telefoane pe care le-au ignorat?
Comentariu beton!22
aceste atitudini burgheze trebuie să înceteze! ce, e așa mult timp din glorioșii ani ’90 cînd sunam „a intrat faxu’? se vede bine?”
ce, e vina noastră că s-a scos faxu’ și s-a introdus imieilu’?
ok, între timp omenirea a început să zboare turistic în cosmos da’ să nu uităm că noi, ca popor, suntem precursorii, fiind de mult timp plecați cu satelitu’! e drept că nu în spațiu, da’ orișicît…
Comentariu beton!16
(Stiu ca-mi voi atrage oprobriul public insa mi-l asum) Spui ca „functionarul” sa mearga o saptamana la privat sa vada cum e. Eu spun sa mergeti dvs la stat o saptamana si va dau un ex.unde: la DITL(directia de impozite si taxe locale). In primul rand majoritatea functionarilor au STUDII SUPERIOARE,(nu vb de casieri),calculatoarele sunt legate la un server care stie ce ,cum, cat si unde ai intrat in web…deci exclus solitaire(oare o mai exista?). Buuun,banuiesc ca fiecare dintre noi am fost sa inscriem sau sa scoatem un autoturism sau o locuinta. Cam cat ati stat(nu la coada ci in fata ghiseului)?Destul ati putea spune.Acum ganditi-va ca vin ZILNIC sau aproape,cateva firme de leasing care inmatriculeaza cateva zeci de masini fiecare la care ii trebuie si certificat fiscal…si te intrebi de ce stai mult la coada ,ca joaca solitaire,ca sunt incompetenti etc…Sau vine un intreprizator care a construit cateva zeci de imobile si vine sa imparta un bloc cu… 100 de apartamente!Deci sa inscrie 100 de ap fiecare cu cote,indiviziuni, suprafete etc!? Sau…fiecare functionar are in executie cateva litere,(ASTA INSEAMNA CATEVA MII DE FIRME)litera cu care incepe numele firmei respective si ganditi-va ca o firma poate fi impartita in zeci de firme anexe si fiecare are cate o problema…Ex; A =antrepriza constructii, B=banci,C=CFR si multe altele. Ar fi foarte multe de scris… si a pro pos de colaborarea intre institutiile statului: ex;trimiti un mail in care soliciti ceva,termenul pt raspuns este de 45 zile (nu 30)si daca e nevoie sa ceri ceva de la o alta institutie ,respectiva imi raspunde in termen adica cel mult 45 zile,eu voi raspunde solicitantului cand pot sau in termen…Adunati zilele,va rog cand va primi contribuabilul raspunsul! Deci cum e mai bine, sa cauti sa aduci tu hartia Sau sa astepti? Si asta nu e rea vointa ci NU ESTE TIMP SUFICIENT PT A REZOLVA MIILE DE CERERI ! (PE CARE TOTI LE VOR REZOLVATE ,IERI) Si… mai ganditi-va ca sa ajungi patron ,nimeni nu iti cere foaia matricola sau ce scoala ai facut. Iar unii dintre acesti patroni nu stiu unde sa puna data sau semnatura si sunt si cei mai „guralivi” si te „fac in toate cele”. Ceea ce v-am spus este doar o mica parte din ziua unui functionar public, bugetar etc. (a nu se comfunda cu un bibliotecar) Zile frumoase sa aveti!
@Alex, termenul de răspuns de 30-45 de zile la ceva, orice vrei de la o instituție a statului ESTE ABERANT în ziua de azi. Dar normal că durează atâta dacă unui funcționar îi trebuie o săptămână să răspundă la un amărât de e-mail. Dacă aveam nr ei de mobil o sunam în aceeași zi după-masa. Cam astea-s așteptările de viteză de răspuns în mediul privat. Și da, putea să nu fie la birou, dar există mesajele automate de out of office ca să știi să nu suni omul degeaba să-l deranjezi. Când crezi că vor învăța funcționarii publici să lucreze cu tehnologia la nivelul ăsta?
Supărarea mea venea de aici și de faptul că nu răspund la telefon sau că răspund urât. Este politețe de bază când răspunzi la un telefon al unei instituții să saluți și să prezinți instituția, cum am scris mai sus.
