Dragii mei, acesta este un guest post care mie mi-a plăcut rău de tot. Este scris de „upprann” şi vă recomand să citiţi fiecare cuvânt. Merită!

Human – business evolution

Teoria lui Huxley spune ca daca le dam maimuțelor mașini de scris, unele maimuțe vor crea în cele din urmă o capodoperă, o piesa in stilul lui Shakespeare, un dialog similar lui Platon, sau un tratat economic ca al lui Adam Smith.

In era pre-Internet, scenariul lui Huxley parea mai mult o gluma matematica decat o viziune distopica. Dar ceea ce a aparut odata ca o gluma, acum pare sa prezica urmarile aplatizarii culturii, estomparea liniilor dintre public și autor, producator și consumator, expert și amator. Aceasta nu este o chestiune de ras.

Tehnologia de azi a inarmat toate maimutele cu masinile de scris. In lumea Web 2.0, acestea sunt computere conectate la retele, iar maimutele sunt utilizatorii. Si in loc de capodopere, milioanele astea de maimute – majoritatea inzestrate cu talente artistice asemenea primatelor – creaza infinite paduri digitale de mediocritate. Maimutica noastra amatoare stie  sa foloseasca PC-ul sa publice orice, de la comentarii politice neinformate, clipuri idioate, pana la poezii si cantece fara mesaj.

In centrul acestui experiment in publicistica maimuteasca este jurnalul digital, omniprezentul blog. Blogging-ul a devenit o manie, prin urmare un nou blog este creat in fiecare minut al zilei. Blogger-ii varsa cuvintele cu nerusinare despre vietile lor, vietile pe care le-ar placea sa le aiba, vietile altora, vietile virtuale. In decembrie 2013, statisticile aratau ca ar fi existat in jur de 250 milioane de bloguri, iar numarul creste de la luna la luna. In timp ce tu citesti acest paragraf, alte 25 de noi bloguri sunt publicate.

In ritmul in care accelereaza „lumea Web”, pana la finalul 2020 vor fi 500-600 milioane de bloguri, care in mod voit sau nu vor intoxica si corupe opinii in orice domeniu, fie politica, arta sau cultura. Blogurile si site-urile de socializare au rasturnat sensul adevarului si falsului, al realului si imaginarului. Soarecii din ziua de azi nu pot diferentia intre stirile credibile ale jurnalistilor profesionisti si ce citesc pe pagini de genul joeshmoe.blogspot.com. Pentru utopienii „Generatiei Y”, fiecare postare e intruchiparea adevarului autorului, iar fiecare fictiune e viziunea autorului asupra faptelor.

Asa a aparut in 2001 Wikipedia, enciclopedia online, unde orice posesor de degete opozabile cu o educatie de minim 5 clase poate publica orice cacat, subiecte de la AC/DC la Zoroastrianism. De la nasterea Wikipediei, mai mult de 70.000 de contribuitori au introdus 4,6 milioane de topicuri in peste 100 de limbi. Cu sute mii de vizitatori zilnici, Wikipedia a devenit unul din site-urile informative cu cea mai mare credibilitate, desi Wikipedia nu are reporteri, staf editorial, sau personal cu experienta in cautarea si cercetarea stirilor. Wikipedia e orbul care conduce orbii – cu ajutorul maimutelelor care aduna informatii pentru numerosii cititori, perpetuand ciclul dezinformarii si al ignorantei.

Pe Wiki, orice idiot poate rescrie un topic dupa placul sau – iar contribuabilii o fac destul de des. In 2005, Forbes raporta o stire despre angajatii McDonald’s si Wal-Mart, cum ca ar reedita subiecte pe Wikipedia, ca mijloc de raspandire a propagandei corporatiilor. Pe pagina McDonald’s, un link spre Eric Schlosser’s Fast Food Nation a disparut in mod convenabil, iar pe pagina Wal-Mart-ului, cineva eliminase o fraza despre salariile minuscule oferite angajatilor.

Iar nelimitatul experiment cu maimutele online nu se limiteaza doar la cuvantul scris. De exemplu, YouTube, marele portal al video-amatorilor, e o librarie vasta de continut video generat de utilizatori. In 2005 era pe locul 3, atingand peste 65.000 de noi clipuri pe zi. Asta e si motivul pentru care Google a aruncat 1.5 miliarde de dolari si l-a cumparat. Vorbind despre actualul produs Google, Youtube eclipseaza orice blog cand e vorba de absuridtatea si imbecilitatea continutului. Nimic nu pare mai prozaic sau narcisist decat videografiile maimutelelor. Site-ul e o infinita galerie de filmari ale amatorilor; de cele mai multe ori protagonistii danseaza, canta, infuleca, dorm, conduc, ragaie sau se holbeaza la camerele web ca mireasa la sula.

Ce ar trebui sa ne sperie e faptul ca milioane intra in ritmul nonsensului in fiecare zi, folosind site-uri care ne aduc in stadiul de maimuta, fara sa ne dam seama. Introducand cuvinte in motorul de cautare Google, ajutam la crearea „inteligentei colective”, suma intelepciunii tuturor utilizatorilor Google. Logica motoarelor de cautare, pe care IT-istii o numesc „algoritm”, reflecta „inteligenta” turmei. Cu alte cuvinte, cu cat mai multi utilizatori acceseaza un link rezultat la cautare, sansele ca acel link sa apara la cautari ulterioare creste. Explicand mai simplu: motorul de cautare ne spune ce deja stiam.

Acelasi lucru sta la baza Digg sau Reddit cand e vorba de stiri. In timp ce scriu, e ajunul Anului Nou, dar in acelasi timp, undeva in lume e un conflict armat. Dar utilizatorul Reddit nu stie, iar stirea nu apare la „hot news”, deci nu se intampla. El stie ca in Australia acum se lanseaza artificii, iar in curand va infuleca si va desface o sampanie. E modul cel mai banal de a desfiinta traditionala mass-media acolo unde ea inca mai supravietuieste.

BBC raporta acum 2 luni ca 50% din bloggeri si-au facut un scop din a impartasi lumii experientele personale. Fix ce zice tagline-ul de la YouTube „Broadcast Yourself”. Ah, si ne „broadcastuim” la greu… in stilul admiratiei nerusinate a lu; Narcis. Traditionala Media a fost inlocuita de Media-Personalizata, iar internetul e oglinda noastra. In loc sa il folosim sa cautam stiri, informatii, il folosim sa fim NOI stirile sau informatia.

Dorinta nemarginita de atentie ne impinge sa folosim site-uri de „social-networking” ca Facebook. Zuckerberg sustinea ca totul e pentru conectarea sociala a utilizatorilor, dar in realitate e cel mai bun mod de ne face „advertising”: totul de la cartile preferate, muzica, filme, poze cu membrii familiei, preamarindu-ne calitatile sau recapituland noptile de betie. Si ne mai miram ca e internetul infestat cu pradatori sexuali anonimi si pedofili.

Ce se intampla, v-ati putea intreba, cand ignoranta intalneste egoismul, prostul gust si forta turmei? Maimutele preiau controlul. Zi-le „pa, pa” expertilor culturali – reporteri, comentatori, editori, muzicieni si actori. In cultura de azi a amatorului, maimuta e cea care dirijeaza. Cu blogurile de prost gust, cu emisiuni tv imbecile, cu pagini de facebook menite sa adune like-uri. Ele sunt viitorul: maimutele cu masini de scris.

Si s-ar putea sa nu ne placa ce citim.