Am mai spus pe-aici că din când în când mai primesc întrebări legate de făcutul banilor din blog. De cele mai multe ori sunt întrebat cum s-ar putea face bani repede, dar alteori primesc decisiva: „Auzi, dar tu faci ceva bani cu blogul ăla? Sau îl ții doar așa de plăcere?”. Întrebare care de multe ori sună mai așea, mai a „sărăcie, tu ai ce mânca sau mori de foame?”.

Da, da, poate nu credeți, dar oamenii chiar întreabă asta. Și nu prietenii, de obicei primesc întrebări de genul ăsta de la persoane pe care abia dacă le cunosc. Doar trăim în țara în care poți auzi un „boss, ce salariu ai?” chiar și la coada la mega.

M-am gândit oleacă dacă să scriu sau nu, din nou, pe subiectul ăsta și până la urmă am ales s-o fac, din două motive. Primul, ca să înțelgeți mai bine de ce mai vedeți pe-aici articole advertoriale. Și-al doilea, pentru că e plin internetul de sfaturi, care mai de care mai stupide, venite de la cetățeni care n-au produs un leu din scris în viața lor. Ceea ce nu-i împiedică să fie experți în domeniu, evident.

Pentru început, simt nevoia s-o lămuresc p-aia cu „ținutul blogului de plăcere”. Pentru că e sută la sută adevărată, în sensul că încă simt plăcere să scriu pe blog. Iar chestia asta, sunt convins, aduce după ea și banii. În momentul în care n-o să mai simt plăcere, vor dispărea și banii, n-am nicio urmă de îndoială.

Bun, acum o să vă spun în câte moduri se pot face bani dintr-un blog, dar și cum am ales eu să fac și de ce.

După cum ziceam mai sus, pe internet găsești zeci de metode recomandate de zeci de specialiști. În realitate, dacă nu ai un trafic care trece de o sută de mii de vizualizări pe zi sau nu ești vreo vedetă, există cinci moduri mari și late prin care poți monetiza un blog:

– Bannere plătite. Practic, poți să vinzi ca spațiu publicitar orice centimetru pătrat liber din header-ul, footer-ul și sidebar-ul blogului. Mi s-a solicitat de multe ori, am refuzat de fiecare dată. Nu pentru că n-aș fi avut ce face cu banii oferiți, ci pentru că, fără o optimizare decentă, bannerele ar avea impact asupra vitezei cu care se încarcă blogul. Adică v-ar produce disconfort vouă, cei care-l accesați, și nu văd vreun motiv pentru care v-aș stresa cu așa ceva.

– Profitshare. Pe anumite cuvinte cheie dintr-un articol pui link-uri către produse din magazinele online afiliate. De exemplu, ai cuvântul „telefon” într-un text? Jbam, ai pus pe el link către telefoanele vândute de emag sau alt magazin online afiliat la sistemul de profitshare respectiv. Dacă din click-ul de la tine de pe site se ajunge la conversie (adică la vânzarea efectivă a unui produs), bloggerul încasează comision. Din nou, consider că v-aș stresa inutil. Am refuzat s-o fac până și în perioadele când s-ar putea face bani adevărați, adică de Black Friday.

– Google adsense. Google trimite și afișează pe blog ce bannere consideră el de cuviință (mă rog, nu chiar ce consideră el de cuviință, dar mi-e mai simplu să spun așa decât să stau să vă explic). Sunt reclamele alea care de cele mai multe ori apar chiar în mijlocul textului. Mi-ar fi extrem de ușor să bag tipul ăsta de advertising, ar trebui doar să-mi rog colegii de la celălalt departament să mă ajute, dar nici nu mă gândesc să-l iau în considerare. Pentru că ar fi tot un stres inutil pentru voi, pentru cititori. Există oameni care dacă văd tipul ăsta de reclamă închid fără să mai citească. Chiar și eu fac asta de multe ori. Deci, din nou, no way!

– Cont de Patreon. Cu ajutorul lui, cititorii îți pot dona bani, fără să fie condiționați de vreo sumă minimă. Am văzut la o grămadă de bloggeri și m-am tot gândit dacă să-mi fac și eu. Parcă mi-aș face, dar parcă mai mult nu. Îmi sună oleacă ciudat să rog cititorii să-mi doneze bani. Parcă una e să le cer să doneze pentru o cauză umanitară și parcă alta e să le cer pentru mine. Nu știu, mă mai gândesc. Ziceți și voi ce credeți legat de treaba asta. Eu tind mai degrabă să rămân pe varaianta NU.

– Advertoriale. Texte/articole plătite care fac reclamă unui produs sau serviciu. Este, de departe, cea mai decentă metodă de a câștiga bani atunci când ai un blog. Și o consider decentă atât pentru mine, cât și pentru voi. Cum se procedează? Ești contactat de agenții (uneori chiar de clienți), ți se spune despre ce e vorba, analizezi propunerea, le dai răspunsul, le spui ce pretenții ai, ei decid dacă te încadrezi în proiectul și în bugetul lor și cu asta basta.

Trebuie să fac niște precizări, totuși. Refuz din start propunerile referitoare la politică sau politicieni, indiferent din ce tabără ar fi ei. Refuz campanii pentru produse sau servicii în care nu cred. Refuz campaniile pentru companii în care nu cred. Refuz campaniile pentru produse care-mi sună dubios. Refuz campaniile pentru produse despre care nu știu mai nimic și nu-mi sunt trimise la testat. Refuz campaniile pentru jocuri de noroc (singurele pe care le-aș accepta, la o adică, sunt pariurile sportive). Refuz campaniile pentru filme sau evenimente culturale de calitate îndoielnică. Și cred c-am mai refuzat de-a lungul timpului niște chestii, dar nu mi le aduc aminte acum.

Cam astea ar fi cele cinci metode care te pot ajuta să-ți monetizezi munca de pe un blog. Eu am ales una singură dintre ele, pentru că nu suport publicitatea lipsita de creativitate. După cum probabil ați observat, textele mele advertoriale încearcă să nu fie doar o comunicare seacă despre un produs. Uneori reușesc, alteori nu, dar măcar încerc.

Mno, v-am explicat toate astea în speranța că poate n-o să mai văd comentarii de genul „aaa, păi asta e reclamă”. Da, boss, e reclamă și cred c-ar trebui să te bucuri că afli de produsul sau serviciul respectiv de la mine, tipul ăla în care ai totuși o oarecare brumă de încredere. De la mine, cel care îți pune la dispoziție un canal de comunicare, respectiv blogul, care te poate ajuta în cazul în care ai cumpărat un produs recomandat de mine și ai probleme cu el. Un simplu comentariu aici și voi face tot posibilul ca problema ta să ajungă la cei în drept și să ți-o rezolve. Ia încearcă asta și când cumperi un produs după ce-ai văzut reclama la tv, poți?

P.S. Să nu vă imaginați că te poți îmbogăți. Dar măcar ai satisfacția ca poți trăi din ceea ce-ți place cu adevărat să faci. Și asta cred că contează mai mult decât ORICE!