Eu am avut mult de umblat pe la diverse instituții și n-am văzut pe nimeni jucând Solitaire și am dat în multe locuri de persoane amabile care m-au ajutat. Nu m-am revoltat că am așteptat după altul, asta e, fiecare are o treabă; și alții au stat după mine.
Mă deranjează că mulți (poate nu toți) sunt în continuare șocați de comunicarea online cu cetățeanul. Probabil că nu ajută nici nivelul redus de informatizare a instituțiilor publice din țara asta față de țările civilizate în care poți să rezolvi mult mai multe online și atunci și personalul e mai obișnuit. Iar puținele platforme care există (vezi SPV) arată atât de seci și de plicticoase ca și cum ar fi fost făcute într-o silă.
Vrei sa spui ca anaf s1 nu mi va cere mie o dovada si o cerere si 2 copii de buletin pentru ca ei sa afle de la anaf s4 cati bani am platit acolo?
Nu cred asa ceva dupa ce am petrecut 2 dimineti acolo (din pacate nu au xerox pe o raza de minim 1 kilometru si o singura copie de buletin nu este suficienta, trebuie 2)
Da, exact asta vreau să spun că NU vom prinde în această viață.
Nu apucăm noi vremurile alea. Lucrez într-o instituție publică de 22 de ani. Pentru decontarea transportului (de, fac naveta, m-am retras la țară), trebuie să depun în fiecare lună(DAAAAAA!!!!), copie după CI si certificatul de înmatriculare al mașinii. De 22 de ani, în condițiile în care avem fiecare dosarul nostru la secretariatul unității. Deci, v-am luat!!
Comentariu beton!20
Aiiii de plm !!!!
@Miha Ela: vina ta e că te-ai retras la țară, fără să știi riscurile. Să te lămuresc: acolo, la țară, există iele și strigoi care se știe că-și schimbă forma, sexul și culoarea-n funcție de fazele lunii, cotele apelor Dunării și numărul dinților rămași în gură la prima babă-n sat, cum intri pe stânga. Acuma, un „șeipșiftăr” d-ăsta își face veacul în mașina ta, dar numai când te deplasezi tu d-acasă la muncă, iar mașina ta-i când merțan, când Trabant, când bamveu, iar numărul de înmatriculare se schimbă și el. Totul depinde de cum se simte „șeipșifteru”-n ziua cu pricina.Câteodată se transformă-n tractor sau basculantă, depinde de nervii făcuți de nefasta „șeipșiftăr”.
Ei, aia de la voi de la secretariat e pe felie cu „șeipșiftăru” și știe șmenu’, iar tu tragi ponoasele. 😀
Anaf…provincie! Ma duc sa platesc impozitul. Ghiseul3 ma cauta in calculator,comunica (printr-o gaura in geamul despartitor) colegei de la ghiseul4,mergeti alaturi !🙈 ! Ma duc, platesc . Mergeti inapoi sa va luati chitanta !!!! Moment in care am inceput sa rad. Se uitau la mine ca si cand eram nebuna ! Dar au fost tare ofensate ca li se taiase sporul de …calculator ! Despre ce vorbim aici ?
Vise, doar vise, iar eu nu mai cred in vise.
Tocmai ce m-am umplut de draci vineri, la masura 3 Horeca, cand, ni s-a cerut sa depunem toate autorizatiile de functionare emise de autoritatile locale plus certificatele de clasificare emise de Min Turismului pentru a putea fi analizat dosarul. In conditiile in care ordonanta de urgenta a scris ca nu trebuie depuse, ca si le iau ei. Nu-i nimic, ni le-au cerut acu’, la clarificari. Mai are sens sa mentionez ca nu puteam incarca decat maxim 3 fisiere si eu aveam vreo 12 ca zic, sa incarc cate un fisier pentru fiecare punct de lucru, ca sunt multe pagini pentru fiecare si sa aiba o noima. Ei, as! Nu s-a putut. Am scanat totul, dar totul la gramada (vreo 160 pagini) si asa am reusit sa incarc in platforma aia faimoasa facuta de STS.
