Am avut o revelație ieri, când mergeam de la Grenoble spre Graz. Iar revelația a venit pentru că jumătate din drum a fost prin munți. Pe autostradă, desigur, dar prin munți. Stați că v-o zic imediat.
Pe când intram în unul dintre multele tuneluri de pe drum, brusc mi-am dat seama că vestitul nostru Transfăgărășan, minunea și mândria inginerilor constructori români din toate timpurile, a fost construit așa, șerpuit și chinuit, doar pentru că noi nu suntem în stare să trecem șoseaua prin munte.
Nu, boss, noi trebuie s-o trecem peste munte, iar pentru asta n-avem altă soluție decât să ocolim muntele. Că doar n-o să ne apucăm să facem tuneluri și viaducte. Și uite așa a apărut Transfăgărășanul.
Abia acum, când am mers pe atâtea autostrăzi care reușesc să trec prin munte, am înțeles și de ce se minunează așa de tare străinii care ajung pe Transfăgărășan. Păi normal că se minunează, dacă la ei acasă se urcă pe autostradă și se mai dau jos de pe ea când au ajuns unde au treabă.
Conduc așa, ca animalele, ținând drept de volan, fără nicio senzație tare. Nu tu o curbă dublă prima la stânga, nu tu un ac de păr, nu tu un viraj în pantă, nimic, nimic, nimic. Normal că se miră când văd Transfăgărășanul, când ei n-au văzut ac de păr decât la exit-urile în unghiuri strânse de pe autostradă.
Păi nu la fel se miră și când văd că noi pe-aici încă avem porci, oi, capre, cai și alte animale pe care 90% dintre ei le văd doar la televizor? Iar buda în fundul curții li se pare hipstereala supremă, însăși contopirea cu natura, când tristul adevăr este că acolo are wc-ul cam jumătate din țara asta.
Ei, fix de-aia de miră și de frumusețea Transfăgărășanului. Olala, dar ce merveioz, dar ce curbe, dar ce gropi, dar ce minunat. Aham, dacă ar trebui să-l traverseze în fiecare zi, în drum spre muncă, să vezi ce repede le-ar trece admirația și mirarea.
Da, știu, am vorbit de rău despre mândria ingineriei în construcții românești. Well, păi dacă șoseaua aia șerpuită și înghesuită e motiv de mândrie, băieții ăștia care pe o singură autostradă au zeci de viaducte (undele mai lungi de 3 km) și alte câteva zeci de tuneluri (au fost mai bine de cinci bucăți care au trecut de 4 km lungime, restul erau mizilicuri de câte un kilometru sau doi), ce să mai zică?
Să vă mai spun că am trecut din Franța în Italia în timp ce mă aflam în al zecelea cel mai lung tunel din lume? Dap, fix așa. Mi-a picat fața în Alpi când am ajuns la Fréjus și-am văzut ce-au făcut inginerii francezi și italieni acolo. Dar, na, nu e ca Transfăgărășanul, mergi în linie dreaptă, pe sub pământ, și-n douăzeci de minute ai ieșit în partea ailaltă a muntelui. Păi ce șmecherie e asta?
P.S. Azi fac Graz – București, deci ce bine că voi fi la volan toată ziua și n-o să pot răspunde când or să înceapă să mă înjure dacii liberi, fani ai Transfăgărășanului.
P.P.S. Asta de mai jos e singura poză mai acătării pe care am reușit s-o fac de la volan.
Da, n-are niciun chichirez să treci prin tunel și să nu vezi nimic. Și viaductele ie periculoase, se știe.
Comentariu beton!62
Iara ne pacaleste Bazilescu. Bunaoara, se poate vedea foarte clar in imagine un inceput de curba la dreapta.
Comentariu beton!56
Dacă găurim vreun tunel dacic cu tunelul nostru și stricam echilibrul atemporal al moșilor și strămoșilor nostrii, mai și demagnetizăm legătura directă cu Forța Supremă, vă zic nu se merită.
