Cam asta e tot ce-am putut să adun în singurele două zile în care am putut sta pe internet mai mult de câteva minute pe zi. Dar nu sunt rele deloc, dimporivă.
- Povestea Rombac 1-11. Primul avion de pasageri produs integral în România (uitasem complet de povestea cu avioanele Rombac. Am avut flash-uri când citeam, mi-am adus aminte cum a intrat învățătoarea în clasă și ne-a anunțat solemn că de astăzi România produce avioane. Și-o zicea de parcă era realizarea ei, personală);
- De parcă tu puteai mai bine… (nu sunt neapărat de acord, dar este un alt punct de vedere);
- Obor exotic;
- Condimente și continente: exotismul în media.ro;
- Povestea femeii care și-a văzut chipul într-un tablou pictat cu 40 de ani înainte să se nască;
Buna dimineața & merci fain pentru mențiune,
Ca sa nu-mi apar eu delirul, o sa fac mici adaugari la al altora 🙂
Legat de avioanele Rombac, imi pare ca autorul are un ton mega admirativ despre cum a decurs constructia ceea ce poate nu e rau, dar imi pare ca-l scoate pe Ceausescu foarte ok in schema asta ori, asa cum noteaza chiar TVR, nu prea era cazul… https://youtu.be/AU1-053K7aU?si=uRVKvb9wDh2uumns
Comentariu beton!24
cînd te știi limitat, te lipești de unu’ mai bun ca tine, respekt și sante @Kross! așa că am să lipesc și eu două vorbe la comment-ul tău:
1. înainte de parafarea afacerii cu englezii, franțujii de la Airbus avuseseră discuții destul de avansate pentru venirea în România (io bătrîn, lecitina rară, da’ parcă voiau să devenim furnizori de subansamble pentru ei?); doar că s-au preferat englezii pentru că, ce să vezi, lu’ neanicu îi plăcea că putea să zică „fabrrri’at în rrrrepublica socealistă Rrrrrrom’nia!”; de altfel, în biznisu’ ăsta a mai fost implicat un personaj cheie, „victoraș, să ai grijă dă copii”, al cărui aport se poate doar bănui; și asta are legătură cu pct. următor
2. în anii aceia, englezii se confruntau cu 2 mari probleme: mișcarea sindicală începuse să aibă tot mai multe cereri de mărire a salariilor (și nu numai; perioada ’78-’79 este numită Winter of Discontent), punctate de greve destul de ample, și exacerbarea naționalismului în Irlanda de Nord, astfel că guvernul căuta căi de a produce parale și de a liniști spiritele, simultan; în acest context i s-a acordat un credit de multe sute de milioane unui alt român, Ion! nu AI-ul de la guvern, ci DeLorean, care a primit o fabrică în sudul Belfastului pentru producția mașinii sale…; mă gîndesc că și generalu’ victoraș…; da’ nu mai zic!
Pai ai dat un comment mai informat, boss. Vad ca a mai scris cineva mai jos pe tema si incet-incet, compunem adevarul.
Practic, cand vezi un articol de tip „Ceausescu a facut ceva minunat”, imediat se aprind beculetele ;))
@costicămusulmanu, înainte de țeapa cu englezii, au avut mai întâi discuții, în 1967 și în 1970, cu Moscova. Ceaușescu dorea să fabricăm sub licență MIG-21. cererea a fost respinsă de ruși.
apoi, în 1970, au discutat cu francezii de la Dassault Aviation, care fabricau Mercure. a și venit gen. Bénouville la București, dar a fost un eșec și discuția asta.
în 1973, a încercat să obțină licență pt Fokker VFW-614. s-a și dus la Bremen, la Vereinigte Flugtechnische Werke. în iulie 1976, Fokker + VFW și Stanciu + Pungan au bătut palma și au semnat ca România să fabrice 100 de avioane Fokker, sub licență.
