Am citit acum câteva zile un text la Bunescu despre cum se „strică” ușor-ușor, dar sigur, Uber și Taxify. Prima parte a articolului mă lasă rece pentru că până la urmă șoferii nesimțiți se vor auto-exclude și de la Uber și de la Taxify. Problema care se pune cu adevărat este cea de la P.S.. Adică asta:

PS: Un șofer partener, care utiliza ambele aplicații, mi-a spus că el nu acceptă curse sub tariful dinamic de 2.0x, și că așa fac mulți, iar dacă le intră o comandă, sună și spun că nu mai pot ajunge, că s-a stricat mașina, că i-a oprit poliția, că *insert motiv*. Ok, sunt bani puțini pe km dacă nu e tarific dinamic… dar știai de la început în ce te bagi și cât poți câștiga, altfel nu ești decât o copie a unui doctor care îți cere șpagă ca să te opereze! Ah, nu-ți place comparația? Fii corect și hai să ne respectăm, în aplicația mea!

Pentru că da, exact așa este, și eu am fost sunat de un șofer care mi-a zis că vrea să anuleze cursa pe motiv că e aglomerație și ajunge greu la mine. Da’ i-am dat-o pe-aia cu “Lasă, boss, că eu stau în frig și te aștept, tu bagă mare” și s-a răzgândit. Partea și mai mișto e că același șofer mi-a explicat ce zice și Bunescu în P.S. Și anume că nu acceptă curse care nu au tarif dinamic, minim 2.0x. Pentru că “nu se rentează”. Când mi-a spus asta, a dat așa cu degetele pe aplicație și mi-a arătat zonele din București unde era tarif dinamic în momentul ăla. Well, mie asta mi se pare o mare măgărie. Sunt curios dacă există vreo firmă care accepă ca angajații să lucreze doar over-time, când se plătește mai bine? Cam așa sună, nu? Treaba e că nu-mi mai amintesc dacă șoferul era Uber sau Taxify, el oricum le făcea pe ambele, iar mie mi-e lene să caut email-ul de confirmare a cursei.

Și uite-așa ajungem la adevărata problemă pe care mă și mir că n-a sesizat-o nimeni: de ce sunt lăsați șoferii să se înscrie la ambele aplicații de ride-sharing? Eu, în locul managementului Uber și Taxify, n-aș accepta așa ceva, pentru că-și bat reciproc cuie în talpă. De ce? Păi e ușor ilogic să muncești pentru două firme concurente în același timp. Cum ar fi să lucrezi pentru Pepsi și Coca Cola simultan, ha? Pentru că, până la urmă, exact asta se întâmplă.

Da, poate că “pe hârtie” cifrele dau bine și li se pare că au mai mulți șoferi afiliați, dar în realitate n-ai de unde să știi cât și cum muncesc și pentru care dintre aplicații. Iar dacă în momentul în care muncesc pentru tine, o fac pe sistemul “nu iau curse ieftine că nu se rentează”, deserviciul pe termen lung va fi și mai mare. Și le este atât de ușor șoferilor care au ambele aplicații să facă asta, doar cu acest scop și le-au instalat: când nu e tarif dinamic pe una, se conectează pe cealaltă. Și uite așa se duce dracului încrederea consumatorului final care este atât de greu de obținut și muuuuult mai greu de păstrat. Părerea mea.

Cât despre cum ar putea să-i împiedice pe șoferi să le folosească simultan? Habar nu am, nu e treaba mea. Dar atâta vreme cât traim în secolul în care există softuri sau aplicații care pot să-ți spună și câta shaorma rucola ai băgat în tine în ultimii doi ani, mă îndoiesc că nu se poate face ceva ca să vezi că omul ăla te șuntează lucrând și pentru concurență. Iar în momentul în care l-ai pus să semneze că dacă face asta și-l prinzi, are de plătit niște bani, mulți bani, s-ar putea să se gândească de două ori înainte.

P.S. Mai lipsește să-si bage și taximetriștii Uber și Taxify și s-a rezolvat definitiv această problemă. Parcă-i și văd pe “băeții” care stau în față la Unirii vara, în șlapi și maiou, cum te intreabă veseli:

– Bosulică, ai nevoie de un iubăr sau texifai? Hai că te duce băiatu’ eftin, fără aparat!

mihai_vasilescu_taxi_uber_taxify