Comentariu beton!135
Simt că acest comentariu a adus echilibru în Forță, precum apariția lui Luke Skywalker 😇
V-am citit cu nesaț postările. Am o singură nemulțumire. Prea repede s-a terminat aventura. Mai vreau!
Comentariu beton!32
Poate și Vasilescu mai vrea, dar Vasile sigur nu mai vrea 🤭🤪
Comentariu beton!29
Poa ‘ să vrea, trebuie să ducă gunoiu undeva, a dat canicula
Imi amintesc, foarte frumos si civilizat. Sa nu uitam, insa, ca platesti o taxa fiecare trecere de tunel pe acel traseu, spre deosebire de altele. Eu as prefera exact asa, sa platesc la fiecare trecere, dar sa pot trece repede. Sunt sisteme de finantare diferite
Tunelul frejus se plătește, celelalte care sunt pe autostrada sunt free pentru ca oricum plătești folosirea acelei autostrăzi
@Martin, inseamna ca nu ati trecut pe autostrada Italia-Graz
si iata, 46,10 euro tunelurile catre Graz https://mihaivasilescublog.ro/2021/06/28/pleca-concediu-masina/?fbclid=IwAR0XBN3ENQ0II70W7eUEtNeWVC9nEZ_Rk1p3ZYGSbJ2mgUG6_5ktBYP3TeU
Stii cum e….fiecare admira ce nu are sau ravneste la ce nu are ,ei la Transfagarasanul nostru dadator de senzatii tari ,noi la autostrazile lor care te duc direct unde ai nevoie.Daca te grabesti, autostrazile sunt perfecte dar daca esti intr o vacanta lejera, in care destinatia e aleatorie si timpul nu are importanta si vrei sa vezi ceva, ce naiba sa cauti pe autostrazi, masina ,stanga ,dreapta,fata,spate .E ca si cum am compara nuntile lor cu ale nostre ,la ei dureaza cateva ore si alea putine ,la noi trei zile.
Comentariu beton!36
Cred ca nu ai citit tot.
Ai ratat partea in care zice cum ar fi sa treci zilnic pe acolo in drum spre munca.
Vacanta e altceva.
Ce vrei tu? Tuneluri? Ai probleme cu…ficatul?
Pai italienii si frantujii au sapat tunelurile alea unii spre altii, prin anii ’60-’70 si s-au intalnit la mijloc, sub munti, cu o eroare de vreo 2 centimetri.
In Romania, cred ca ar trebui sa sape o singura echipa pe o singura directie, ca sa fim siguri ca iese un singur tunel. Si, nici atunci nu sunt foarte sigura ca, la celalalt capat, nu e China.
Eu inca ma mai minunez de autostrada aia de leaga Bucurestiul de Constanta. Traveseaza 200+ de kilometri de campie mai plata ca palma si, totusi, e plina de curbe. Sa le fi facut oare, ca sa nu adormi cumva la volan?
Comentariu beton!98
Trei ingineri, unul american, un japonez și un roman se laudau:
Americanul: Noi începem construcția unui pod de pe ambele maluri în același timp. Ne întâlnim la mijloc cu-o marja de 1 inch în lateral.
Japonezul: Noi pornim la fel, dar avem marja de 1 mm
Romanul: Și noi pornim la fel. Dacă ne întâlnim la mijloc, bine-bine; dacă nu, facem doua poduri!
Comentariu beton!83
@Ruxandra, la sfarșit vor spune că una dintre echipe a făcut un sens de mers și alta celălalt sens de mers… așa ca să fie bine să nu fie rău!
Comentariu beton!14
Exact, se evita aliniamentele lungi si plicticoase pentru ca soferul sa-si mentina vigilenta.