în 1978, Pacepa a plecat după licență. și plecat a rămas. a picat și licența.
cam așa s-a ajuns la acordul cu englezii…
despre John DeLorean (dincolo de poveștile cu traficul de droguri, prieteniile cu Sammy Davis Jr sau escapadele cu Raquel Welch și Ursula Andress) zic că să fii vicepreședinte la GM nu-i degeaba. și mai zic că DeLorean DMC-12 ar fi șmecher și azi. 🙂
Comentariu beton!25
@Mălina, văd că ești interesată. Poate găsești ceva in completarea/întărirea datelor tale și aici.
https://www.contributors.ro/__trashed-4/
bravo, @Mălina, mulțumesc; despre Dassault și Fokker povestește pacepa în orizonturi roșii, nu?
merci, @MoșIoane, cetesc amu ia; că am o stare…; cum m-am mai lăudat pe aici, am început Wolton despre comunism; și taman am ajuns la ideile lu’ dugașvili despre al treilea răzbel mondial; așa că ce se întîmplă zilele astea în Israel, cu hamasu și implicarea iranului… nu-mi dă deloc o stare de bine
Mama, deja avem un studiu pe tema asta :)))
@Oldjohn, mulțumesc 🙂 știu mult mai multe decât găsești scris. direct de la oameni care au participat la zborul inaugural al YR-BRA. la comandă a fost Nicolae Cireașă.
da, pt vremurile alea, a fost și-o noutate. avea nevoie doar de 2 piloți și stewardese, nu și de mecanic de bord și navigator. din păcate, era și zgomotos, și prost presurizat. în zbor, la colțul ușii de acces se forma chiar un strat de zăpadă.
l-au închiriat companiei AeroAsia. când s-a întors pe platforma din Otopeni, l-au folosit pt aplicațiile echipelor de intervenție.
@costicămusulmanu, el povestește multe. prea multe. unele povești sunt trunchiate. altele sunt cosmetizate. personal, l-am desconsiderat pe individ. așa cum desconsider pe oricare „déflecteur transfuge”, ca și pe oricare „déflecteur en place”, agent sovietic 🤷♀️
Comentariu beton!18
Neața oameni buni!
Mersi de selecție șefu’.
1. BAC-ul a fost un avion foarte bun, fără discuții, însă era deja depășit când au cumpărat licența marele cârmaci ghidat de vajnicii specialiști în ale aeronauticii. Deh, valorile noastre autentice.
2. Sună exact că o apologie făcută să protejeze o anumită categorie.
3. Oborul e un microcosmos cultural, interesant de analizat. Păcat că din punct de vedere al alimentației publice e cam periculos. Mă gândesc la mancarea caldă.
4. –
5. Exemplu de articol scris ca să „bage” o umplutură in lipsa de ceva mai bun. Chiar că nu văd o asemănare așa izbitoare ca să merite un articol.
Dumi frumi la tătă lumi!
1. Interesant. Păcat că proiectul cu pricina s-a dus pe penis. 😣
2. Da, puteam, dar nu despre asta-i vorba. 🤷♂️
3. –
4. –
5. Interesant.
Duminică faină s-aveți.
3. Si eu as vrea ca unele lucruri sa ramana neschimbate, sa ramana asa cum le stiu pentru ca schimbarea nu inseamna mereu ceva pozitiv. In plus, sunt atat de frumoase locurile ce pastreaza amprenta si atmosfera unor epoci trecute.
Altfel tare frumos a zugravit autoarea chipul si sufletul celebrului Obor. Parca vezi si auzi oamenii, zgomotele, parca vezi culorile si percepi aromele. Parca sunt si eu pe acolo.🙂
1. povestea Rombac 1-11 a fost o mare țeapă pe care ne-au tras-o englezii. știau, de când ne-au vândut licența, că Spey era peste limita de poluare fonică impusă de ICAO și că ei vor scoate pe piață Tay. dar au tăcut mâlc, că, de, le-au picat bine cele 300 mil £, la vremea aia.
plus că, pt remotorizare, au vândut toate drepturile americanilor de la Dee Howard. care n-aveau nici infrastructura, nici banii pt asta. altă țeapă-mânăreală. de data asta, pt ca Boeing să scoată de pe piață BAC-ul.
în fine, probabil dăscălița ta chiar era mândră. pe vremea aia încă nu se rușinau oamenii că erau români. 😐
2., 3. și 4 – fiecare cu părerea lui.
5. vizitați site-ul Twin Strangers. veți vedea că găsiți persoane care ne seamănă izbitor de mult. fie au trăit într-o altă perioadă de timp, fie sunt acum împrăștiate prin lume.
mulțumiri pt selecție, duminică liniștită tuturor!