Alta: dosar depus pentru ajutor de stat – la dosar ni se cere certificat fiscal plus cazier fiscal plus fisa pe platitor (a, nu aia simplificata, nu e buna, aia cu multe pagini – vreo 800), emise de…ati ghicit! – Ministerul Finantelor prin ANAF. Cine analizeaza dosarul de ajutor de stat? Ati ghicit din nou – Ministerul Finantelor. Si ce daca?! Pai, noi daca nu muncim degeaba si inutil vreo 2-3 ore/zi strict pentru lenevia celor de la stat, de ce am mai veni la serviciu?! Chiar asa sa avem o productivitate 100%?! Unde s-a mai pomenit asa ceva?!
Timid, dar începutul s-a pettecut. Mergeam periodic la un fel de comisie unde iți cereau un dosar cu șină, așa, de rezervă cum ar veni. Anul ăsta au spus că nu mai e necesar. Ce mă fac???? Am un dosar cu șină în plus. Doritori?
Prin 2012 m-am dus la Registrul comerțului cu ceva documente de depus- nu sunt administratorul societății comerciale și pe lângă toate copiile după documentele administratorului pe care le aveau de când s-a înființat societatea a trebuit să depun copiile după actele mele, imputernicire….merg la un ghiseu și „doamna”: pai nu aveți dosar cu șină ( aveam dosar de ăla tip plic, am pus o alonja- chestie de aia tip șină pentru documente) vai nu pot sa va primesc dosarul așa, am ieșit de acolo, direcția librarie, am cumpărat 10 dosare cu șină, am nimerit la alt ghișeu și tipa a doua super de treabă care a acceptat dosarul inițial, la final am mers la tanti ciufuta (primul ghiseu) și i le-am lăsat pe birou/ghiseu cu rugămintea sa fie mai binevoitoare. Apoi am cumpărat vreo 20 dosare tip sina și 10 ani mai târziu încă mai am vreo 5.
Tocmai traiesc varianta digitala a plimbatului de la ghiseu la altul. Sunt pusa sa scriu mailuri la diferite departamente de parca ei nu pot sa discute unul cu celalalt si sa dea forward la un mail.
Fii-miu are 22 de ani si a trebuit sa isi schimbe cartea de identitate. S-a întâmplat asta prin iarna cand era la Politie criza aia de plastic pentru laminarea CI. Am fost cu el pentru ca trebuia sa semnez ca sunt de acord sa aiba adresa casei mele pe actul de identitate. Am fost uimita de cat de civilizat si de repede a decurs totul si cat de amabili au fost cei de la Evidenta Populatiei. El era incantat ca doamna de la ghiseu i-a facut cateva poze pana i-a placut si lui una.😃 Am ramas cu o impresie f. buna.Numai ca dupa aceea am asteptat vreo trei luni sa ii dea CI. I-am spus ca i-a facut aia o poza de parca e fantomă. 😃
In vara a trebuit sa plece in Germania . La aeroportul din Sibiu, la controlul actelor a prezentat CI si… cel de acolo l-a oprit si i-a spus sa mearga cu el. Eu eram cativa metri mai incolo. Tocmai simteam cum da infarctul peste mine.😃 . L-au luat deoparte si l-au intrebat de unde are actul. Ca e facut de el…de cineva…in niciun caz de Politie. Fii-miu le-a spus ca este facut de Politie , ca pot verifica. Au luat aia actul ala, l-au trecut prin toate scanererele posibile, au chemat si seful. L-au intrebat unde pleaca si de ce (pleca cu o bursa Erasmus la un spital) , i-au cerut dovezi, i-au cerut dovada intoarcerii, i-au pus tot felul de intrebari. Pana la urma i-au spus ca ei asa ceva nu au mai vazut. Un act de identitate facut atat de prost. Ca au vazut acte false facute mult mai bine. Ca sfatul lor este sa se duca sa il schimbe si sa nu mai incerce sa iasa din tara cu asa ceva. Noroc ca avea la el si pasaportul si l-a folosit pe ala, ca altfel pierdea avionul.
Comentariu beton!16
Eu am exemplul fix invers: în pașaport am o poză demnă de instagram, cred ca au pus toate filtrele posibile, Photoshop la greu, este cea mai reușită poză de pe un act oficial emis de statul român, până în 2029 mă voi bucura de el.