0 0
@Ruxandra construcția unei autostrăzi nu depinde exclusiv de conformația terenului dintre punctele pe care le leagă autostrada. Poate mai ai în cale un oras, un sat, un alt obiectiv pe care să nu îl poți expropria. Și pentru câteva zeci de metri pot fi nevoiți să facă un ocol de mulți kilometri. 🙂
Am văzut acum 4 ani ce șosele și ce tuneluri au făcut Serbia și Muntenegru. Și acum aflu că Muntenegru nu le poate plăti și o să le ia chinezii care au plătit. Păi noi, dacă facem așa, o să le ia careva ”pă persoană fizică”. Și asta numa pentru șpăgile neîncasate la timp.
Comentariu beton!25
Și cum le iau chinezii, mai exact? Pun balustradele pe platformă și asfaltul turnat și întărit în tir și le duc în China?
De fapt e mult mai grav, dl. Lucian M. Chienzii au facut contract ca daca Muntenegru nu poate plati imprumutul, e ok, dati-ne ceva pamant.
„China holds approximately one-quarter of Montenegro’s total debt, which reached 103 percent of GDP last year, and if Podgorica defaults on its loan the contract for the road project gives China the possibility to access land and assets in the Balkan country as collateral.”
https://www.rferl.org/a/montenegro-china-billion-debt-highway/31203309.html
Comentariu beton!15
@Alicia m-aș fi așteptat la o explicație de genul: pun chinezi bariere la intrare și colectează toate taxele.
Explicația pe care o oferi tu sună nașpa rău de tot.
Păi nu dacii liberi, ci inginerimea românească și mândră ar trebui, mai degrabă, să intervină. Ca info suplimentar (aflat acum, de la google și wikipedia citire), legenda spune că în proiectul inițial ar fi existat și un tunel de 7km, dar propunerea cică a fost abandonată din cauza costurilor și gradului mare de dificultate. Eu una îmi imaginez că proiectanții/inginerii or fi încercat să-și susțină propunerea, dar n-or fi fost suficient de convingători în fața factorului/factorilor de decizie. Și-n 4 ani a apărut Transfăgărășanul, după o mobilizare masivă de forță de muncă și sute de morți. Ok, nu zic că Transfăgărășanul nu e ceva impresionant ca lucrare și că traversarea sa poate fi memorabilă pentru o grămadă de oameni. Acum, că-n sens pozitiv sau negativ, e altă discuție.
Comentariu beton!21
In ingineria de infrastructuri e o regula foarte simpla, te folosesti in principal de terenul natural pentru a construi. In momentul in care nu ai alternative, construiesti viaducte si tuneluri, acestea fiind muuuult mai costisitoare decat un drum, fie el in serpentina sau nu.
0 0
Comentariu beton!16
Ceea ce are foarte mult sens. Eu una, dacă ar trebui să-mi fac vreodată drum asfaltat din banii mei, pentru mine, pe insula mea proprie și personală, aș aplica-o. Da, știu, cu riscul de a dăuna timpului petrecut pe șosea, precum și confortului meu personal în timpul condusului. Mi-aș asuma, vorba aia, din anumite motive.
Doar că, în general, regula asta simplă a ingineriei îmi imaginez că se întâlnește aproape întotdeauna cu tot felul de interese/obiective și atunci cred că se mai complică puțin treburile. Mi-e greu să cred că (toate) tunelurile despre care se vorbește în articolul de azi au fost făcute astfel din lipsă de alternative. Mai degrabă pare că au avut alternative, dar au ales să nu prioritizeze nici optimizarea costurilor financiare, nici folosirea resurselor naturale așa cum sunt. Parcă e totul făcut pentru interesul suprem al omului. Să salveze omul timp, să nu amețească pe serpentine, să din astea. Nu zic că-i bine sau rău într-un fel sau altul, nu am un point anume, doar emit și eu niște constatări.
Mă opresc acum, deoarece în virtutea acestei reguli, începe să mi se pară că Transfăgărășanul e un exemplu de folosire a resurselor financiare și naturii într-un mod chiar înțelept.