Comentariu beton!46
5. Genetica ne spune ca e posibil sa avem nu doar una, ci cateva dubluri! Si asta pentru ca multi dintre noi avem aceleasi elemente genetice.
Totusi gandul ca cineva arata exact ca noi poate fi ceva de speriat sau poate fi ceva interesant, captivant. Sa mergi pe strada si sa-ti intalnesti geamanul fizic, nu e chiar o experienta banala.
Tipa chiar seamana in mare parte cu cea din tablou.
Legat de avioanele ROMBAC, am citit acum ceva timp un articol mai detaliat si mai bine documentat https://historia.ro/sectiune/general/programul-rombac-1-11-o-afacere-ambitioasa-si-un-2255456.html
Citit,nu-ș ce părere să am, mulțumesc Mihai pentru toate articolele.La Obor mi-a plăcut mereu cât am lucrat in zonă,făceam cumpărături serioase de acolo,numai cu pește și carne n-am venit până la Ploiești…de,vremuri frumoase.
1. Mult hulitul mare cârmaci nu era chiar lipsit de unele idei bune. Da, BAC-ul era învechit, da, motoarele erau zgomotoase, dar upgrade de motoare se consumă în mod curent în aviația civilă, păcat că Tarom era și este Tarom. Mai important decât construcția în sine a fost probabil baza de experiență umană care s-a construit, dar după loviluție s-a dus și aia pe apa sâmbetei. Lasă că ne chinuim acum să o refacem.
2. Rugby. Da, luat bătaie. Da, un pic jenant. După ce ne-am pișat cu vârf pe sportul acela și n-am dezvoltat mai deloc jucători noi din 89 încoace, că doar nu e fotbal și nici tenis, iar părinții se cam trag pe cur să își lase copii la un sport de contact, vreți exact ce? Minuni? Oricum, să știți că partea opusă, cei de la care am luat glorioasă bătaie, sunt mai relaxați decât publicul român – au apreciat curajul de a se pune pe teren și de a învăța rugby pe pielea lor. Să vedem, câți sunt dispuși să ia în brațe bătaia garantată doar pentru a reprezenta ceva sau pe cineva.
3. Obor. Colțișor de Levant. Ca și ardelean, când ajung pe-acolo, tot timpul e o experiență 😀
4. Varianta lungă pentru a zice că presa e tabloidizată și că mai marii artei (vezi WP) mâncă rahat cu basculanta pe teme de white guilt.
5. Mister! Miracol! Cercetărori britanici! Tanti care arată comun a găsit o pictură cu o tanti care arată comun! Aoleu, cum se poate. Plm, slow news day?
Comentariu beton!11
5. Pe vremea cand inca nu existau telefoane mobile (pe la mijlocul anilor 90″), ma dau lovit intr o sambata seara si le spun amicilor cu care trebuia sa iesim la o bauta prelungita, ca am ceva treaba si nu i pot onora cu prezenta. Clubul unde trebuia sa mergem nu fusese ales inca…Ca sa aflu a doua zi ca au dat nas in nas in club, pe la mijlocul noptii de spritz, cu un tip care mi semana leit..Nu stiu daca chiar asa era sau amicii bausera mai mult ca deobicei, cert este ca l au certat ca am vrut sa le dau teapa, ca cica ma doare capul dar vin singur la distractie, ca i am dezamagit..chestii d astea…Sosia mea nu intelegea ce se intampla dar nici nu putea iesi din cercul prietenilor mei care in jurul lui, ii cereau socoteala…Pana nu le a aratat buletinul nu a putut sa i convinga ca nu sunt eu…l au lasat in pace …Am aflat a doua zi seara cand ne am vazut la un alt spritz…cand i am intrebat daca au luat si ei un numar de telefon (fix) macar au ridicat din umeri spunand ca nu s au gandit la asta…Si cand te gandesti ce viata dubla as fi putut avea schimband din cand in cand locul cu sosia…eh..doar asa for fun 🙂
Comentariu beton!15
BAC One-Eleven era deja depășit când ni l-au vândut englezii, deși ideea lui Ceaușescu nu era rea. Ne-au țăpit cu motoarele, Spey erau deja pe ducă. Problema asta se putea rezolva ușor, după Revoluție, când (sper să nu mă înșel), planurile One-Eleven, foarte bune de altfel, au ajuns la Airbus, care a făcut o notificare de renunțare la ele, avionul pierzând certificarea de zbor. Practic era al nimănui, dacă nu dorea cumva cineva să preia mentenanța și eventual dezvoltarea lui. Pe ceva bani, dacă nu mă înșel, dar la nivel de țară, banii ăia erau bani de-o Cola. Uite-așa am pierdut ocazia de a avea ceva de spus în domeniul aeronauticii, dar eram prea ocupați cu furtul în tranziția spre capitalism.