Stai linistit, ca si daca se va adopta in forma actuala nu va fi aplicata aceasta lege. Probabil (si aici fac un exercitiu de imaginatie nu foarte dificil) ti se va spune ca daca aduci matale toate actele se poate rezolva in 30 de zile, daca nu, durata este nedeterminata. Si da, poti da in judecata institutia si mai astepti cel putin 1 an. Deci nici asta nu e o solutie….
M-am dus acum doua saptamani la un laborator sa-mi fac niste analize medicale. La plecare o intreb pe domnisoara (tanara, sub 30 de ani) de la receptie daca nu poate sa-mi trimta rezultatele pe email si ea ma intreaba daca sunt din localitate. Raspund ca da, la care primesc din partea ei un raspuns uluitor, ca ar putea sa-mi trimita rezultatele numai daca as fi din alta localitate… Aproape ca m-am simtit penibila ca am pus asa o intrebare tampita unei fete crescute in epoca digitalizarii… ce asteptari sa avem ?
Legea pare destul de bună pentru niște “afaceri”, gen creat/îmbunătățit baza de date, cumpărat softuri, licențe, servere etc. Doar nu credeați că e făcută pentru toată lumea?! Faptul că poate vom beneficia de unele chestii e complet întâmplător.
Hai ca m-ai prins in tema.
Miercuri ma duc la evidenta populatiei, sector 4, ca sa schimb cartea de identitate ONLINE
Procedura:
1. Accesezi un portal unde platesti taxa online (f ok, no comment)
2. Selectezi ziua in care vrei sa te programezi si oferi niste date: Nume, prenume, cnp, … (la fel, no problem)
3. Ti se cere sa incarci poze de pe: CI, certificat de nastere, certificat de casatorie, act de proprietate
Paranteza aici:
CI-ul si certificatul de casatorie sunt emise de sector 4
Certificatul de nastere este emis de sector 1, deci tot de evidenta populatiei Bucuresti.
Deci ei le-au emis, dar eu trebuie sa le incarc poza tot lor 😅
Actul de proprietate nu este emis de ei, dar imi trimit in fiecare an nota de plata pt impozit pt acest imobil.
Deci primaria stie deja ca detin apartamentul, dar cu toate astea imi cere copie de pe actul de proprietate 😅
Ma mir ca nu uita sa trimita nota de plata pt impozit 😅
4. Dupa ce ai incarcat tot, vine fatala:
Ti se precizeaza ca este OBLIGATORIU ca in momentul in care mergi la programare, trebuie sa ai TOATE actele (incarcare la punctul 3) in ORIGINAL + COPIE XEROX 😂😂😂
Cam asta e online-ul noi.
Inca un pas in plus de facut de utilizator la procedura deja existenta.
Oi fi citit eu prost dar mi se pare că nu mai au voie să îți ceară copii legalizate ci e suficient să vii cu copie xerox ordinară și să scrii cu mânuța ta #Conform cu originalul#.
Eu zic că ne umezim prea repede când există posibilitatea să devenim o țară ca afară.
O sa fie o implementare romaneasca. Nu mai duci actul dar te duci la institutia Y si faci cerere scrisa sa transmita, prin posta, o copie a documentului necesar catre institutia X. Nu ai cum sa scapi. 😀
Chiar și după trecerea la dosarul electronic, tot vor găsi funcționarii statului motive să te plimbe ca de la Ana la Caiafa. Am pățit-o cu Direcția Taxe și Impozite, la vreun an după ce m-am mutat cu locuința. Îmi plătesc eu toate dările la început de an, ca un cetățean cuminte, și mă pomenesc, prin vară, cu o înștiințare cum că să mă prezint urgent la direcție, că am de achitat nu știu ce diferență. Discuția cu funcționara de la ghișeu a fost ceva ireal.
-Nu aveți nimic de plată.
-Atunci, de ce scrie aici că am?
-Nu știu.
-Păi nu instituția dumneavoastră mi-a trimis hârtia asta?
-Ba da. Instituția, nu eu personal.
-Aha, sunteți entități complet separate (mi-am reținut o vorbă mai dulce).
-Dar e bine că ați venit.
-!?
-Să vă asigurați că nu aveți datorii la stat.
-Și pentru asta trebuia să-mi pierd juma’ de zi!?
(Ridică din umeri. Nu e treaba ei.)