Incearca tunelul Gotthard intre Elvetia si Italia. Nu e f departe de unde esti…. o zi in plus 🙂 Sper ca n-am incurcat numele. Apropo de strapungerea muntelui.
Sau, daca vorbim de tuneluri in general sa vezi ce senzatie ai cand treci cu trenul pe sub Canalul Manecii. E drept ca viteza e limitata la 160 de km / ora. Cand iesi din tunel trenul merge cu 300 km/ora.
plecat-am unu’ din Obor
și cu meganu’, doi.
hălăduind prin Europa,
să scriem pentru voi.
c-orașe, străzi și chiar potol
la cap v-am enervat
și-acuma drumu’ înapoi
de-o zi l-am apucat.
mai lungă calea-mi pare-acum,
cînd mă întorc acasă,
și pe motiv de emigrat,
nici vremea nu mă lasă.
că se porni furtună-n munți,
de nu vedeai șoseaua,
noroc c-o babă c-un pejo
ce ne deschise calea.
acum, trecînd printr-un tunel,
simt că m-apucă teama,
să trec pe valea oltului,
să nu-mi găsesc beleaua…
to be continued
Comentariu beton!95
Sublim! Perfect! Am incercat sa si cant! Merge!!!
Dacă nu era Transfăgărășan pe ce se mai trăgeau aia de la top gear cu mașinile?😁 Ca în restul Europei dacă filmau ieșea o plictiseala de emisiune. Pe de alta parte, super excursie! Păcat ca s a terminat asa rapid…
Să se chiorască ei la luminița de la capătul tunelului.
Noi stăm sub lumina soarelui, în bătaia vântului, sub ropotul ploii și aia e.
Și dacă îți vine să iei muntele la picior, nu mai poți, că e găurit. Cum să te plimbi pe un munte găurit, ha?
Cam asa mirare am avut io la ei/in Vest. Cum adica ma duc la DMV, is turist/nici macar cu rezidenta, si-mi da carnet?!? Adica testul+examenul de condus e pe bune? Nu tu-pile, coiala, chestii? Cativa ani buni am avut socul asta: de fiecare data cand merg la chestii administrative si se rezolva pe loc, SUA si Canada. Cum adica, nu mai trebuie nici-un rahat notarizat/stampila-ceva? Chiar acu’ vreo 2 ani m-am dus sa-mi reinnoiasca carnetul (in Canada), ma intreaba cucoana la ghiseu: da’ vaz’ ca si cardul de sanatate e aproape de renewal, nu vreti sa renew si asta?
Zic: Nu am la mine hartia, am primit-o prin posta da’ nu am formularul de renew healthcard, sorry.
Cucoana: Nu-i nimic, printuim auto unul aici pe loc.