Avionică adusă la zi, motoare noi, dar na, ne-a trebuit Airbus, alte comisioane, alte spăgi 😀
am venit aici doar să mă laud:
3. ieri am făcut grătar; (și) cu mici; și zacuscă; fiert ceaunu’ la foc domol, cu lemn de salcîm și cireș…
bondimanșatus!
ah, că uitam, merci pour votre travaille, musiu! mai ales că ați fost mai mult decît foarte ocupat, săptămîna aceasta…
Nu vroiam să comentez nimic, da’ mi-a dat idei @ costicămusulmanu.
Băi, ia stai așa, eu de ce să nu mă laud ? Că mi-a venit Australul în urma articolului citit aici. Ce e puțin lucru ? Bașca fu gratis, că îl plăti firma.
Hai duminică frumoasă !
Daca era chinezoaica gasea sute de tablouri care ii semanau.
Comentariu beton!16
Multam pt selectie.
1. Eu urmăresc ce publică istoricul Petre Opriș despre industria românească din perioada comunistă. Are chestii documentate despre uanilevăn
Planul americano-britanic privind remotorizarea avioanelor de pasageri BAC 1-11 realizate în România (1988)
https://www.contributors.ro/__trashed-4/
2.de acord cu viziunea lui Kross.
3. Chiar dacă am locuit multi ani in București nu am fost niciodată in Piața Obor.
4. Destul de greoi de citit, am renunțat la articol, deși titlul părea interesant.
5. Când am văzut ce articole mai sunt pe acea pagină am cam inteles ce target audience au😬.
Trec la Lista de răgete, o zi plăcută, tuturor!
Comentariu beton!12
3. Piața Obor e piața mea preferată.
Primăvara și toamna merg obligatoriu să admir florile.
E un amestec de culori și miresme.
Nu am îndrăznit să mănânc de acolo, am un stomac sensibil.
E imposibil să pleci fără să cumperi ceva.
5. Diferentele exista si ele fac lumea mai frumoasa, mai colorata, adica mai exotica! Daca unii cred ca diferentele au facut ca lumea sa fie stramba, eu nu cred ca negarea lor o face mai dreapta. Negarea, interzicerea, uniformizarea nu dus niciodata la lucruri bune. Avem atatea exemple in istorie, printre altele, comunismul!
Da, dar vezi tu, generații întregi au fost educate în spiritul păcatului colectiv. Pe când ne scoatem noi mentalul colectiv la suprafață, se bagă cu capu-n budă și trage apa occidentul 🙂 Ce ți-e și cu preamultbinele, n-ai probleme, inventezi.
Asa e, asta se intampla acum in Occident si ma gandesc ca poate ajungand pe o anume treapta a evolutiei, nu mai suntem capabili sa mai urcam si ne oprim, ne prabusim chiar. Pare ca suntem limitati, nu reusim sa ne depasim conditia de om ca dupa atata cunoastere si experienta acumulata de sute de mii de ani, ar trebui sa fim niste fiinte magnifice in tot si-n toate.
@Tia: „sută de mii ani” ai civilizației umane? 🤭
Abia atingem 6000, dacă luăm în considerare civilizația sumeriană ca fiind cea mai veche (Mesopotamia 4000-3500 BC) – mă refer la o civilizație similară ca organizare cu ce avem azi, nu iau în calcul organizarea tribală (c-așa ajungem la ~140 mii ani). 🤷♂️
@John Temple.. nu ma refeream la civilizatie, lucru ce presupune niste elemente in plus pe langa cunoasterea de care vorbeam eu, ci la faptul ca am aparut pe aici, pe Terra, de multa vreme – in Maroc au fost descoperite ramasite umane vechi de sute de mii de ani – si ca experientele si cunostintele dobandite in timpul asta lung ar fi trebuit sa faca din noi niste fiinte cu mult mai evoluate decat suntem si printre multe altele, sa dam dovada de mai mult discernamant vis-a-vis de tot felul de provocari ( vezi politcal corecteness-ul ce spala sarguincios tot mai multe creierase).