-Și vedeți că mi-ați trimis înștiințarea pe adresa veche. Nu mai locuiesc acolo de aproape un an.
-Aduceți dumneavoastră o copie xerox a buletinului de la noua adresă.
-Am adus deja, în februarie.
-Ați adus decât (sic!) una. Mai aduceți una.
-Poftiți! flutur foaia triumfătoare, că venisem pregătită.
-A, dar nu la mine o lăsați.
-Dar unde?
-După colț, la relații cu publicul. Dar vedeți că azi nu lucrează cu publicul.
😠
Sunteti o institutie prea mica daca vine secretara sa va imparta lucrarile dimineata. De obicei treaba asta o face un coleg care este de serviciu in ziua respectiva si nu o face dimineata ci la sfarsitul programului si nu imparte dupa bunul plac ci pe litere. Nu poti face ceva intr-un dosar daca nu este firma sau contribuabilul repartizat tie. Nu cred ca ti-ar comveni ca un coleg sa-ti umble in dosarul tau al unei firme ,sa nu stie despre ce e vb si sa ti-o faca praf… Și da ai dreptate cand spui ca sunt aduse persoane care sunt paralele cu jobul respectiv!
Sa va spui eu cum … mi au expirat naiba stie cum … apometrele ca nu m-au anuntat … m au pus la pausal si mi venea cam de opt ori pretul unei facturi obisnuite …
Fac cerere cumpar apometrele vin doi…plini de doxa zic montati le zic eu hopa dar ce avem noi aici … e expirate sefu nu stiu cum sa facem
lasa boss ca fac eu voi montati astea noi
nope … nu le montam ca e dubios
ma duc fac cerere din nou …vine unu singur monteaza scrie plm nu sce
ma duc la apa din nou cu ele in manutza zic la madamele aferate de la ghiseu … aaa pai nu de la noi mergeti la laborator … la laborator hât … o huidumā cred ca de sex feminin … unde mergeti ?!la metrologie la laborator… e inchis au pauza de masa o ora…
mbun… expira parcarea …T park again…
trag de o cafea fro juma de ora ajung unde mergeti … la laborator
e ocupat e cineva …astept iese un nene intru
o tante de 45 plus …grasā si cu permanent scurt … moartea pasiunii vorbea la telefon
buna ziua zic …
Stai umpik tu Lucica am pe cineva ce problemà aveti zic cu apometrele ?
Ati zis la poarta sa va cheme pe cineva de la laborator !?
N am stiut …
Lasa ca va chem eo
Tu Lucica te sun eu acusi ca trebuie sa sun undeva
Alo Buuunaa ce faci da cum de esti la serviciu vorbea cu una … verzi si uscate parca eu nu existam…deja nu mai rezistam ….vine una final si mi zice
hai ca nu va mai trimit la ghiseu sa platiti taxa o sa v o cer cand veniti inapoi …
pai de ce sa mai vin …. sa va dau astea inapoi si sa faceti cerere sa va scoata din paușal….
Imi venea sa i omor era deja a patra cerere …pai am facut …ati facut sa va schimbe apometrele nu merge asa doi in unu …
va sunam noi cand sa veniti cam doua sapt dureaza …
Deci n ai cum poti sa te dai cu curul pe razatoare dar nu poti lupta cu ei …
Deci se poate si la privat nu numai la bugetarii de la stat!
O si inca cum! Banca X la care aveam creditul ipotecar a fost achizitionata de alta banca, Y. Drept urmare primesc notificare ca incepand cu data de … sistemul de online banking de la banca X nu mai e functional si trebuie sa merg in sucursala la banca Y sa aflu IBAN-ul nou in care sa platesc ratele si sa-mi iau credentiale de online banking acolo daca doresc. Toate bune si frumoase daca n-am fi fost in plina pandemie si eu n-as fi locuit pe partea ailalalta a pamantului … Luni de telefoane la toate departamentele posibile si imposibile, sa-mi dea si mie cineva un IBAN sa-mi pot plati ratele… Am ajuns cu casa in prag de executare silita, imi veneau notificarile la adresa, sunam la numarul de pe notificari „Buna ziua, vreau sa platesc, dati-mi un cont va rog” – nu se putea…. Platiti platiti , vreau sa platesc doar spuneti-mi unde, aaa, asta nu putem. Pana la urma am pus principiile in cui si am sunat un prieten care lucra la banca X si l-am rugat sa faca ceva neortodox – sa-mi dea si mie IBANul meu …
Să nu uităm nici de cutuma chemării anuale a diverselor persoane cu handicap pentru a dovedi faptul că încă intră în categoria respectivă, naiba știe, poate le-o fi crescut membrul amputat la loc, organu’ de stat tre’ să fie vigilent. Așa că-s de acord cu opinia din articol, în absența unor miracole medicale privind prelungirea vieții, n-ajung să văd legea asta aplicată ca la carte.