Super, frate! 🙂
Păi, și mai e viața palpitantă fără un dosar cu șină? 😅
Măi, ca să vezi? Veneam de la birou de pe A1 și aproape de podul de la Ciorogârla îmi apare în retrovizoare un bot de Megan cu multe luminițe. Vineri seara, pe la 9. Că așa muncesc unii. Primul gând, jur, n-o fi Vasilescu care vine din Spania? Neah, n-a ajuns ăla în București așa de repede, cu Meganu!!!??…ieri parcă era la Grenoble. În niciun caz! Așa că botul de megan de pe A1, vivace și „locvace” se ținu după mine cumva pe centură. Începuse să devină enervant. Încerca să-și țină botul în fundul Mazdei mele 6 și roșii. De obicei unii posesori de Renault sau BMV confundă Mazda cu Hyundai sau Kia. Nu prea fac diferența. Și astfel se ivesc nenumărate tentative de depășire nereușite. Meganu foarte grăbit. Nu e Vasilescu! Nu poți să forjezi așa din Franța pe ultimii kilometri de casă. Să ce? Cum să ce? Poate de dor! Numai că centura e drumul meu casă-birou-casă, zilnic. De 10 ani. Știu toate secretele benzilor libere, indiferent de ziua și de ora de trafic. Meganu s-a prins de secretele mele și s-a ținut scai. Într-o curbă, unde toți pun frână, am depășit prin dreapta doi cetățeni lipiți de banda a 2 a cu 70 la oră. Meganu după mine. La un moment dat îl pierdusem. Se intercalase o altă mașină între noi. Apoi, prin manevre la fel de vivace s-a strecurat fulgerător. Eram pe banda din stânga, Meganu cred că încercat o depășire prin dreapta, crezând că Mazda e Hyundai, bineînțeles. Am văzut un telefon pe bord, cu ecran mare, pus pe Waze. Puteam să-l las. Mi-am închipuit însă că e un Megane cu motor de 1 L și 84 CP. Adică cam jumate din Mazda mea cea 6 și cea roșie. Cum să-l las! Așa ceva nu se face!! Uitasem de Vasilescu. El trebuia să fie pe la Arad, max. În fine! Cumva se pune iarăși în fundul Mazdei și stă cuminte. S-a prins din nou că știu mai bine cum e cu benzile . La pod la Chitila, fac dreapta. De obicei merg înainte. Mergeam la Carrefour să-mi iau pâine și „oo”. Singurul hiper-mega-super-mediu-market care se închide la ora 22. Cre’că și Megaimaj-ul, dar acolo n-au pâinea morarulu. Meganu tot după mine. Măi drăcie! Mă înscriu pe Chitiliei. Acolo vinerea seara e radar. Am redus la 60 la ora și doar astfel Meganu finalmente m-a depășit. Destul de tare! Era cu Waze-ul deschis, încrezător că nu e poliție. Riscant, căci Waze-ul mai dă rateuri, unii nu raportează. Dacă era radar, scăpa de carnet. Îl prind la semafor la Leroy Merlin. Mă încadrez să fac stânga, lângă Meganu care mergea înainte. Atunci am văzut plăcuța cu un număr, 27 parcă?? Am calculat cu întârziere că 27 + literele de după, pot veni de la combinația Vasilescu. Așa că, dacă erai tu, bine ai venit acasă! Dacă nu, baremi să știi că m-am gândit la tine nițel.
Dintre sute de Meganuri/Lasă în urmă drumurile/Câte au așa elanuri/Dorurile, gândurile.
Comentariu beton!19
Ahahahahahahaaaa. Bineînțeles că eu eram. 😀
Iar pe Chitilei e radar vinerea seara, dar nu când sunt 31 de grade. Că băieții n-au voie să dea drumu la aerul condiționat. 😉
E frumos sa-ti fugaresti cititorii?
Concluzionez ca nici Mazda nu mai e ce a fost, a mai pierdut din mult laudatele apucaturi de BMW;)
Si in Grecia e la fel…
Eu zic să nu comparăm mere cu pere nici Transfăgărașanul cu o autostradă. Sunt lucruri total diferite. Au și austriecii Transfăgărășanul lor, https://www.grossglockner.at/gg/en/index, la peisaje câștigăm noi dar la servicii și obiective conexe câștigă ei detașat, nu îți pare rău de banii cheltuiți. Cam așa ar trebui amenajat și Transfăgărășanul.
Dar e foarte trist că încă nu avem nicio autostradă care să treacă Carpații, că ne-am blocat pe 12 km de autostradă cu „tuneluri pentru urși” inexistenți așa că nici măcar Sibiu-Nădlac nu e completă. Iar pe Pitești-Sibiu se discuta de 2 variante de traseu: una care traversa munții la o altitudine mai mică + un tunel mai lung și alta care îi traversa la o altitudine mai mare + un tunel mai scurt. Nu știu în final care variantă se va face dar simt că s-a ales varianta mai proastă dar mai ieftină.