1. Si uite asa a produs România pe vremuri avioane. Cei drept poluante. Mi-au placut comentariile despre Rombac.
2. Baietii de la rugby se antreneaza cand pot pentru ca saracii mai au si alte joburi. Si finantarea rugby-ului românesc este egal cu 0 la fel ca si sponsorizarea. Asa ca baietii au facut tot ce au putut.
3. N-am mai fost in Obor de mai mult de 17 ani. Imi placea sa merg acolo.
4 si 5 No coment.
Rugbyștii sunt jucători profesioniști nu amatori. Nu au și alte joburi.
Federația de rugby este al doilea cel mai finanțat sport, 1,2 milioane euro. Tot la fel de adevărat e că suma e minusculă în raport cu țările cu rugby puternic. Condițiile pe care le au la nivel de cluburi în țară sunt precare.
Treaba e ca intre „nu au toate conditiile sa joace” si sunt „slabi” e o diferenta mare si ambele pot fi adevarate in acelasi timp :))
BAC era pe drum spre cimitirul proiectelor depășite, când l-au păcălit englezii pe măscărici. Am fabricat nouă avioane, pe care ni le-am vândut tot nouă. Unul din mărețele proiecte ale marelui strateg economic. Parte din profitabilul plan economic „faci un împrumut imens pentru industrializare, apoi îl restitui înainte să faci profit cu industrializarea”. Asta pe lângă demolarea de cartiere întregi, construirea blocurilor de apartamente în loc și bomboana, construcția Casei Poporului. Mulți bani, pentru o țară sărăcită și la un nivel tehnologic foarte scăzut. Așa… Avionul. M-am mutat la IAVB, la treapta a doua, unde am început cu două săptămâni de practică. Se șoptea că profit mai scoate doar secția turnătorie. Nicio aluzie. Din cele două avioane despre care vorbesc ăștia cu articolul (care fac o propagandă subliminală destul de evidentă, pentru perpetuarea legendelor despre cât de șmecheri am fi fost noi dacă nu-l mazileam pe Ceaușescu), n-am văzut decât unul, pe care mai făceau practică alte secții. O fi fost și al doilea. Sau ăsta era al doilea. În fine, ideea e că nu se lucra la el. Nu se lucra propriu zis, în sensul că scopul ar fi fost finalizarea procesului de fabricație, apoi scoaterea lui spre vânzare, dare în folosință la Tarom/Romavia etc. Deci nu evenimentele din ’89 au cauzat falimentul proiectului. Acesta se instalase mai din vreme, la fel ca multe alte proiecte pe care le deschizi, apoi crezi că nu trebuie să mai investești nimic până la profit. Nu mai faci upgrade la tehnologie, nu mai modernizezi, nu mai faci nimic. Asta într-un secol în care despre upgrade-uri in tehnologie se vorbea la nivel de ore, nu de ani. Acordul global să trăiască. Muncesc cinci, produce unul, i se iau banii și se împart la cinci. In altă ordine de idei, e simplu să înțelegem in ce notă e scris articolul, dacă aruncăm o privire și la alte articole de pe pagină. Dacă ajungem la ăla cu „România, leagănul tuturor civilizațiilor”, dar încă nu sesizăm stilul de dac liber plătit în ruble, înseamnă că trebuie mers la reeducare. Aa… Interesantă statistica zero accidente, zero morți, etc. Totuși, la nouă aeronave mari și late, care sunt șansele? Că nu sunt statistician, dar sunt flote de 30-40 de avioane, în care există posibilitatea ca cel puțin jumătate din ele să nu fi avut nici accidente, nici morți, nici răniți, nici incidente, nici nici. Cred că înțelegeți ideea, chiar dacă mă exprim ceva mai haotic, după tura de noapte.
Articolul despre Obor mi-a mers la inima. Este atit de buna descrierea, un adevărat talent. M-am simțit acolo la fata locului, vazind, mirosind, poftind. Mulțumesc pentru recomandarea acestui text. M-am născut in București și trăiesc acum la 2.000 km distanță