Sunt 2 chestiuni, in sistemul actual, interconectarea e imposibila. Si a doua ar fi ca e prea costisitoare și imposibil de menținut, si daca ar fi posibila. a se vedea cardul de sănătate, un mega eșec.
Voi știți cu lucrează politua cu dosare fizice și nu le baga în sistem? Si știți de ce? Ca sa nu fie consultate de colegi și sa ajungă date din dosar la urmăriți. Na digitalizare.
Ca sa digitalizare tre sa schimbi tot:
Aplicatii, fluxuri, functionari, sefi, specialisti. Adica vreo 500 000 functionari.
S-au făcut câțiva pași, gen ghiseul, sa trăiască iulian, dar mai e foarte mult pana la interconectare
Sa se ia totul de la 0 și sa se facă doar una bucata soft, fiecare instituție sa poată sa aibă diferite moduri de acces. Doar nu om avea numărul mare de It-isti și hackeri doar din pix.
Probabil la anul… anul 2222 în forma pe care o dorim fiecare dintre noi.
Boss, eu am avut, in ultimii 2 ani, mai multe experiențe decât mi-am dorit cu adevărat instituțiile statului român. Și, in majoritate, surprinzator de „soft”, ca să zic așa. Am fost surprins cate chestii s-au putut obține pe mail sau telefonic, sincer, nu mă așteptam. Evident, mi-am primit și porția de „mergeți la colega de la ghișeul X” sau „asta nu se poate”, dar a fost infinit mai mică decât mă așteptam. Cireașa de pe tort a fost când m-am dus să îmi schimb buletinul și nu mi-am mai găsit certificatul de naștere (după cum se știe, trebuie și ăla – in original, probabil ca să verifice dacă s-a schimbat ceva in el de la ultima actualizare a buletinului). Acolo, inițial,.mi-am primit un „nu se poate fără certificat”, la care nu m-am lăsat și am zis „am copie, am pierdut originalul”. „Nu se poate cu copie”. Intervine șefa: „pai daca l-ai pierdut, de unde să-l scoată omul? Ii trebuie un duplicat!” Zic „doamnă, îmi fac buletin de Cluj și sunt născut în București…mă duc acolo după duplicat, cu buletinul expirat?” „Nu”, zice șefa, „îl cerem noi de acolo și vă anunțăm când vine, dar să știți că durează că ĂIA SE MIȘCĂ FOARTE ÎNCET”. (Am pus majuscule ca să subliniez, in general se spune despre ardeleni că se mișcă încet). Mbun. Las acolo o copie a certificatului și Nr de tel (fără să îmi pun speranțe că voi fi sunat vreodată, dar cu gând clar să revin peste vreo 2 săptămâni să le mai stresez) și plec. Normal, cu Nr de înregistrare. Nu trec 10 zile și îmi sună tel, Nr fix de Cluj…răspund…”suntem de la.primarie, v-a venit duplicatul. Când puteți, veniți să îl ridicați”. Mă duc a doua zi, tipa, numai un zâmbet, „ne cerem scuze că a durat atât, eu v-am zis că ăia se.misca mai greu”. Uimit peste poate (mi se părea că se mișcaseră f repede) întreb: „dacă eram născut în Cluj și îmi eliberați dvs duplicatul cât dura?” „Aa, pai era gata a doua zi…maxim in a treia, daca erați născut în vreun cătun”.
În concluzie, eu zic (bazat pe experiență) că lucrurile se schimbă. Nu sunt inca ce ar trebui sa fie, dar…. încet-incet încep să se apropie.
Ouch, am pus-o! Am rămas fără job. P. S. Sunt arhivar de meserie!
Pana nu se vor introduce criterii de performanta si salarizare in functie de perfomanta, si pana nu se vor depolitiza institutiile publice, nu se va schimba NIMIC! Lucrez din 2017 intr-o institutie publica, am inceput plina de entuziasm, si m-am desumflat toata dupa primele doua saptamani. Suntem 5 in birou. Eu, de buna credinta, munceam aproximativ 8 ore. Inutil sa va spun ca majoritatea dosarelor primite le rezolvam si le trimiteam la semnat in aceeasi zi. Colegele mele, nu! Faceau stiva pe birou, ca doar termenul este de 30 de zile. Cand venea secretara dimineata sa imparta lucrarile, ghiciti unde le lasa.. fix acolo unde era biroul gol! Nu conta ca eu poate rezolvasem 10 dosare si restul cate 1, tot eu le primeam, pentru ca da, eu stateam degeaba :))) peste nedreptatea aia mai pune si cel putin 2-3 contribuabili “razboinici” pe zi, si e reteta perfecta ca sa iti bagi picioarele. Deja faptul ca sunt zile in care trebuie sa iti aduci hartia si pixul de acasa, ca internetul merge si nu prea, ca tu inca folosesti windows xp si ca imprimanta nu are toner, nici nu mai conteaza! Bine ca ai scaun si calculator, ca prin alte birouri faci cu randul cu cate un coleg :))) intre timp mai achizitionam o masina, ca directorul x nu are, mai angajam un sofer, mai platim un popa sa faca o sfestanie… Cam asta e situatia in institutiile publice.
Aproape 5(CINCI) luni de zile sa pot vinde un teren agricol, pe persoana care este.
Fara numarrrr…. aprobari si avize in cascada (inclusiv de la MAPN)
La fiecare,tot ce era si inainte in dosar + ultimul aviz!
Toti vroiau originale sau copii legalizate.
Fiecare cu o durata de minim 2 sapt.
Timp in care am taiat vre-o 2 copaci, si am consumat cca 40 ltr benzina.
De timp si numarul dosarelor cu sina nu mai vorbesc.
Una (bugetata of course) mi-a dat-o la fileu cu „da ce domnu, dupa ce ca luati atatia bani, mai si faceti scandal”?
J-oaco p-asta!
Am fost chirias la stat, ANL, multi ani si inca mai am un stoc de dosare cu sina pentru ca trebuia sa re-innoim dosarul de doua ori pe an. Am fost uimita cand la ultimele interactii cu serviciul fond locativ, mi-au cos actele din dosar si le-au luat doar intr-o folie! Au zis ca ca ocupa prea mult spatiu!
Nu se poate întâmpla, pentru că suntem gintă latină. Ce povestea un tovarăș cetățean francez care voia să mai facă un masterat (or something, să fi fost înscriere la doctorat?!) la aceeași facultate pariziană pe care o absolvise.
Normal, i s-a cerut diplomă de învățământ superior. Nu știu dacă și copie, poate aveau ei un copiator. Dar, mă înțelegi, același secretariat de facultate. Arhivele erau la arhivă, calculatoarele au softul prost, nu există altă soluție.
Apoi, că francezul e mai tare decât românul, diploma de BAC! Adică fără BAC nu poți absolvi o facultate, omul avea diplomă de absolvent al acelei facultăți, dar, pentru că „dura lex, Supaplex” (sau Asterix), noi vrem și diplomă de bac, musiu, că nu poți învăța superior fără BAC! Dacă după ce ai ajuns inginer au picat bacu’?
Nu știu dacă i-au cerut și certificat de naștere, certificat de căsătorie, de-astea.
Dacă România va ajunge mai civilizată dpdv administrativ decât Franța, nu pot decât să susțin pozitiv și să aprob favorabil, dar să mă treziți și pe mine din somnul cel de moarte când se va întâmpla asta.
De ce sa nu se mai angajeze toate amantele, prietenii, soțiile, copii și toate neamurile de pana la enspemiilea grad? De ce sa nu avem un aparat administrativ plin de oameni care sa ducă câte o foaie dintr-un birou în altul pe săptămână sau mai puțin? De ce sa nu încaseze spor de stres cât mai mulți oameni? ( eu lucrez cu oamenii la privat și nu am asemenea spor)